וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוסישקין קיבל ארכה

שגיא ניר

22.1.2006 / 13:41

בניגוד לשמועות האולם לא ייהרס לפני חודש ספטמבר, אך אנשי הפועל ת"א כבר מתאבלים. האפסנאי שחור: "אם האולם ילך הקבוצה תימחק"

בתחילת העונה עברה הפועל תל אביב לשחק בהיכל נוקיה שביד אליהו. ההתחלה היתה קשה, ולוותה בחזרה כעסנית לשני משחקים באוסישקין, אבל בתקופה האחרונה האדומים אפילו כבר לא מתאמנים באולמם הישן. יד אליהו הפך לבית החדש של האדומים.

לפני מספר חודשים נחתם הסכם בין עיריית תל אביב והנהלת הפועל תל אביב, ולפיו תפסיק הקבוצה את פעילותה באוסישקין, ומנגד תעמיד לרשותה העירייה סכום של 750 אלף דולר
במהלך שש השנים הקרובות, לצורכי "התאקלמות" באולם החדש. על-פי דובר העירייה, הלל פרטוק, התחייבה מחלקת הבוגרים של הפועל ת"א לפנות עד חודש ספטמבר את מחלקת הנוער והנשים של המועדון ולעבור כבר העונה לשחק בהיכל נוקיה, כפי שאכן עשתה. בשבועיים האחרונים פנו גורמים בעירייה להנהלת הקבוצה בניסיון לשכנעה להקדים את פינוי האולם ולבצעו לאלתר, אך בהנהלת הפועל תל אביב סירבו והרעיון נגנז. עיריית תל אביב הודיעה כי היא, מבחינתה, תעמוד בחוזה המקורי. סופו של האולם המיתולוגי באוסישקין נדחה אמנם במספר חודשים, אבל גורלו הוכרע.

"מה, באמת? הולכים להרוס את אוסישקין?", נדהם המאמן האגדי רלף קליין, שאימן בהפועל תל אביב שנתיים בראשית שנות ה-90. רלף, בחור סנטימנטלי שקשור כמעט לכל שלב בהתפתחותו של הכדורסל הישראלי, מתקשה להשלים עם רוע הגזירה: "אוסישקין זה נכס לכדורסל הישראלי. אם יהרסו אותו זה כאילו יורידו לגוף את הידיים והרגליים". קפטן הפועל תל אביב בשנות ה-80 וה-90, שמעון אמסלם, מצטער: "אוסישקין היה הבית השני שלי. מדובר פה בחתיכת היסטוריה". יצחק לוי, הידוע בפי כל בכינוי "שחור", משמש מזה כ-30 שנה כאפסנאי של הפועל תל אביב. "אם האולם ילך הפועל תימחק תוך שנתיים-שלוש", הוא מזהיר.

"יד אליהו לא יהיה בית גם עוד 300 שנה"

האולם באוסישקין, שנמצא על גדות נהר הירקון, הוקם בשנת 1980 אחרי שנים שבהן שיחקו האדומים על מגרש פתוח. בעונה שעברה החליטה הנהלת הפועל על המעבר להיכל נוקיה, ואוהדיה הזועמים מחו ומיהרו לנטוש את היציעים. הבשורה על הריסת האולם באוסישקין היא כבר יותר מדי גם עבורם. "זה יום עצוב", אומר עמיר כדורי, 29, אוהד הפועל תל אביב העובד בחברה פיננסית מוכרת. כדורי, אוהד ותיק, לא הגיע השנה לאף משחק בית של האדומים בהיכל נוקיה, לא מאמין שהאולם ייהרס: "אוסישקין זו תקופה שהיו לי בה הרבה רגעים שמחים ועצובים. הכל טרי כרגע, וחבל שזה קורה דווקא במצב הנוכחי של הקבוצה כשאין אוהדים".

"כבר מזמן היה צריך להרוס את אוסישקין", אומר מוטי ארואסטי, שעבר אין-ספור משחקי דרבי באוסישקין כשחקן מכבי תל אביב. ארואסטי לא שוכח את התנאים הגרועים באולם, החל מחדרי ההלבשה ועד הבורות בפרקט, וקובע: "להפועל מגיע אולם ברמה גבוהה יותר". שופט העבר טוד וורניק לא שוקע בסנטימנטים: "אני לא מתאבל על אוסישקין. זה היה אולם של שנות ה-50, עם תנאים גרועים וחדרי הלבשה נוראים", הוא אומר, ומדגיש את החיוניות של אולמות הכדורסל החדשים, שבחדרי ההלבשה שלהם ניתן לפחות לפרוש ידיים לצדדים.

שמעון אמסלם זוכר חסד נעורים לבית ההיסטורי שלו, אבל ריאלי: "מבחינה אסטרטגית המעבר לנוקיה יתרום להפועל בשנים הבאות. הקבוצה צריכה להתקדם ולחשוב בהתאם". אמסלם מזכיר את אולמות הכדורסל המיתולוגיים של ציבונה זאגרב והבוסטון סלטיקס, שלמרות ההיסטוריה הרבה שלהם נהרסו, ועל חורבותיהם הוקמו מתקנים חדישים. האוהד כדורי, שתיאר את אוסישקין כ"בית הראשון, משהו כמו הגארדן לאוהדי הסלטיקס", ייאלץ להשלים עם גורל דומה גם לאולם האדום.

אבל לא כולם מסכימים. "היו צריכים לשפץ את אוסישקין. אולי אם היו מוסיפים בו מיזוג אוויר זה היה פותר את הבעיה", אומר קליין. שחור מתעקש: "גם בנוקיה אין מזגן. בית עושה הכל, ויד אליהו לא יהיה בית גם עוד 300 שנה. אם להפועל היה כסף והיינו קבוצה גדולה מילא, אבל אנחנו קבוצה קטנה ולשחק ביד אליהו בשביל 100 איש חבל על הזמן. כולם רוצים להתקדם אבל אין לאן".

"במכבי פחדנו להגיע לאוסישקין"

כדורי מספר שאהד דווקא את מכבי עד גיל 14. משחק בין האדומים למקבילה הירושלמית בתחילת שנות ה-90 שבה את לבו: "כשהגעתי לאוסישקין הבנתי שזה הדבר האמיתי, המקום שלי. קשה להסביר את זה במילים, אתה פשוט פתאום קולט את זה". "אוסישקין הוא משאת לב", מסביר שחור. "האולם תמיד תרם להפועל במסורת, בכסף ובמחלקת הנוער. קבוצות שהיו מגיעות לאוסישקין היו בפיגור של 10 נקודות עוד לפני שעלו על הפרקט". רלף קליין מאשר: "כשאימנתי במכבי, פחדנו להגיע לאוסישקין. הקהל שם היה ממלא את האולם והרעש היה נשמע כבר שעה וחצי לפני פתיחת המשחק".

אבל כל זה היסטוריה. הפועל תל אביב מודל 2006 לא מצליחה למכור יותר מכרטיסים בודדים למשחקיה, למרות האולם החדיש והנוצץ ביד אליהו. "אוסישקין הביא להפועל הרבה נקודות. עובדה שעד עכשיו לא ניצחנו ביד אליהו וכנראה שגם לא ננצח", קובע שחור, ושוקע בזיכרונות: "שיחקו פה בארי ליבוביץ', פרוויס שורט, שמעון אמסלם שהוא הישראלי הגדול מכולם. אימן פה רלף קליין, שהוא המאמן הכי גדול שעוד שני דורות לא יהיה כמוהו. מכבי תל אביב רצתה תמיד לגזור פה רשתות אחרי זכייה באליפות, אז הם המציאו סיפורים שאני אכבה את האורות באולם כדי למנוע מהם את זה. בכל מקרה - הפועל אף פעם לא נתנה למכבי לחגוג אליפות באוסישקין", הוא מספר.

האולם באוסישקין לא ייהרס השבוע, אך האדומים יודעים שלפיסת ההיסטוריה הזו נותרו רק מספר חודשים לעמוד על תלה. אמסלם, שלפני שלוש שנים לקח חלק במשט מחאה כנגד הריסת האולם, מבטיח להתייצב אם יקרא שוב. כדורי שומר על אופטימיות הישרדותית, כיאה לאוהדי הפועל, ואומר: "גם כשהפועל ירדה לליגה השנייה החיבור של הקהל לקבוצה נשאר. אני לא בטוח שהקבוצה תימחק כי היא עברה כבר הרבה טלטולים לאורך ההיסטוריה ושרדה".

ורק שחור, האיש שהפועל תל אביב יקרה לו אולי מכל אחד אחר, כועס: "אני לא אשן הרבה לילות. כבר הרבה זמן אני הולך בהרגשה שהולכים לעקור לי חלק רציני מהגוף. מה יתן לראש העיר עוד שני דונם אדמה? זה יוסיף לו עוד נקודות בבחירות הבאות? הסיפור הזה היה רדום הרבה זמן עד שראש העיר החליט לעשות לו סוף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully