וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סובב אותו בקהאם

איזי עין דור

9.7.2004 / 18:00

בקהאם הגיע ליורו כמנהיג בלתי מעורער, כשחקן בקבוצה הטובה בעולם ובעיקר כמותג על. אחרי פורטוגל הוא בקושי יכול למכור לנו קולה. האמנם? איזי עין דור בכתבה מקיפה במיוחד

לפני כשנה וחצי הזמינה פיפ"א את מיטב הצלמים בעולם על מנת ליצור תערוכה לכבוד שנת חגיגות המאה של האירגון. התוצאה היתה מדהימה והתמונות הוצגו בתערוכה מיוחדת מתחילת השנה במוזיאון ה'רויאל אקדמי' בלונדון. ערב אחרי ההדחה מהיורו בידי פורטוגל, רוססה תמונתו של דיוויד בקהאם בכתובת: YOU LOOSERS עם טעות כתיב מכוונת (הרי LOSERS כותבים עם O אחת) שנועדה לרמוז על הרומן המתוקשר של הכוכב עם רבקה לוס (LOOS). המעשה הוונדליסטי הזה סימל אולי יותר מכל את הפיחות שיצר היורו בפורטוגל במעמדו של בקהאם, מי שנדמה כי הפך כמעט בבת אחת מהשחקן המפורסם והנערץ ביותר בעולם, בעל מעמד של חצי אל באנגליה, לכוכב מספר 1 במופעי סטנד אפ.

אבל האמת שהכל התחיל עוד לפני היורו. העונה שלו במדריד הקשתה על הרבה אנשים להמשיך ולהאמין שהוא אחד השחקנים הטובים בעולם, פרשיית רבקה לוס הדגישה עד כמה הוא הפך למותג פופ יותר מאשר שחקן כדורגל, וכשהגיעו הכותרות הביקורתיות במקרה הטוב והמגחכות במקרה הפחות טוב לאחר הפדיחות ביורו, הן רק הרחיבו סדקים שנוצרו עוד קודם לכן בתדמית שלו.

משבר שהתחיל במדריד

עד ליורו, הנכס היחיד של בקהאם שלא נפגע היה ההכרה בו כמנהיג הבלתי מעורער של נבחרת אנגליה. דווקא המנג'ר הקודם של הנבחרת, קווין קיגאן, היה זה שהחליט להעניק לבקס את סרט הקפטן, אבל יורשו סוון גוראן אריקסון ידע איך להוציא מהכוכב שלו את מקסימום המנהיגות על המגרש. עוד לפני הנחיתה בפורטוגל, בקהאם הסתפר קצוץ והטביע על צווארו קעקוע מכוער, כאילו הוא רוצה לומר: 'הפעם אני לא רוצה שתתעסקו בתספורת שלי או בכלל במראה החיצוני שלי, אלא בכדורגל שלי'. האנגלים ראו, ניסו להסתפק בכדורגל של מס' 7 שלהם, אבל לא קיבלו ממנו כלום ביורו. בקהאם מצידו, מנסה להתאושש בינתיים על ידי היעלמות מוחלטת מעין המצלמות והתרכזות מחודשת בכדורגל, השאלה היא כמה זמן ויקטוריה תוכל לסבול את זה.

בקהאם דווקא התחיל טוב את הטורניר, עם משחק מצויין מול צרפת עד לדקה ה-67 והחטאת הפנדל שעלתה לנבחרתו במשחק. עד אז הוא עשה בידוק מה שכולם ציפו ממנו שיעשה, הוא נלחם, שרף שטחים והנהיג. אבל מאז אותה בעיטה מאכזבת שנעצרה על ידי חברו בעבר למנצ'סטר יונייטד, פביאן בארטז, נדמה שהכוכב פשוט לא הצליח להתרומם לרמות המצופות ממנו. אבי מלר, פרשן ערוץ הספורט ומומחה לכדורגל האנגלי, מנסה לסכם בפשטות: "בקהאם לא היה במיטבו, אבל גם אי אפשר לומר שהיה לו טורניר גרוע. הוא עבד קשה, עשה הגנה ושיחק לא רע, אבל כנראה שכמה מסירות טובות זה לא מספיק בשביל שחקן כמו בקהאם".

בגיל 29, נמצא כרגע בקהאם בפני צומת דרכים קריטית בקריירה שלו ובחייו הפרטיים. בעבר ראינו כדורגלנים מוכשרים קורסים, ברגע שהמשבר עזב את התחום המקצועי וחדר לחייהם הפרטיים. מראדונה, ג'ורג'י בסט ואחרים פשוט לא עמדו בעומס, אבל לפחות זכו להישגים גם בזירה הבינלאומית לפני שויתרו על המשחק. אוליבר קאן עובר כרגע משבר זהה, אבל הוא, ממרומי 36 שנותיו, כבר נמצא בשלהי הקריירה.

רוב המומחים סבורים שהקריירה של בקהאם החלה ליסוג ברגע שעבר לריאל מדריד תמורת 25 מיליון יורו. במנצ'סטר היה לו תפקיד מוכר על המגרש, חברים טובים ומשפחה אוהבת. במדריד הוא איבד הכל.

בחודשים האחרונים של העונה זכה בקס לביקורות לא מעטות בנוגע לכושר המשחק שלו, שנפגע נואשות בריאל מדריד. פרשיות כמו זו של רבקה לוס, פגעו בחייו הפרטיים והפריע לו. ההתעסקות המוגזמת בחיי הזוהר פגעה בתדמית 'העובד הקשה' שדבקה בו. הטיסות התכופות ללונדון עייפו אותו ופגעו בריכוזו לקראת סיום העונה בספרד (זוכרים את הקללות בספרדית שזרק לעבר השפוט במחזור הלפני אחרון?).

אחרי ההדחה ביורו, כשהתקשר דיוויד לאביו, כל מה שהוא קיבל בטלפון היה "אמרתי לך לא לעזוב את מנצ'סטר, אתה הבאת את זה על עצמך". אבא טד בקהאם, התנגד למעבר של בנו למדריד ומאז גם התקררו היחסים בין השניים. יחסים חזקים ששרדו גם את הנישואים לויקטוריה אדאמס, סולנית ה'ספייס גירלס' אותה לא חיבב טד מההתחלה. גם חברים רבים אין לבקהאם במדריד. גארי נוויל, שהיה חברו הטוב ביותר, התרחק ממנו כשזה עזב את מנצ'סטר וכך גם מרבית חבריו לנבחרת שחשו קצת מפגועים מהיחס המועדף שהכוכב קיבל מהמאמן סוון גוראן אריקסון.

לויקטוריה היה חלק נכבד בהחלטה לעזוב את מנצ'סטר. יחסי האיבה שלה עם המנג'ר, סר אלכס פרגוסון, לא נשמרו מעולם בסוד. בקהאם עבר למדריד, אבל ויקטוריה סירבה לעשות את הסוויץ' והכוכב נאלץ לנדוד בקו ספרד-לונדון לאורך כל העונה. כשבקהאם תקף את שיטות האימונים של ריאל לפני כשבועיים, מיד קפץ הנשיא פלורנטינו פרז והסביר: "נכון, האימונים בעונה האחרונה לא היו ברמה גבוהה וזה משהו שאנחנו מבטיחים לשפר, אבל אף אחד לא הכריח את דייויד ליסוע פעמיים בשבוע לאנגליה. זה פגע בו ובכושר המשחק שלו יותר מאשר האימונים במדריד".

לאור יכולת המשחק שלו בחצי השנה האחרונה, לבקהאם אפילו לא מגיע מקום בהרכב של ריאל. מצד שני, גם ראול, פיגו וזידאן איכזבו קשות ביורו ומה זה אומר עליהם?

לבקהאם נותר עוד לפחות מונדיאל אחד ויורו אחד. "את העונה הוא יתחיל כנראה בריאל מדריד בכל זאת", מעריך מלר. "שם הוא יצטרך להוכיח לעולם שכוחו עדיין במותניו. אח"כ מחכים לו משחקי מוקדמות המונדיאל ב-2006. למזלו, לאנגליה יש משחקים קלים יחסית בבית שכולל את וויילס וצפון אירלנד השכנות ואת אוסטריה".

הבגידה במולדת

בהתחלה עוד קיבלנו ביקורת בינונית על הכוכב, אך תמיד דאגו להוסיף משפט בסגנון, "אחרי הכל, בקהאם הוא שגריר מצויין של האומה הבריטית". מיום ליום החלו להופיע בכלי התקשורת יותר ויותר טורים ומאמרים התוקפים את בקהאם ומפסיקים להתעסק בשופט ובכל מה שמסביב. דיונים סביב יכולתו של בקהאם להנהיג הפכו לאופנתיים. אחד הכתבים הצליח להרגיז את דייויד במסיבת עיתונאים שנערכה בשבוע שעבר, כששאל אם הוא עדיין חושב שהוא מתאים לשמש כקפטן. בקהאם ניסה להיות קר רוח כהרגלו, אך התקשה להסתיר את רגשותיו: "בטח שאני מתאים. אני לא מתכוון לוותר על סרט הקפטן".

ידידיו הקרובים יודעים לספר כי בקהאם גאה להיות הקפטן של אנגליה וכי הוא לא ישן בלילות בגלל הביקורת אותה הוא סופג. "הוא סיפר לי שכשהיה בן 11 הוא היה מתאמן על בעיטות של 100 יארד וכי עכשיו אין לו כוח לבעוט מ-10 יארדים. זה כואב לו", סיפר חבר של בקס. "הוא יודע שהוא זקוק לעזרה, אבל הוא לא יודע מהיכן להשיג אותה".

אבי מלר דווקא בטוח ביכולותיו של בקס: "הוא יכול עדיין להנהיג. יש לו את האופי שדרוש לכך וגם אריקסון חושב ככה, למרות שגארי נוויל הראה בטורניר הזה יכולות הנהגה". שמו של נוויל הועלה על ידי הצהובונים הבריטיים כמועמד לרשת את בקהאם בתפקיד הקפטן, כמו גם סטיבן ג'רארד ואשלי קול, ששידרגו בטורניר את מעמדם.

פלורנטינו יצא פראייר

במהלך היורו, פורסם דו"ח שווי 30 קבוצות הכדורגל הגדולות בעולם, שבכל המולת הכדורגל כמעט נעלם. מנצ'סטר יונייטד דורגה שם ראשונה עם שווי של 288 מיליון דולר. ריאל מדריד לא היתה רחוקה ממנה עם 278 מיליון דולר. תוצאות זהות כמעט לחלוטין לאלו שפורסמו בדו"ח דומה מהשנה שעברה. הכצעקת? הרי דייויד בקהאם נחת במדריד.

מסתבר שקינג דייויד לא העלה את שוויו של המותג ריאל מדריד בצורה דרמטית כפי שציפו שם בתחילה. גם הימצאותם של ראול, זידאן, רוברטו קרלוס, פיגו ורונאלדו בקבוצת הכוכבים, לא עזרה לריאל לעבור את היונייטד גם בהכנסות השנתיות. תיאוריית "הגלאקטיקוס" של פלורנטינו פרז, שעיקרה הוא רכישת שחקן מפורסם בכל שנה, נכשלה. בקהאם הדגיש זאת יותר מכל.

המועמד לנשיאות ריאל מדריד ומי שקטל באופן פומבי את גישתו של פלורנטינו, הוא לורנצו סאנז, שרוצה לחזר ולתפקד כנשיא המועדון הגדול בספרד: "רכישתו של בקהאם מוכיחה שהמניעים של פרז היו עיסקיים ולא מקצועיים. הוא לא הוחתם על פי קריטריונים של רמת המשחק שלו ועל פי מה שהוא יכול להעניק לקבוצה. במנצ'סטר ובנבחרת שלו, בקהאם שיחק באגף ימין ולנו היה שם כבר את פיגו".

סאנז דיבר על תיפקודו של בקהאם כקשר אחורי, אחרי שקלוד מאקללה עבר לצ'לסי, ככזה שפגע בריאל מדריד בשלהי העונה וכינה את כל המהלך כ"שיגעון מוחלט". בקהאם התבזבז וסביר להניח שאפילו בסגל הדל בשחקנים של ריאל, קמביאסו הארגנטיני יכול היה לעשות עבודה טובה יותר. אם סאנז ייבחר לנשיא, בקהאם בטוח לא יישאר במדריד בעוד שנה, אבל אחרי חילופי הדברים האחרונים בינו לבין פלורנטינו בעניין רמת האימונים בריאל, ייתכן וגם פרז מבין שטעה. כפי שזה נראה כרגע, די ברור ששני הצדדים לא כל כך מרוצים מהעיסקה שהעבירה את בקס ממנצ'סטר למדריד לפני שנה תמורת 25 מיליון ליש"ט. פרגוסון, עם כריסטיאנו רונאלדו לצידו, שוב הוכיח עד כמה הוא גאון.

עוד בוואלה!

עם חבילת הסלולר של וואלה תשלמו פחות! בואו לחסוך

לכתבה המלאה

המותג קיבל מכה, אבל לא נואשת

ברחבי העולם, גברים, נשים וטף שלא מתמצאים בכדורגל, ניזונו מתדמית כוכב העל ומשטיפת המוח התקשורתית וקנו חולצות ופוסטרים של 'קינג דייויד'. עבור רבים מכם הוא בוודאי הסיבה העיקרית שיכולתם לצפות ביורו הזה ביחד עם האשה.

המותג 'בקהאם' נחשב לקדוש במזרח הרחוק. כוחו הכלכלי במדינות האסיאתיות, חזק יותר מבאירופה (להוציא את אנגליה כמובן) והוכחה לכך קיבלנו בזמן המונדיאל ב-2002 ובמהלך הסיור המסורתי של ריאל מדריד בשנה שעברה. בינינו, היפנים, הדרום קוריאנים והסינגפורים לא כל כך מבינים ברזי משחק הכדורגל, אבל גם הם התעוררו מחלום 'בקהאם' והמותג החל לצנוח באופן דרמטי במזרח. "בשנה אחת, העולם צפה בנפילתו של אחד מהשמות הפנומליים ביותר. קשה לחזות במישהו כל כך חסר יכולת להגן על עצמו, מפני שעם או בלי רגל ימין האימתנית, בקהאם פשוט אינו מוכשר מספיק", כך פתח יומון סינגפורי את המאמר שלו על בקהאם אחרי משחק רבע הגמר מול פורטוגל.

חברת התקשורת הסלולרית הבינלאומית 'וודאפון' שוקלת אם לחדש את חוזה מיליון הליש"ט לשנה, עליו חתמה עם הכוכב לפני כארבע שנים. מומחי שיווק כבר הספיקו להעריך כי במותג 'דייויד בקהאם' חל פיחות של 50% בעקבות היורו הכושל. רשת ITV, שתכננה להפיק סדרה דוקומנטרית על 'נערי הזהב' של הממלכה הבריטית, שוקלת עם לבטל את הפרק המיוחד שתוכנן על דייויד. גם מכירות ספרו האוטוביוגרפי החדש צנחו לאחרונה ונראה כי המותג שסוחב את שמו, קיבל תדמיד מסוכנת של לוזר ואף אחד הרי לא מעוניין לקנות מוצרים מלוזרים. מצד שני, מעטים הכוכבים שכדור אותו בעטו מעל השער, יכול להימכר ב-E-BAY ביותר מ-10 מיליון דולר.

אם כן, גם מבחינה כלכלית נראה כי עדיין מוקדם להספיד את מי ששוויו נאמד בכ-200 מיליון ליש"ט. 'אדידס', 'מארקס אנד ספנסר', 'פפסי', חברת השמנים 'קסטרול', 'סוני' וחברת משקפי השמש 'פוליס', מכניסים לו 8 מיליון ליש"ט מדי שנה. 4.2 מיליון ליש"ט נוספים, נוחתים בחשבון הבנק של בקהאם מהכנסות על מוצרים הנושאים את שמו והמשכורת שלו בריאל מדריד, מכניסה לו כ-6 מיליון ליש"ט נוספים. רגע לפני היורו, 'אדידס' חתמה עם בקהאם על חוזה שיכניס לו 75 מיליון ליש"ט בארבע השנים הקרובות.

ברשימת 100 המרוויחים ביותר בעולם השנה, שפירסם המגזין הכלכלי 'פורבס', בקהאם הוא הנציג היחיד של עולם הכדורגל. רק 26 ספורטאים זכו להיכנס לרשימה היוקרתית, מתוכם 20 אמריקנים (שחקני NBA, פוטבול, גולף וטניס) שסוחבים עימם מערכת ענקית של סוכנים ואנשי שיווק. בקהאם מדורג שמיני ברשימת הנפרדת לספורטאים אותה מוליכים טייגר וודס (גולף) ומייקל שומאכר (פורמולה 1), כשלזכותו נרשמים הכנסות שנתיות של 28 מיליון דולר. הכדורגלן הבא אחריו הוא חברו לריאל מדריד, זינדין זידאן, שמרוויח "רק" 15.8 מיליון דולר בשנה וממוקם 42 ברשימה.

ויקטור ויקטוריה

עוד לפני נקודת המפנה במעבר למדריד, טענו רבים כי החתונה עם ויקטוריה אדאמס היתה זו שהשפיעה יותר על יכולותיו כשחקן. אלכס פרגוסון כבר אמר בעבר כי "מאז שהוא פגש את ויקטוריה, הוא החל להשתנות ולהתעסק בדברים שלא קשורים לכדורגל". עכשיו, כשפוש מתכננת להתקאמבק שוב כזמרת, היא שולפת את המותג 'בקהאם' כמקדם מכירות אדיר ומקווה להתשלט על השוק האמריקאי בעזרתו. דייויד לא כל כך אוהב את זה, אבל לא מעז להתנגד. הוא אינו רוצה להתגרש מאישתו אחרי 5 שנות נישואין, למרות המשברים האחרונים הקשורים לעובדה שהוא נמצא לבד במדריד.

חבריו הטובים של בקס נשארו כאמור במנצ'סטר וגם משפחתו נותרה רחוקה. אביו של בקהאם נפרד מאישתו לפני כשנה ובקהאם עדיין נותר ביחסים טובים עם אימו סנדרה, אבל גם היא לא יכולה להיות שם בשבילו יותר מדי ולבקס לא נותר דבר חוץ מויקטוריה. היחסים בין השניים התקררו הרבה לפני שרבקה לוס נכנסה לתמונה.

מקורבים אל הזוג המלכותי מספרים שהשניים פשוט לא מפסיקים להתווכח. בקהאם אוהב את חיי המשפחה ואת העובדה שיש לו ילדים וכי אין הוא רוצה להגיע למצב של הוריו הפרודים. דייויד, שבילה את מרבית השנה בגפו בספרד ולכן גם בגד באישתו, רוצה להחיות שוב את הקשר, אבל מקבל מויקטוריה את הגב בדר"כ. חברים מספרים שזו אמרה לבעלה כי 'להיות כל כך עצוב בגלל כדורגל זה טפשי וכי זה טוב שאנגליה הודחה בשלב מוקדם, משום שעכשיו תוכל תשומת הלב לתמקד בה ובסינגל החדש שלה שאמור לצאת החודש'.

בקהאם כבר הודה לא פעם שויקטוריה היא זו שלובשת המכנסיים בבית, אבל לאחרונה הוא לא נתן לה יותר מדי כבוד. רצונה של ויקטוריה להביא השם 'בקהאם' לאמריקה, עומד מול רצונו של דייויד לחזור לשורשי הכדורגל וגורם לפילוג בין השניים. למרות שאקדמיית כדורגל על שמו צפויה להיפתח בקיץ בקליפורניה ולמרות שתמונה ענקית שלו תופיע על הגיליון הקרוב של 'ואניטי פייר האמריקאי, בקהאם אינו מתלהב מהמסע לבירת הכסף העולמי ומעדיף לשמור על פרופיל נמוך בתקופה הקרובה.

האמביציה של 'פוש ספייס' פשוט לא יודעת גבולות והפכה את הזוג למפורסם ביותר בבריטניה. השניים זוכים להכנסה של יותר מ-20 מיליון ליש"ט בשנה מחוזי פרסום, תצוגות אופנה ועניינים שלא קשורים למשכורות מהקריירה הראשית שלהם - שירה וכדורגל. הרוב מגיע כמובן מבקהאם וחוזי הפרסום האדירים שלו - חוזים שהגיעו, למרות הכל, הרבה בזכות יכולתו על המגרש.

איך יוצאים מזה?

למרות שבמסיבת עיתונאים שערך אחרי היורו, טען שהעסקים האחרים אינם קשורים לכשלונו המקצועי, בקהאם הודה בפני חבריו כי נמאס לו מאורח החיים הלא ספורטיבי שקיים בזמן האחרון ובמיוחד בשנה האחרונה.

"בדרך כלל הכוכבים הגדולים שפורצים קדימה, פורצים לא רק בגלל כשרונם, אלא בגלל אישיותם. בקהאם היה דוגמא לאחד שפרץ קודם בגלל אישיותו ואח"כ בגלל כישרונו. כיום אנחנו משתמשים בבקהאם כדוגמא לכישלון", גילה אייל לחמן, מאמן השנה בליגת העל שבשולי הקריירה עם בני סכנין, עוד מוצא זמן להדריך ילדים בישוב בית אריה. לחמן הוסיף כי מטרתו היא להוכיח לילדים שמי שאינו מרוכז במשחק עצמו, צפוי להיפגע.

בקהאם מתחיל להפנים את טעותו ונראה כי מאז ההדחה הוא ממש נקרע. חבריו מספרים כי הוא על סף התמוטטות וסיפרו כי הוא מקנא בווין רוני, שיודע מהיכן הוא הגיע ומי הוא בדיוק. 'איבדתי את הדרך, כשהייתי ילד כל מה שחיפשתי היה תהילת כדורגל. אני רוצה לחזור לזה'.

בקהאם כבר עמד בפני משבר לא קטן כשהורחק בכרטיס אדום בשמינית הגמר נגד ארגנטינה במונדיאל 98'. את תחילת העונה שלאחר אותו מונדיאל, הוא העביר בשריקות בוז בין מגרש אחד למשנהו. בסיום אותה עונה הוא חגג טריפל עם מנצ'סטר יונייטד ומעורבות ישירה בשני השערים המכריעים בגמר ליגת האלופות נגד באיירן מינכן. את הספין הוא השלים עם השער שהעלה את אנגליה למונדיאל 2002 בתוספת הזמן של משחק המוקדמות האחרון מול יוון ועם שער הניצחון על אותה ארגנטינה באליפות העולם עצמה.

עכשיו עומד בפניו משבר גדול יותר, ממנו גם הרבה יותר קשה לחזור. משבר מקצועי, אך הרבה יותר אישי. אם יחזור בקס לשורשי הכדורגל שלו, אין ספק שביכולתו לחזור גם מהמשבר הזה. אבי מלר: "יש לי הרגשה שבקהאם יחזור לעצמו. הוא איש טוב, את זה אני יודע. כל ההילה לא פגעה באופי שלו מעולם, הוא הרי הפך לאליל ברמות מופרעות לחלוטין ועדיין נשאר צנוע. האם הוא יצליח לשקם את המוטיבציה שלו? זה תלוי בעיקר במה שקורה בתוך כל המשפחה שלו".

שייע פייגנבוים, שאימן בעונה האחרונה את אחי נצרת, לא כל כך מסכים עם מלר: "איך הוא ייצא מהמשבר הזה? הוא לא צריך לצאת מהמשבר כי הוא איש יחסי ציבור בכלל, לא כדורגלן. אם הוא לא היה יפה, אף אחד לא היה מתייחס אליו כאל סופרסטאר". גם אייל לחמן מביע ספק ביכולתו של בקס להתרומם: "חלק גדול מהכוכבים לא מסוגלים לעצור קריסה כי היא חדשה להם. הם לא רגילים לעמוד במטח של ביקורות ועד היום קשה למצוא דוגמאות לכאלו שהצליחו לצאת ממשבר. בקהאם היה דוגמא אדירה של אופי שגובר על כישרון. הפעם האופי הזה עומד בפני מבחן אמיתי".

מה שבטוח, אם בקהאם יצליח לצאת בגדול גם מהמשבר הנוכחי, אף אחד כבר לא יוכל להישאר אדיש אליו. בשבועות האחרונים הוא סיפר למקורביו כי הוא מעוניין לחזור לשורשי הכדורגל שלו וזה אומר למגרש המשחקים בצ'ייס ליין פארק שבמזרח לונדון. אולי זה יזכיר לו את תקופת ילדותו, כשכל חלומו היה 'לשחק במנצ'סטר יונייטד', הקבוצה אותה אהד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully