וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשחקים הפראלימפיים הוכיחו: הגיע הזמן לשבור את המחסום

עברי ורבין, טור אורח

11.9.2024 / 15:58

המלחמה הנוכחית הוסיפה אלפי אנשים עם מוגבלות בישראל, המשחקים הפרלאימפיים הוכיחו שהרוח האנושית חזקה מהכול. זה הזמן לדאוג לכך שהסנטימנט ימשיך גם "באזרחות"

האלוף הפראלימפי אסף יסעור לאחר נחיתתו. ראובן קסטרו
אסף יסעור, מגיבורי המשחקים הפראלימפיים/ראובן קסטרו

המלחמה הנוכחית הוסיפה אלפי אנשים עם מוגבלות בישראל. על פי נתוני הביטוח הלאומי נוספו יותר מ-67,000 איש שהוכרו כנפגעי פעולות איבה, ועל פי נתוני אגף השיקום במשרד הביטחון, נוספו יותר מ-10,000 פצועים, כאשר 35% מהם סובלים מתגובה נפשית או פוסט-טראומה, ו-37% עם פגיעות בגפיים. מספרים אלה מדגישים את הצורך הדחוף בשינוי תפיסתי בחברה שלנו.

המשחקים הפראלימפיים שנערכו לאחרונה המחישו לכולנו את כוחה של הרוח האנושית והפוטנציאל האדיר הטמון בכל אחד מאיתנו, ללא קשר למוגבלויות פיזיות או נפשיות. אולם, המציאות היומיומית של אנשים עם מוגבלות בישראל רחוקה מלאפשר מימוש והצלחה לאלו מאיתנו שנוספו מעגל הנפגעים, חלקם תוך הקרבה עבור כולנו. הגיע הזמן לשינוי תפיסתי ומעשי בחברה הישראלית, במיוחד בתחום התעסוקה.

האגיטוס, סמל המשחקים הפראלימפיים, מסמל ארבעה ערכים: אומץ, נחישות, השראה ושוויון. ערכים אלה צריכים להנחות אותנו גם בעולם התעסוקה. כחברה, עלינו לראות מעבר למגבלה ולהתמקד ביכולות, בכישרונות ובפוטנציאל של כל אדם. גם כשמועמד עם מוגבלות בולטת לעין יגיע לראיון עבודה והרושם הראשוני יהיה לרוב שלילי, ככל הנראה תהיה לנו נטייה מסוימת לא לקבל אותו לעבודה. אך למרביתנו לא תעלה המחשבה בראש שהוא כישרוני מאוד, מקצועי, או מספר 1 בתחומו בעולם.

שינוי זה מתחיל בהבנה שמוגבלות אינה רק עניין של לקות פיזית או נפשית, אלא גם תוצאה של חסמים חברתיים. כאשר אנו מסירים חסמים אלה ומבצעים התאמות נדרשות, אנו מאפשרים לאנשים עם מוגבלויות לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם. עם זאת, פעמים רבות החברה מגבילה את האדם אף יותר מרמת התפקוד שלו עם הלקות הפיזית. אך בעזרת התאמות בסביבה ניתן לאפשר לו תפקוד טוב יותר.

עברי ורבין. זיו קורן,
עברי ורבין/זיו קורן

בעולם העסקי, שילוב אנשים עם מוגבלויות אינו רק צעד מוסרי, אלא גם החלטה עסקית חכמה. מחקרים מראים כי עובדים עם מוגבלויות נוטים להיות נאמנים יותר למקום עבודתם, יצירתיים בפתרון בעיות, ומביאים פרספקטיבות ייחודיות לצוות.

על מנת לקדם שילוב אמיתי, על חברות לנקוט בצעדים הבאים:

sheen-shitof

עוד בוואלה

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
  • לבחון מחדש את תהליכי הגיוס וההעסקה, תוך הסרת חסמים מיותרים.
  • להתאים את סביבת העבודה הפיזית והדיגיטלית לצרכים מגוונים.
  • לספק הכשרות לכלל העובדים בנושא הכללה ונגישות
  • ליצור מסלולי קידום והתפתחות שווים לכל העובדים.

זוהי קריאת השכמה לכולנו - עלינו לפעול במהירות ובנחישות לשילוב אמיתי של אנשים עם מוגבלויות בכל תחומי החיים, ובמיוחד בתעסוקה. שילובם של אנשים עם מוגבלויות אינו רק "הדבר הנכון לעשות", אלא הכרח כלכלי וחברתי. בתקופה זו של שיקום ובנייה מחדש והתווספותם לחברה של עוד אלפי אנשים עם מוגבלות בשנה האחרונה - שילובם של כל חלקי החברה, כולל אנשים עם מוגבלויות ובראשם פצועי המלחמה שהקריבו עבורנו יותר מכל, הוא המפתח להתאוששות ולצמיחה של המשק הישראלי.

הבה נלמד מרוח המשחקים הפראלימפיים ונאמץ את ערכי האומץ, הנחישות, ההשראה והשוויון בחיי היומיום שלנו. רק כך נוכל ליצור חברה מכלילה, צודקת ומשגשגת יותר לכולנו. זהו האתגר שלנו כחברה, וזוהי ההזדמנות שלנו להראות את החוסן והערבות ההדדית שמאפיינים את ישראל בשעת משבר ומעבר לה.

הכותב הוא מנכ"ל גוד ויז'ן מקבוצת פאהן קנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully