וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אגרוף: סודות הספינקס

אביתר גולני

9.2.2006 / 15:27

אביתר גולני ממשיך במסע בזמן, והפעם לא הולך רחוק מדי: הסיפור של ליאון ספינקס, אלוף עולם בעבר ומחוסר בית עד לעבר הלא רחוק

אחרי שטעמנו קלות חמישה סיפורים על חמישה אלופים שאין עכברוש זירה שפוי בדעתו שיכול לומר שהם אינם נמנים על הגדולים בתחום, הגיע הזמן לגעת בצד השני של המטבע - אלוף העולם הכי גרוע בכל הזמנים.

זקני עכברושי הזירה יטענו שבין דמפסי ללואיס היו כמה אלופים שהיו רק צללים של אלופים אמיתיים. עכברושי גיל העמידה יאמרו שג'ימי אליס (האלוף בין 68-70 מטעם ה-WBA) היה אולי מתאגרף לא רע, אבל אלוף עולם? הינוקות שבין עכברוני הזירה יגידו וכל העולם יסכים איתם שבשנות ה-80 מלבד טעם רע בעיצוב שיער, הסתובבו יותר מדי תירוצים למתאגרפים שעוד העיזו לכנות את עצמם אלופי עולם מטעם אגודה זו או אחרת, לפעמים מטעם עצמם.

יש אדם אחד שעליו ניתן להטיל את אשמת ריבוי אלופי העולם בשנות ה-80 ותוך כדי כך גם להכתיר את הגרוע שבאלופי העולם לטעמי- ליאון ספינקס. אלוף העולם הלא מעורער האחרון (וב"לא מעורער" הכוונה שהפאשלה הזו היתה מקובלת על כל התאגדויות האגרוף דאז) עד שבא מייק טייסון ועשה קצת סדר.

ליאון ספינקס נולד ב-11 ליולי 1953 בסנט לואיס ובניגוד למטוס המפורסם של לינדברג, אף אחד לא יוכל לכנות אותו "הרוח של סנט לואיס".

ההתחלה מבחינת אריה עוף חול בישרה טובות, הוא היה מתאגרף חובבן יוצא מהכלל והיה חלק מנבחרת האגרוף ארה"ב האגדית של אולימפיאדת מונטריאול 76, אשר כללה בין היתר את אחיו מייקל ושוגר ריי לאונרד, והשמיעה את ההמנון האמריקאי 5 פעמים, כולל הזהב של ליאון.

לאחר האולימפיאדה ספינקס פנה למקצוענות כשב-15 לינואר 1977 בלאס ווגאס הוא שלח אחד, בוב "ברק" סמית, לטעום את הקנבס בחמישי.

לאחר מכן קנה אריה ידידנו כרטיס סובב עולם, ונסע לליברפול אנגליה כדי לחזור מנצח כבר אחרי סיבוב אחד על פטר פרימן. ספינקס המשיך בטיוליו אותה שנה ללואיוויל, הביתה לסנט לואיס ושני קרבות בקנדה שנתנו לו בסוף השנה רקורד של שישה ניצחונות ותיקו אחד נגד סקוט לה דוקס, מה שדירג אותו במקום הראשון בין הטוענים לכתר.

ב-15 לפברואר 1978 עשה ספינקס היסטוריה והפך לאיש הכי זריז בכל הזמנים להשיג תואר של אלוף עולם, אחרי שבעה קרבות בלבד כמקצוען, ולאחר שניצח בהחלטה שבאה כעבור 15 סיבובים. המתאגרף שמולו היה אחד שהמאבטח בכניסה לאולם בלאס ווגאס, נבאדה, נשבע שבדק לו את תעודת הזהות והיה כתוב שם "מוחמד עלי" במה שהוכתר כקרב המאכזב עלי אדמות, או אם תרצו the great black disappointment.

ספינקס נגע בפיסגה. המטאור מסנט לואיס זהר באור יקרות בשמיים וכגורלו של כל מטאור, באותה המהירות שזרח, ככה נשרף.

עולה, יורד, עולה, יורד

ספינקס, אשר היה ידוע כחיית מסיבות, חגג כל הלילה ונשרף כל בוקר רק כדי להתעורר חזרה לליל הבילויים הבא. לספינקס היתה מנטליות של ניגר מההוד, על כל הסטריאוטיפים הכלולים בה: מסיבות, בחורות (תמיד לפחות אחת על כל כתף), בימיו הספורים כאלוף עולם הוא העסיק שלל שומרי ראש, ביניהם שחור נמוך קומה ומוצק עם תספורת מוהיקן, מתאגרף\מתאבק לעת מצוא שהג'וב הבא שלו בתור נהג G.M.C שחור אדום של ארבעה מופלאים הידועים כ-A טים הביא לו את פרסומו- מיסטר טי שמו בישראל (הוא בי איי בראקוס). על אימונים ספינקס לא ממש שמע.

באופן מיידי ומבלי לבזבז זמן הסתבך ספינקס עם כל העולם. הוא הסכים לערוך רי מאץ' עם עלי מבלי להתמודד עם אף אחד אחר לפניו. צעד שבתגובה לו ה-W.B.C שללה ממנו את תוארו בשל סירובו להתמודד עם הטוען לכתר מספר 1 מטעמם, קן נורטון (שהפך לראשון שקיבל את תוארו מבלי לזכות בו בזירה ולמעלה מזה, להפסיד אותו ללארי הולמס בקרב ההגנה הראשון שלו).

15 בספטמבר 1978 - עלי וספינקס נסעו לניו אורלינס כדי לערוך רי מאץ' ביניהם. עלי של שנת 78' לא היה אפילו צל של המתאגרף הנפלא שהשפיל את ליסטון ב-64' ו-65' וחווית ה"כמעט מוות" כהגדרתו, ב"ת'ריל'ה אין מנילה" לקחה ממנו יותר ממה שהיה מוכן להודות בו. אחרי מנילה עלי היה צריך לפרוש, הוא פשוט לא חזר לעצמו אחרי הקרב. סימני מחלת הפרקינסון החלו לתת בו אותותיהם, גם אם אף אחד לא זיהה זאת. ב-76' עלי התמודד מול נורטון, ומכל עולם האגרוף רק שלושה אנשים חשבו שנורטון לא ניצח. לצערו של נורטון השלושה היו שופטים. לפני זה עלי התמודד נגד מתאגרף בשם ג'ימי יאנג, אפילו אנג'לו דאנדי המאמן היותר מנאמן של עלי הכתיר את הופעתו של עלי כמבישה וטען שזה היה הקרב הכי גרוע של מוחמד בחיים. ב-15 לספטמבר 78 הדבר היחיד בעולם שנראה יותר גרוע מעלי היה ליאון ספינקס.

מוחמד עלי נראה רע, אבל ליאון נראה גרוע ובכל יום נתון עלי היה יותר חכם ומתאגרף הרבה יותר טוב מספינקס. אחרי 15 סיבובים חבר השופטים היה איתן בדעתו והניד ראשו בחיוב, עלי הפך לאלוף הראשון שזכה בתוארו שלוש פעמים. לספינקס, שאמנם לא ידע זאת, היה זה סימן לתחילת הסוף.

ספינקס המשיך להופיע לקרבות לא בכושר. התוצאה - בקרב הבא שלו במונטה קרלו הוא אכל את הקנבס כבר בסיבוב הראשון נגד גרי "האיש הביוני" קואזי (האיש הביוני בגלל כל מיני שתלים ופרודוקטים שהושתלו בידו הימנית שתמיד גרמה לו בעיות). זה יהיה הקרב היחיד שיערוך ספינקס בכל שנת 79', האיש הביוני ימשיך משם לזכייה בתואר אלוף העולם מטעם ה-WBA (האפריקאי הראשון לעשות זאת).

שנת 80 הסתמנה כשנת קאמבק לאריה, כשהוא מוריד לקנבס בחמישי את אלפרדו אוונג'ליסטה, תיקו אחרי עשרה סיבובים נגד אדי "החיה" לופז ושולח את ברנרדו מרקדו, המדורג מס' 1 של ה- WBC באותו הזמן, לטעום את הקרשים בתשיעי. מה שהביא לו, שוב, הזדמנות לזכות בתואר.

ב-12 ביוני 1981 צעד ספינקס בצעד בוטח אל תוך הזירה בדטרויט להתמודדות נגד לארי הולמס על תואר אלוף העולם רק כדי לחטוף בראש בשלישי. זה יהיה הקרב היחיד שספינקס יערוך ב- 81'. המכות בראש שהכניס בו הולמס הכניסו בספינקס מעט הבנה שגרמה לו להוריד במשקל ולהתחרות בקטגוריה קלה יותר.

הוא פתח את שנת 82' בקטגורית הקרוזרוויט בניצחון על מתאגרף שוליים בשם איבי בראון, בהחלטת שופטים אחרי עשרה סיבובים ואחריו התקדם לנצח את הטוען לכתר הבכיר, ג'סי בורנט, בהחלטת שופטים בתום תריסר סיבובים. אך שוב פעם, תחיית עוף החול נעצרה ב-6.3.83 באטלנטיק סיטי בסיבוב השישי ע"י מי שהיה לאגדה בכמות הפעמים בה זכה והפסיד את תואר אלוף העולם - קרלוס דה ליאון. ההפסד שלח את עוף החול לעוד שנת שבתון, הפעם הבאה שספינקס יחזור לזירה תהייה ב-85.

ובסוף יורד

ב-85 תירגל ליאון ספינקס את רוטינת הצביקה פיק שלו עם עוד ניסיון קאמבק. הוא יצר לעצמו רצף של חמישה ניצחונות שהעמידו אותו, בפעם המי יודע כמה, בעמדה לקרוא תיגר על האלוף. עוד באותה שנה הוא נכנס שוב לספרי ההיסטוריה הסטטיסטית, כאשר אחיו, מייקל, ניצח את לארי הולמס ב- 21 לספטמבר והופך את שניהם לצמד האחים היחיד שהחזיק בתואר אלוף העולם במשקל כבד.

ב-1986 ניסה ספינקס פעמיים לזכות בתואר אלוף עולם. פעם ראשונה ב-23 למרץ ברינו נבאדה על תואר ה-WBA , אז הלם בו דוויט מוחמד קוואי לקנבס בשישי ובניסיונו השני נגד רוקי סיקורסקי שוב הובס בנוקאאוט בשישי בשני לאוגוסט בדטרויט.

ספינקס המשיך להתאגרף עוד 8 שנים מבלי להותיר חותם ממשי. ב-94' הוא שוב עשה היסטוריה, לא כזאת ששאף לה במיוחד, כשהפסיד למתאגרף בשם ג'ון קרלו בנוקאאוט טכני והפך להיות אלוף עולם ראשון שמפסיד למישהו שזו היתה לו הופעה ראשונה בזירה המקצוענית. ניצחון זה יהיה גם ההישג הממשי היחיד שישיג אותו ג'ון קרלו. אחרי עוד הפסד לפרד הופ פרש ספינקס ב-95' עם רקורד של 27 ניצחונות (14 בנוקאאוט) 17 הפסדים ושלוש תוצאות תיקו. במהלך שנות ה-80 כדי להתפרנס השתתף ליאון ספינקס בקרבות מתאבקים מתאגרפים בזירת ההאבקות היפנית. מדי פעם הוא עורך קרבות ראווה (כן, יש כאלה שמשלמים לראות את האלוף הכי גרוע בעולם).

אך כמו שאמרו חכמינו, מאיגרא רמה לבירא עמיקתא, גם חייו מחוץ לזירה לא היו סמל הצלחה, חוסר הצלחתו הביא אותו לפשיטת רגל ולאחר פרישתו הפך ליאון ספינקס, אלוף העולם לשעבר במשקל כבד, להומלס.

למזלו, לקראת סוף שנות ה-90, טרי סטאר ספורטס פרומושיינס שמעו על מצבו והפכו אותו לכוכב הראשי של מסע מתן החתימות שלהם. ספינקס עבר לחיות בדרכים, משתכן ברשת מלונות מריוט אשר היו הספונסרים של טרי סטאר, והתפרנס ממתן חתימות (למרות שהשמועות אומרות שהוא חילק חתימות חופשי לכל דורש, רק שיבקשו).

לליאון יש ממשיך, בנו קורי ספינקס היה אלוף עולם בלתי מעורער במשקל בינוני ובניגוד לאביו, אפילו אלוף מכובד עד שהפסיד את תוארו.

כיום ליאון ספינקס חי בקולומבוס, אוהיו, ועובד בניקוי מועדון ימק"א בעיר בסופי שבוע ומתנדב עם בני נוער. הוא שומר על פרופיל נמוך. ב-2005, כשמישהו כבר נזכר בו בכתבה ב"לינקולן ג'ורנל סטאר" מ-4 לאפריל 2005 תחת הכותרת "אלוף עולם לשעבר מנקה בקולומבוס", אמר עוף החול "לרובם כאן אני פשוט ליאון. לא יותר, לא פחות."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully