וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלם וצפה נשארת - עם מגבלות

9.9.2004 / 15:14

מועצת הכבלים והלווין חייבה את צ'רלטון לאפשר שידור המשחק המרכזי (מישראל ומאנגליה) בערוץ קיים, וכן הזמנת משחק בודד

שידורי הכדורגל בתשלום הם כאן בשביל להישאר, אבל במסגרת חוקית מסודרת, קבעה היום מועצת הכבלים והלווין. בהחלטה שפורסמה היום, נקבע כי צ'רלטון, בעלת זכויות השידור למשחקי ליגת העל הישראלית בכדורגל ומשחקי הפרמייליג האנגלית, תוכל להמשיך לשדר את משחקי הליגות על בסיס "שלם וצפה", אבל בתנאי שהמשחק המרכזי בכל מחזור ישודר בערוץ קיים (1, 2, 10 או 5 פלוס-מינוס) ובתנאי נוסף - שיהיה אפשר לרכוש משחק בודד.

לאור ההחלטה, נראה כי צ’רלטון תשדר לאורך העונה כולה חמישה משחקים מליגת העל מדי מחזור - ארבעה בשבת והנוסף ביום שני. הישג מסוים לציבור האוהדים נרשם בקביעה כי החברה תהיה חייבת להציע אפשרות לרכישת משחק בודד במחיר שלא יעלה על 60 אחוז מחבילת המשחקים. מחיר שידור מחזורי עומד נכון להיום על 19.90 ש', כך שמשחק בודד יעלה לכל היותר 11.90 ש'.

כמו בליגת העל, תהיה אפשרות למנויי הכבלים והלווין לרכוש משחק בודד של הליגה האנגלית ומחירו לא יעלה על 60 אחוז מהסכום המבוקש עבור כל המשחקים. בכל מקרה, תהיה חייבת צ'רלטון להגיע לסיכום עם אחד הערוצים על שידור משחק שבועי כדי שתוכל לשדר את שאר המשחקים בתשלום. ספורט 5+ נראה על הנייר כאופציה הריאלית ביותר, אבל עד היום לא הצליחו הערוץ והמתחרה החדש שלו על זכויות השידור להגיע לשיתוף פעולה שהחזיק מעמד.

יורם מוקדי, יו"ר המועצה, אמר ל'הארץ': "שיטת התשלום לפי צפייה נהוגה בעולם כולו וכן בישראל. יחד עם זאת, החליטה המועצה להחמיר את מדיניותה, וזאת במטרה לאפשר לכלל הצופים ליהנות משידורי ספורט. מדיניות המועצה המחייבת שידור משחק אחד לפחות בערוץ פתוח או קיים, ובנוסף האפשרות לרכוש משחק בודד ולא רק חבילות, מעניקות הגנה משמעותית לאוהדי הספורט".

הציבור שותק ומשלם (יוסי שריד, הארץ)

כל אזרחית ואזרח במדינה שמרגישים מדי פעם שמנצלים אותם, שמישהו שם למעלה שם אותם ללעג ומתייחס אליהם כאילו היו פראיירים - ראוי שיתמוך בהצעה הלא מקורית שלהלן. היא נוסתה במקומות אחרים ואף הוכיחה את יעילותה. הצלחתה תלויה אך ורק בציבור האזרחים, מעין "התנתקות חד-צדדית" - אבל מנותני שירותים.

רק אם תתפתח בישראל תרבות של חרם צרכנים יוכלו אזרחיה להשתחרר מידי אלה שתוחבים בלי בושה את הידיים לכיסיהם. אזרחי ישראל נוהגים להיכנע לכייסים הערמומיים האלה, כאילו אחת דתם - להרים ידיים. במקום תרבות של חרם צרכנים הם פיתחו תרבות של תלות בשלטון המרכזי. אין יום שבו נציגי הציבור אינם מקבלים בקשות "לעשות משהו", לסכל עוד גזירה, כאשר האזרחים נוטים להגזים ביכולתם של הנציגים, ובוודאי ברצון הטוב ובתום הלב שהם מייחסים להם. אז הנה הודעה עצובה ומרגיזה: ברוב המקרים לא מירושלים יבוא עזרכם, כי השלטון המרכזי נשלט על ידי אינטרסים זרים, סקטורליים, מפלגתיים, ורבים מבעלי הדעה הם בסך הכל עושי דברם של בעלי המאה.

רק כך אפשר להסביר מדוע בנק, לדוגמה, מרשה לעצמו לקשור למנהלו הפורש "מצנח זהב" של 18.5 מיליון שקל. בניגוד לסיפור הבדים שמוכרים לנו - לא בעלי בנק המזרחי משלמים מכיסם לויקטור מדינה, אלא הבנק עצמו, והוא עושה זאת על חשבון הלקוחות. רווח והצלה לא יעמדו לו לציבור ממשרד האוצר ומהפיקוח על הבנקים; הם לא ימלאו את חובתם כלפיו, כי היום הם בפיקוח ומחר הם מצפים להיות מנהלים בבנק כלשהו, שממנו יצנחו ברבות הימים במצנחים מוזהבים.

ואולם, אילו הבנק היה מעלה בדעתו שהלקוחות יתקוממו וינטשו אותו, אין ספק שהוא היה מסתפק בהענקת מכתב הערכה יפה למנכ"ל הפורש. אלא שהבנק יודע שציבור הלקוחות הוא עדר כבשים, הנכנע לגחמותיו המזלזלות. לכל המשתמשים בשירותי בנק המזרחי היתה הזדמנות להראות לבעלים ולמנהלים מאיפה נכנס הכסף ולאן ראוי שייצא - והיא הוחמצה מן הסתם. אם הציבור עצמו איננו נחוש דיו לתבוע את עלבונו וזכויותיו, מדוע הוא מצפה שאחרים יעשו זאת למענו?

גם חברה בשם צ'רלטון מאמינה שאפשר לסחוט צרכנים בלי גבול. במקרה הזה מדובר בצרכנים של שידורי הספורט, שבכל שנה מנוצלת מחדש תשוקתם הבלתי נכבשת למשחקי ליגת העל בכדורגל, ובקרוב גם בכדורסל. אמנם הכדורגל הישראלי הוא בדרך כלל ירוד, אבל אין זאת הדוגמה היחידה לצריכה של סחורה פגומה. לאחר שכבר שילמנו בעבור ערוץ 5 וערוץ 5 פלוס, ועוד ערוצי ספורט נלווים שב"חבילה", נדרשנו בשנה שעברה להוסיף תשלום בעבור משחקי הליגה בשיטת "צפה ושלם". צ'רלטון, שראתה כי טוב, גובה מעכשיו גם בעבור משחקי הליגה האנגלית עוד 30 שקלים בשבוע. אם לא יתפתח מיד חרם צרכנים, תיאבונה לא יידע שבעה, ולא ירחק היום וכל שידורי הספורט, לבד מביליארד וסנוקר, יתבעו תשלום נפרד.

למרות חולשתי לכדורגל אנגלי אני לא מתחבר ולא משלם. אם כולם יחזיקו מעמד רק שבועיים-שלושה אפשר יהיה להעביר יחד את רוע הסחיטה, וכל הערוצים ייפתחו לכל צופה. פעם אחת, רק אחת, יוכיח הציבור שהוא רציני. שהוא לא רק יודע לבכות על מר גורלו אלא גם לקחת אותו בידיו. או אז הוא ייווכח לדעת שגם בבנק המזרחי, גם בצ'רלטון ובהתאחדות לכדורגל, וגם בחברות רעבתניות אחרות, נותנים לו פתאום את הכבוד המגיע לו.

למרבה הצער, נראה שאין הרבה למה לצפות מהציבור הישראלי הנרפה והמקטר. בחושך הזה של המסך במוצאי שבת, בזמן המשחק בין צרפת לישראל, זכינו בשל צפצופם הארוך של בעלי השליטה על בעלי השלט, עלינו. אם לא יתגבש כאן עכשיו חרם צרכנים, כי אז ימשיך המרקע להפנות אלינו אצבע משולשת בלוויית שקופית של התנצלות מתחסדת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully