וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אריק זאבי. מדליסט אולימפי

19.8.2004 / 17:53

אפשר להירגע. 5 ימים באתונה ויש לנו מדליה. יהיו שידברו על החמצת הזהב, אבל את זאבי, שהתגבר על גוף עייף ונתן ג'ודו מבריק בדרך לארד, זה לא צריך לעניין. לו יש מדליה. אולימפית

אחרי 5 ימי תחרות באתונה, יש לנו מדליה ראשונה. עדיין לא זהב, אבל מדליה. וכמה צפוי שזה מגיע מכיוונו של אריק זאבי, הג'ודוקא שגדל באולם הקטן בהפועל בני ברק, וסגר היום מעגל כשניצח יריב הולנדי בקרב על מדליית הארד, בדיוק אותו שלב בו הפסיד באולימפיאדה הקודמת בסידני, והעניק לישראל מדליה אולימפית חמישית בכל הזמנים ושלישית בענף הג'ודו.

זאבי, הג'ודוקא הבכיר שלנו (בן 27, מתחרה בקטיגוריית משקל עד 100 ק"ג), שסומן עוד לפני האולימפיאדה כאחד המועמדים הישראלים היחידים למדליה, סבל בתקופה האחרונה מוירוס מטריד בעין, שהשבית אותו לפרקי זמן לא מעטים, ולא הגיע לתחרות במצב גופני אופטימלי, אבל אחרי שעלה על המזרן נדמה היה שהשאיר את הצרות מאחוריו. את היום הוא פתח עם שני נצחונות משכנעים, על סבינו הברזילאי (נפסל על פסיביות) ומונטי האיטלקי (חזר מפיגור באיפון דקה לסיום הקרב) ועלה לרבע הגמר. בקרב על העליה לחצי, מול יאנג הקוריאני, הוביל אריק בבטחה, אבל חיפש את האיפון ונכנע לבסוף לתרגיל של יריבו שהצליח לנצל תרגיל של זאבי ולזרוק אותו לאיפון.

בקרב הראשון שלו בבית הניחומים ניצח זאבי יריב קמרוני באיפון שהשיג בריתוק, ובגמר בית הניחומים עשה אותו דבר ללמר הצרפתי. אז הגיע הקרב על המדליה. את היריב ההולנדי, אלקו ואן דר חסט, מכיר אריק היטב ממחנות אימון משותפים ומפגשי עבר (1:3 לזאבי עד היום, כולל נצחון בגמר אליפות אירופה 2003) והוא ניהל את הקרב בבטחון. 51 שניות לסיום הצליח זאבי לזרוק את ההולנדי על גבו, השופט פסק איפון וחגיגות המדליה הישראלית נפתחו באופן רשמי.

למעלה מ-400 ישראלים, כמות שיא באירועים הישראליים באתונה, הגיעו לאולם ונתנו לזאבי אווירה ביתית בקרבות הבוקר, כשבין הנוכחים גם השרה לימור לבנת ואח"מים נוספים שלא יפספסו הזדמנות לצילום בטלוויזיה. לסשן הערב היה קשה יותר להשיג כרטיסים ולאולם הגיעו כבר הרבה פחות ישראלים, אבל אלו שהגיעו שמרו על האווירה החמה עם עידוד קולני, דגלים ושלטי תמיכה.

לאחר ההפסד ברבע הגמר ניכרה על זאבי והסובבים אותו תחושת החמצה אמיתית. ההרגשה היא שהפעם הזהב באמת היה בהישג ידו, בעיקר לאור היתרון הברור שהיה לזאבי מול הקוריאני, ההפסד של הפייבוריט אינוי והעובדה ששלושה מארבעת הג'ודאים שהעפילו לחצי הגמר באו מאירופה, היבשת שבשלוש מארבע השנים האחרונות הכתירה את זאבי כאלוף (2000, 2001, 2004). ייתכן מאוד שדווקא האווירה התומכת, שדחפה את אריק קדימה גם כשלא הרגיש מאה אחוז, היתה גם זו שגרמה לו להתלהבות יתר, מה שהוביל לנסיון תקיפה אחד יותר מדי ועלה לו במקום בחצי הגמר, אבל זה כבר לא באמת חשוב.

ואי אפשר בלי מילה על ערוץ 1, שהבטיח ליווי צמוד ליום הקרבות של זאבי, ועשה זאת עד רבע הגמר, אבל אחרי ההפסד של זאבי עבר ללהיט ההיסטרי "החדר של חני" ופיספס את מרבית הקרב הראשון של אריק בבית הניחומים. גם לקראת הקרב על הארד גרם הערוץ להרבה דפיקות לב אצל צופיו, כשעבר לשידור מאתונה רק שניות לפני שעלה זאבי על המזרן. למה שלא נסיים פעם יום שידורים ונגיד בלב תודה גם לרשות השידור? אבל לא נהיה קטנוניים, זה היה היום של איש אחד, אריק זאבי.

סיבוב ראשון

כבר בסיבוב הראשון חיכה לזאבי יריב קשה בדמותו של מדליסט הארד מאליפות העולם האחרונה, הברזילאי מריו סבינו. זאבי שלט בקצב הקרב, וליתרון ראשון, בניקוד של קוקה (3 נק') הוא עלה 2:40 דקות לסוף הקרב, כשיריבו נענש על פסיביות. הקרב כולו נמשך במגמת גישושים, כעבור דקה קיבלו השניים ענישה כפולה והיתרון של זאבי עלה ליוקו (5 נק') מול קוקה. עברה עוד חצי דקה והשניים, שהמשיכו לגשש, קיבלו עוד ענישה כפולה. היתרון של אריק עלה לווזארי (7 נק') מול יוקו. חצי דקה לסיום הצליח זאבי סופסוף להטיל את יריבו, למרות שלא באופן מושלם, וצבר יוקו נוסף. 8 שניות לסיום נענש הברזילאי שוב ונפסל. זאבי עלה לסיבוב השני, המקביל לשלב שמינית גמר.

שמינית הגמר

בקרב הבא פגש זאבי את האיטלקי המפתיע מיקלה מונטי, שגבר על הקנדי ניקולס גיל. הקרב נפתח באגרסיביות. אחרי דקה הופל זאבי וספג ווזארי. לקח לו 25 שניות להתאושש והוא השיב במהלך שהקנה לו יוקו, אבל עדיין השאיר אותו בפיגור. זאבי ניסה לתקוף, אבל לא היה זהיר מספיק ו-3 דקות בתוך הקרב הורד ליוקו נוסף. דקה לסיום צומצם הפער כשהאיטלקי נענש בקוקה על פסיביות ואז, כעבור 10 שניות נוספות, הטעה זאבי את האיטלקי וזרק אותו לאיפון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

רבע הגמר

ברבע הגמר חיכה לזאבי הקוריאני הו סונג יאנג, שניצח ביתרון קוקה את רהדי פרגוסון האמריקאי בשמינית הגמר. זאבי בדרך כלל מצליח פחות נגד יריבים לא אירופאיים, ולצערינו, גם היום התסריט חזר על עצמו. 47 שניות בתוך הקרב, אחרי תרגיל שיזם זאבי, פסק השופט ניקוד של קוקה, שאחרי רגע של חוסר בהירות נזקף לזכות הקוריאני. זאבי, שנשרט במהלך הקרב, סבל מדימום קל שעצר את הקרב כמה פעמים, אבל לא את זאבי, שמשלב מסוים התחרה כשפניו עטופים פלסטר ענק בנסיון לעצור את הדימום המטריד. אריק ניווט את הקרב לכל אורכו, ו-1:40 דק' מהפתיחה זרק את יאנג לווזארי, מה ששם את זאבי על הסוס. בהמשך הקרב היה שקול, אבל הקוריאני לא הצליח לסכן ברציונת את זאבי, שקיבל יוקו נוסף לזכותו לעומת 2 קוקה של יאנג. ואז, 55 שניות לסיום זאבי ניסה לתקוף, אבל הקוריאני התחמק והמשיך את המהלך להטלה שהסתיימה באיפון.

בית הניחומים

למרות ההפסד, קיבל זאבי הזדמנות להיאבק על מדליית ארד דרך בית הניחומים - על פי התקנון המאפשר למפסידים של מתחרה שהגיע לחצי הגמר להמשיך בתחרות. בסידני 2000 הגיע אריק לקרב על הארד דרך בית הניחומים והפסיד אחרי החלטת שיפוט שנויה במחלוקת.

מאחר והגיע לרבע הגמר, נכנס אריק היישר לסיבוב השני בבית הניחומים, שם פגש יריב קמרוני בשם פרנק מאוסימה. זאבי, שהאכזבה מרבע הגמר ניכרה בכל תנועה שלו, שלט בקרב די בקלות וניצח אותו עם איפון בריתוק בשניות האחרונות. בקרב הבא חיכה לו יריבו מגמר אליפות אירופה האחרונה, גסלאן למר הצרפתי. זאבי, עדיין שפוף משהו, אבל זהיר הרבה יותר מאשר בבוקר, שלט בקרב בחכמה. 1:45 דק' בתוך הקרב הוא השיג קוקה ואחרי עוד כדקה הוא הוריד אותו לריתוק, שמר אותו שם ל-25 שניות הדרושות וניצח את הקרב באיפון.

הקרב על המדליה

אריק פתח טוב את הקרב מול אלקו ואן דר חסט, אבל לא הצליח לצבור ניקוד ועל המזרן התפתח קרב שקול וקצת פסיבי. שתיים ורבע דקות מהפתיחה נענשו שניהם על חוסר אקטיביות והשוויון נשמר. 40 שניות נוספות עברו, וזאבי, שחיכה בסבלנות להזדמנות, הפיל את ההולנדי על התחת ועלה ליתרון של קוקה (3 נק'). ההולנדי ניסה לתקוף אבל ללא הצלחה ואז, 51 שניות לסיום הגיע הרגע. זאבי הטעה את יריבו ובתנועה מהירה זרק אותו על גבו. השופט סימן לאיפון. זהו, אפשר להירגע, יש מדליה. עכשיו אפשר לחזור ליהנות מהספורט.

זהב היסטורי לבלארוס

קוסאי אינוי, האלוף האולימפי ומי שנחשב לפייבוריט לזכיה במדלית הזהב, סומן כמכשול הכי גדול בדרכו האפשרית של זאבי לזכיה בזהב, אבל כמו אריק, גם היפני נעצר עוד לפני הגמר במה שנחשב לאחת הסנסציות הגדולות ביותר עד עכשיו באתונה. לעומת, אריק, אינוי לא הצליח להתאושש מההפסד והפסיד מאוחר יותר גם בבית הניחומים.

אינוי, שהוגרל להתחרות בסיבוב המקדים (זאבי אוטומטית בסיבוב הבא), התמודד בקרב הראשון שלו מול הבוסני אמל מקיץ' ועבד קשה מהמצופה, עד שסגר עניין 2 וחצי דקות בתוך הקרב, עת אילץ את יריבו להיכנע. בקרב השני פגש היפני יריב מנוסה יותר, בדמותו של ההונגרי אנטל קובאץ'. הפעם עבד אינוי עוד יותר קשה וניצח רק ביתרון דחוק בתום 5 דקות הקרב, של 2 קוקה לעומת קוקה אחת. בשמינית הגמר העביר אינוי הילוך וזרק את האוסטרלי מרטין קלי לאיפון. ההפתעה הגדולה הגיעה ברבע הגמר, כאשר ההולנדי אלקו ואן דר חסט הצליח לזרוק את אינוי לאיפון ושלח גם אותו לבית הניחומים. אבל ההפסד של אינוי, מסתבר, כנראה לא היה מקרי והוא הפסיד גם בבית הניחומים למיראלייב מאזרבייג'אן ומאוחר יותר הודיע על פרישה.

במדליית הזהב זכה איחאר מקארו מבלארוס, שהעניק תואר אולימפי ראשון בג'ודו לבלארוס. מקארו גבר בגמר על הקוריאני יאנג, שניצח את זאבי ברבע הגמר. בחצי הגמר גבר מקארו על ואן דר חסט (כן, זה מהקרב על הארד מול זאבי) ביתרון נקודות קטן של יוקו. יאנג ניצח את מיכאל יוראק הגרמני, שהמשיך אחרי זה לזכיה במלדיית הארד השניה, כשניצח את העולה מבית הניחומים השני, מיראלייב מאזרבייג'אן.

הפתעה נוספת, שכבר נשכחה בסערות היום, נפלה כבר בסיבוב הראשון, כאשר הקנדי ניקולס גיל, מדליסט הכסף מסידני ומי שנחשב לאחר ההגרלה לאחד היריבים הקשים של זאבי בדרך לגמר, עף כבר בקרב הפתיחה שלו. גיל, שחזר לפני פחות משנה אחרי פרישה של שנתיים, נראה רחוק משיאו ונוצח באיפון על ידי האיטלקי מיקלה מונטי, שהפסיד בקרב הבא שלו לאריק זאבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully