וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוא פטיש?

שחר פרנהיימר

3.1.2006 / 17:46

יוסי בניון פתח מצוין את העונה בווסטהאם, אבל לאחרונה דעך. סיפור הצלחה או עוד שחקן נחמד בקבוצה בינונית? סיכום ביניים

הקיץ האחרון היה שייך ליוסי בניון. אחרי קמפיין סביר מבחינתו עם נבחרת ישראל וסיום עונה טוב בליגה הספרדית, יוסי בניון הפך לשם חם, שמדי יום ביומו הוליד שמועות על קבוצות באירופה שמעוניינות בשירותיו.

בתום משא ומתן מתוקשר עם ווסטהאם ובולטון נחת האס הישראלי באפטון פארק, והפך לנציג השני שלנו בפרמייר ליג. אחרי שלוש שנים טובות בליגה הספרדית ובעקבות קמפיין מרשים במדי הנבחרת, המעבר לליגה האנגלית המתוקשרת הצית את הדמיון בקרב חובבי הכדורגל בארץ, שציפו לראות עד כמה הכישרון גדול.

נכון לעכשיו, קצת קשה לעמוד על טיבה של השתלבותו. מצד אחד, הוא לא פתח בסערה כמו איל ברקוביץ' בסאות'המפטון (3:6 על מנצ'סטר יונייטד במשחקו הראשון); מנגד, אין מדובר בפלופ סטייל איציק זוהר. ב-19 משחקים בהם שותף בניון במדי ווסטהאם עד עכשיו, הוא פתח ב-18 ובאחד נכנס כמחליף. במאזנו שני שערים ושני בישולים, וחלק בלתי מבוטל בפתיחת העונה הטובה ביותר בהיסטוריה של הפטישים. אלא שהפתיחה כבר נשכחה, לאור רצף משחקים לא טוב שהוריד את הפטישים למקום ה-10, מרחק 9 נקודות מהקו האדום. בניון אמנם רכש במהרה את חיבת האוהדים בזכות סגנון המשחק האטרקטיבי שלו, אך לאחרונה חלה ירידה בהשפעתו על המשחק. האם יוסי הוא סיפור הצלחה או עוד שחקן נחמד בליגה האנגלית? סיכום ביניים.

שחקן מטרה

"בסך הכל עד עכשיו יוסי מאוד חיובי", אומר זאביק זלצר, מאמן העל של נבחרות הנוער של ישראל ומי שהצהיר כשיוסי היה בן 16 ש"הוא יהיה גדול יותר ממייקל אואן", לאחר שנבחרת הנערים של בני טבק , בה כיכבו בניון וקטן, הגיעה למקום השלישי באליפות אירופה. "הוא מקבל מהמאמן שלו את כל הבמה וחופש פעולה לעשות כל מה שהוא רוצה, עובדה המסגירה את התרשמות המקצועית של המאמן".

ואכן, אלן פארדיו אוהב את היהלום שלו. בראיונות בשלבים הראשונים של העונה הוא דאג להשוות את בניון לזידאן, ואמר שאת התנועה שלו עם הכדור אין להרבה שחקנים. בכלל, באפטון פארק אוהבים שחקנים עם ניצוץ של ברק ויצירתיות. כך היה עם טרבור ברוקינג, בובי מור, איל ברקוביץ' ופאולו די קאניו. גם כלי התקשורת והעיתונים של לונדון אהבו לאהוב את בניון, בעיקר אחרי השער הראשון שלו, והיפה מבין השניים שכבש, בניצחון הביתי 1:4 על אסטון וילה. מאותו רגע נוצר החיבור של בניון עם האוהדים, והקשר המחונן התחיל לקבל את החשיפה הגדולה. אחר כך הגיע שער שוויון בסנדרלנד ויחד איתו עוד כמה משחקים טובים.

"בהתחלה היה ליוסי תפקיד יותר טקטי", מסביר זלצר. "עכשיו הוא ממש הופך לאיש מטרה. התפקיד הזה היה שייך לטדי שרינגהאם, אבל עם ירידתו לספסל יוסי הפך להיות האיש שאמור לשמור על הכדור בהתקפות מעבר ולתת להגנה ולקבוצה זמן להתארגן ולנשום".

אבל לא הכל ורוד. במכבי חיפה ובנבחרת ישראל בניון זכה להיות השחקן הדומיננטי ביותר - הכוכב שהקהל נכנס לדריכות בכל פעם שהכדור מגיע לרגליו. בווסטהאם וגם בסנטאנדר, לעומת זאת, התקבלה תחושה שבניון נעלם לרגעים ארוכים מדי, ולמעט הברקות של רגע, ההשפעה שלו על המשחק לא מספיק משמעותית. במשחקיה האחרונים של ווסטהאם חלה ביכולתו של בניון ירידה משמעותית המתבטאת גם בתוצאות הקבוצה, שהשיגה ניצחון אחד בששת המשחקים האחרונים.

"אני חושב שיוסי צריך להיות יותר דומיננטי ממה שהוא עכשיו", אומר זלצר. "ואני חושב שהוא גם יהיה יותר דומיננטי. כשלווסטהאם היתה תקופה טובה גם יוסי היה טוב. עכשיו יש לקבוצה בעיית פציעות בחלק האחורי שמורידה את הביטחון של הקבוצה לשחק שוטף ורגוע, והמשחק שלהם יותר לחוץ ויצרי. חוסר הזרימה הזה פוגע בבניון".

"בקבוצה גדולה הוא היה מצליח יותר"

מכיוון שכדורגל הוא משחק קבוצתי, אי אפשר לבודד את בניון מהקולקטיב. למרות שווסטהאם משחקת משחק טכני ושוטף יחסית לקבוצה אנגלית בסדר הגודל שלה, החשיבה של רוב שחקניה ממוקדת בדחיפת את הכדור קדימה לחלוצים (לרוב למרלון הווארד הדינוזאורי), או לנסות להגיע אל השער במינימום מהלכים. צורת המשחק הזאת יוצרת קצב מאוד מהיר, בו חוליית הקישור כמעט לא משתתפת בבניית ההתקפות. בניון, שאוהב לקבל את הכדור לרגל תוך כדי משחק של מסירות קצרות, לא מצליח למצוא את עצמו עדיין בתוך הזרימה הקבוצתית. שחקן טכני נוסף, שיזהה את בניון בכל אותן זוויות אליהן הוא מגיע בשביל לקבל את הכדור, יכול להכפיל את התפוקה שלו.

זלצר מנתח: "ווסטהאם עדיין לא השתחררה לגמרי מסגנון המשחק של הליגה השניה, שם הקצב מאוד מהיר והכדור הולך בכל מחיר קדימה. בפרמייר ליג רוב הקבוצות כבר מבוססות על סגלים אירופיים שהשחקנים שלהם הרבה יותר טכניים וחכמים. ווסטהאם נמצאת בחצי הדרך לשם. אין לי ספק שאם בניון היה משחק בקבוצות טכניות כמו ארסנל, צ'לסי, ליברפול או מנצ'סטר יונייטד הוא היה מתבלט הרבה יותר".

מה חושבים האוהדים?

בפורום האוהדים של ווסטהאם שמור לבניון מקום של כבוד. ביציע אוהבים מאוד את הישראלי, אבל גם הם מרגישים שהכשרון הגדול אותו הפגין בתחילת העונה נעצר משום מה בדרך למעלה. הפציעה שהשביתה אותו משני משחקים וההופעה החלשה נגד צ'לסי, בה גם בישל ללמפארד את השער הראשון של צ'לסי, עוררה תגובות מעניינות בפורום באתר האוהדים של הפטישים. "יוסי היה נורא נגד צ'לסי. וזו לא פעם ראשונה. בתקופה האחרונה הוא נהיה גרוע ממשחק למשחק", כתב אחד הגולשים, וגרר אחריו תגובות רבות. "הוא לא היה נורא, פשוט לא היה לו משחק טוב. זה שהוא עלה לשחק פצוע אומר עליו הרבה. יש יותר מדי שחקנים שלא היו עושים את זה עבור המועדון", נכתב בתגובה. "לפחות תגידו תודה שהוא לא גרוע כמו בליון" (הצרפתי שהגיע ממנצ'סטר יונייטד). בקיצור, הדיעות חלוקות.

ב-3 השנים שלו בסנטאנדר כבש יוסי 21 שערים ב-105 משחקים, והפך להיות יותר דומיננטי ככל שלמד להכיר את הליגה הספרדית. בליגה האנגלית, לאור החשיפה הגדולה והתחרותיות על מקום בהרכב, יוסי יצטרך להביא קבלות אם ירצה להגיע בעתיד למועדון גדול, כפי שאמר בראיון לא מזמן. מבחינת זלצר, התרומה שלו לקבוצה לא נמדדת רק בסטטיסטיקה. "העובדה שהמאמן שלו נותן לו כל כך הרבה קרדיט בעונתו הראשונה בפרמייר ליג, ומעלה אותו לשחק גם כשהוא לא בריא במאה אחוז אומרת הכל. אני כן חושב שיוסי צריך ללכת יותר עם הכדור קדימה ולסכן את השער, כי אלה דברים שהוא יודע לעשות. אבל בינתיים פארדיו מעריך את התרומה שלו בהחזקת הכדור ומשיכת תשומת לב היריב אליו. מהבחינה הזו יוסי מצדיק את עצמו".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

עם קצת עזרה מחבר

השבוע הצטרף ליוסי בווסטהאם חברו מתקופת מכבי חיפה, יניב קטן. בניגוד לבניון שהגיע מליגה אירופאית, המעבר של קטן לקצב האנגלי עשוי להיות קשה בהרבה, וזאת למרות נתוניו הפיזיים העדיפים. באנגליה מתייחסים לקטן כרכישה מעניינת מאוד, במיוחד לאור סכום ההעברה הזעום, 100,000 ליש"ט, ששילמה עליו ווסטהאם למכבי חיפה. מבנה הגוף של קטן, והטכניקה שלו עשויים להפוך אותו למחטף לא קטן, ויכולים ליצור שילוב מעניין בינו לבין בניון. אך כל זה יכול ללכת גם לכיוון השני.

זלצר: "קטן הוא שחקן שצריך ביטחון מהמנג'ר שלו. אם פארדיו יתן בו את האמון שהוא נותן בבניון, ויניב יסתגל במהירות לחיים באנגליה ולקצב המשחק, הוא יכול להיות סיפור הצלחה. מעבר לכך, הוא עוד שחקן שיכול לשחק ליד יוסי ולעשות אותו יותר טוב, בגלל העובדה שהוא מכיר ומבין את סגנון המשחק של בניון. מעל הכל הוא צריך סבלנות".

חצי העונה הקרובה תהיה מעניינת מאוד עבור צמד הישראלים שלנו בלונדון, וקשה לחזות מראש כיצד יתפתחו הדברים עבורם. בניון, שכבר ביסס את עצמו כשחקן לגיטימי בליגה האנגלית, יצטרך לעשות את קפיצת המדרגה שתסחוף אחריו את הפטישים לשיחזור פתיחת העונה המוצלחת. אם הוא יוכל לסחוף אחריו גם את קטן, כולם יצאו נשכרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully