וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשמכבי יבנה השפילה את שפיגלר

רם שרון

1.10.2024 / 8:00

"יש את מכבי נתניה ועוד 15 קבוצות אחרות", השתחצן מרדכי שפיגלר לפני המשחק נגד מכבי יבנה בעונת 1982/83 - ואכל אותה * פרק מתוך הספר ההיסטורי-נוסטלגי "מהאגדות" מאת עו"ד רם שרון על קבוצה שהיא אמנם לא המועדון הכי מפואר בכדורגל הישראלי, אבל הסיפור שלה מעורר השראה

הספר "יהלומים לנצח" מתאר את שנות ה-70' ותחילת ה-80' כתקופת "תור הזהב" של מכבי נתניה בהן היא זכתה בחמש אליפויות וגביע מדינה אחד, פעמיים סיימה כסגנית אלופה וחמש פעמים לקחה את תואר "אלוף האלופים". עונת 1982/83 היא לדעת רבים מהגדולות בתולדותיה. בדרכה לאליפות חמישית בהפרש של 14 נקודות מסגניתה, נתניה דרסה את הליגה בלי להתנצל. על הקווים היה לה את מרדכי שפיגלר העוצמתי, מגדולי הכדורגלנים שלנו בכל הזמנים; ובמגרש כיכבו היהלומים הנוצצים דוד לביא, האחים גד ועודד מכנס, דוד פיזנטי, בני לם, משה גריאני, שלמה שירזי וחיים בר.

בשמונת המחזורים הראשונים של העונה כבשה נתניה 19 שערים וניצחה בשישה משחקים, שניים נוספים סיימה בתיקו. "יש את מכבי נתניה ועוד 15 קבוצות אחרות", השתחצן שפיגלר לפני המשחק נגד מכבי יבנה במחזור התשיעי, ואחרי האימון המסכם יצא עם השחקנים שלו לארוחת ערב משותפת במסעדה מקומית. הוא לא חשב שמכבי יבנה מסוגלת לדגדג אותו.

פרשני הטוטו לא נתנו ליבנה פרומיל של סיכוי במשחק הזה, הראשון אי פעם בין שתי הקבוצות, שנערך באצטדיון "וינטר" בגלל עונש הרדיוס של יבנה. "אפילו תיקו ייחשב כהפתעה", הם קבעו בפסקנות, "מכבי נתניה צריכה לנצח ואולי בהפרש שערים גדול".

מוטלה שפיגלר לשעבר שחקן מכבי נתניה. ברני ארדוב
השתחצן. שפיגלר/ברני ארדוב

האופוריה במכבי יבנה של תחילת העונה התחלפה בדכדוך. בהשפעת אירועי כפר סבא ועונש הרדיוס נקלעה הקבוצה למשבר שהתבטא בתבוסה 3:0 למכבי יפו, בתיקו 0:0 עם בני יהודה (במשחק רדיוס בווינטר ללא קהל אליו הצליחו להשתחל 500 צופים) ובהפסד 2:0 להפועל תל אביב בבלומפילד. איבוד הנקודות הסיטוני דרדר את יבנה לתחתית.

המאמן לופא קדוש הסתכל על הטבלה ונאנח, כמוהו גם ראשי המועדון. אחרי שמונה מחזורים ולפני מכבי נתניה הענקית, למכבי יבנה היה בכיס רק ניצחון אחד וחמישה שערי זכות. זהו. מספרים קטנים כאלה מעידים שאין לך מה למכור בליגה. ביבנה עשו כל מה שאפשר כדי לחזור לתלם: הגבירו את קצב האימונים, ניסו להכשיר שחקנים פצועים (אלקבץ, זיתוני, גד, יפת) והתחזקו בבלם מכבי ת"א אבי ירושלמי וקשר הפועל באר שבע מאיר אבוגזיר.

"כולם מצפים מאיתנו להנחיל הפסד ראשון למכבי נתניה", אמר לפני המשחק החלוץ אבי אייזנברג, "אבל אנחנו זקוקים לניצחון לא כדי לעשות את הליגה מעניינת אלא כדי לזכות ב-3 נקודות שחיוניות לנו כל כך. אנחנו צריכים לשחק התקפי ולא להתגונן. אם נשחק כך, נוכל להבקיע".

"אין ספק שמכבי נתניה היא הקבוצה הטובה ביותר בליגה, יהיה קשה מאוד מולם", אמר קדוש בדאגה אמיתית לפני המשחק, "ובכל זאת הכדור הוא עגול ותמיד אפשר להפתיע. גם לפני המשחק שלנו בבלומפילד נגד שמשון לא העניקו לנו סיכוי אז מי יודע, אולי נפתיע גם את נתניה".

כותרת עיתון חדשות הספורט ב-1983. צילום מסך, אתר רשמי
כותרת עיתון חדשות הספורט ב-1983/אתר רשמי, צילום מסך

קדוש בהחלט הפתיע את שפיגלר בהרכב התקפי ללא שמירות אישיות על שחקני מפתח, ובתוך 12 דקות הדהים את 3,000 הצופים ביציעים. מירו בן שמעון שלח מ-30 מטרים כדור לרחבת נתניה וראובן אלקבץ, שהוצב בחוד, התרומם הכי גבוה ונגח חלש לשער. שוער נתניה רוני גלאוברמן, שהחליף את השוער הראשון הפצוע אריה אלטר, זינק לאט מדי והכדור חמק לו מתחת לבטן ופנימה.

שפיגלר הגיב מהר והורה לשירזי לעלות להתקפה ואת מקומו בהגנה תפס גד מכנס. השינוי הטקטי הפך את נתניה למסוכנת יותר ועד השריקה למחצית היא הפכה את התוצאה בזכות צמד נגיחות של דוד לביא.

למרות הפיגור מול יריבה דורסנית, מכבי יבנה עלתה למחצית השנייה חדורת התלהבות ונמרצות. זה לקח לה 11 דקות בדיוק להשוות - מירו בן שמעון הוכשל באגף שמאל, ראובן אלקבץ הגביה את כדור העונשין לרחבה ואשר חלפון בנגיחה חזקה מקרוב עשה 2:2.

שחקני נתניה הופתעו מהחוצפה והנחישות של השחקנים מולם, ונסוגו אחורה. יבנה רצה קדימה ובאוויר התפשט ריח נעים של הפתעה. בתוך ארבע דקות בשלהי המשחק סגרה מכבי יבנה את הסיפור: בדקה ה-79 פוגל העביר כדור שמאלה לאשר חלפון, שהגביה לרחבה, לאבי אייזנברג, שנגח למרכז הרחבה לשם הגיע פוגל כדי לסיים את ההתקפה בנגיחה נהדרת לרשת. בדקה ה-83 פוגל שלח כדור עומק לאייזנברג, שהוכשל מאחור ברחבה. את הפנדל בעט פוגל חלש שמאלה, שוער נתניה גלאוברמן הדף אך פוגל תיקן בזמן ושלח את הריבאונד פנימה.

בתוספת הזמן הצליח דני עציוני מנתניה להמתיק את הבושה, כשבעיטה אדירה שלו מ-17 מטרים נעצרה רק ברשת, 3:4 למכבי יבנה בסיום. אחד המשחקים הגדולים בתולדות הקבוצה.

מכבי יבנה שיחקה בהרכב הבא: ג'קי לוי, דוד בוארון, קובי זיתוני (ציון יעקב), אבי ירושלמי, עמי כהן, יוסי אגיב, מאיר אבוגזיר, מירו בן שמעון, ראובן אלקבץ, אבי אייזנברג, אשר חלפון.

רם שרון מחבר הספר על מכבי יבנה. חסדאי כהן,
רם שרון מחבר הספר על מכבי יבנה/חסדאי כהן

מיד בסיום המשחק נכנס היו"ר ישראל בן יקר לחדר ההלבשה והודיע לשחקנים בהתרגשות שכל אחד מהם יזכה למענק בסך 2,500 שקל. הניצחון המדהים של יבנה הרס למכבי נתניה רצף של 11 חודשים ללא הפסד ובלבל את העיתון הכי חשוב בעולם "הניו יורק טיימס". באותה תקופה נהג העיתון היוקרתי לפרסם את תוצאות הליגה הלאומית לטובת הישראלים שכבשו את אמריקה, ובדיווח על המשחק בין יבנה לנתניה סבר העורך שלא הגיוני שמכבי יבנה תחולל הפתעה בסדר גודל כזה ורשם שנתניה היא שניצחה 3:4.

"זה ניצחון מתוק, אין הרגשה טובה יותר מאשר לנצח קבוצה כמו נתניה", אמר ציון יעקב למחרת, "זו קבוצה נפלאה ותענוג לשחק נגדה. זו הקבוצה מספר אחת ואני מאמין שהיא תיקח את האליפות. היה לנו אתגר להוכיח לכולם שאנו הקטנים מיבנה יכולים לנצח את הגדולים מנתניה".

תקשורת הספורט יצאה מכליה מרוב סופרלטיבים על "האלמונים מיבנה העמידו בצל את כל כוכבי נתניה" (עיתון "דבר"). "סינדרלה התקשטה ביהלומים", הכריזו ב"ידיעות אחרונות" ובחרו בשלושה שחקנים מיבנה (פוגל, בן שמעון ואלקבץ) לנבחרת המחזור. בעיתון "חדשות הספורט" נתנו את הכותרת המרהיבה ביותר - "ענק יהלומים על צוואר הסינדרלה", ובחרו במירו בן שמעון וראובן אלקבץ לנבחרת המחזור. "הוכחנו מה יבנה שווה", סיכם המאמן קדוש בשיחה עם כתבי הספורט, "עצם העובדה שכבשנו ארבעה שערים לרשת נתניה אומרת הכל".

במקביל לשירי הלל לכבודה של מכבי יבנה, שפיגלר הפך מטרה להקנטות מצד כל אלה שחיכו לו בפינה. "אם יכלו היו מכריזים על חג לאומי", עקץ מאמן נתניה בחזרה והאשים את המגרש הבוצי שהקשה על שחקניו לפתח משחק מהיר. ביבנה גיחכו על הדברים הללו. "התוצאה אכן אינה משקפת", הבהיר את העניין בלם יבנה אבי ירושלמי, "הגיע לנו לנצח בהפרש גדול יותר".

מוזמנים להיכנס לפרויקט הספר בהדסטארט ולתמוך:
או להזמין בטלפון 052-6052120

  • עוד באותו נושא:
  • מכבי יבנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully