וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סאנצ'ו החדש בדרך לגדולה? ג'יימי גיטנס רוצה לפרוח בדורטמונד

13.9.2024 / 14:00

הקיצוני האנגלי חתם בבורוסיה עוד ב-2020 על תקן "סאנצ'ו 2". אחרי שעבר יותר מדי פציעות, השתלב בהדרגה, נטל חלק בגמר ליגת האלופות וגם קיצר את שמו, גיטנס מוכן לכבוש את הפסגה בגיל 20. הערב הוא נגד היידנהיים (21:30, ספורט1)

מחוץ לקווים, 12.9/עריכת וידאו: זיו שטיינר

הוא קיצוני מהיר ששולט בכדור בשתי הרגליים, מכדרר בחסד, בעל ראיית משחק משובחת ולפיכך הוגדר כאחד הכשרונות הבולטים ביותר של מנצ'סטר סיטי בשכבת גילו. עם זאת, בתום שנתיים בלבד באקדמיה של התכולים, הוא בחר לעזוב לטובת בורוסיה דורטמונד, אשר הבטיחה לו מסלול מהיר הרבה יותר לסגל הראשון. התיאור הזה נכון לגבי ג'יידון סאנצ'ו שעשה את הדרך לגרמניה בגיל 17 בקיץ 2017, וגם לגבי ג'יימי ביינו-גיטנס שהלך בעקבותיו ב-2020 בהיותו בן 16 בלבד.

במקביל לביינו-גיטנס נחת בדורטמנוד נער אנגלי נוסף, מבוגר ממנו בקצת פחות משנה, אשר תפס באופן טבעי כמעט את כל הכותרות. ג'וד בלינגהאם כבר היה אז יהלום מבוקש אחרי עונה גדולה במדי ברמינגהאם סיטי בליגת המשנה ודרכו היתה סלולה הישר להרכב הראשון, אלא שבתוך המועדון היו מאושרים עד הגג גם מהאנגלי "השני" שצורף לקבוצה עד גיל 19. לארס ריקן, שכיהן כאחראי על מערכת הקבוצות הצעירות, סיפר: "יש לג'יימי פוטנציאל ענק. הוא יודע לשחק בשני האגפים במרכז, מטפל בכדור מצוין תוך כדי תנועה ומזכיר בתכונותיו את סאנצ'ו".

למעשה, זו היתה התווית של ביינו-גיטנס עוד לפני שחתם בבורוסיה. ריקן והמנהל הספורטיבי סבסטיאן קל הסבירו לו שהוא הולך להיות "סאנצ'ו 2", וכך שיכנעו אותו שזה הצעד הנכון ביותר עבורו במקום להמשיך במנצ'סטר סיטי, שם הגדיר אותו אחד המאמנים כ"שחקן המוכשר ביותר שראיתי בחיי".

ג'יימי ביינו-גיטנס, שחקן בורוסיה דורטמונד. GettyImages
לא חשש מההשוואה שכיום יכולה להיראות מצחיקה. ביינו-גיטנס/GettyImages

אולי עכשיו, אחרי הקדנציה האומללה במנצ'סטר יונייטד שפגעה קשות בתדמיתו של סאנצ'ו, התיאור הזה עלול לגרום לחיוך ציני על פניהם של אוהדים נייטרלים, אבל בדורטמונד הוא היה אז העילוי הגדול - וכך נותר גם עכשיו. "סאנצ'ו החדש" היתה מחמאה אדירה, קל וחומר אחרי עונת 2019/20 בה היה חתום סאנצ'ו על 17 שערים ו-17 בישולים בבונדסליגה. נסיקתו המטאורית שהחלה זמן קצר אחרי המעבר מאנגליה הדגימה עד כמה דורטמונד מתאימה לשחקנים מסוגו, וביינו-גיטנס היה שלם לחלוטין עם בחירתו. הוא כלל לא חשש מהשוואה לסאנצ'ו, בחר לעצמו את החולצה מספר 7 בקבוצה הצעירה ובבוגרים הלך על מספר 43 כי סכום ספרותיו הוא 7. היורש של סאנצ'ו עד הסוף.

בשנה הראשונה בגרמניה, התאמן ביינו-גיטנס בתדירות גבוהה עם הסגל הראשון, למד רבות מסאנצ'ו ששימש עבורו מנטור והתוכנית המקרית היתה לשלב אותו כיורשו לקראת עונת 2021/22, אחרי מכירתו של הכוכב הגדול לאולד טראפורד. זה לא הסתייע כי השחקן הצעיר נפגע בקרסולו, נעדר במשך מספר חודשים ואת הופעת הבכורה בבונדסליגה ערך רק באפריל 2022. ההופעות הראשונות היו מעודדות, ובקיץ סבר המאמן החדש אדין טרזיץ' כי יהיה לו מקום מכובד ברוטציה. זה אכן התחיל מצוין כאשר האנגלי נכנס כמחליף בפרייבורג באוקטובר, הבקיע וחולל מפנה בדרך למהפך ולניצחון, אבל אז הוא נפגע בכתפו ועוד עונה ירדה לטימיון.

sheen-shitof

עוד בוואלה

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
ג'יימי ביינו-גיטנס, שחקן בורוסיה דורטמונד נפצע בכתף. GettyImages
פציעה נוספת בכתף עיכבה את פריצתו של ביינו-גיטנס/GettyImages

תהליך ההחלמה היה ארוך מהצפוי, הכתף נפגעה פעמיים נוספות זמן קצר אחרי החזרה למגרשים והאנגלי החלים באופן סופי רק לפני כשנה. טרזיץ' לא היסס אז לזרוק אותו למים העמוקים והתוצאות היו נהדרות לפרקים. אחד המשחקים המרשימים ביותר של ביינו-גיטנס היה בנובמבר האחרון, אז בישל לניקלאס פולקרוג, כבש שער נפלא בעצמו והוכתר לשחקן המצטיין בניצחון 2:4 על מנשנגלדבאך. "העונה הקודמת היתה קשה עבור ג'יימי. הוא עבר שתי פציעות בכתף, ולקח לו זמן להתאושש. עכשיו הוא כשיר לגמרי, והיום ראינו רק חלק קטן מהפוטנציאל שלו", אמר אז טרזיץ'.

ואכן, ימים ספורים מאוחר חגג האנגלי גם בליגת האלופות בסן סירו. הוא הוכשל לפנדל במחצית הראשונה, כבש במחצית השניה, והוביל את דורטמונד לניצחון 1:3 מכונן על מילאן אשר סלל את דרכם של הצהובים-שחורים לשמינית הגמר מבית המוות. היו אלה ימים בהם הוא נראה כמו סאנצ'ו בשיאו.

באופן אירוני למדי, בינואר אף חזר למועדון סאנצ'ו עצמו, בתקווה לשקם את הקריירה הרחק מהריבים עם אריק טן האח - והוא עשה זאת. ביינו-גיטנס שמח לחדש את שיתוף הפעולה עם חברו הטוב, אך מצד שני ההתפתחות פגעה בסיכוייו לשחק בהרכב. גם קארים אדיימי ודונייל מאלן יודעים לתפקד באגפים, ומספר הדקות שקיבל האנגלי הצעיר היה נמוך מהרצוי. הוא גם לא מצא יותר את הרשת בעונה שעברה, אבל בכל זאת נטל חלק כמחליף בכמה משחקים בליגת האלופות, כולל בגמר עצמו. הקרב מול ריאל מדריד בוומבלי אמנם כבר הוכרע כאשר ביינו-גיטנס נכנס בדקה ה-87 במקומו של סאנצ'ו, אבל כמה שחקנים זוכים לדרוך על הדשא במעמד כזה בגיל 19? "חבל שהפסדנו, אבל זה עדיין היה מרגש", הוא אמר.

את ההתרגשות הזו מעוניין הקיצוני לתרגם כעת לשדרוג אמיתי כדי להפוך לשחקן דומיננטי ומרכזי בדורטמונד ובבונדסליגה כולה. במועדון מאמינים בו באופן מוחלט, ובמהלך העונה שעברה הוארך חוזהו עד 2028 עם שיפור משמעותי בשכר. כולם מודעים היטב ליכולותיו, גם החברים לשעבר מעריכים אותו מאוד. כאשר קיבל בלינגהאם את פרס השחקן הצעיר המצטיין ב-2023, הוא נשאל לגבי המועמדים לזכיה בעתיד והזכיר את ג'יימי לצד ארדה גולר ואחיו הצעיר ג'וב.

ג'יימי ביינו-גיטנס, ג'יידון סאנצ'ו באימון בורוסיה דורטמונד. GettyImages
חזרו לשתף פעולה בעונה שעברה, גם אם לזמן קצר/GettyImages

אלה הציפיות, והוא כבר לא נער יותר. באוגוסט הוא חגג את יום הולדתו ה-20 ובהזדמנות זו החליט לקצר את שמו, כסוג של מיתוג מחדש. "ביינו-גיטנס זה שם המשפחה המלא של אבא שלי, אבל כולם קוראים לו גיטנס והוא אמר לי שכדאי להשתמש בשם הקצר. אז מעכשיו אני רק גיטנס, לכולם יהיה קל יותר לזכור ולבטא את השם כך", אמר האנגלי. והנה לכם - על תקן גיטנס בלבד הוא הבקיע צמד כבר במחזור הראשון, כלומר הישווה את המאזן שלו בכל העונה שעברה בכל המסגרות.

התוצאה מול פרנקפורט היתה מאופסת כאשר גיטנס נכנס במקומו של אדיימי, ובדקה ה-72 הוא עשה צחוק מהגנת היריבה באגף השמאלי לפני ששלח טיל אדיר בימין לחיבורים הרחוקים. בזמן פציעות, כאשר העורף של פרנקפורט הופקר, דהר האנגלי לאורך כל המגרש וקבע 0:2 בשער נאה נוסף, הפעם ברגלו השמאלית. היכולת להשתמש בשתי הרגליים ביעילות זהה לא רק מזכירה את סאנצ'ו - זו אחת התכונות החשובות ביותר של קיצוני. אם הכל ילך כשורה, השמיים הם הגבול מבחינתו, ולודרטמונד הרי תמיד צריך להיות כוכב אנגלי גדול. אחרי סאנצ'ו ובלינגהאם, אולי הגיע תורו של גיטנס.

"זו הפעם הראשונה בה הצלחתי להאמן באופן מלא לאורך כל מחנה טרום העונה ללא פציעות, ואני מוכן הרבה יותר טוב מבעבר", סיפר השחקן שהיה מאושר להבקיע אל מול הקיר הצהוב ששר את שמו בקולי קולות - ובאמת הרבה יותר קל לעשות את זה עכשיו. "זו תחושה מדהימה לחגוג שערים עם האוהדים הטובים בעולם", הוא אמר. נורי שאהין, שהצטרף בינואר כעוזרו של טרזיץ' והחליף אותו בקיץ כמאמן ראשי, אופטימי: "אני מאושר מאוד בשביל ג'יימי, וזו פתיחה נפלאה עבורו. הוא בדרך למעלה. צריך לייצר המשכיות".

הערב (שישי, 21:30, ספורט1), מול המובילה המפתיעה והמרגשת הופנהיים, מקווה גיטנס להיות בהרכב כדי להמשיך בתנופה. בלינגהאם מחזיק לו אצבעות ממדריד, וסאנצ'ו יקבל את העדכונים בלונדון. בדורטמונד, הבמה שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully