וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגדיר העמדות האלטרנטיבי - הגנה

ינון ריאטי

8.9.2004 / 16:18

אחרי שדיברנו על תתי הזנים של ההתקפה, נמשיך לשוטט בעמקי הפרעותיו הנפשיות של ינון ריאטי ונעבור לממלכת החי של ההגנה

* הערה חשובה: לפני קריאת השטויות של מר ריאטי, במידה שאתם לא מתמצאים היטב בהסבר האמיתי לסוגי העמדות השונים, מומלץ לעיין ב"מגדיר העמדות הרשמי" של וואלה! פוטבול (מצורף קישור בסוף קטע זה), פן תלקו בבלבלה בלתי הפיכה. קריאה נעימה.

העונה הולכת וקרבה והבלבול בקרב האוהדים בקשר לשמות העמדות הולך וגובר, לכן החלטנו כאן במערכת וואלה! לנסות ולהבהיר את המצב פעם אחת ולתמיד. אנחנו הולכים לנסות בפרק הזמן הקצר העומד לרשותנו ללמד את כולם את שמות כל העמדות החשובות ולתאר את הסוגים השונים, או תת המינים, שקיימים בכל עמדה, תקראו לזה שירות לציבור אוהדי הפוטבול הישראלים מאיתנו במערכת.

לצורך העניין אספנו את אחד המומחים הגדולים בתחום, מר בו סיפוס, זואולוג חובב במקצועו, מתאבק מקצועי בעברו וחולה פוטבול בזמנו הפנוי. בו סיפוס, בבקשה:

השבוע בו סיפוס מביא את המדריך השלם לעמדות ההגנה ואנו מקווים שאתם בבית יושבים ומשננים את העמדות שכן בסוף התרגול היום צפוי בוחן בית על הישגי קו ההגנה האחורי של אטלנטה. (התשובה במהופך: !ספא (

כמו שאתם בטח זוכרים מהמדריך המלא של בו סיפוס לעמדות ההתקפה, גם עמדות ההגנה מתחלקות לשלוש קטגוריות: אלה שמכים את אלה שעם הכדור, אלה שמכים את אלה שבלי הכדור ואלה שמכים באופן כללי כל מי שנצא על המגרש, ללא קשר לכדור. ייחוד נוסף של ההגנה הוא החלוקה לשחקני הקו הראשון ושחקני הקו השני.

בניגוד מוחלט להתקפה שמשופעת בתרגילים מסובכים שלא ניתן ליישם אותם אף פעם, ההגנה מורכבת בסך הכל מארבע סכמות הגנות פשוטות- ההגנה הטובה, ההגנה הגרועה ההגנה של אריזונה וההגנה שאתה לא רוצה לראות בקבוצת הפנטזי שלך לעולם.

נתחיל בהגדרות:

התאקלים

קו ההגנה הראשון מורכב באופן טבעי משחקני קו ההגנה ואלה מתחלקים לשלושה סוגים.

התאקל המרכזי או Nose Tackle בלעז, הוא הכלאה בין קיר בטון לבונקר אטומי, ובעל מהירות של תנועת היבשות. התאקל המרכזי הוא טורף אבל מבלה בטבע את עיקר זמנו בהתנגשויות עם שחקני קו ההתקפה (ע"ע).

הקיצוני ההגנתי- Defensive End הוא הטורף הטבעי של הק"ב והוא מצוי בשפע בטבע. הקיצוני ההגנתי מצטיין בניידות של אסדת קידוח נפט ובעדינות רעידת אדמה. כאשר קיצוני הגנתי מצליח לצוד ק"ב הפעולה איננה נקראת ציד כי אם סאק - Sack, אך מכיוון שהקיצוני ההגנתי ניחן ביכולת ראייה של עטלף עיוור ויכולת עיבוד נתונים של בדידים, הוא בדרך כלל מתקל את האדם הראשון שהוא רואה מולו. זו הסיבה שהפלת ק"ב היא נדירה (וגם העובדה שהק"ב הממוצע הוא מהסוג הבורח).

התאקל ההגנתי - Defensive Tackle הוא התאקל הנפוץ ביותר בטבע וגם המסוכן שבהם. גם הוא כמו שאר המתקלים ניחן בחינניות של הר געש פעיל אך בניגוד לשני התאקלים האחרים, התאקל ההגנתי אינו בררן והוא מתקל את האדם או הדבר הראשון שהוא מזהה. בטבע ידוע על מקרים רבים שבהם מתקלים הגנתיים פצעו קשה מכוניות, מטוסים ואפילו מבני מגורים.

ליינבקרים

הליינבקרים, Linebacker- כמו כל דבר במשחק הפוטבול מתחלקים לשני מינים עיקריים- ליינבקר גזעי וליינבקר מעורב.

הליינבקר הגזעי הוא טורף-העל בפוטבול וכל השחקנים האחרים פוחדים ממנו. כמו כל מין גזעי הליינבקר הטהור הוא מאוד נדיר וכיום ידוע רק על פריט אחד בטבע - ריי לואיס, אם כי אין חשש שהוא יהיה בסכנת הכחדה, יען כי כל ניסיון לתקל אותו מסתיים במוות בנסיבות כואבות בבר חשוך ערב הסופרבול. מחקרים שנעשו על הרגלי המחייה שלו מצאו כי הליינבקר הטהור הוא מאוד אינטליגנטי וניחן בחביבות של מתנחל מאיתמר בשווקי חברון.

למרות שהוא טורף-על הליינבקר בעיקר אוהב לצוד רצים אחוריים מכל סוג וקווטרבקים ונחשב מסוכן ביותר לכל נושא כדור, אם כי ידוע על מספר מקרים בהם הליינבקר הטהור תקף גם שחקנים ללא כדור.

הליינבקר המעורב הוא המין הנפוץ בטבע וגם הוא טורף-על, אך בהשוואה ל ליינבקר הגזעי הוא לא יותר מחיקוי צפון קוריאני דלוח.

קו ההגנה האחורי

קו ההגנה השני, הידוע גם בשם סקנדרי - Secondary - מורכב משלוש עמדות עיקריות עיקריות.

מגן הפינה - Cornerback - הוא שחקן המסונף למשפחת התופסים וגם מוצאו מאותו תופס קדמוני, ה"קצ'ארוס רסיברוס", אך מגן הפינה התפתח לכיוון שונה, תוצר של הכלאה בין בני משפחה. מגן הפינה הראשון בהיסטוריה התגלה בטעות כאשר חיפשו החוקרים את מקום המחייה של הליינבקר הטהור, במהלך חיפושם התגלו להקות של מגני פינה שאורבים לכדורים או לתופסים - אלה הסתערו על החוקרים וכך יצאה השמועה על דבר קיומם.

מגן הפינה מסתובב בלהקות ונוהג לארוב לתופס התופס מאחורי קו ההגנה הראשון ולעיתים קרובות הוא משתף פעולה עם הליינבקר או עם הסייפטי. מגן פינה שמופרד מקבוצתו פועל על אינסטינקטים ומתחזה לתופס לא תופס, דלתא או'ניל הוא דוגמא מובהקת למצב זה.

העמדה הבאה היא הסייפטי החזק- Strong Safety. הסייפטי החזק הוא שחקן הגנה אופייני וממוצע. הוא עסוק בעיקר בלחפש את שחקני ההתקפה שמצידם עסוקים מאוד בלהסתתר משחקני ההגנה, כך שהסייפטי הממוצע לא ממש תורם הרבה למשחק, חוץ מאשר המצבים שבהם הוא יוצא לתקוף את הק"ב ואז הוא משאיר חור בהגנה שדרכו כל ההתקפה עוברת.

הסייפטי החופשי - Free Safety - הוא סייפטי חזק ששוחרר מעול תפקידו והוא עסוק בעיקר ביצירת חורים בהגנה כדי שההתקפה תצליח להגיע בקלות לאנד זון.

בקיצור, האבולוציה עושה את שלה ודואגת שאף אחד לא יפריע לנו לראות טאצ'דאונים כאוות נפשנו, ואולי טוב שכך. עכשיו אפשר לחזור למציאות, עד למסע הבא במוחו האפל והמפותל של ינון ריאטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully