וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנבחרת הצ'כית נוצצת, הליגה הרבה פחות

דורון ליפשיץ ויונתן סידון

9.6.2004 / 8:46

החלוץ היינץ מייצג את "הילידים" בנבחרת ומסביר איך במדינת הכדורגל המתפתחת ביותר בעשור יש עדיין שחיתויות בליגה המקומית

הסקנדל הגדול ביותר בתולדות הליגה הצ'כית עלה לכותרות בכל רשתות התקשורת המקומית באפריל האחרון.

שוחד וניסיון להטות את תוצאות המשחקים בליגה, ממש בעיצומה של העונה, היו אמורים לזעזע את קברניטי הענף בפראג, אבל בפועל לא ממש נרשם זעזוע.

בצ'כיה, אחת ממדינות הכדורגל המתפתחות של העשור האחרון, לא מדובר במחזה חד פעמי. בליגה המקומית מרמים ומשקרים בעבור כמה קרונות, ולפעמים רק תמורת פיינט של בירה.

השערורייה התפוצצה כשיו"ר קבוצת סיינוט מהליגה הבכירה נתפס בתחנת דלק לפני משחק של קבוצתו כשהוא יושב ברכבו ולצדו עוזר השופט. השניים, מסתבר, ניהלו שיחה ערה על מזוודה של 175 אלף קרונות מקומיות.

מארק היינץ, חלוצה של באניק אוסטראבה ואחד הבודדים בליגה המקומית שנכלל בסגל ליורו, טוען כי אין זה מפתיע כלל. "מזלה של הנבחרת הצ'כית שרוב שחקניה כלל לא משחקים בקבוצות מקומיות במדינה", אמר בראיון שעורר הדים. "אם זה היה תלוי רק בכוכבי הקבוצות המקומיות, הנבחרת כלל לא היתה מגיעה ליורו 2004".

לאור הלכי הרוח בליגה המקומית, לא פלא אפוא שהכוכבים הצ'כים דואגים לעזוב את המולדת מהר ככל האפשר. כמו עמיתיהם ברוב מדינות מזרח אירופה, גם הם מעדיפים לא לדשדש בביצה המקומית ולפתח במהירות האפשרית קריירה במערב.

גם היינץ, כמו השמות הבולטים במדינה, ניסה את מזלו כשעבר להמבורג הגרמנית, אך הוא לא הצליח לשחזר את היכולת ולהתברג בהרכב הפותח, והחליט לחזור לצ'כיה בבושת פנים.
בעוד חבריו לנבחרת נהנים מאור הזרקורים והבזקי הפפרצי בצד המערבי של היבשת, החלוץ המוכשר נאלץ להתנחם בפיינט באדווייזר בפאב מקומי באוסטראבה.

למרות הכישלון בבונדסליגה, היינץ עדיין בונה על קריירה באחת הקבוצות הגדולות של אירופה. המוטיבציה שלו, שעזרה לקבוצתו לזכות העונה באליפות מפתיעה (הראשונה שלה מאז 1981) ולהרוס לספרטה פראג את המונופול, אמורה להימשך גם בפורטוגל.

בצ'כיה משוכנעים שמלך השערים והחלוץ החד ביותר השנה בליגה הצ'כית לא נופל משאר החלוצים בסגל: יאן קולר מדורטמונד, מילאן בארוס מליברפול ולוקבנץ מקייזרסלאוטרן, וראוי לקבל צ'אנס גם בפורטוגל. היינץ יודע שכושר טוב ביורו יסדר לו צ'אנס מחודש לכבוש את היבשת, ויאפשר לו לצאת מהשחיתויות שרצות בליגה המקומית.

מי שיוביל את צ'כיה ביורו הקרוב הוא קארל ברוקנר (63), שמונה למאמן הקבוצה לאחר הפדיחה של הנבחרת מול בלגיה במוקדמות המונדיאל האחרון.

מיד עם קבלת התפקיד גיבה המאמן את הכוכבים הוותיקים והכריז: "השחקנים שנכשלו במוקדמות אליפות העולם לא עשו שום דבר רע. אני מצפה לעבוד עימם בעתיד".

עם רזומה שכולל אימון בסלבאן ברטיסלבה הסלובקית, באולומוץ ובדרנוביצה הצ'כיות ובנבחרת הצעירה (עד גיל 21), שאותה הוביל למקום השני באליפות אירופה, היה ברור כי המאמן זקוק לגב מפאבל נדבד ומשאר הסטארים המקומיים.

ברוקנר, שידוע ברצינותו ובמוסר העבודה הגבוה שלו, מקפיד להדגיש בפני שחקניו את הטקטיקה שלו, שגורסת כי "הצלחת הקבוצה תלויה כמעט אך ורק בשיתוף הפעולה בין השחקנים על המגרש".

בהרכב שיציב בפורטוגל תימשך העדפת הוותיקים שמשכו את הנבחרת בשנים האחרונות על פני שחקני הדור הצעיר.

אחד הצעירים שצפוי בכל זאת להשתלב בין ה-11 ולעשות את הפריצה הגדולה שלו הוא הקשר ירוסלב פלאסיל, או כמו שקוראים לו במולדת, "פני תינוק".

פלאסיל, שעזב את מולדתו כבר בגיל 17 ומשחק היום במונקו, מצופה לתת את האיזון ההגנתי במרכז השדה ולחפות מאחור על היציאות קדימה של שתי הפיגורות, נדבד ותומס רוסיצקי.

אם הקשר הצעיר יצליח לעמוד בציפיות, השילוב בין הדורות יעבוד כהלכה והדברים יתחברו כפי שהיה לפני שמונה שנים באנגליה, שם זכתה הנבחרת בסגנות, צ'כיה עשויה לעשות סנסציה ענקית נוספת גם הפעם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully