וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העוזר של פרננדז

מתן קרקוב

22.12.2005 / 19:44

האיש הכי קרוב למנג'ר בית"ר, פיליפ סולומון, חושף את כל הסודות: הקשר לגיידמק, התוכנית של פרננדז והסכסוך עם קאנן

ביום שישי שעבר חזר פיליפ סולומון בצוותא עם פרננדז למלון מצודת דוד אחרי עוד אימון מתיש של הקבוצה. אחרי שיחה קצרה עם טיביריוס דארו, המומחה לכושר גופני, ופרננדז בלובי, התרווח סולומון בכורסת בית הקפה של המלון. בעוד פרננדז ודארו אכלו ארוחת צהרים דשנה בשולחן הסמוך, הסתפק סולומון בסנדויץ' והתפנה לשבת איתנו על כוס בירה. תוך כדי שיחת חימום, החלו הפלאשים של הצלם להבזיק על פניו של סולומון שלא ממש אהב את הרעיון. "אני לא רוצה שיהיה לי סיפור כמו זה של של קאנן", הסביר יד ימינו ופיו של פרננדז, "אנחנו קולקטיב ואצלנו אף אחד לא צריך לגנוב את ההצגה". תאמינו או לא, סולומון עמד על שלו ולא הסכים להצטלם לבד. כאקט של פשרה הוסכם שהוא יצטלם בצוותא עם שני חבריו, פרננדז ודארו. ככה הוא ישמור על פרופיל נמוך, יראה סולדריות, לא ירגיז את הבוס הגדול ועדיין יזכה לחשיפה ולומר את שעל ליבו. או אולי בעצם על ליבו של פרננדז? בקיצור, הסיפור הזה ממחיש יותר מכל דבר אחר, מה שארקדי גאידמק אחד, מסיבת עיתונאים אחת וטון קאנן אחד יכולים לעשות לקבוצה אחת. כולם למדו את הלקח. "קאנן עשה יותר עבודת פרסום לעצמו מאשר עבודת אימון בבית"ר", מסביר סולומון את הצעד, "הוא נעשה מפורסם מהר מאוד לא בזכות כישוריו כמאמן, אלא כמומחה תקשורת".

עזוב, בלי תוצאות טובות וכדורגל חיובי לא היה עוזר לו כלום. לנו נראה שדחפתם אותו החוצה בכוח.

"זה מאוד פשוט. לא דחפנו אותו, הוא דחף את עצמו. בוא נהיה רציניים לרגע, במסיבת העיתונאים הראשונה הוא יצא נגד פרננדז בהצהרה שהוא יוכל לבחור רק את צבע מכוניתו. אתה לא יכול לצפות שהכול יהיה בסדר גם אם תתנצל אחרי שאמרת דברים כאלה. למרות זאת סלחנו לו. אתה אומר שהוא הביא נקודות, אבל אתה שוכח את גיא עזורי. איזה ניסיון יש לקאנן? איזו קבוצה מקצוענית הוא אימן? אף אחת. טיביריוס דארו אימן את ארסנל, מנצ'סטר יונייטד, צ'לסי. פרננדז צפה בקאנן במשך חודש ולא הבין איך הוא המאמן. אין לו שום ניסיון. לקאנן הייתה את הזדמנות חייו ללמוד מלואיס והוא בחר להיות שחצן ולדחוק אותו הצידה".

אז איך אתה מסביר שטיביריוס קילל את קאנן בפני השחקנים?

"טיביריוס קילל כי קאנן ניסה להעיף אותו מהאימון. קאנן יצר נתק מוחלט מפרננדז וממנו. עוד ניסיתי לדבר עם טון ולייעץ לו, כי הוא צעיר, אבל הוא לא שמע לי".

להזכירכם חלקו הראשון של הראיון עם סולומון התקיים יומיים לפני הבומבה שחטף לואיס פרננדז מרוני לוי בקריית~אליעזר. די מצחיק לקרוא את מה שהיה לו לומר טרם המפלה. "כמובן שבית"ר תנצח", הצהיר סולומון בבטחון ביום שישי שעבר, "אבל בלי קשר לתוצאה במשחק נגד חיפה אתם תיראו הבדל מהותי ברמת המשחק והארגון של בית"ר. תראו הבדל בהגנה". מה שנכון, נכון, ראינו הבדל עצום. "אחת התכונות הטובות בלואיס היא יכולתו לשנות את הקריירה של שחקנים שלא תופקדו במקום הנכון במגרש", המשיך סולומון לפרגן לחבר הקרוב. "כשהוא שינה תפקידי שחקנים בעבר, הם הפכו לשחקנים ברמה בינלאומית".

אבל למה לערוך מהפכות כאלה? מה, פרננדז ראה טעויות טקטיות קריטיות שקאנן עשה?

"איזה טקטיקה? על מנת לעשות טעויות טקטיקיות, צריך שתהיה לך טקטיקה. קאנן לא היה מאורגן. הוא סירב להקשיב לפרננדז שמאמן כבר 10 שנים וזכה בגביע אירופה למחזיקות עם פריס סאן ז'רמן. כשבן אדם כזה הוא הבוס שלך, מקשיבים לו. מה שעיצבן את לואיס במיוחד היה כשקאנן אמר לאחרונה שהוא מכיר את לואיס כשחקן, אך לא כמאמן. יחד עם האירוע עם טיביריוס זה היה הקש ששבר את גב הגמל. לקאנן הייתה גישה לא נכונה, הוא חשב שהוא המאמן הכי טוב אי פעם. המשחק נגד נתניה לא היה מרשים במיוחד. בית"ר ניצחה את מכבי תל~אביב רק בגלל כושר גופני, מכיוון שמכבי קבוצה מבוגרת. עוד כמה דקות והיה 3:3. אנחנו חושבים שהוא לא נתן צ'אנסים לשחקנים מסוימים בתפקידים שונים. הוא לא ביצע שינויים. ההגנה אצל קאנן הייתה קטסטרופה. קאנן בחור נחמד אך ליד פרננדז הוא תינוק קטן וחסר ניסיון. למה הוא לא יכול היה פשוט לקבל את עצותיו של לואיס? הוא לא עשה שום שינוי מהותי בקבוצה".

"פרננדז מרגיש יותר בטוח כשאני לידו"

פיליפ סולומון (50) נולד בתוניסיה בימים שהמדינה הייתה קולוניה צרפתית. היום הוא אזרח צרפתי וישראלי. סולומון גדל במשפחה עם שורשים יהודים מאוד חזקים. "אבי ז"ל שקבור בירושלים היה אדם דתי", מפרט סולומון. את השכלתו רכש סולומון בעיקר באנגליה שם חי מגיל 10 עד גיל 17. הוא הגיע לאנגליה לאחר שדודתו התחתנה עם אזרח אנגלי. מאחר והוריו רצו שילמד אנגלית זו הייתה הזדמנות פז עבורו. סולומון למד בקרמן קולג', בית~ספר יהודי בעל שם מצויין באי הבריטי. "למדו שם ישראלים מפורסמים שמסיבותיי לא אציין את שמם", מוסיף סולומון. פרננדז לא רק עבר הרבה ארצות ומחזיק בשתי אזרחויות, גם משפחתו הקרובה מפוזרת על פני הגלובוס. בנו הבכור (24) לומד כרגע באוניברסיטה בקנדה ובתו (20) באוניברסיטה בצרפת. שניהם אגב, הילדים מהאישה הראשונה (צרפתיה). לסולומון יש עוד שני ילדים קטנים מאשתו השניה (ממוצא רוסי). האימא ושתי בבנות הצעירות(10 ו9-) מתגוררות במוסקבה.

היום, כשברזומה שלו יש שני גירושים, פרננדז משמש כאישתו השלישית. מי יודע, אולי הבאה תהיה ישראלית אורגינל. בקיצור, הבחור חובק עולם. למרות המרחקים, סולומון מקפיד שכל ילדיו יחונכו כיהודים. כולם בלי יוצא מן הכלל למשל נוהגים ללכת לבית הכנסת בחגים. עד כאן משפחה ועכשיו לעסקים. לסולומון יש תואר במשפטים מאוניברסיטת לה-סורבון בצרפת, אך הוא עוסק בהשקעות פיננסיות ומשמש בתפקיד בכיר בחברת השקעות בצרפת. יש לו לקוחות גדולים בסין ובמדינות נוספות ברחבי העולם. איך כל זה מסתדר עם העובדה שהוא צמוד לפרננדז 24 שעות ביממה? "עסקיי נמצאים כרגע בהמתנה עד שאכניס את לואיס לעניינים כאן", מסביר סולומון.

עם כל זה יש לך זמן לעבוד בבית"ר?

"אתם רואים אותי הרבה בבית"ר, אך אני לא עובד שלה. אני חלק מארגונו של לואיס פרננדז, אם ניתן לומר כך. אני עוזר ללואיס ולשאר הצרפתים להסתגל לחיים בישראל. אני מאוד קשור לישראל ואוהב אותה. אני אזרח ישראלי, והייתי פה עשרות פעמים עם משפחתי. יש לי בית בהרצליה פיתוח".

אומרים שאתה יכול לעזור לבית"ר להכניס יותר כסף.

"כמובן. אני מאמין שיש פוטנציאל ענק לבית"ר בשוק הבינלאומי. עד היום היא הייתה עוד קבוצה ישראלית, אבל בקרוב, עם השמות הגדולים תיפתח האפשרות למסחור חובק עולם וקבלת ספונסרים גדולים. אולי חברות ביגוד בינלאומיות. אם ירצו אני אעזור בזה".

ומה הקשר שלך לכדורגל?

"מאז ומעולם הייתי אוהד כדורגל. שיחקתי כדורגל עבור נבחרת ביה"ס, לא באורך מקצועי. אהדתי את טוטנהאם ואני עדיין אוהד אותם. כשגרתי בצרפת אהדתי את פ.ס.ז'. לפני 25 שנה נעשיתי מעורב קצת יותר בכדורגל, זה קרה במקרה ודווקא דרך העסקים שלי".

כשסולמון אומר קצת יותר, הוא מתכוון לסיפור הבא שבסופו הוא ופרננדז הפכו לזוג. במסגרת עסקיו של סולומון הוא התבקש לסייע בארגון משחק פרידה מיוחד למרסיוס טרסור, שחקן עבר גדול בצרפת וחבר קרוב של סולומון, שנפרד אז ממארסיי ועבר לבורדו. סולומון דאג לכל ההפקה (המשחק נערך באיים הקריביים) ודרך האירוע הזה הוא התחבר לאנשי הכדורגל. טרסור הכיר לו את פרננדז ב-1980 כשזה היה שחקן צעיר בפריז סן ז'רמן. מאז הם צמד חמד. "אני ולואיס נפגשנו המון והמשכנו להיות בקשר", משחזר סולומון. "אני הייתי בן 25 הוא בן 20. שיחקנו קלפים יחד והלכנו למרוצי מכוניות".

אומרים שהוא סומך עליך בעיניים עצומות.

"כשמספקים בחיים מה שמבטיחים, סומכים עליך. אני לא מבטיח דברים שאין ביכולתי לספק".

נכונה השמועה שאשתו של פרננדז הסכימה שהוא יעבוד בישראל רק אם אתה מצטרף?

"זה נכון. כי היא מכירה אותו. ישראל בכלל וירושלים בפרט הם מקומות קשים. היא דאגה כי הוא יכול להיסחף לפעמים. האופי שלו גרם לו למשל שיעיפו אותו מהדשא במשחקים פעמים רבות. אני זה ששומר עליו שלא ייסחף".

פרננדז באמת חם מזג כמו שאומרים?

"לואיס הוא מיליון אחוז כדורגל. הוא חי את הכדורגל, אלה החיים שלו. כשהוא מאמן קבוצה, ונמצא על הדשא הוא נעשה מאוד אמוציונלי מהחלטות לא נכונות או לא הוגנות והוא נסחף. הוא אדם טוב ולא אגרסיבי, אבל זה חלק מהאופי שלו. הוא כמו מוריניו. בכל מאמן גדול יש משהו שמבדיל אותו מאחרים. יש מאמנים אפורים וחסרי צבע. הוא לא כזה, הוא מהדרום".

הוא יתנהג כך גם בישראל?

"נראה לי שכן, אך הוא ציין כי רמת השיפוט פה מאוד גבוהה ממה שראה עד כה".

למה פרננדז זקוק לעזרתך להתאקלם?

"כי הוא סומך עלי, אני כמו משפחה בשבילו ופרננדז הוא איש משפחה. אם הוא היה פה לבד, מהר מאוד הוא היה מדוכא, אז אני מאין מגן בשבילו. אמנם אשתו תבוא לבקר והוא יטוס לפריז כל שבועיים בערך אך היא אינה פה באופן קבוע. אנחנו רק גברים פה. אני גם מדבר אנגלית וקצת עברית בנוסף לצרפתית".

אפשר לומר שאתה חצי מאמן, הרי אתה אפילו מתרגם את דבריו לשחקנים באימונים.

"בינתיים זה נכון. לימדתי אותו את המילים העיקריות. הוא יכול להסתדר, אך הוא מרגיש יותר בטוח כשאני לידו. בסופו של דבר הוא לא יצטרך תרגום. אני מלמד אותו את המילים העיקריות כמו למסור ימינה, שמאלה, קדימה, אחורה, והוא גם נעזר המון בידיו".
הבנתי שהוא התחיל לקחת שיעורים פרטיים באנגלית.

"(צוחק) הוא לקח שני שיעורים. אין לו הרבה זמן".

כמה זמן הוא עוד צריך אותך?

"איני יודע, אבל זה נעשה תענוג כי אני מאמין שבבית"ר אנחנו במגמת התקדמות. זה נעשה יותר סיפור אהבה מאשר עסק".

הוא שמח פה?

"מאוד מאוד שמח".

"מאור מליקסון הרשים אותי מאוד"

אם הקשר של סולומון עם פרננדז נבנה במשך שנים, הרי שאת ארקדי גאידמק, סולומון מכיר בדיוק שלושה חודשים. הם בכלל נפגשו לראשונה בנסיבות שאינן קשורות לכדורגל, אבל השיחה ביניהם נגררה מהר מאוד למחוזות הענף. גיידמק יידע את סולומון במעורבותו הטרייה בבית"ר. הטייקון סיפר לצרפתי על כך שאלי אוחנה עזב את הקבוצה וסולומון הציע את עזרתו במציאת מאמן. באותו הזמן הוא לא האמין שפרננדז יהיה מעוניין להגיע הנה, כי הוא חתם בקטאר זמן לא רב קודם לכן. בהתחלה עלו שמות שונים כמו דידיה דשאן ואחרים, אך כשבסוםפו של דבר התברר שפרננדז יוכל לבוא, היה ברור לגיידמק וסולומון שאותו הם רוצים. במקביל, סולומון הכין (לבקשת גאידמק) דו"ח על בית"ר יחד עם פרנסיס לאסר ודניאל בראבו. את הדו"ח הוא מסר לגיידמק ולפרננדז. אחר כך, סולומון כבר התפנה לנהל את המשא ומתן של פרננדז מול גיידמק, ונכח עם הצצדים במעמד החתימה במוסקבה. "הדו"ח היה אמור להודיע לגאידמק על מצב קבוצתו ולספר ללואיס מעט על הכדורגל כאן", מפרט סולומון. "לאסר ובראבו היו מופתעים לטובה מהכדורגל בישראל ומהאווירה באצטדיון טדי. הם זיהו בקבוצה פוטנציאל גדול. זה היה דו"ח טוב. הדו"ח לא ירד לפרטים הקטנים, אלא בעיקר דיבר על רמת הכדורגל בישראל. כמובן שהייתה גם השאלה הביטחונית, למרות שלואיס היה בארץ בעבר. הבעיה העיקרית בשביל אנשים שבאים מבחוץ זה מה שרואים בתקשורת העולמית על ישראל, תמיד מדובר בצדדים השליליים של ישראל. גם מבחינה זו הדו"ח תיאר את ישראל כמקום לא מסוכן כל כך".

אתה באמת חושב שרמת הכדורגל פה טובה?

"אני מעריך מאוד את רמת הכדורגל בארץ. אני משוכנע שהגעתו של פרננדז ושחקנים מוכשרים בעקבותיו, כמו לרואה ומהשבוע האחרון מסתמן שגם מיטרבסקי, ישדרגו עוד יותר את רמת הכדורגל בישראל. בית"ר מפורסמת עכשיו בעולם, והכדורגל בארץ בכלל ישתפר בעקבותיה. חוץ מזה שזה מזכיר לי את מה שקרה עם הכדורגל בצרפת. במשך שנים היו לנו שחקנים מעולים, אבל לא זכינו בשום תואר עד שב- 1985 זכתה הנבחרת של פרננדז ופלאטיני באליפות אירופה. הקבוצות הצרפתיות לא זכו בתואר עד 1993 כשמארסיי זכתה באליפות אירופה".

ומה אתה חושב על הכדורגלן הישראלי.

"יש להם המון כשרון. מה שחסר להם זה כוח ומנטליות. עכשיו מגיעים משקיעים זרים נוספים והפוטנציאל גבוה מאוד. דיברתי לאחרונה עם משקיעים צרפתים עשירים שמעונינים בישראל".

אגב, למה פרננדז הכחיש את המו"מ עם בית"ר?

"הוא היה בסכנה בקטאר. כתבים ישראלים לא הבינו זאת ועשו טלפונים לתקשורת בקטאר. על אף שקטאר זו מדינה מודרנית, האגו שלהם נפגע. לראשונה ישראל לוקחת איש כדורגל מהם. הוא היה חייב להכחיש. הם החזיקו את דרכונו. כשהוא הגיע לצרפת הוא אישר את המגעים. כעבור שלושה ימים הוא היה במוסקבה וכעבור יומיים נוספים, בישראל".

איזה שחקן בית"רי מרשים אותך?

"יש הרבה שחקנים מוכשרים בבית"ר, אך מאור מליקסון הרשים אותי מאוד. כמו צעירים כשרוניים רבים, עליו לקחת צעד משמעותי קדימה על מנת להצליח. שחקנים ילכו וישתפרו בזכות לואיס".

איך לרואה מתאקלם?

"הוא שמח שיש פה איתו עוד צרפתים שהוא מכיר זמן רב. הוא הופתע לטובה מהמצב הביטחוני. הוא היה בדרבי התל~אביבי ומאוד נהנה מהאווירה".

אילו שחקנים יגיעו למועדון?

"פרדריק דהו ירד מהפרק. אנחנו מנסים להביא את נקאטה ויש עוד שחקנים על הכוונת. מאז שלואיס וג'רום הגיעו, אחרים רוצים להגיע לכאן מצרפת".

היית נשאר בבית"ר אם היו מציעים לך תפקיד?

"למה לא, אבל זו לא אופציה כרגע".

אתה מקבל משכורת מבית"ר?

"לא".

מפרננדז?

"לא. כנראה שאני פה באופן זמני ואני עוזר לו בהתנדבות. הוא חבר מאוד קרוב".

קאנן וגיידמק עבדו בצורה הדוקה עם התקשורת. הקשר הזה יימשך?
"לא. פרננדז ואני לא כאן בשביל תדמית. התדמית של המועדון ושל ארקדי היא החשובה. אנחנו ניענה לתקשורת, אבל זו לא המטרה. הבעיה הכי גדולה של קאנן הייתה שהוא שם את הפרסום שלו לפני זה של המועדון ושל ארקדי. ארקדי צריך להיות זה שיקבל את הקרדיט על מה שקורה בבית"ר. אל תצפו מלואיס לשואו ביזנס. הוא יתעסק בכדורגל ויענה לשאלות העיתונאים כשיישאל".

עד מתי אתה עימנו?

"כנראה עד סוף העונה. אחר כך יסתדרו בלעדי. שנה זו הפסקה נעימה בשבילי מהלחץ והשגרה של עסקיי הרגילים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully