וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך אולימפיאדת החורף: הכי רומנטי שיש

רועי פרידמן

5.2.2006 / 12:23

את ההחלקה על הקרח אנחנו מכירים בזכות קטרינה וויט והתקווה הישראלית, חייט וסחנובסקי, אבל שוב עולה השאלה: האם זה ספורט?

את הענף הזה אתם מכירים היטב, אפילו מזיפזופ דרך השלט. זהו כמובן אותו מקצוע ספורט שהוא סוג של ריקוד על הקרח. הספורט הזה הוציא לא מעט כוכבים, שהשתתפו בתחרויות מקצועניות, מופעי ריקודים על הקרח, ואף לקולנוע. שמות כמו הכוכבת הגדולה הראשונה של הענף, סוניה האני מנורווגיה, דרך דורותי פלמינג ננסי קריגן ומישל קוואן האמריקאיות ועד לדבר היפה ביותר שיצא מהדויטשה דמוקרטיסטישה רפובליק - מזרח גרמניה – קתרינה וויט.

רבים, אלה היותר מבוגרים, זוכרים את הביצוע של ה"בולרו" של ראבל, ע"י ג'יין טורביל וכריסטופר דין האנגלים באולימפיאדת סארייבו, 1984. זה היה הריקוד הראשון שזכה בציון מושלם באולימפיאדה.

אלמנטים פיזיים לעומת תיאום מוזיקלי

ישנן 4 תחרויות באולימפיאדה: גברים, נשים, זוגות, ותחרות ריקוד זוגות.

בתחרויות היחידים הדגש הוא על ביצוע אלמנטים פיזיים, כאשר בזוגות ישנו דגש על התיאום בין הצמד. בריקוד זה, השופטים מתבוננים יותר על נושא הקשר של הריקוד למוזיקה, בתוספת אלמנטים.

המיקום בתחרות מתבסס על שיפוט של תשעה שופטים, ושערורייות שיפוט לא חסרות בספורט הזה. לדוגמה, תחרות הזוגות באולימפיאדת 2002. תחרויות היחידים והזוגות כוללות שני שלבים: השלב הקצר, ריקוד של 1:50 דקות המכיל מספר אלמנטים, והשלב החופשי של 4:30 דקות (4 דקות לנשים), שבו אין הגבלה למספר התרגילים.

בתחרות הריקוד ישנם שלושה שלבים: שלב החובה, כשכל הזוגות מבצעים את אותו ריקוד, השלב המקורי - בו מבצעים ריקוד על פי נושא מסויים (השנה, ריקוד לטיני) והשלב החופשי - שבו כל זוג רוקד לפי כוריאוגרפיה שהוא בוחר.

אלופים אולימפיים

גברים – אלכסיי יאגודין – רוסיה
נשים – שרה יוז – ארה"ב
זוגות – יבגניה ברז'נאיה ואנטון סיחארולידזה – רוסיה, ואחרי שערוריית השיפוט - ג'יימי סאלה ודיוויד פלטייה – קנדה
רקוד – מרינה אניסינה וגוונדל פאיזרא – צרפת


אלופי העולם משנת 2005

גברים – סטפן למבייל – שווייץ
נשים – אירינה סלוצקאיאה – רוסיה
זוגות – טטיאנה טוטמיאנינה ומקסים מרינין –רוסיה
רקוד – טטיאנה נבקה ורמן קוסטומארוב –רוסיה

מתי?

11 ו-13 בפברואר – זוגות
14 ו-16 בפברואר – גברים
17, 19 ו-20 בפברואר – ריקוד
21 ו-23 בפרואר – נשים
24 בפברואר – גאלה, מופע חופשי לא תחרותי.

וכאן נכנסת השאלה? האם החלקה אמנותית על הקרח היא ספורט?

התשובה היא כן, כי זה ספורט נטו. אלא שהבעיה היא איך מחליטים מי היה טוב יותר? פאנל של תשעה שופטים? ראינו באולימפיאדה האחרונה שזה לא הספיק, וקיבלנו שערוריה גדולה. ההתאחדות הבינ"ל מנסה להציג שיטת שיפוט חדשה לאולימפיאדה הזו, שתקטין את האפשרות לשערוריות כמו זו שב-2002.

מה שקרה בתחרות ההיא היה ששופטת צרפתיה הואשמה בהטיית שיפוט לטובת הזוג הרוסי נגד הזוג הקנדי. השופטת הושעתה מיידית, והזוג הקנדי, שקיבל במקור מדלית כסף, קבל בסוף מדלית זהב ביחד עם הזוג הרוסי.

ויש גם נקודה ישראלית

החלקה אומנותית על הקרח היתה ענף הספורט הראשון שבו התחרה ספורטאי ישראלי באולימיאדת החורף, עם מיכאל שמרקין בליליהאמר, 1994. שמרקין התחרה גם בנגנו 98', ואליו הצטרפו הזוג הראשון – גלית חייט וסרגיי סחנובסקי. חייט וסחנובסקי סיימו במקום ה-14 בנגנו ובמקום הששי בסולט לייק סיטי, כאשר ב-2002 הם זכו במדלית הארד באליפות העולם ב-2002 בנגנו, ונחשבים לאחד מ-5 הזוגות הטובים בעולם. ב-2006 יתחרו זוג נוסף, האחים אלכסנדרה ורומן זרצקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully