וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברלין 1936 - ג'סי אואנס

27.6.2012 / 12:36

היטלר אירח את האולימפיאדה בכוונה להדגים לעולם את עליונות הגזע הארי. אתלט שחור מאלבאמה הרס לו את התכניות

אוגוסט 1936, האיצטדיון האולימפי בברלין. כל המי ומי של צמרת השילטון של הרייך השלישי תופסים יום שמש קייצי ובאים להתענג על ביצועיהם של האתלטים הגרמנים. לפי התיאוריה של הפיהרר הגדול אדולף היטלר, הגזע הארי שולט. אז הגזע האירי יביא להם כמה מדליות זהב ויעשה טוב על הלב.

הגרמנים היו כנראה מושפעים מהתעמולה הנאצית, עד כדי כך שהם לא ידעו בכלל שבארצות הברית הרחוקה יש כמה ספורטאים שחורים בעלי גנים כל כך מושלמים, שכל אתלט יכול רק לחלום עליהם. אחד מהם היה ג'סי אואנס, סטודנט צעיר בן 23, ששנה לפני כן קבע את ההישג שלעיני רבים נחשב כגדול ביותר בהיסטוריה של האתלטיקה. אואנס שבר שלושה שיאי עולם (220 יארד, 220 יארד משוכות, קפיצה לרוחק) והשווה אחד נוסף (100 יארד), כל זה בפרק זמן של 45 דקות בתחרות בארצות הברית.

בברלין אואנס נרשם ל-3 המקצועות החזקים שלו: הספרינטים ל-100 ו-200 מטר והקפיצה לרוחק. אנשי השילטון הנאצי ראו איך הספרינטר השחור משאיר ליריביו אבק בריצות המוקדמות ל-100 מטר והרימו גבה. "איך האמריקאים לא מתביישים להביא לכאן יצורים לא אנושיים?" אמר אחד מהם. מה שעוד יותר הרגיז את היטלר ואנשיו, הייתה העובדה שחלק גדול מתוך 110,000 הצופים באצטידון בברלין דווקא הריעו לאתלט הגדול הזה. ב-3 לאוגוסט, אואנס התייצב לריצת הגמר הראשונה שלו ל-100 מטר וניצח בקלות תוך כדי שהוא משווה את השיא העולמי, 10.3 שנ'. יום לאחר מכן, השתתף אוואנס במוקדמות הקפיצה לרוחק, אותו מקצוע שבו קבע שנה לפני כן שיא עולם מדהים, 8.13 מ', שיחזיק מעמד ב-25 השנים הקרובות. אדולף היטלר והקהל עודדו בטירוף את הקופץ הבלונדיני כחול העיניים לוץ לונג הגרמני, שהיה כמובן התקווה הגדולה שלהם. העידוד המאסיבי הלחיץ כנראה את אואנס, שפסל בשתי הקפיצות הראשונות שלו. פסילה נוספת, והוא מחוץ לגמר. לונג ניגש באופן מפתיע לאואנס ונתן לו עצה ידידותית. "תתחיל את ההרצה שלך מוקדם יותר", אמר לו. אואנס שמע לו וביצע את העבודה. בגמר שהתקיים באותו היום, לונג לא יכל להוות לו יריב ראוי. אוואנס ניתר ל-8.06 מ' והבטיח לעצמו זהב שני. לונג היה הראשון שרץ לברך את אואנס לעיני היטלר הזועם. אוואנס ידע גם לפרגן בחזרה: "אתם יכולים לקחת לי את כל המדליות והגביעים וזה לא ישתווה למה שהרגשתי כלפיו באותו יום", אמר פעם.

יום לאחר מכן, ה-5 באוגוסט, אוואנס זכה במדלית זהב שלישית, הפעם הקלה ביותר שלו, כשעצר את השעון בגמר ה-200 מטר בזמן של 20.7 שנ' והשלים 100 אחוזי הצלחה. אוואנס התכונן לארוז את המזוודת, אלא שאז הזעיקו אותו ראשי המשלחת האמריקאית גם לריצת השליחים 100X4. מסתבר שהגרמנים ביקשו מהאמריקאים שלא לשתף 2 רצים יהודים מרביעיית השליחים שלהם. מילא שחורים, אבל רק לא יהודים. האמריקאים נענו לבקשה. הם ספגו ביקורות רבות על ההחלטה, אבל כל אלה התרככו כשאואנס המשיך להדהים והוביל את הרביעיה למדליית זהב נוספת עם שיא עולם, 39.8 שנ'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully