וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ים תורפ - שטוקהולם 1912

27.6.2012 / 0:04

"אתה אתלט מושלם, ספורטאי משובח ומלך האתלטים בעולם". כך אמר מלך שבדיה לאינדיאני שניצח את קרב ה-10 המפורסם בהיסטוריה

24 שנים לפני המפגש הידוע בין ג'סי אואנס לאדולף איטלר, שלא היה ממש מפגש, היה זה מלך שבדיה גוסטב החמישי שדווקא התלהב מהיליד האמריקאי שכל כך הרשים אותו - במקרה הזה היה מדובר באתלט אינדיאני בשם ג'ים תורפ. אחרי שת'ורפ ניצח בתחרות קרב ה-10 בשטוקהולם אמר המלך השבדי שמבחינתו מדובר באתלט המושלם. מאז ועד היום אגב, מכנים את אתלטי קרב ה-10 כאתלטים המושלמים, ות'ורפ היה החלוץ.

חוץ ממדליית הזהב בקרב 10, ת'ורפ ניצח גם בתחרות קרב ה-5, ובנוסף התחרה בקפיצה לגובה ובקפיצה לרוחק, כשאפילו במקצועות הבודדים הוא היה קרוב לזכייה במדליה. בקרב ה-10 הוא הציג סגנון מושלם, ולא השאיר סיכוי לאף אחד מיריביו. "האתלט המושלם" חזר לפנסילבניה עם דגם של ספינת ויקינגים מכסף וזהב, שהעניק לו בהוקרה הצאר הרוסי.

שישה חודשים לאחר תום המשחקים בשטוקהולם פרצה הסערה. גורמים בספורט האמריקאי גילו שבשנת 1908 קיבל תורפ סכומי כסף קטנים כשחקן בייסבול בקבוצה מקצוענית. הוועד האולימפי טען שזה היה בניגוד לחוקת החובבנות שהיתה נהוגה באותם ימים. תורפ נפסל, מדליות הזהב נלקחו ממנו ושמו ושיאיו נמחקו מרשימת המנצחים האולימפיים. בין התומכים בפסילתו של תורפ היה הברון הצרפתי פייר דה קוברטן. מוצאו האינדיאני של תורפ, טענו רבים, היווה את העילה לפסילתו.

סגניו של תורפ בתחרויות בקרב רב סירבו לקבל את המדליות שלו. לאחר מותו ב-1954, חנן הוועד האולימפי את טורפ והחזיר את המדליות למשפחתו. הישגו של תורפ באותה תקופה היה מזהיר מבחינה ספורטיבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully