וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נולדה לקפוץ

5.2.2006 / 16:16

אליסה קמפלין מאוסטרליה החמה הפכה לאלופה אולימפית בפריסטייל. בטורינו היא תנסה לשחזר את ההישג, למרות פציעות בכל איבר אפשרי

עד אולימפיאדת החורף בסולט לייק סיטי 2002, מעמדה של אוסטרליה באולימפיאדת החורף הזכיר את זה של ישראל. למרות שהיא המדינה הספורטיבית בעולם, מדובר בכל זאת בארץ של חופי זהב שטופי שמש. אף אחד לא ציפה מה"אוזיס" להתברג בטבלת המדליות באולימפיאדת החורף. בשביל זה יש להם את משחקי הקיץ ובעיקר את אליפויות העולם בראגבי וגלישת גלים. אבל האוסטרלים לא מוותרים: הם מתכוונים לכבוש כל ענף ספורט שהומצא על ידי האדם. בים, בשלג, באוויר וביבשה, הם תמיד יהיו שם ואיתם עוד אלפי אוהדים קולניים בירוק-צהוב.

כך התחיל סיפורה של אליסה קמפלין, מדליסטית הזהב מסולט לייק סיטי בקפיצות פריסטייל (המכונות "אריאל"). בדומה ל-90 אחוז מבני הנוער האוסטרלים, היא החלה לעסוק בפעילות גופנית מגיל צעיר, הייתה אתלטית מצטיינת וגם מתעמלת. גיל ההתבגרות לא היטיב עם התפתחותה הספורטיבית, וקמפלין הפכה לתלמידת תיכון ממוצעת, שמעבירה את מרבית זמנה בחופי הים של מלבורן. ב-19 שנותיה הראשונות היא כלל לא ידעה מה זה שלג, עד שיום אחד מצאה את עצמה במפגן ראווה של חברי נבחרת קפיצות הפריסטייל האוסטרלית (שנחתו לתוך המים במקום בשלג). קמפלין התלהבה ומייד התנדבה לנסות את התענוג המסוכן, כשהיא קשורה לחבל בנג'י. בניסיונה הראשון אי פעם היא הצליחה לבצע שתי סלטות לאחור, לתדהמת אנשי הוועד האולימפי האוסטרלי, שהיו במקום. בו במקום הם החליטו לאמץ ולטפח את הילדה.

האוסטרלית הראויה הראשונה

קמפלין נחטפה לקורס סקי מזורז והחלה באימונים אינטנסיביים בנבחרת האוסטרלית. הכישורים שלה כמתעמלת עזרו לה מאוד בנושא הקפיצות. בגלישה טיפלו המאמנים. רק בגיל 21 היא השתתפה לראשונה בתחרות בינלאומית ולמעשה, עד למשחקי סולט לייק סיטי, אליהם הגיעה בגיל 28, ההישג הטוב ביותר שלה היה מקום חמישי בסבב העולמי. לאולימפיאדה היא הגיעה כאנדרדוג. שתי קנדיות, אמריקאית וסינית היו המועמדות העיקריות למדלית הזהב. קמפלין הפתיעה עם קפיצה ראשונה לא רעה בכלל, שדירגה אותה במקום השלישי בתום הסבב הראשון מבין שניים. הקפיצה השניה שלה הייתה כל כך מושלמת, שעוד לפני החלטת השופטים ידעה קמפלין שעשתה היסטוריה. היא הפכה לאוסטרלית הראשונה שזוכה במדלית זהב במקצוע שלג באולימפיאדת החורף.

כמה ימים קודם לכן, האוסטרלים חגגו את אחד הפוקסים הגדולים בתולדות המשחקים האולימפיים. סטיבן בראדברי היה אחרון קצת לפני הסיום בגמר ההחלקה המהירה במסלולים קצרים, אבל נהנה מתאונה שהפילה לקרח את ארבעת הפייבוריטים וחצה לבדו את קו הסיום, בדרך למדליית הזהב. בראדברי היה האוסטרלי הראשון שזכה בזהב במשחקי החורף, אבל קמפלין הייתה האוסטרלית הראשונה שהייתה ראויה למדלית זהב. למעשה, כישורי הגלישה הלקויים שלה התגלו רק אחרי קפיצת הניצחון בסולט לייק. היא גלשה על השלג כדי לאסוף את זרי הפרחים שנזרקו אליה, והחליקה.

הגירסה הנשית של סטיב אוסטין

אלא שלאולימפיאדה בטורינו תגיעה קמפלין קצת אחרת, ביותר ממובן אחד. אחרי כל הפציעות וההתרסקויות שהבחורה עברה, לא ברור איך היא עדיין מצליחה לעמוד על הרגליים ועוד להעביר 6 חודשים בכל שנה בלייק פלאסיד הקפואה שבקולורדו, שם היא מתאמנת עם חברה לחיים.

רק באוקטובר האחרון קמפלין עברה ניתוח לשיחזור הברך, שבו הושתלה לה רצועה חדשה, שנתקבלה מתורם איברים. כל זה קרה שנה אחרי שקרעה את הרצועה בברך בפעם הראשונה. בשני המקרים זה קרה כשקמפלין ניסתה לייצר תרגיל חדש במיוחד לאולימפיאדה, שמורכב מארבעה ברגים ושתי סלטות. בשני המקרים היא חזרה להתאמן כבר אחרי חודשיים. תוסיפו לזה עוד שבר ביד, שבר ברגל, קרע ברצועה בכתף ועוד ניתוח בגיד אכילס ותקבלו את האשה הביונית – הגירסה הנשית לסטיב אוסטין.

מהן קפיצות פריסטייל?

את תקופות ההחלמה שלה מהפציעות, קמפלין העבירה כמגישת תכניות ספורט בערוץ 7 האוסטרלי. היא כיסתה את אולימפיאדת הקיץ באתונה ופרשנה את תחרויות ההתעמלות והקפיצה למים. בנוסף, היא גם עבדה בערוץ NBC האמריקאי. אחרי ההחלמה, קמפלין החלה במחנה אימונים אינטנסיבי לקראת אולימפיאדת טורינו, בה היא מתכוונת לזכות במדלית זהב שניה בגיל 32.

אז מהו בדיוק הענף בו מקפלין מצטיינן? קפיצות פריסטייל הם אחד מענפי ספורט האקסטרים האטרקטיביים ביותר.מדובר ברמפה משלג, שגולשים אליה מנקודה גבוהה יותר ומבצעים ממנה קפיצה וירטואוזית באוויר. השופטים מנקדים לפי גובה הקפיצה (20 אחוזים), הביצוע באוויר (50 אחוזים) והנחיתה (30 אחוזים). הקופץ מקבל ניקוד משוקלל לפי שתי קפיצות מפאנל של שבעה שופטים.

מתי זה קורה? מוקדמות קפיצות הפריסטייל לנשים יתקיימו ב-19 לפברואר ב-19:30 שעון ישראל. קפיצות הגמר יתקיימו ב-22 לפברואר ב-19:45 שעון ישראל. הגמר לגברים יתקיים ב-23 לפברואר ב-19:30.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully