וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנפיים של קארמבו: היכרות עם ז'קוב ז'נו, הזר החדש של בית"ר ירושלים

18.9.2024 / 11:30

הוא היה קפטן נבחרת קלדוניה החדשה עד גיל 17, כבש במונדיאל, ועבר בזכות כך לכדורגל הצרפתי. מספר הדקות שלו בליגה השניה היה מצומצם מאוד, וגם העמדה האופטימלית עדיין לא ברורה, אך האופי מצוין והמוטיבציה ללמוד תהיה גבוהה

תקציר: בית"ר ירושלים - מכבי נתניה 0:2/ספורט1

כל ילד שמשחק כדורגל בקלדוניה חדשה חולם ללכת בעקבות האגדה הגדולה ביותר שצמחה בקבוצת האיים בדרום מערב האוקיאנוס השקט, קרוב יחסית לאוסטרליה. מדובר בשטח שנמצא בשליטה צרפתית, אשר תושביו הצביעו פעמיים במשאלי עם נגד קבלת העצמאות. פעם, ב-1988, איתר שם סקאוט צרפתי כלשהו את כריסטיאן קארמבו, אשר עשה את דרכו לאקדמיה של נאנט בגיל 17. ההמשך ידוע - הוא היה חלק מההרכב המופלא של נאנט שזכתה באליפות ב-1996, הניף את גביע האלופות עם ריאל מדריד ב-1998, זכה במונדיאל 1998 וביורו 2000, לבשת את חולצת נבחרת צרפת 53 פעמים, והיה אחד השחקנים הבולטים בעולם בתקופתו בתפקידים מגוונים במרכז המגרש, וגם כמגן ימני.

כשהגיע לנאנט, הלך קארמבו בעקבותיו של אנטואן קומבוארה שעזב את קלדוניה החדשה בגיל 20 והצטרף לקנריות. הבלם אמנם לא הגיע לנבחרת, אבל היה חלק אינטגרלי מפריז סן ז'רמן שזכתה באליפות היסטורית ב-1994, כבש שער מפורסם מול ריאל מדריד, ובהמשך הפך למאמן מכובד - כיום הוא מדריך דווקא את נאנט בקדנציה השניה.

אז יש תקדימים מפוארים, אבל קשה מאוד לצאת מקלדוניה החדשה, ובעשורים האחרונים הגיעו משם לכדורגל הצרפתי רק שני שחקנים שהשתלבו בליגות הנמוכות ולא השיגו הרבה. ז'קוב אביעזר ז'נו, לו קוראים כולם "אבי", הוא השלישי. הזר החדש של בית"ר ירושלים הצליח למשוך תשומת לב כאשר בלט במונדיאל עד גיל 17, שנערך בהודו באוקטובר 2017 - וזו לא היתה סתם הופעה. קלדוניה החדשה עשתה היסטוריה.

כריסטיאן קארמבו כדורגלן לשעבר. רויטרס
סלל את הדרך. קארמבו/רויטרס

לטורניר היא העפילה כאשר עלתה לגמר אליפות אוקיאניה עד גיל 17, בזכות שער קריטי של ז'נו בניצחון על איי שלמה בחצי הגמר. היא אמנם הובסה 7:0 בידי ניו זילנד במעמד עצמו, אבל לאוקיאניה היו שני כרטיסים לגביע העולם, וכך עשו שתי הנבחרות את הדרך להודו. מבחינת קלדוניה החדשה, היתה זו הופעת בכורה בטורניר, וז'נו היה הכוכב המרכזי שלה. הוא ענד את סרט הקפטן, הוגדר כמנהיג במרכז המגרש, ובסופו של דבר רשם את שמו בספרים.

במשחק הראשון פגשו הקלדונים את צרפת, בסוג של "דרבי". ז'נו התמודד במרכז המגרש מול אורליאן טשואמני, אז קשר אלמוני מקבוצת המילואים של בורדו - והעסק נגמר בתבוסה 7:1. המשחק השני הניב השפלה נוספת, 0:5 מול הונדורס. ואולם, המשחק השלישי הפך לחגיגה חסרת תקדים בקנה מידה מקומי, לעיני 45 אלף צופים בקולקטה. הנערים של קלדוניה החדשה ספגו רק פעם אחת מול יפן, ואז - בדקה ה-83 - הגיע ז'נו בתזמון מושלם לכדור קרן, נגח פנימה וקבע 1:1. בשמינית הגמר, אגב, שמרו היפנים על רשת נקיה מול אנגליה והודחו בפנדלים אחרי תיקו 0:0 - דבר שגרם לקלדונים לחוש גאווה גדולה עוד יותר לנוכח ההישג המיוחד.

הופעות אלה על הבמה המכובדת סללו את דרכו של ז'נו לצרפת. הוא היחיד מכל הסגל שקיבל הצעה, ובגיל 18 עשה את דרכו לאמיין ששיחקה אז בליגה הבכירה. מובן שלא היה לו סיכוי להשתלב בקבוצה הראשונה, והנער הקלדוני התאמן עם המילואים בליגה החמישית. אלא שגם הוא לא קיבל הזדמנויות, ועל כן עבר ב-2020 למועדון נוסף מהעיר אמיין ששיחק בליגה החמישית. שם, בתום מספר משחקים מוצלחים יחסית, נוצר הקשר עם סוכן שסידר לו בתחילת 2022 חוזה בגרנובל. החדשות על כך פורסמו בהרחבה בקלדוניה החדשה - סוף סוף היה לאוטונומיה הזו כדורגלן מקצועני באירופה.

sheen-shitof

עוד בוואלה

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

אז במשך שנתיים וחצי השתייך הרכש החדש של בית"ר למועדון מרכז טבלה בליגה השניה בצרפת, ובתקופה זו ניתן לומר כי מעמדו הורע בהדרגה. עם הגעתו לגרנובל, הוא זכה להזדמנויות בהרכב, והציג יכולת טובה לפרקים, אך גם ביצע לא מעט טעויות טקטיות שהוגדרו בתקשורת המקומית כ"תוצאה של תמימות". הוא תופקד בחודשים אלה בעיקר כקשר התקפי, וזכה לשבחים מהמאמן וינסאן הוניון. "אבי הוא שחקן צעיר שצריך ללמוד הרבה, אבל יש לו פוטנציאל", אמר הבוס.

את עונת 2022/23 התחיל ז'נו בהרכב, בעיקר כקשר מרכזי מרחבה לרחבה, אולם תוצאותיה הגרועות של גרנובל הידרדו אותה לתחתית, והוניון הפסיק לסמוך עליו - והוא הורד לספסל. כאשר סיכם את פועלו במאי 2023, הוא אמר בכנות במסיבות העיתונאים: "היתה לי עונה מעורבת, וחשבתי שאוכל להשיג יותר. הייתי קרוב להרכב בתחילת העונה, אבל לא הצגתי את הרמה הנדרשת ולא עניתי על הציפיות של המאמן. לא חשבתי שזה יהיה המצב. היה לי קשה לצפות במשחקים מהצד, ולראות את הקבוצה מצליחה בלעדי. אשתדל להפיק את הלקחים, ואני מקווה שהעונה הבאה תהיה טובה יותר מבחינתי".

ובכן, זה לא קרה, ובעונה שעברה הצטמצמו דקות המשחק שקיבל ז'נו עוד יותר. רק כאשר הוניון עזב באפריל, שב הקלדוני לתמונה בעקבות מינויו של המאמן החדש לורן פרלאד. הוא ניסה את ז'נו דווקא כשחקן אגף ימין, והקלדוני פתח בשני משחקים, כולל ניצחון חוץ על אז'אקסיו בו הותיר רושם חיובי. לעונה הנוכחית, אם כך, התכונן הקלדוני במצב רוח אופטימי. "במחנה האימונים תורגלתי באגף, כמו שסיימתי את העונה הקודמת. אני אוהב לרוץ על הקו, וגם יודע לעזור למגן בצד שלי, וגם לרדת ולתרום במרכז המגרש. הכל מתחיל לחדש, ולכל אחד תהיה הזדמנות להוכיח את עצמו", הוא אמר ביולי.

למרות זאת, חלקו במחזורים הראשונים הוגבל לשתי הופעות קצרות כמחליף, וניכר כי הוא לא היה בתוכניות של פרלאד כאשר בית"ר החתימה אותו. מכיוון שמספר דקות המשחק שלו היה מצומצם מאוד בשנתיים האחרונות, והוא פתח בהרכב 5 פעמים בלבד בתקופה זו, לא קל להבין את האמירה של המנהל המקצועי אלמוג כהן לפיה במועדון "עוקבים אחרי ז'נו במשך לא מעט זמן" - הרי את המעקב הזה היה צריך לבצע באימונים של גרנובל. מאידך, אין לירושלמים מה להפסיד, למעט שכרו של ז'נו, ולפי העדויות של האנשים שעקבו אחריו באמת לאורך זמן הפוטנציאל קיים.

ז'קוב ז'נו בית"ר ירושלים. האתר הרשמי של בית"ר ירושלים, אתר רשמי
בקלדוניה יעקבו. ז'נו מגיע לישראל/אתר רשמי, האתר הרשמי של בית"ר ירושלים

"יש לז'נו איכויות. הוא שחקן צעיר שרעב למשחק, מבצע הספק עבודה גבוה, ונחוש להשקיע במשימות הגנתיות. הוא גם מסוגל לחלק מסירות, ויודע לטפל בכדור על שטחים קטנים. חסרה לו מאוד יציבות, ועוד יותר מכך חסר הביטחון העצמי. הוא חסר נסיון, וזה גורם לו לעשות טעויות. חשוב לא להאשים אותו בכך, ובגרנובל המצב היה שונה. היו לו מספר משחקים גרועים לפני שנתיים, והמאמן ויתר עליו לחלוטין. לדעתי, זה לא היה מוצדק. המאמן החדש ניסה אותו בעמדה חדשה, אבל בקיץ הגיעו שחקנים חדשים לתפקידים באגף, והם קיבלו עדיפות", מספר העיתונאי פרדריק סוז'י שמסקר את גרנובל.

לגבי סיכוייו של הקלדוני להצליח בירושלים, טוען סוז'י: "התכונה הטובה ביותר שלו היא אופי מצוין. הוא עובד באימונים, לא מתלונן, ותמיד משתדל לתת את המקסימום. הוא זקוק למאמן שיסמוך עליו ויתן לו הרצה. כפי שאני רואה זאת, הוא מתאים יותר לשחק כקשר רחבה לרחבה מאשר כקיצוני, כי הוא יכול להיות יעיל הגנתית".

בית"ר מקבלת, אם כך, שחקן בן 24 נטול נסיון בסיסי, אך בעל נכונות גבוהה מאוד ללמוד. על סמך העובדה כי שימש כקפטן הנבחרת עד גיל 17 ניתן לומר שיש לו כושר מנהיגות, ואין ספק כי ליגת העל תזכה כעת לתשומת לב בלתי צפויה בקלדוניה החדשה, שם עוקבים האוהדים בשקיקה אחרי מעלליו של הכדורגלן הבכיר במדינה. אם יצליח בירושלים, ז'נו עוד עשוי להיחשב לאחד הטובים בקלדוניה בכל הזמנים, ומוטיבציה בוודאי לא תחסר לו. על מנת להעלות אותה עוד יותר, מומלץ לתלות תמונה גדולה של קארמבו בחדר ההלבשה. היא תזכיר לו לאן הוא צריך לשאוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully