וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תותחים אחד אחד

יהונתן סידון

16.7.2004 / 16:09

שלושה חלוצים צעירים שבוודאי ידברו חזק גם באירופה, התגלו במהלך שלב הבתים של הקופה אמריקה. הכינו את הפנקסים

מועדוני הענק באירופה כבר מוכנים עפ פנקסים שלופים, כדי לשים את היד על החלוצים הטובים בעולם, ואין במה טובה יותר מהקופה, כדי להבליט את הכשרון שיש לך ברגליים. יהונתן סידון מביא את הסיפור של שלושת החלוצים הכי חמים באליפות.

לואיס פביאנו

גיל: 24

מועדון: סאו-פאולו (ברזיל)

בינואר האחרון, רגע לפני שהאליפות הלאומית של ברזיל יצאה לעונה חדשה והמשחקים בגביע הליברטדורס הגיעו לשלבי ההכרעה, כונסה ישיבת חירום במשרדו של מרסלו פורטוגל גוז'יאה, נשיאה של קבוצת סאו-פאולו, אחד המועדונים הנחשבים של דרום אמריקה. סביב השולחן עמוס התופינים התיישבו קברניטי הקבוצה וחברי הצוות המקצועי.

על הפרק עמדה רק סוגיה אחת: איך גורמים ללואיס פביאנו, השפיץ של הקבוצה והסקורר הבולט של ארץ הסמבה, להירגע. "זה לא יכול להימשך כך", פתח הראיס גוז'יאה את הדיון. "לכל המשחקים המכריעים שלנו הוא לא מתייצב בגלל השעיות, ונמאס כבר להגיע לוועדת המשמעת כל שבועיים, לשלם קנסות ולהתנצל בתקשורת. הנזק שהוא עושה לנו כביר". וגוז'יאה ידע על מה הוא מדבר.

לואיס פביאנו בנה לעצמו בשנים האחרונות מוניטין של קריזיונר עם קבלות, צובר אדומים ראשי ובלגניסט צמרת, דימוי שדחק לשוליים אפילו את יכולת ההבקעה המשובחת שלו.

עד עכשיו מתקשים בברזיל לשכוח איך בטורניר הגביע של העונה שעברה, הפתיל הקצר של החלוץ התפוצץ. זה קרה כשלפביאנו נמאס מהשמירה הצמודה עליו מצדו של רודולפו, בלמה החסון של פלומיננזה, והוא דאג להביע זאת בעזרת מרפק לפרצופו של שחקן ההגנה ההמום.

גם בסיוטים של סוזיה סילבה אגינה, מהשופטות המוכשרות של ברזיל, פביאנו מככב. אגינה, ששובצה לדרבי היוקרתי בין סאו-פאולו לקורינתיאנס, רק רצתה להעביר את המשחק הטעון בשלום, אבל פביאנו לא ממש יישר קו עם התוכניות שלה. כבר בדקות הראשונות היה ברור שהמשחק הזה לא ייגמר בטוב, לא עבור השופטת אגינה ובטח שלא עבור פביאנו. כל שריקה של אגינה לוותה במבטים מאיימים מצדו של השפיץ, שלא הפסיק להתלונן. במחצית השנייה הוא כבר עבר למעשים. ראשית, הוא היכה את מרקיניוס, שחקנה של קורינתיאנס שנדבק אליו כמו עלוקה. אחרי שנשלף לעברו האדום, הוא פתח בצרור קללות, בעיקר בעלות קונוטציה שוביניסטית, כלפי אגינה המסכנה שרק עשתה את עבודתה.

בקיצור, אחרי שמונה אדומים בפחות משנתיים, הבינו בסאו-פאולו שחייבים לעשות מעשה. אחרי דיון ארוך ובהחלטה פה-אחד של הנוכחים הוחלט על העסקת פסיכולוג צמוד, איש מקצוע שילווה את פביאנו כמו צל במשך כל ימות השבוע וינסה לעצור לו את הקריזות. היום, אחרי חצי שנה של טיפולים אינטנסיביים, השחקן סוף-סוף למד להתנהג.

לואיס פביאנו קלמנטה הוא היום הסחורה הכי חמה בשוק החלוצים העולמי. מאזן נדיר של 115 שערים ב-155 משחקים במדי האימפריה מסאו-פאולו סידר לו הצעות מכל רחבי אירופה. "חוץ מרונאלדו וטיירי הנרי, אין חלוץ טוב ממני בעולם", הוא הצהיר לאחרונה, ובמועדוני השמנת כנראה מסכימים לדברים.

במילאן כבר מפנטזים על טריו התקפי שיכלול את פביאנו, שבצ'נקו וקאקה. במנצ'סטר יונייטד הוא מוזכר כפרטנר האידיאלי לרוד ואן-ניסטלרוי. חואן לפורטה, נשיאה של קבוצת ברצלונה, אפילו התייצב בברזיל עם צ'ק של עשרה מיליון ירוקים, אבל נענה בסירוב. אחרי הקופה-אמריקה, מקווים ראשי סאו-פאולו, יהיה תג המחיר של התכשיט שווה הרבה-הרבה יותר.

קרלוס בואנו

גיל: 23

מועדון: פניירול (אורגוואי)

הדרבי הגדול של מונטבידיאו לשנת 2001 נחשב על הנייר לאחד החד-צדדיים בהיסטוריה הארוכה של המאבקים בין היריבות הגדולות נסניונל ופניירול. האלופה נסניונל הגיעה למשחק ביכולת שיא.

פניירול, לעומתה, היתה באותה העת בפורמה איומה. הצהובים-שחורים פתחו את העונה רע והתקשו להתאושש מעזיבתם של שני הסטארים הגדולים, החלוצים וולטר פנדיאני וחוזה מאריו פרנקו, שיצאו לכבוש את אירופה. לא פלא אפוא שלמאמן פניירול חוליו ריבאס היה באותו השבוע כאב ראש רציני. הבור בהתקפה היה גדול מתמיד, והבוס התקשה להחליט מי מבין החלוצים הלא משכנעים שלו יקבל את חולצת ההרכב.

בהחלטה של רגע הוא החליט הפעם להמר ולשלוף מקצה הספסל את קרלוס בואנו, השחקן נמוך הקומה שנחשב לכוכב הנבחרות הצעירות של אורוגוואי, אבל דווקא בקבוצתו פנרול התקשה לממש את הפוטנציאל. כמו ריבאס, גם בואנו בן ה-20 הבין שמדובר בצ'אנס של החיים. הפעם הוא היה נחוש להוכיח מה הוא שווה. כמו באגדות, באותו משחק הלך לקרליטוס, כמו שהוא מכונה במולדת, קלף משוגע. צמד שלו סידר לפנרול ניצחון מפתיע, והפך את החלוץ לשחקן הכי מדובר במדינה, במיוחד אחרי שאת השער השני דאג בואנו לחגוג בהוצאת לשון כלפי הקהל הפנאטי של נסיונל, פעולה שסידרה לו אדום במיידי.

לקרלוס בואנו אין שליטה יוצאת דופן בכדור, הוא לא מהיר במיוחד, לא תחבולן גדול, ומשחק הראש שלו לוקה בחסר. אבל באורוגוואי כבר הבינו שלמרות הליקויים, מדובר בבאנקר, או במלים אחרות, בחלוץ הכי קטלני במדינה, כזה עם טאץ' נדיר ברחבה וחוש נדיר להיות במקום הנכון בדיוק ברגע המכריע.

בכדורגל האפרורי של אורוגוואי, בואנו הוא אחד היחידים שמוסיפים את הצבע. הוא יודע לספק למצלמות פוזות עם שלל פרצופים מגוחכים, לגוון בחגיגת שערים (לאחרונה הכניס את הכדור מתחת לחולצתו, לציון הריונה של אשתו), ובמיוחד זוכרים לו את הניחום הג'נטלמני של סבסטיאן ויירה, שוערה של נסיונל וחברו הטוב, מיד לאחר שכבש מולו בדרבי שהתקיים במאי האחרון.

שני שערים של בואנו בשלב המוקדם של הקופה הקנו לאורוגוואי שלו כרטיס לשלב הבא, ולשחקן הצעות מאנגליה ומקסיקו. בפנרול מתעקשים על סכום של שלושה מיליון דולר לפחות, מה שעוד יתברר ככסף קטן אם קרליטוס ימשיך להבקיע.

ג'פרסון פרפאן

גיל: 19

מועדון: פ.ס.וו איינדהובן (הולנד)

שבועיים וחצי לפתיחת טורניר הקופה-אמריקה, ובמחנה האימון של נבחרת פרו, בלימה הבירה, התקשו להסתיר את המבוכה. ג'פרסון פרפאן, הטלנט הגדול של הנבחרת, נעלם במפתיע, וגם ראשי הנבחרת לא ממש ידעו להסביר איפה הוא. "כאב שיניים חמור תקף את השחקן, והוא כרגע בטיפול אצל מומחים", היתה לשון ההודעה הלאקונית ששיחררה ההתאחדות לתקשורת המקומית. גם הם לא שיערו שבאותו הזמן בדיוק השחקן היה בכלל בהולנד.

במהלך ביקור בזק של יום אחד התייצב פארפן במשרדי מועדון הפאר של פ.ס.וו איינדהובן לבדיקת רפואיות ולסגירת קצוות אחרונים. חוס הידינק, מאמנה המפורסם של הקבוצה ההולנדית והשושבין הראשי בעסקה, לא הפסיק להלל את הרכש החדש שלו במסיבת העיתונאים המאולתרת. "בעבר שיחקו פה שני חלוצי ענק מדרום אמריקה", הוא סיפר, "רומריו ורונאלדו, שעשו אצלנו את טבילת האש שלהם באירופה. הבאתי לקבוצה את פרפאן כדי להמשיך את המסורת".

פרפאן נולד בביה-סלבדור, שכונת מצוקה בבירה הפרואנית, ובהשראתה של אמו הוא נקרא על שם תומס ג'פרסון, מנשיאיה הראשונים של ארצות-הברית וממקימי האומה האמריקאית. כמו האוריגינל, פארפן התגלה ככישרון יוצא דופן, אם כי בתחום שונה לגמרי.

אמנם החלום של הילד היה להיות רקדן סלסה, אבל דודו רוברטו פרפאן, אחד משחקני הכדורגל המובילים של פרו בעשורים האחרונים, החליט לדחוף אותו לכדורגל. הספתח היה בדפורטיבו מוניציפל, שם הוא טופח על-ידי אוסקר מונטבלו, אחד ממאמני הנוער הידועים במדינה.

השליטה המדהימה בשתי הרגליים, המהירות ואינטליגנציית המשחק הרשימו כל איש מקצוע שראה אותו, וגם באליאנזה, מועדון הפאר של המדינה, לא נותרו אדישים. תוך זמן קצר נסגרו עניינים, והכישרון סגר באליאנזה.

אחרי 46 שערים ב~350 משחקים בקבוצת הנוער, הוא הוקפץ לבוגרים, וגם שם לא הפסיק להפציץ. לה-פוקיטה (כלב הים הקטן, הכינוי שהוצמד לשחקן) נחשב למרענן הרשמי של הכדורגל הפרואני ולאחד התגליות הגדולות של היבשת. אם פרפאן יהיה בכושר, בפרו יכולים לפנטז גם על הגמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully