וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבוצה ריקה

שגיא ניר

13.1.2006 / 11:45

ניהול כושל, זרים חלשים, מאמן עייף ודורון שפר דירדרו את הפועל ת"א לתחתית. ההפסד לירושלים בגביע השאיר לה מטרה אחת: לשרוד

"אולי אתה יודע למה האוהדים שלנו לא באים למשחקים?", מפתיע שחקן הפועל תל אביב, ג'רון רוברטס. הניסיון לפצח את הסיבות לכך שהפועל תל אביב הפכה משם דבר לכמעט שום דבר, מצא גם כמה מאנשיה חסרי תשובות. שנתיים אחרי שניסתה להוות אלטרנטיבה גאה למכבי תל אביב תחת ולדימיר גוסינסקי וארז אדלשטיין, הפכה הפועל תל אביב לקבוצה לא רלוונטית, שאפילו אוהדיה הקנאים כבר לא עומדים מאחוריה. היוקרה שליוותה את הקבוצה גם בשנותיה הקשות בליגת המשנה, הולכת ונעלמת על רקע פרשיות מוזרות כמו פרישתו וחזרתו של דורון שפר, ההתנהלות בנושא הזרים, החלפת האולם החם באוסישקין במרחבים של "נוקיה" ו"הצורה הלא מקצועית בה מתנהלת הקבוצה", כהגדרתו של שחקן עבר.

"אני לא מבזבז אנרגיה על דברים שקורים בהפועל ת"א, ולא מחפש להם הסברים", מפתיע גם עוזר המאמן, עמי נאווי, אחד מסמלי העבר של המועדון. נאווי, שהקריירה שלו כשחקן היתה בתפר בין שנות ה-80' וה-90', מצר על מצבו הנוכחי של הענף באופן כללי: "העסקנים לא אוהבים את הכדורסל כמונו, ולכן לא מרימים אותו לפוטנציאל שצריך להיות לו".

שחקן עבר בקבוצה מאשים את ההנהלה הנוכחית במצב: "הפועל לא מכבדת את השם שלה. הגעיל אותנו לראות את חברי ההנהלה, הפמליה, מגיעים לאימונים ומעירים לנו על עניינים מקצועיים. אתה לא יודע למי להאמין שם. גם האולם באוסישקין נראה קטסטרופה - יש עכברים בחדר ההלבשה. לפחות היו מנקים שם קצת כדי שנרגיש נורמלי". אילן ברקוביץ', ששיחק בהפועל בעונה שעברה, מצר על המצב: "נשארה קבוצה עם היסטוריה, כשההווה שלה נראה אחרת. אבל המסורת של הפועל לא תיגמר בשנה שנתיים", הוא מנחם.

50 צופים, כמו בלאומית

אחד המאפיינים הבולטים למצב הקבוצה הוא הנטישה המאסיבית של הקהל. כבר בעונה שעברה, עם חזרתו של שאול אייזנברג לתפקיד היו"ר והחלטתו להעביר את משחקי הבית להיכל נוקיה, הדירו אוהדים רבים את רגליהם מיציעי אוסישקין. הבודדים שעוד באו, התרכזו בתליית שלטים בגנות היו"ר, ובמקרים רבים הנאצות שהשמיעו הסתיימו בעימותים קשים עם המשטרה.

רוברטס, שהגיע הקיץ לקבוצה אחרי 5 שנים בקבוצות הליגה הלאומית, לא מבין מה קרה: "ראיתי משחקים של הפועל בטלויזיה, עם אולמות מפוצצים, וכשבאתי גיליתי שזה לא מה שחשבתי. 50 אנשים באים למשחקים, זה כמו בלאומית. כנראה שלאנשים לא אכפת". נאווי: "זה לא שלהפועל פתאום אין אוהדים. כאחד שחווה את הקהל, זה אלמנט שחסר לנו. הוא יכול היה לתרום וחבל. הקהל רוצה קבוצה שתרוץ בצמרת ובתקציב גבוה". ברקוביץ' מבהיר את החשיבות של האוהדים: "העניין בקבוצה קשור לקהל, וכשהוא הפסיק להגיע גם התקשורת איבדה עניין".

"כשאפי יתייאש הוא ילך הביתה"

אלא שאיבוד העניין קשור גם לרמה הנמוכה והתוצאות המאכזבות. אחרי שהוביל את הפועל בעונה שעברה עד גמר הפלייאוף, החליט המאמן אפי בירנבוים להשאיר את הסנטר קלווין גיבס, ולבנות את הקבוצה סביבו וסביב דורון שפר, שהגיע מירושלים. לרוע מזלו, גיבס קיבל הצעה מטורקיה והמריא בעקבותיה ושפר העדיף את האויר ביערות האמזונאס על הגרת הזיעה באוסישקין של חודשי הקיץ. פחות מחודש לפתיחת העונה, אפי נשאר בלי שלד לקבוצה.

במצב שנוצר, הפכה הפועל תלויה באופן אבסולוטי בגארד מרכוס האטן. האטן שחקן מוכשר, אבל ההתבססות המוחלטת עליו הפכה את המשחק של הקבוצה למפוזר ושכונתי. הזרים האחרים, שהוחלפו חדשות לבקרים, לא באו לידי ביטוי, כמו גם סגל הישראלים הבינוני במיוחד. "הקבוצה נבנתה סביב גיבס ושפר", מסביר נאווי. "ההקרבה והרצון קיימים, אבל יש לנו בעיה של יכולת ותיאום. אנחנו מנסים להוריד לחץ מהאטן אבל אין מקריות: אם מפסידים יש לזה סיבות".

נאווי שולל טענות על בחירה לקויה של הזרים: "בגלל השוק החופשי באירופה אין מציאות. סקאוטינג עושים בארץ רק מכבי תל אביב, את הכל לוקחים מקלטות וסטטיסטיקות, ואז צריך לקוות שלשחקן תהיה גם אישיות. אפי אוהב לקחת זרים שהיו בארץ, כי אז הוא רואה איך הם התאימו לליגה הישראלית".

ההתנהלות של בירנבוים עצמו הפכה חידה בשנה האחרונה. המאמן האמוציונלי, שקבל לפני שנה מול הטלויזיה על השלטון הבלעדי של מכבי תל אביב בכדורסל במה שכונה "נאום הכבשים", הפך השנה פחות ופחות דומיננטי בנעשה בקבוצה, לפחות כלפי חוץ. בהפסד הביתי המביש של האדומים לכרונינגן הולנדית ביורוקאפ, בירנבוים אפילו לא קם מהכסא. "אפי עובד קשה ורוצה להצליח. אולי משהו השתנה באישיות שלו ובגלל זה הוא פחות אנרגטי", אומר עוזרו נאווי, שבתקופה האחרונה הפך למאמן הקבוצה בפועל בזמן שאפי משקיף מהצד. ברקוביץ' דווקא מפרגן למאמנו לשעבר: "אפי מרגיש שלא יפגע באגו שלו לתת לעמי את הבמה, הוא עד כדי כך גדול. כשהוא יתייאש הוא ילך הביתה".

התקווה

הקאמבק השני של דורון שפר, אולי הסיפור המוזר ביותר של השנה, מסמל יותר מכל את מה שעובר על הפועל תל אביב. ארבעה חודשים אחרי שנטש את הקבוצה, חזר לפתע השחקן לאוסישקין ושישה ימים אחר כך עלה בחמישייה, בדרך ל-35 דקות מול מכבי ראשון לציון. "מאמן אחר לא היה נותן לדבר כזה לקרות, ואם הייתי מתחרה איתו על המקום בחמישייה לא הייתי שמח על זה", אומר שחקן העבר. "הדברים שאמר שפר בקיץ עיצבנו את אנשי הכדורסל. אין ספק שהחזרה שלו היא משהו שונה".

למרות הכל, נוכחותו של שפר נותנת להפועל קצת ממה שהיה כל כך חסר לה – רכז. "החזרה של שפר נתנה לנו תקווה", מוסיף ג'רון רוברטס, אלא שבינתיים נפצע שפר בידו ועלול להעדר כחודש. הוא לא שיחק בשבת מול הפועל ירושלים, קבוצתו הקודמת, שהשלימה ניצחון שני על הפועל ת"א והעפילה לחצי גמר הגביע (81:84). הליגה זה המפעל היחיד שנותר להפועל ת"א, בו היא יכולה להשיג משהו: אין מדובר בהעפלה לפיינל פור, אלא בהינצלות מירידה.

sheen-shitof

פנינת הבלקן

כל מה שצריך לדעת על נופש בקרואטיה - במחיר הכי משתלם

בשיתוף חברת התעופה הלאומית הקרואטית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully