וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניימאר כבר הכל: מה מכבי ת"א יכולה לקבל מווסלי פטאצ'י?

5.9.2024 / 13:30

המעריצים ביוטיוב הכתירו אותו לניימאר החדש וסנטוס הצמידה לו סעיף שחרור של 100 מיליון יורו, אבל האלופה הישראלית יודעת שאסור לה להסתנוור מהניצוצות ומגודל ההבטחה ולצפות לתפוקה מיידית מהיהלום הטרי שלה. פרופיל של כישרון ייחודי שהגיע בעסקה מדהימה לשני הצדדים

ווסלי פטאצ'י נוחת בישראל לקראת חתימה במכבי תל אביב/צילום: ברני ארדוב

האתגר הגדול של מכבי תל אביב בעסקת ווסלי פטאצ'י יהיה תיאום ציפיות או אם תרצו, שמירה על פרופורציות. בואו נדגים פרופורציות. חיפוש מהיר של השם "ווסלי פטאצ'י" ביוטיוב ישלח אתכם לסרטונים מרהיבים. "ווסלי פטאצ'י יזכיר לכם את ניימאר", "ווסטלי פטאצ'י הוא ניימאר החדש", וגם: "ווסלי פטאצ'י בן ה-18 הוא המטרה הבאה של ריאל מדריד". אם תחפשו ממש טוב, היו אפילו "דיווחים" אי שם בתחילת 2022 על התעניינות לכאורה של ריאל מדריד ומנצ'סטר סיטי ביהלום עם סעיף שחרור של 100 מיליון יורו בהם אמירה לפיה ריאל רוצה לשחזר איתו את ההצלחה עם ויניסיוס ורודריגו.

הסרטון וה"דיווחים" הגיעו בתזמון מושלם כמה ימים אחרי כתבת פרופיל שפורסמה בברזיל בה צוטט השחקן: "החלום הוא לשחק באירופה ובריאל מדריד. אני לא משחק הרבה משחקי וידאו, אבל כשזה קורה, אני משחק עם ריאל". ועוד קצת טיימינג, הבאזז הזה נוצר במקביל לפריצה של השחקן בקופיניה (גביע סאו פאולו לנוער) 2022. הסרטונים, הדיווחים, הכתבות, הכל חלק בלתי נפרד מהמנגנון שאמור להלהיב ולנפח מחיר. גידול ומכירה של כישרונות זה עסק בברזיל. מהייפ, גם חצי מלאכותי, כולם אמורים בסופו של דבר להרוויח. טוב, כמעט כולם.

שלא תבינו לא נכון, ווסלי פטאצ'י הוא אכן כישרון ענק. הסרטונים שלו מלהיבים ומסנוורים. יש לו קסם ברגליים והוא בהחלט שחקן מסקרן שמדגים היטב את המדיניות החדשה של מכבי ת"א, שתהיו בטוחים שלא החתימה אותו על סרטוני יוטיוב. למעשה, צריך לנטרל את המסרים ורעשי הרקע המלאכותיים שממשיכים להגיע מברזיל כדי להבין שזו עסקה נטולת סיכון עבור שני הצדדים. בסנטוס, השאירו לעצמם 40 אחוז ושלחו את הכתבים המסקרים את הקבוצה לעשות חשבון. אם ירשים בליגה האירופית ויימכר ב-15 מיליון יורו, סנטוס תרוויח שישה מיליון. הכל טוב ויפה, אבל מספיק להסתכל על עסקאות המכירה של סנטוס כדי להבין שעבורם עסקה עתידית כזאת היא בונוס ותו לא.

רק בקיץ הזה, סנטוס מכרה שני שחקנים בסכומים גבוהים יותר מווסלי: הבלם ז'ואקים הנריקה עבר לטיגרס המקסיקנית תמורת למעלה מ-7 מיליון יורו והמגן לוקאס פירס לברנלי תמורת 2.3 מיליון. בקיץ שעבר, היא הכניסה בעונה שעברה מעל 57 מיליון יורו על המכירות הישירות של מרכוס לאונרדו לבנפיקה (הקיץ השלים עוד מעבר גדול יותר לסעודיה), דייויד וושינגטון לצ'לסי ואנג'לו גבריאל שצ'לסי גלגלה ברווח לסעודיה. סנטוס מכרה בשנים האחרונות את קאיו ז'ורז' ליובנטוס, את לואן פרס למארסיי ואת קאיקי לאלמריה. היא לא מתרגשת מלמכור שחקן למכבי ת"א. בטח לא מעסקה של 1.6 מיליון יורו.

המציאות היא שכישרונות ברזילאים לא צריכים תחנת מעבר, במיוחד לא בגיל 20 ומטה ובמיוחד לא לישראל. אם ווסלי נמכר בסכום נמוך במונחים של סנטוס, זה אומר שיש במועדון מי שחושב שזו העסקה המקסימלית שאפשר לקבל כרגע, שווסלי מיצה את ההתפתחות שלו בסנטוס ודגש על בסנטוס. האחוזים ממכירה עתידית, מהלך מאוד טיפוסי למועדונים ברזילאים גדולים שמייצרים שחקנים בכמויות, שומרים על העסקה נטולת סיכון. מאותן הסיבות בדיוק, העסקה הזאת מדהימה גם מבחינת מכבי ת"א ובתנאי אחד - שכולם יבינו שהגיע שחקן לטווח ארוך ולא ייצאו מפרופורציות.

sheen-shitof

עוד בוואלה

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ווסלי פטאצ'י שחקן סנטוס. סנטוס, אתר רשמי
הכל קרה לו מהר מדי. פטאצ'י בסנטוס/אתר רשמי, סנטוס

עכשיו בואו נחזור להתחלה. לפנינו סיפור קלאסי, שהוא ההתחלה של כמעט כל אגדה ברזילאית. ווסלי פריטו באטיסטה נולד למשפחה ענייה בעיר פרזידנטה דוטרה, מרניאו. הוא היה (ועודנו) ילד נמוך ומכיוון שלא היה לו כסף לקנות נעלי כדורגל, נהג לשאול נעליים במידה גדולה יותר, מה שזיכה אותו בכינוי "פטאצ'י", על שם אחד הליצנים המפורסמים בברזיל. בגיל 13, ווסלי ניסה את מזלו במבחנים בסאו פאולו ושמע שהוא נמוך מדי. שנתיים לאחר מכן, נפלה המשפחה עוקץ להבטחה של "איש עסקים" ששלח את הילד לאקדמיה מרוחקת במדינת גויאש.

ווסלי בן ה-15 התלהב מההזדמנות להגשים את חלומו, אבל ננטש על ידי הנוכל ונותר חסר אמצעים ללא יכולת אפילו ליצור קשר עם הוריו. הוא חי בהוסטל ונאלץ לגנוב מנגו כדי לשרוד. נער בשם לוקאס, ששיחק באותו מועדון, לקח אותו תחת חסותו ועזר לו ליצור קשר עם משפחתו. ווסלי חזר הביתה והסיפור החדש שלו החל כשפגש את הסוכן מוריס כהן. האחרון סידר מבחנים בסנטוס והוא ממשיך ללוות את ווסלי מאז. הוא גם האיש שדאג לסגור את העסקה עם מכבי ת"א תוך שהוא מבטיח להיעזר בבני משפחה המתגוררים בארץ כדי להקל על קליטתו בישראל.

בסנטוס דברים קרו מהר, מהר מדי עבור האוהדים, ולא מספיק מהר עבור הסקאוטים. ווסלי הרשים במבחנים, קיבל חוזה מקצועני וגם זימון לנבחרת הנוער של ברזיל. הוא פרץ לתודעה כשהוביל את סנטוס לגמר הקופיניה 2022, ואת עונת 2023 סיים עם 22 שערים ב-29 משחקים בקבוצה עד גיל 20. סרטוני "ניימאר הבא" הרימו את הציפיות בקרב אוהדי סנטוס, אבל ווסלי התקשה במעבר לבוגרים, גם ובמיוחד אחרי שסנטוס ירדה ליגה וסדר העדיפויות שלה השתנה.

בחודש מאי השנה פתח ווסלי לראשונה בחייו במשחק של הקבוצה הראשונה וגם הבקיע בניצחון 0:4. "זה לא יכול היה להיות יותר מיוחד. אני מקווה שזה הגול הראשון מיני רבים. הייתי אומר שהחלום מתגשם", אמר. רק שאחרי השער הזה הגיע עוד שער אחד והגיעה גם פרשה מוזרה. סנטוס יצאה למשחק חוץ ו-ווסלי העלה סטורי לקלוז פרנדס בו התלונן על "שש שעות באוטובוס". הסטורי (שכאמור לא עלה באופן פומבי) הודלף והפך ויראלי. אוהדי סנטוס, אותם אלה שהשוו את הילד לניימאר, התהפכו. גם אנשי המועדון. פטאצ'י אגב לא היה היחיד שהתלונן, אבל כן היה היחיד שהוציא את זה החוצה ולכן הפך לשעיר לעזאזל.

המנהל הספורטיבי אלשנדרה גאלו האשים את פטאצ'י בביזוי החולצה של סנטוס וקנס אותו ב-10 אחוז משכרו. "התעוררתי לסיפור של פטאצ'י. אנחנו מנסים לדאוג ללוגיסטיקה בצורה הטובה ביותר, אבל צריך להבין שאנחנו בליגה השנייה וסיטואציות כאלה יקרו. האוטובוס שלנו נוח ויש בו את כל התנאים". אחרי שהושעה למספר שבועות, חזר בתחילת יולי וזכה לבוז צורם מהקהל שלו, חיפשו שני הצדדים את הדרך הנכונה והמשתלמת ביותר להיפרד. לעיתונאים בברזיל יש אמרה: "הכול עובד כמו שצריך עד שקורה משהו ואז הכול קורס". גם זה חלק מסיפור האגדה. ווסלי הפך לא רצוי, סנטוס רצתה כאמור כסף כאן ועכשיו וגם אחוזים. מכבי ת"א הפכה אטרקטיבית יותר מבחינתה עם ההעפלה לליגה האירופית.

שחקני מכבי תל אביב, מרסלו (שמאל), רמון. ברני ארדוב
נפלו בין שני הכובעים של קרויף. מרסלו ורמון/ברני ארדוב

בואו נחזור שוב בזמן. שבע שנים וחצי אחורה ליתר דיוק. זו לא הפעם הראשונה שמכבי ת"א מחתימה ברזילאים צעירים, זוכרים? ינואר 2017, הימים הם ימי התפר שבין שוטה ארבלדזה לליטו וידיגאל. ג'ורדי קרויף ירד לקווים והוביל את מכבי ת"א לריצה נאה שהחזירה את הקבוצה למאבק האליפות. ג'ורדי המנהל הספורטיבי צירף את מרסלו ורמון, קשר ובלם, שני צעירים מוויטוריה, במחשבה לטווח ארוך. על רמון אפילו סיפרו שהיה במעקב של רומא וברצלונה. נשמע מבטיח. רק שג'ורדי המאמן הבין שאם פתאום יש סיכוי לאליפות, אין זמן להתחיל להריץ צעירים והשניים נפלו בין שני הכובעים של ההולנדי.

קרויף עצמו הודה בכך בראיון העזיבה שלו לספורט1: "בינואר לא היינו קרובים לאליפות, התחלנו לחשוב על הבאת שחקני רכש צעירים ולהכין אותם לעונה הבאה. ידענו שלשניהם יש בעיית שפה, אבל היו להם נתונים טובים יחסית לגילם הצעיר. החלטנו להביא את שניהם, בידיעה שנצטרך המון סבלנות איתם. כשבמקביל התחלנו לצמצם את הפער מהמקום הראשון, שברנו את הראש מה לעשות. כבר לא חשבנו על הקיץ כי הרגשנו פתאום שיש לנו סיכוי לקחת אליפות ולא יכולנו לתת דקות משחק לשחקנים שנמצאים בתהליך של פיתוח. למעשה השניים האלה מעולם לא קיבלו צ'אנס אמיתי במכבי אם להיות כנים, זה בהחלט לא הצליח. זו הייתה החלטה שלי, ביחד עם הבעלים, לשאול אחד מהם ולרכוש את השני, במטרה למכור אותם בעתיד".

מכבי ת"א בעידן החדש של בן מנספורד ודומיניק פרייס עושה הרבה מהלכי בנייה שמזכירים את ימי קרויף. היא מצעירה את הסגל ולפיכך רכשה ושאלה 12 שחקנים מתחת לגיל 24, היא מנסה לשים את היד על הישראלים הטובים ביותר בדגש על צעירים ולכן לא מהססת להיפרד ממי שכבר לא מוגדר על ידה כחלק מהתהליך. דן ביטון, עידן נחמיאס ומתן בלטקסה עשויים לעזוב כי מכבי ת"א כמערכת חושבת שהסגל הנוכחי והשחקנים שגויסו מספקים פתרונות טובים יותר.

ווסלי פטאצ'י, מכבי תל אביב. מכבי תל אביב, אתר רשמי
כאן לא יהיה עליו לחץ? פטאצ'י במכבי תל אביב/אתר רשמי, מכבי תל אביב

ווסלי פטאצ'י הוא חלק מאותה מדיניות ישנה-חדשה. כן, הוא יכול להבריק פה ולהלהיב עם מהלכים שמציתים את הדמיון. וכן, גם הפנטזיה של סנטוס יכולה להתממש ואיזו הופעה מושלמת מול בראגה, סוסיאדד או אייאקס יכולה לזרז את העניינים, אבל התסריט הריאלי יותר הוא שמכבי ת"א תבשל אותו לאט כמו שעשתה עם הנרי אדו, תיתן זמן לדברים שיקרו בשאיפה באופן טבעי. היא לא לחוצה עליו כאן ועכשיו מקצועית ולא לחוצה כלכלית למכור בעוד שנה כי יש לה מספיק שחקנים מוכנים יותר לעשות את העבודה בשתי הקטגוריות.

מה שמחזיר אותנו לסוגיית הפרופורציות. ההצלחה של ווסלי תלויה בהבנה שלא הגיע לכאן ניימאר הבא. ניימאר יש אחד. ואם בגיל 20 אתה שחקן ברזילאי שמזכיר את ניימאר או חושבים שיש לך סיכוי להיות רבע ניימאר, מוכרים אותך ב-20 מיליון ומעלה ישירות לליגה בכירה. הגיע לכאן ילד ששיחק 33 משחקי בוגרים והבקיע שני שערים, שחקן שצריך זמן במדינה זרה רחוק ממה שהכיר. ילד שייבחן בשבע עיניים וילמד להכיר מקרוב את "הסבלנות" הטיפוסית של תקשורת הספורט הישראלית.

קל מדי להגיד ששחקנים כאלה לא מגיעים לארץ, לדבר על צירוף נסיבות, כולל המלחמה שהביאה את הישראליות עם הכסף לפזול גם לשוק הדרום אמריקאי. גם קל מדי שווסלי להגיד הוא אחד מאלפים שמסתובבים בברזיל. האמת היא איפשהו באמצע. הוא מיוחד, הוא פוטנציאל ענק, הוא בינתיים לא הצליח לעשות את הקפיצה לבוגרים. הוא לא בא כיורש (המיידי) של מילסון ולא עליו תקום או תיפול העונה של האלופה וגם לא העתיד הכלכלי של סנטוס. הוא בא כהשקעה עתידית. עסקה אמנם גדולה במונחים של הכדורגל הישראלי, אבל עדיין נטולת סיכון. הרווח הגדול שלה יגיע אם השחקן ומכבי ת"א עצמה יידעו לנטרל רעשים ולתת לזה זמן. פרופורציות, כבר אמרנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully