וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמתם של ה"סקאמרס" ב"סקייטס"

אוריאל דסקל

30.1.2005 / 11:41

היריבות עתיקת היומין בין פורטסמות לסאותהמפטון הגיעה לשיאה אתמול והפכה את הארי רדנאפ לשטן

לפי האגדה בדרום אנגליה, היריבות בין פורטסמות' לסאות'המפטון התחילה ב-1835 כשעובדי הנמל של פורטסמות' ערכו שביתה שאנשי הנמל של סאות'המפטון שברו. מאז תושבי סאות'המפטון נקראים "סקאמרס" (מפרי שביתות). ישנה תיאוריה נוספת לשם הגנאי שנדבק לתושבי סאות'המפטון: פורטסמות', שנמצאת על אי, היא מעוז כוח של הצי הבריטי שאנשיו תמיד הסתכלו על אנשי סאות'המפטון, עיר הנמל המסחרי, כסוחרי ים נחותים. לפי סלנג אנשי הצי, סוחרים שטים הם "סקאם" - טינופת, זוהמה, קרום - מעל פני המים. בכל מקרה זה הכינוי שנדבק גם לקבוצת הכדורגל של סאות'המפטון ועד היום כאשר בפראטון פארק שרים "תעמוד אם אתה שונא את הסקאם", כולם קמים מכיסאותיהם.

לפי בריגייד וולהאד, עורך הפאנזין של פומפי, "פראטונייז", "במשך שנים התרבו אנשי הצי עם נשות העיר ונוצר זן מיוחד של אנשי מלחמה". הכינוי לאנשי פורטסמות' הוא "סקייטס", מלחים בסלנג. למה "סקייטס"? לפי אנשי סאות'המפטון, "סקייט" הוא הדג שמלחי הצי נהגו להשתמש בשפתיו כדי לפרוק תסכולים מיניים בלב הים הבודד.

את ההבדל בין הערים מסביר היטב סם מאטרפייס, שדר רדיו המפשייר: "בפורטסמות' וסאות'המפטון אין לך בחירה. אם אתה מהעיר, אתה אוהד את הקבוצה שלה, אבל סאות'המפטון היא בקטע של יאכטות בעוד שפורטסמות' היא בקטע של ספינות מלחמה". ואכן, פורטסמות' היא אחת מהערים האלימות באנגליה, עם בעיית סמים ואלימות קשה, בעוד שבסאות'המפטון העשירה עונים לסטיגמת "הסאות'רן סופטיס", הדרומיים הרכים, עם חיוך.

"אם בשאר אנגליה המעמד הבינוני פלש לתוך איצטדיוני הכדורגל וכפה את סט הערכים שלו על האוהדים, אז בפורטסמות' זה שונה", אומר וולהאד, "אי אפשר לבטא את הבדידות והשבטיות פה במלים, החיים על אי בודדו אותנו משאר אנגליה".

סאות'המפטון נמצאת כ-25 ק"מ מערב לפורטסמות', אך היא עיר הרבה יותר קוסמופוליטית ממנה. כמרכז תעשיית הספינות של הממלכה הבריטית, היא תמיד היתה עשירה, אך לפי דייב קינג, סגן עורך ה"סאות'רן דיילי אקו" - "התשוקה לקבוצת כדורגל לא פחותה מזו של פורטסמות'".

"תזוזו הצידה סיינטס, פומפי בפרמיירליג!".

כבר עשרות שנים שסאות'המפטון נחשבת לקבוצה הבכירה מהדרום, נושא כאוב עבור אנשי פורטסמות' שקבוצתם היתה האלופה בשנים 1949 ו-1950. לפני שתי עונות, כשפומפי עלתה לפרמיירליג, מילאן מאנדריץ', נשיא המועדון, הרים שלט עליו כתוב "תזוזו הצידה סיינטס, פומפי בפרמיירליג!". כיום, בגלל הניהול החובבני של נשיאה רופרט לאו, סאות'המפטון הפכה לאחת מהקבוצות החלשות בליגה הבכירה, בעוד שפורטסמות' נראית בדרך להפוך לקבוצה קבועה בה.

הבנת הרקע של השנאה העצומה מסבירה את גודל הבגידה של הארי רדנאפ. רדנאפ, שהעלה את פורטסמות' לפרמיירליג, התפטר השנה לאחר חילוקי דעות עם מאנדריץ', אך הבטיח "לא אעבור את הקווים לסאות'המפטון". לאחר שבועיים בלבד חתם ביריבה השנואה - צעד שהפך אותו לדמות השנואה בפראטון פארק. רדנאפ גם הבטיח "לא לקחת אף שחקן מפורטסמות'", אבל לא מזמן החתים את נייג'ל סקוואסי, קפטן פומפי, צעד ששם אותו ב"אותה דרגת רוע עם סדאם", לפי גולש באתר האינטרנט של פומפי.

במשחק אתמול בסיבוב הרביעי בגביע עלה רדנאפ לדרגת הרוע של השטן. קבוצתו ניצחה 1-2 מפנדל של פטר קראוץ' (לשעבר שחקן פומפי), בדקה ה-94. מאט אוקלי העלה את הסיינטס ליתרון (54), איגביני יעקובו איזן בפנדל (57). דימונסי קמארה מפומפי הורחק (72), ולמרות שחבריו לקבוצה כבר חשבו שהם ייכפו משחק חוזר בביתם, נגע מתיו טיילור בכדור בידו ברחבה, וקראוץ', יום לפני יום הולדתו ה-24, העלה את ה"סקאמרס" לסיבוב החמישי בגביע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully