וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולימפיאדת פריז 2024: חלוציות בשוויון מגדרי, חדשנות טכנולוגית וקיימות

ד"ר מאיה שמיילוב, עו״ד לירון קרס, ע"וד גל בן חיים, טור אורח

5.9.2024 / 16:37

סמל המשחקים הפראלימפיים המתנוסס על שער הניצחון בפריז, מסמל מחויבות עמוקה לקדמה טכנולוגית, חברתית וסביבתית. אולימפיאדת פריז 2024 והמשחקים הפאראלימפיים מגדירים מחדש כיצד אירועים גלובליים יכולים לקדם עקרונות של אחריות סביבתית, חברתית וממשל תאגידי תקין (ESG)

ענבר לניר בריאיון מיוחד לנטע לוינסון/עריכת וידאו: זיו שטיינר

ערך הקיימות עומד בלב אולימפיאדת פריז 2024, תוך הגשמת יעדי האו"ם לפיתוח בר-קיימא (ה-SDGs'). המשחקים, בתמיכת נשיא צרפת והוועד האולימפי הבינלאומי, הציבו סטנדרטים חדשים כאולימפיאדה הירוקה ביותר בהיסטוריה, בעלת מחצית מטביעת הפחמן בהשוואה לזו של משחקים קודמים. כך, בפריז 2024 נעשה שימוש באנרגיה מתחדשת בלבד, ומדליות הזוכים יוצרו מחומרים ממוחזרים, דבר המשקף מחויבות ליעדי האו"ם כמו שינוי אקלים (SDG 13), אנרגיה זמינה ונקייה (SDG 7), וצריכה וייצור אחראיים (SDG 13).

כמו כן, עם סיום המשחקים כ-90% ממבני האולימפיאדה יזכו לחיים מחודשים, במטרה לשבור את מסורת המתקנים והמבנים האולימפיים הנטושים - וכמאמץ ישיר לעמוד ב-SDG 11 (ערים וקהילות מקיימות). ההחלטה לוותר על מיזוג אוויר בכפר האולימפי, להשתמש במיטות קרטון הניתנות למחזור ולעצב מדים ברי-קיימא משקפת מחויבות לשמירה על הסביבה וקובעת סטנדרטים חדשים לאירועים עתידיים.

חדשנות מניעה הכללה וביצועים

פריז 2024 מדגימה כיצד חדשנות מניעה הכללה ומעצימה ביצועים באמצעות טכנולוגיות המקדמות את כל הספורטאים ותומכות ב-SDG 9 (תעשייה, תשתיות וחדשנות). כך, פרוטזות מתקדמות, כיסאות גלגלים מותאמים אישית ומכשירי עזר אחרים אפשרו לספורטאים פאראלימפיים להגיע להישגים חסרי תקדים. חידושים אלו, המוגנים בזכויות קניין רוחני, מדגישים את חשיבות הפטנטים בקידום טכנולוגיה שמשרתת הכללה ומצוינות מקצועית.

בנוסף, אביזרים לבישים וטקסטיל חכם שימשו לניטור בריאות הספורטאים, וסיפקו נתונים בזמן אמת לקידום אופטימיזציה של ביצועיהם ולהפחתת סיכוני פציעות. מערכות בינה מלאכותית שיפרו את הנתונים הללו והציעו תובנות מעמיקות על טכניקה וצורה, מה שהוביל לשיפור הביצועים.

המשחקים הציגו גם ציוד אתלטי חדשני, כמו נעלי "LightSpray" ובגדי ים בהשראת לוויינים, שהשפיעו לחיוב על ביצועי ספורטאים תוך הפחתת ההשפעה הסביבתית.

גולשת הרוח שרון קנטור בנתב"ג. ראובן קסטרו
עוצמה ושליחות. שרון קנטור/ראובן קסטרו

שוויון מגדרי: אבן דרך היסטורית

פריז 2024 מדגימה שוויון מגדרי בהיקף חסר תקדים, כאשר נשים מהוות 45% מהספורטאים הפאראלימפיים ו-50% מהספורטאים האולימפיים, נתון שמסמן התקדמות משמעותית לקראת הגשמת SDG 5 (שוויון מגדרי). הוועד האולימפי הבינלאומי השקיע רבות בהגדלת השתתפות נשית גם בקרב עובדי האולימפיאדה, שם נשים מהוות 52%.

המשחקים הדגישו גם סיפורי חוסן נשי, עם השתתפותן של ספורטאיות אמיצות שהתמודדו עם אתגרים גופניים שונים כמו היריון או מחלות קשות, תוך הדגשת חשיבות המדיניות המכלילה בספורט.

איזון בין קדמה לקשר אנושי:

בעוד שפריז 2024 מדגימה מחויבות יוצאת דופן לקדמה, נדרש לאזן בינה לבין הבנה עמוקה של הקשר האנושי. השאיפה לחדשנות, שוויון וקיימות חייבת להתכתב עם הצרכים של כל בעלי העניין - מהספורטאים ועד לאוהדים והקהילה המקומית. שמירה על אמון ותמיכה ציבוריים היא חיונית כדי להבטיח שהקדמה לא תנכר את הקהילות שהיא עצמה מבקשת לשרת.

מסקנה: מנהיגות מבוססת ESG ככלי לעיצוב העתיד

אולימפיאדת פריז 2024 מגדירה מחדש את מהות הטמעת עקרונות ESG, ומדגימה ששוויון מגדרי, חדשנות וקיימות הם המפתח לבניית עתיד מכליל ואחראי יותר. זהו אינו רק מתכון עבור הפקת אירועים גלובליים, אלא קריאה לפעולה לחברות ברחבי העולם.

גל בן חיים. יחצ,
עו"ד גל בן חיים/יחצ
עו"ד לירון קרס. יחצ,
עו"ד לירון קרס/יחצ
ד"ר מאיה שמיילוב. יחצ,
ד"ר מאיה שמיילוב/יחצ

על חברות להתמקד ב-SDG 5 (שוויון מגדרי) כדי למצות את הפוטנציאל של כישרונות מגוונים, בעוד SDG 9 (תעשייה, תשתיות וחדשנות) ו-SDG 12 (צריכה וייצור אחראיים) יקדמו פיתוח של טכנולוגיות אקולוגיות חדשניות. מחויבות ל-SDG 13 (שינוי אקלים) תחזק עוד יותר את השמירה על הסביבה.

כעת זהו הזמן של חברות להוביל - באמצעות חדשנות אחראית, תמיכה בנשים ממציאות והטמעת קיימות בכל הרמות. התועלת תהא עבור כולנו.

ד"ר מאיה שמיילוב, עו"ד לירון קרס, עו"ד גל בן חיים ממשרד עו"ד גורניצקי GNY

  • עוד באותו נושא:
  • פריז 2024

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully