וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על המזרן, וקס לא קיבל הנחות

15.8.2004 / 12:47

אודי וקס, שעלה לסיבוב השני (ולכותרות) בגלל ההברזה של האיראני, סיים את דרכו באתונה בהפסד ליריב מאלגי'ר. גם פיינבלט בחוץ

ענף הג'ודו נחשב לאחד המובילים בספורט האולימפי בישראל. שתי מדליות הוא כבר הביא ממשחקי הקיץ בברצלונה 92', עוד כמה כמעטים וגם מאתונה, לכאן הגיעו 5 נציגים ישראלים, היו ציפיות להישגים. בינתיים, אחרי שני ימי תחרויות בהם התחרו שלושה מג'ודאי המשלחת, ראינו נצחון ישראלי אחד בלבד (על המזרן), של גל יקותיאל אתמול. בצד האופטימי, נזכיר כי שני הג'ודאים הבכירים שלנו, עדיין לא עלו למזרן. יואל רזבוזוב יעשה זאת ביום שני (16/8) ואריק זאבי בחמישי (19/8).

האכזבה הגדולה של היום היה הג'ודוקא אודי וקס, שהתחרה בקטיגוריה של עד 66 ק"ג. וקס עלה לסיבוב השני בזכות נצחון טכני, אחרי שיריבו המיועד, אלוף העולם מאיראן, אראש מירסמלי, הגיע למדידה שלפני הקרב במשקל עודף, ומנע מעצמו בכך את הצורך להחרים את הקרב ולסכן את עצמו בענישה מהוועד האולימפי הבינלאומי.

מירסמלי נחשב לג'ודוקא הבכיר במשקל, ופסילתו הציבה את וקס בעמדה ממנה היה יכול לעשות משהו בתחרות, אבל בקרב הסיבוב השני, מול האלג'יראי עאמר מרדיג'ה, הוא כבר היה צריך לעשות משהו על המזרן וזה לא קרה. וקס היה רחוק מלהרשים וחצי דקה לסיומו של קרב פסיבי למדי, עשה טעות שאיפשרה ליריבו להוריד אותו על המזרן ולזכות ב'יוקו' (5 נק'), שהספיק לו לנצחון. בקרב הבא שלו, רותק האלג'יראי לאיפון די בקלות על ידי ג'ודוקא סלובני, מה שהבהיר עד כמה גם הוא רחוק מהצמרת העולמית וסיים רשמית את דרכו של וקס בתחרות (מי שמפסיד לג'ודוקא שמגיע לחצי גמר, מקבל הזדמנות לקרבות נוספים בבית הניחומים).

"לא חשבתי לרגע לא לעלות מול הישראלי", אמר האלג'יראי בסיום, כשענה לשאלות הכתבים שהיו מוטרדים בעיקר מהסוגיה הפוליטית. "לאיראן יש אולי בעיות עם ישראל, אבל לאלג'יר אין".

וקס המאוכזב אמר בסיום, כששפתו מדממת: "אני עייף, אני עייף. עשיתי שגיאה, שילמתי עליה את המחיר, אבל זו היתה תוצאה לזה שלא נכנסתי כמו שצריך לקרב. לא ביצעתי את התרגילים בנחישות ועד הסוף, אבל בדיעבד אין לי כבר מה להצטער על זה".

וקס הפסיד, דימם ובכה, אבל "מבין את האיראני"

בגלל ההימנעות של האיראני מהקרב, הפך וקס לאחד הסיפורים החמים באליפות ולאחד הספורטאים המבוקשים ביותר הבוקר על ידי העיתונות הבינלאומית. מולנו, העיתונאים הישראליים, הוא עוד הצליח לשמור על קור רוח, אבל כשדיבר לאחר מכן עם עמיתנו הזרים, נשבר, פרץ בדמעות ורק אחרי שהתיישב ואסף את עצמו, ענה לשאלותיהם, שהתייחסו כמובן לאיראן-גייט. "אני מזדהה עם האיראני", הפתיע וקס את העיתונאים. "אני יודע שזה לא תלוי בו, כי החליטו בשבילו. כספורטאי לספורטאי, אני מבין אותו".

האיראני, אראש מירסמלי, הודיע כבר בסוף השבוע כי לא יעלה לקרב מול וקס כאקט הזדהות עם העם הפלסטינאי, אבל בסופו של דבר מצא (או מצאו בשבילו) דרך דיפלומטית יותר להתחמק, כשהגיע לשקילה שלפני הקרב עם 4 ק"ג עודפים ונפסל. אצל המתחרים במקצועות הקרב מקובל להוריד קילוגרמים אחרונים עודפים סמוך למועד הקרב, ו-4 ק"ג לא נחשבים לעניין רציני את ג'ודאים ותיקים, כך שלאיש לא היה ספק שלא דחף בולמי היה זה שהשבית את מירסמלי. לעיתונאים האמריקאיים אמר האיראני כי "הכל שמועות" וכי רק בעיית המשקל מנעה ממנו להתחרות, אבל לא מצאתי מישהו שקנה את זה.

אצלנו, כרגיל, לוקחים קשה אקטים פוליטיים נגדנו, וראיש נבחרת הג'ודו והמשלחת הישרלאית מפעילים לחץ להעניש את האיראנים. גם בקרב אנשי נבחרות הג'ודו השונות, אגב, יש הסכמה גורפת למדי שצריך להעניש את המשלחת האיראינת על ההתנהגות הלא ספורטיבית.

"אנחנו חייבים למצוא דרך להפעיל לחץ כדי להעניש את האיראנים", הסביר יו"ר איגוד הג'ודו והנבחרת לאתונה, אדי קואז. "אם נעבור בשתיקה ורק נשמח שאודי עבר סיבוב בקלות, ניצור תקדים מסוכן". דובר ענף הג'ודו באתונה מסר: "חבל שדברים כאלה קורים, אבל נכון לעכשיו אנחנו לא יכולים לעשות כלום נגד האיראני, כי יש לו סיבה לגיטימית - הוא נפסל".

הסיכום של פיינבלט: "אני מרגישה חרא"

גם מיכל פיינבלט, נציגתנו היחידה בג'ודו לנשים, לא עשתה גדולות ונצורות. פיינבלט הצעירה (19) אמנם לא נחשבה למועמדת ללכת רחוק בתחרות (עד 52 ק"ג), אבל הפגינה יכולת נמוכה מהמצופה והפסידה די בקלות לפורטוגלית בת גילה, תלמה מוטיירה. לסיבוב השני הגיעה פיינבלט בזכות ההגרלה שהקפיצה אותה אוטומטית מעבר לסיבוב הראשון.

לאחר דקה וחצי של קרב נענשה פיינבלט בקוקה (3 נק') על פסיביות. אז החלה להתעורר ולתקוף, אבל חוסר זהירות (ומחשבה) מצדה הוביל לוואזרי של הפורטוגזית. 1.20 שניות לסיום הקרב, עשתה מיכל טעות שהוגדרה על ידי אנשי מקצוע במקום כמביכה ונזרקה לאיפון. הפורטוגלית, אגב, הפסידה בהמשך התחרות, מה שמנע מפיינבלט את הסיכוי להגיע לבית הניחומים.

"אני מרגישה חרא", אמרה פיינבלט לאחר הקרב. "עשיתי טעות טקטית כשניסיתי לתקוף אותה מהצד שהיא חזקה בו. לא הייתי צריכה לעשות זאת. ההרגשה מבעסת עוד יותר כי בפעם הראשונה שנפגשתי איתה, גמרתי אותה אחרי 10 שניות באיפון".

גילי לוסטיג, יו"ר היחידה לספורט הישגי סיכם את היום של הישראלים באולם הג'ודו: "גם אודי וגם מיכל לא נכנסו לקרבות שלהם כמו שצריך". ואולי הדרך הלקונית הזאת היא המתאימה להסתכל על היום הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully