וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תלוי על בלימה

אורן נבות ואלון טהר

8.1.2006 / 10:11

אחרי שכיכב בספרטק ונבחרת מקדוניה, אחרי שכמעט חתם בבאיירן וארסנל, וכמעט שיחק בפורטסמות', איגור מיטרסקי מגיע לבית"ר

קמפיין ליגת האלופות של ספרטק מוסקבה לעונת 2001/2 נחשב לכישלון חרוץ. שתי נקודות מ-18 אפשריות והתבזות פומבית מול הגדולות של אירופה הפכו את המועדון המפואר לבדיחת היבשת. צמד המשחקים מול אלופת אירופה באיירן מינכן, נחשב עד היום לאחד הרגעים האומללים של המועדון. תבוסה ביתית 3:1 היתה רק הספתח. במפגש בבוואריה הקבוצה הגרמנית פשוט התעללה ביריבתה הרוסית והחזירה אותה הביתה עם הזנב בין הרגליים בתוספת חמישייה. באותם שני משחקים, כשלסטארים של ספרטק רעדו הרגליים, היה בכל זאת שחקן אחד בקבוצה שהצליח להראות שיש לו הרבה כדורגל. הבלם האלמוני איגור מיטרסקי, היה נקודת האור הבודדה באותם רגעי חושך. מסתבר שלא רק ברוסיה קלטו את הפוטנציאל שלו. גם במועדון השמנת הגרמני סימנו אותו חזק בפנקס. "קיבלתי מסרים מפרנץ בקנבאוור ואוטמר הירצפלד שהם רוצים אותי בבאיירן", דאג מיטרסקי לספר אז לכל מי שרק רצה לשמוע. "הם שמו עלי צ'ק של 1.7 מיליון דולר, ואני כבר מתרגש לקראת האתגר החדש".

אלא שהמציאות מסתבר לא ממש יישרה קו עם הפנטזיות של הבלם. בבאיירן לא אהבו את ההדלפה וגם ברוסיה לא ממש מיהרו להיפטר מהתכשיט. אחרי המחמאות שגרף הבלם המקדוני שלהם מאושיות כדורגל כמו בקנבאוור והיצפלד, הם חלמו על צק' שמן יותר. הרבה יותר. וכך, האיש שהיה אמור לכבוש את אירופה, הפך לעוד שחקן. היום הוא התכשיט החדש דווקא של מועדון אלמוני מהמזרח התיכון.

משחק מכור

בתחילת המילניום סומן איגור מיטרסקי כאחד מבלמי העתיד של אירופה. אימפריות כמו ארסנל, צ'לסי, מנצסטר יונייטד, אסטון וילה וכמובן באיירן חיזרו אחריו במרץ. אלא שלמרות השאיפות, מיטרסקי, לא ממש הצליח להתרומם ולהגשים את הפוטנציאל. מהבלם המבוקש נשאר רק השם, ובמקום קצפת השחקן אכל קש, אי שם בתחתית הליגה האפרורית של אוקראינה. כמו שכבר הבנתם, מיטרסקי מודל 2006, נמצא כרגע בצומת הדרכים הכי משמעותית בקריירה שלו. אם בית"ר תצליח להגשים את מטרותיה המוצהרות ולשחק במפעל אירופאי, תהיה למיטרסקי הזדמנות נוספת להוכיח לכל מי שהספיד אותו שמדובר בבלם ברמה גבוהה. במקרה שגם בבית"ר הוא לא יצליח להתרומם, חזרה למולדת תהיה כנראה בלתי נמנעת.

מיטרסקי (27, 1.80 מ'), עשה את הצעדים הראשונים על המגרש של בית הספר לכדורגל קראורמן במקדוניה. לאחר ששיחק בקבוצות איזוטריות, דוגמת סטרוגה וקיצ'ב, הגיעה סוף סוף הפריצה הגדולה. זה קרה בשנת 98', אז הוא עבר לקבוצה השולטת בליגה המקדונית סילקס קארטובו. סילקס של אז, הייתה מועדון הפאר של הכדורגל המקומי, נשיאה היה יו"ר ההתאחדות והקבוצה קטפה ללא הכר את התארים המקומיים. הדבר כלל גם השתתפות חוזרת ונשנית במוקדמות ליגת האלופות, שם פגשה את בית"ר פעמיים. מיטרסקי, חשוב לציין, לא השתתף באף אחד מהמפגשים האלה. כמות המשחקים הרבה שלו במועדון מצליח כמו סילקס גרמה להתעניינות רבה לגביו, במיוחד במועדונים הגדולים של מזרח אירופה. ספרטק מוסקבה בראשות המאמן אולג רומאנצב, הייתה הראשונה לשים עליו את היד. "הוא בלם מאוד חכם", חשב עליו אז רומאנצוב, "הוא מאוד חזק במשחק באוויר והוא גם מאוד ממושמע, שזה הכי חשוב".

למרות הסופרלאטיבים הנדירים, לקחו למאמן הקשוח שלושה שבועות של מבחנים קפדניים כדי להחליט שהוא הולך על הבלם הצעיר. כאמור, מיטרסקי הצליח בצורה בלתי רגילה בספרטק. "יש לו את כל מה שצריך בשביל להיות השם החם הבא", העיד טוני מיצ'בסקי חברו לנבחרת מקדוניה רגע לפני המעבר המתוקשר של הבלם לרוסיה.

מיטרסקי שיחק בספרטק משנת 2001 עד 2004 בספרטק. הוא צבר 97 הופעות, מתוכן 16 בליגת האלופות. מיטרסקי נחשב לשחקן די קשוח ולא סתם ברזומה שלו במוסקבה מופיעים 29 כרטיסים צהובים ושלושה אדומים. יחד איתו הקבוצה זכתה באליפות אחת ובגביע אחד. ההצלחה המסחררת של הבלם בספרטק, לא נעלמה מעניי המאמן הלאומי של מקדוניה שהזמין את מיטרסקי לסגל. "הוא שחקן הרכב בנבחרת ובלעדיו הנבחרת לא תצליח לעולם", שיבח אותו השבוע דראגן קנטרלובסקי, האיש שהעניק לו את חולצת הנבחרת."הוא שחקן מצויין. זכור לי במיוחד המשחק נגד הולנד במוקדמות המונדיאל. הוא הציל אותנו במו רגליו מתבוסה כואבת". המשחק עליו מדבר קנטרלובסקי הסתיים בתוצאה 2-2. הוא אולי זוכר אותו בגלל שזה היה המשחק היחיד בכל הקמפיין בו הולנד הפסידה נקודות, אבל המשחק שזכור יותר מכל לשאר תושבי מקדוניה הוא דווקא המשחק מול אנדורה. הצמד קנטרלובסקי-מיטרסקי, בתוספת של עוד מספר שחקנים, היה שותף לאחת התעלומות המסתוריות של הכדורגל המקדוני.

באוקטובר 2004 יצאו המקדונים למשחק חוץ באנדורה. על הנייר נראה היה שמדובר בטיול קליל למדינה הזערורית. אלא שבפועל התרחשה שם הפתעה מרעישה. האנדורים שמוכרים באירופה בזכות היותם מדינה ללא מיסים הצליחו להמם את מיטרסקי ושות'. 0:1 קטן למקומיים ובאנדורה יצאו לחגוג ברחובות את הניצחון הרשמי הראשון של המדינה אי פעם.

אחרי ההפסד, המדינה הבאלקנית געשה. חרושת השמועות אודות כשרות המשחק רק הלכה ותפחה. בצמרת הממשל המקדוני הועלו חשדות כי ההתאחדות, המאמן ואפילו כמה מהשחקנים היו שותפים למכירה של המשחק לטובת גורמי הימורים. בין השחקנים החשודים היה גם הבלם החדש של גאידמק. החשדות הלכו והתגברו כאשר בפורטוגל נמצאו מספר זוכים רב בסכומים גבוהים מאוד שהימרו על ניצחון מפתיע לאנדורה. קנטרלובסקי, שהשיג מאזן נאה יחסית עד לאותו משחק כמאמן מקדוניה (חמישה ניצחונות, חמישה הפסדים וארבע תוצאות תיקו), הגיש את התפטרותו, אבל בהתאחדות בכלל לא רצו לשמוע על כך. הוא המשיך לאמן ורק לאחר המפגש השני נגד אנדורה בסקופיה, בירת מקדוניה, הם נתנו לו ללכת. אגב, גם המשחק השני הסתיים במפלה מבחינת המקדונים. תיקו מאופס לא מחק את הבושה מהמפגש הראשון. מיטרסקי, כמו גם מאמנו לשעבר, סירבו להתייחס לעניין והסתפקו ב"אין תגובה".

איגור כמעט

כאמור, ההצלחה של מיטרסקי במדי ספרטק יצרה לו שם של בלם ששווה לשים עליו את המזומנים. ההצעות נשלפו בעיקר מהאי הבריטי, אבל למרות שלל ההצעות, החיים המקצועיים לא ממש האירו לו פנים. תוך כדי תצוגות ברמה גבוהה במדי ספרטק, הבלם החליט שהגיע הזמן להתקדם לליגות הטובות בעולם. אלא שאחרי שהעיסקה עם באיירן נפלה, גם החיזור של ארסנל בקיץ 2002 אחרי הבלם הסתיים בלא כלום. החבר'ה של ארסן ונגר הציעו לא פחות מארבע מיליון לירות סטרלינג על הפוטנציאל המקדוני, אבל החליטו לסגת ברגע האחרון ולהחתים את סול קמפבל במקומו. גם צ'לסי ואסטון וילה ראו בו חיזוק אפשרי לחלק האחורי של המערך, אבל גם שם שום דבר לא הבשיל לכדי חתימה. כשכל הדלתות נסגרו לו בפרצוף, התפשר הבלם וחתם בפורטסמות'. כן, אותה קבוצה שעכשיו שייכת לבן של גאידמק. צירוף מקרים או מזל מלמעלה, גם הפעם משהו מנע ממיטרסקי לשחק. למרות משחקיו הרבים בנבחרת, צצה בעיה בהשגת אישור עבודה למקדוני והוא נאלץ לגנוז את חלום הליגה האנגלית והבלם המבטיח נשאר ללא קבוצה. בלית ברירה הוא חזר לספרטק לעוד שנה (עד תום החוזה) ומינואר 05' הוא נכנס לשישה חודשים של השבתה מאונס שהסתיימו בנחיתה קשה בקבוצת תחתית באוקראינה.

במטאלורג ז'פורז'יה, בנו עליו רבות, אבל כגובה הציפיות, גובה האכזבות. את הופעת הבכורה שלו ערך מיטרסקי נגד שחאטיור דונייצק, באוגוסט האחרון. היכולת החלשה של הקבוצה בכלל ושל מיטרסקי בפרט, הביאה את הצדדים להיפרד. מיטרסקי התקשה להסתגל לאוקראינה ובז'פורז'ה לא הבינו איך עבדו עליהם. "הוא נראה רע מאוד", אמר אנטולי קורוטיה, קצין העיתונות של הקבוצה, לספורט כל העיר. "רואים שיש לו יכולת, אבל הוא מאוד איטי. כפי שהבנתי מהצוות המקצועי, הוא ממש לא היה בכושר".

גם העיתונות המקומית לא ממש התלהבה מהיכולת שהציג מיטרסקי. "יש לו ניסיון וראיית משחק מעולה, אבל הוא לא בכושר", ניתח השבוע העיתונאי איגור פובלנקו, שמסקר את הקבוצה עבור העיתון קומנדה. "תבין, הביאו אותו על תקן כוכב. אחד שינהיג ויסחוב את הקבוצה, אבל זה לא עבד. רק שתבין כמה בנו עליו פה, הנהלת הקבוצה סידרה לו דירה בעיר, דבר שהוא נדיר כאן".

אבל למרות הביקורת שמגיעה מהאוקראינים, ולמרות היכולת הדלה של מיטרסקי בשנה האחרונה, לבלם עדיין יש לא מעט תומכים נלהבים. השם הגדול מביניהם הוא לא אחר מאשר גיאורגי חריסטוב, הסקורר והכוכב המקדוני הכי גדול היום, ששיתף פעולה עם מיטרסקי במדי הנבחרת. "ההיכרות שלי איתו היא מצוינת", מפרט חריסטוב. "הוא אדם מאוד הגון ושקט, אחד שמקבל הרבה כבוד בנבחרת, ובמקביל יודע לכבד בחזרה את השחקנים האחרים. הוא אחד המקדונים הבודדים שברזומה שלו מופיעים משחקים בצ'מפיונס~ליג. זאת הסיבה שכל כך הופתעתי שהוא עבר לשחק בליגה האוקראינית. אני עוד יותר מופתע עכשיו שאתה מספר לי שהוא עבר לליגה הישראלית הזניחה".

עוד אחד שמלא מחמאות כרימון לבלם החדש של בית"ר, הוא המאמן הקרואטי מירוסלאב בלאזביץ', שאימן את קרואטיה במונדיאל 98 והוביל אותה למקום השלישי המכובד. "הוא שחקן נהדר, ממה שראיתי מדובר בשחקן חזק עם יכולת לשחק בשתי הרגליים", פירגן השבוע בלאזוביץ', שאימן את מיטרסקי בקמפיין הנבחרת האחרון. "אין לי שמץ של מושג למה בסופו של דבר הוא עבר לאוקראינה ולא לליגה חזקה יותר. אני יודע שהיו לו המון הצעות אטרקטיביות".

בחזרה לעתיד

אם העובדה שמיטרסקי נחת בליגה האוקראינית הקטנה הפתיעה את בלאזביץ', אתם יכולים לדמיין מה הוא אמר כששמע שהשחקן מצטרף לקבוצה אלמונית מליגה קיקיונית. בכל אופן, לפני שבועיים ואחרי ניסיון קצר ולא מוצלח באוקראינה, נחת מיטרסקי בארץ. לפחות על פי חבריו החדשים, נראה שבית"ר עשתה עיסקה טובה. "אם המאמן החליט להחתים אותו זה אומר הרבה לגביו", הסביר השבוע אופיר עזו. "הוא בלם טוב שיכול לעזור לנו. ממה שראיתי ממנו עד עכשיו, התרשמתי מאוד. אבל המבחן שלו יהיה לאורך זמן ולא לפי מחנה אימון אחד".

קולגה נוסף מנסה להוריד את ההתלהבות לגובה הקרקע. "הוא בסדר, יש לו משחק ראש טוב, אבל הוא לא יהיה זה שיביא את בית"ר לליגת האלופות", חושב שחקן אחר בבית"ר. "בליגה שלנו הוא יצליח לדעתי, אבל אני לא חושב שזה השחקן שהתכוונו אליו כשדיברו על בית"ר החדשה, זאת שתכבוש את אירופה".

לעומת הספקנות של חלק משחקני בית"ר, לואיס פרננדז חושב אחרת ובינינו זה מה שחשוב. כבר שבועיים שהצרפתי בוחן ובודק את כדאיות החתמתו ומרוצה מאוד ממה שהוא רואה. בקיצור, המנג'ר לא חסך מחמאות על הבלם החדש שלו. "הוא מאוד טוב, הוא בלם ברמה הגבוהה ביותר", פסק פרננדז ביום רביעי, בנחרצות האופיינית לו. "אני מרוצה ממנו. אין לי ספק שהוא יוחתם כי אני רוצה אותו".

אומנם הגיוני לחשוב שפרננדז לא היה מחתים סתם בלם שמגיע אליו מקבוצה אנונימית באוקראינה, אבל מצד שני ההגנה של בית"ר היא נקודת התורפה של הקבוצה והמנג'ר הצרפתי יודע שהוא לא יכול להתמהמה. אם מיטרסקי ישחזר את הימים היפים במשחקים נגד באיירן והולנד, אוהדי בית"ר יאמצו אותו לחיקם, אם לא, כנראה שמילאן סטויאנובסקי וברנקו סאביץ' יחליפו עם מיטרסקי "חוויות" לגבי השהות הקצרה בעיר הקודש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully