וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוך הבא לגיהנום

דניאל ירושלמי

22.12.2005 / 18:34

אחרי שכיבוש מכבי ת"א הוכתר בהצלחה, צפוי קאנן לגלות שהמכשולים הקשים באמת מחכים לו על הדשא. האם הוא יכול לעמוד במשימה?

גם הגאונות של טון קאנן, זו שהפכה אותו בין לילה לגיבור תרבות בישראל, זו שגרמה לו לבקש פגישה עם אלי דריקס באמצעות מקורבים, זו שהצליחה לו לסדר את הג'וב הנכסף בכדורגל הישראלי בזכות הרצאה אחת, תצטרך להשתכלל בקרוב כדי לשרוד את התפקיד התובעני ביותר שיש, מאמן מכבי ת"א. הקודים והטריקים שהוכיחו את עצמם בירושלים, לא יספיקו לקאנן החל מהשבוע הבא, כשיצטרך להעיר שחקנים מנוסים ודי שבעים כמו נמני, ברקוביץ' ורוסו, כשיפגוש בפעם הראשונה את האוהדים הבלתי אפשריים של מכבי ת"א ושאר הגורמים שמרכיבים את המערכת הכי מתוקשרת בספורט הישראלי. במקום בית"ר הרעבה להצלחות, המשוועת לגואל אחרי שנים של סבל, הוא מגיע לשדה מוקשים - מועדון שכבר היה בליגת האלופות וזכה בכל תואר אפשרי, ושהיכולת לרצות אותו היא כמעט בלתי אפשרית.

לקאנן יש דווקא סיכוי לא רע להצליח, למרות תנאי הפתיחה הגרועים. להולנדי יש יכולת הסתגלות והתאמה למציאות חדשה, כמו שאר עמיתיו למדינה. לא מכבר פורסמה כתבה באתר אופ"א על ההצלחה של המאמנים ההולנדים מחוץ למדינתם, והכותבים ייחסו זאת בעיקר ליכולת שלהם להתערות בסביבה החדשה ולדבר בשפתם של המארחים. לקאנן, כפי שכבר ראינו, יש אותה יכולת התמצאות, למרות שאין מה להשוות את הניסיון שלו לזה של פראנק רייקארד, מרטין יול ורונאלד קומאו. על-מנת שקאנן יחזיר סוף-סוף את מכבי ת"א לרשימת הקבוצות הרלוונטיות וישיב את החיוך לקבוצה המבולגנת והעצובה, יהיה עליו לפרק את המוקשים הבאים.

מוקש הגאלקטיקוס

בראיון לדני ענבר ביום שני בערב, קצת לפני הפגישה ההיא עם אלי דריקס, נשאל קאנן מיהו לדעתו השחקן הטוב ביותר בארץ. ההולנדי, שבעוד זמן קצר יקסים את דריקס וישכנע אותו לתת לו את תפקיד המאמן, חשב שניה, דבר שלא כל-כך אופייני לו, וענה: "אבי נמני ועידן טל". קאנן לא ידע באופן ודאי שהוא עומד להתמנות בעוד כמה שעות למאמן מכבי ת"א, אבל סביר להניח שהוא לקח את האפשרות הזאת בחשבון כשצירף את נמני לרשימת הגדולים שלו. יכול להיות שקאנן ידע מי האדם שיכול להמליך אותו במכבי ת"א, ומי זה שיכול להחזיר אותו למחלקת הנוער של רודה.

קאנן, שהרשים את דריקס בהתמצאותו בכל הנוגע למכבי ת"א, הבין כנראה מי האיש על-פיו יישק דבר בקרית שלום מאז פיטוריו של דרור קשטן. בארבע השנים הכושלות של גרנט המאמן לא נגע בכוכב האהוב שלו. כששלמה שרף הגיע במקום גרנט, הוא איבד את הכיסא שלו במחזור השני בגלל הצהרה אחת נגד מספר 8 הכל יכול ("מישהו ראה את נמני?"), שבכלל נועדה להמריץ את הכוכב ולגרום לו להילחם על המקום שלו. ניר לוין, פוליטיקאי מדופלם, שהגיע במקום שרף, קרא מיד את המפה ונתן לנמני את המפתחות למרכז הקישור. לוין ביסס את שיטת המשחק שלו על מספר 8, נמני פרח, אבל מכבי לא היתה פקטור במאבק האליפות בשנתיים של לוין. היו גם שחקנים שהתלוננו שהטקטיקה גרמה לכמה מהם לנבול, מאחר שכולם עובדים בשביל הכוכב הכל יכול.

אחד מהם היה החלוץ פרנץ הורבאט, שסיפר פעם איך זה עובד: הכדור זז לאגף, החלוץ (הורבאט) מושך את הבלם לקורה הקרובה, ונמני, שמגיח מאחור למרכז הרחבה, מקבל את הכדור מהאגף ודוחק אותו באמנות פנימה. לוין הרוויח ככה קבוצה לא רעה בכלל, ששיחקה כדורגל נאה לפרקים וזכתה בשני גביעים, אבל כאשר נמני היה חלש, לא היה מי שיחליף אותו. ככה מכבי לא יכולה היתה לזכות באליפות.

ואז קלינגר הגיע, וניסה לשנות סדרי עולם. בעונה הראשונה שלו קלינגר הצליח להעיר את מכבי, אחרי שהראה לנמני את הספסל, ויחד איתו זכה אחר-כך באליפות, כשמספר שמונה רעב מתמיד. אבל כל זה לא ריצה את אוהדי מכבי ת"א, שלא ממש מתלהבים מהאליפות ההיא, בגלל אותו ספסול של נמני. אחר כך באה הפרידה המכוערת מנמני, שלא היה בה שום שיקול מקצועי, ואוהדי מכבי העלו הילוך במחאה. גם העפלה לליגת האלופות לא ריצתה אותם. הם רצו את נמני ובסוף גם קיבלו.

קאנן יכול להציץ בסטטיסטיקה של נמני העונה, כדי להבין שקלינגר למד את הלקח. הקשר פתח העונה בכל 14 המשחקים, והוחלף רק פעם אחת, במצב של 0:3 מול הפועל פ"ת. כמו בשנים הרעות ההן, מכבי נבלה, אבל נמני פרח. את ברקוביץ', שרגיל להיות בעל הבית, הורידו לא פעם לספסל, כנ"ל לגבי כל שאר השחקנים.

את המשוואה הזאת, מכבי רעה ונמני פורח, קאנן לא חייב לפרש באופן שלילי. להבדיל מהדימוי שלו, נמני הוא השחקן הכי מחויב במכבי ת"א. מאחורי הצעקות ותנועות הידיים הבוטות, מסתתר אדם מאוד איכפתי, שעושה הכל כדי לרצות את חסידיו המאוכזבים. גינוני הכבוד של נמני, בהם קאנן יצטרך להיזהר, נולדו כיוון שמספר שמונה גדל על הדור של סיני ומלמיליאן, שחקנים שהיו לפרות קדושות בקבוצות בהן שיחקו. נכון, לקאנן יהיה הרבה יותר קשה להמריץ אותו ולגרום לו להיות רעב מחדש לתארים, כמו שעשה מול הילדודס בבית"ר. נכון, נמני הרבה יותר ממולח ומבוגר מברק יצחקי ומאור מליקסון, אבל אם קאנן יידע לדבר בקודים הנכונים וייתן לנמני את הכבוד המגיע לו, הוא יוכל להסיר מכשול עיקרי הדרך להצלחה. מה גם, שנמני הוא שחקן כדורגל מצוין, מצרך נדיר במכבי ת"א העונה.

השאלה העיקרית בגזרה הזאת תהיה כיצד קאנן יצליח לשלב בין ברקוביץ ורוסו לבין נמני. ברקוביץ', שחקן מבית מדרשו של שלמה שרף, שלא ממש אוהב את קאנן, יהיה פחות סבלני להולנדי מאשר לקלינגר, שנהג להחליף אותו לא פעם. רוסו, שעבר כבר הכל בכדורגל הישראלי, יהיה פחות נחמד להולנדי מהצעירים של בית"ר, אם קאנן יבקש גם ממנו לא לבלות אחרי 12 בלילה ולצאת רק פעם אחת בשבוע. והכי חשוב: קאנן יצטרך לאפות עוגה מספיק גדולה לכולם, להרעיב את השחקנים הוותיקים של מכבי ולגרום להרבה יותר שחקנים ליהנות ממנה. קאנן יצטרך להפעיל את קסמיו לא רק על נמני, אלא גם על שני הכוכבים האחרים של הקבוצה.

המבחן של קאנן לא יהיה רק ביכולות האנושיות שלו. גם המחברת הטקטית שלו תעמוד למבחן. עכשיו נראה אם ההולנדי, שמתפאר בידע המקצועי, יכול להבריק ולהמציא למכבי ת"א שיטת משחק שתוכל להתאים לסגל נוצץ במיוחד. הסוכן של קאנן אמר שההולנדי ישחק עם מכבי ת"א כמו ברצלונה, אבל האמת שזה יהיה יותר דומה לריאל מדריד. השאלה רק איזו: זו של ויסנטה דל בוסקה, שחיבר את הפאזל יפה מאוד, או זו של וונדרליי לושמבורגו, שגמרה את העונה במחזור העשירי.

מוקש השינויים

עוד לפני האימון הראשון של קאנן, המאמן יהיה חייב לקחת כמה החלטות דרסטיות, כי ככה אי אפשר להמשיך. משהו יצטרך להשתנות, השאלה מה. קאנן, למשל, ימצא על הספסל לא מעט שחקני בית טובים אך ממורמרים, כמו לירן כהן, תמיר כהן ואופיר חיים. בבית"ר קאנן לא שינה דבר מבחינת שחקני המפתח וההרכב, והלך למלחמה עם אותם חיילים שבחר אלי אוחנה. כדי להצליח במכבי ת"א, קאנן יצטרך לבחור חיילים חדשים. אם הוא ירצה לשחק כדורגל הולנדי שמח ותוסס, לירן כהן ואופיר חייים יוכלו להיות פתרון מצוין. אלא שלשם כך יהיה עליו לחתוך שחקנים אחרים.

מהר מאוד ילמד קאנן שלשחקני הבית במכבי יש הרבה כוח. האנשים בקרית שלום טרם השתחררו מהמיתוס של שחקני הבית, ותמיד דורשים שחמישה מהם לפחות יהיו בהרכב. שחקני הבית של מכבי לא אהבו אף פעם כוכבים שבאים מבחוץ ולוקחים להם את התהילה, והם יגלו יחס חשדני כלפי מאמן זר, שלא ייתן להם צ'אנס. אחת המשימות העיקריות של קאנן תהיה למצוא את האיזון בין הגלקטיקוס והצעירים, ללכת למלחמה עם האנשים הנכונים ולא להרגיז את האנשים החזקים.

מוקש הגישה

וגם אם הוא יצליח בכך, עדיין תיוותר לו עבודה קשה. קאנן יצטרך לצנן את הופעותיו בתקשורת ולרסן את הליכותיו, שמא יפגע באנשים הלא נכונים ויעורר נגדו עוינות קשה. כבר עכשיו, עם הרוח הגבית של תמיכת הקהל ותקשורת, לקאנן מחכים לא מעט אנשים בפינה, שישמחו בהזדמנות הראשונה לשים לו רגליים. עמדתו הנחרצת של שלמה שרף נגד הזר ההולנדי, שהשתלט על אחת המשרות היוקרתיות בכדורגל הישראלי, מייצגת את הכעס שקאנן עורר אצל מאמני ישראל, שמספר הג'ובים שלהם צומצם עקב כניסתם המהירה של המאמנים הזרים לליגת העל. כניסתו של קאנן לתודעה הציבורית והפיכתו למיני מוריניו, עוררה את זעמם של אנשים שצעדו בשדות הקטל של הענף במשך שנים. הם ישמחו לתבוע את עלבונם.

אבל זה עוד כלום, לעומת המקורבים שסובבים את מכבי ת"א. בהם קאנן יצטרך לנהוג בזהירות ודיפלומטיות גבוהה במיוחד, ויש הרבה כאלה. למי הכוונה? מאמני עבר, שחקני עבר, אוהדים מקורבים שהם בכירים במשק, אוהדים מקורבים שאינם חזקים במשק, עסקנים, מנהלים וכל מי שבוחש או בחש פעם בקלחת. קאנן ילמד מהר מאוד שמכבי ת"א הוא מועדון לא פחות אמוציונלי מבית"ר, עם הרבה יותר אנשים שאיכפת להם מהקבוצה ורוצים להשפיע עליה. אחרי הכל, כאשר אנשים מחוץ למערכת דאגו לסדר לו ראיון עבודה אצל אלי דריקס. מכבי ת"א, למרות התדמית הצפונית, הוא מועדון סגור וחשדן מאוד כלפי אנשים שבאים מבחוץ. אם קאנן יסתובב כמו טווס אחרי כל ניצחון, ולא ידאג לשמור על כבודם של דריקס, טבק, ברומר ושאר הגווארדיה הוותיקה, הוא עלול למצוא מהר מאוד אויבים מבית שיכרסמו את כסאו.

קאנן יכול לשאול את דרור קשטן, המאמן הכי מצליח במכבי ת"א ב-25 השנים האחרונות, שיספר לו כיצד איבד את כסאו בעקבות סכסוך עם המנהל המיתולוגי, שמעון קורק. למרות שזכה בדאבל, תוך שהוא לא פוחד להיכנס באף פרה קדושה במכבי, קשטן שילם מחיר כבד ואיבד את משרתו מסום שלא נהג בדיפלומטיות. כך קרה גם לשלמה שרף. קאנן ילמד מהר מאוד שהידע שלו לגבי הכדורגל הישראלי, שהפך אותו מאיש אלמוני למאמן הכי מבוקש במדינה, לא תקף לפלנטת מכבי ת"א. שם יש קודים פוליטיים הרבה יותר ערמומיים ומתוחכמים מירושלים, או מכל קבוצה אחרת בארץ. אם קאנן יצליח לסלק את המוקשים, יוכיח ההולנדי סופית שהוא תותח. עד אז צפויים לו לא מעט לילות נטולי שינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully