וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יד ימינו: נמניה סטואיץ' הוא השחקן הכי מקורב ללאזטיץ'

26.8.2024 / 12:30

המאמן הציל את הקריירה שלו, העלה אותו על הפסים הנכונים ועזר לו להגיע אפילו לסגל נבחרת סרביה באליפות אירופה. מכבי תל אביב תהיה הקבוצה השלישית בה הם עובדים ביחד, והמערך בעורף יותאם לכישוריו של הבלם החדש

תקציר ניצחונה של מכבי תל אביב 0:3 על באצ'קה טופולה בפלייאוף הליגה האירופית/ספורט1

לז'ארקו לאזטיץ' היתה אפשרות להחתים את פדראו הברזילאי מפורטימוננסה, אך הוא העדיף את נמיה סטואיץ' בן ה-26. לסטואיץ' היתה אופציה לחתום בסמארה הרוסית בשכר גבוה יותר, אך הוא העדיף להגיע למכבי תל אביב. זה ממש לא מפתיע, כי השילוב בין השניים היה מושלם עד כה. למעשה, לאזטיץ' הוא המאמן היחיד איתו הצליח הבלם הסרבי במהלך הקריירה - ועוד איך הצליח. הוא יודע בדיוק למה לצפות אצל לאזטיץ' ומושכנע שיפרח אצלו. לאזטיץ' מצידו סומך על סטואיץ' בעיניים עצומות. כל עוד הם ביחד, לא צריכים להיות ספקות, כי מבחינת הצהובים אין כאן הימור. לאזטיץ' לוקח איתו את סטואיץ' לכל מקום, כמו ז'וזה מוריניו את נמאניה שלו - נמאניה מאטיץ'.

לאזטיץ' זיהה את הפוטנציאל של סטואיץ' כאשר מעטים בסרביה כלל הכירו את שמו. סקאוט בכיר בסרביה מספר: "ב-2020 היתה לנו משימה לבנות רשימה של כ-30 שחקנים מהליגות הנמוכות שניתן היה למכור מיידית למועדונים בסדר גודל צנוע בליגות בינוניות וקטנות - משהו כמו רוסיה, הונגריה, פולין או אפילו אסטוניה. סטואיץ' שיחק אז בליגה השניה בסרביה, והוא לא היה רלוונטי מבחינתנו. לא חשבנו שאפשר לשווק אותו לאנשהו". ואולם, במקביל כבר התקשר אליו לאזטיץ' והציע להצטרף אליו למטאלאץ שבדיוק עלתה לליגה הראשונה.

נמניה סטואיץ' בלם באצ'קה טופולה. Srdjan Stevanovic, GettyImages
המשפחה לחצה. סטואיץ'/GettyImages, Srdjan Stevanovic

שקל פרישה בגיל 22

זו היתה זריקת עידוד חשובה מאוד עבור סטואיץ', שכבר שקל פרישה מכדורגל בגיל 22 בלחץ משפחתו. הוא חווה אכזבות גדולות בשני המועדונים הגדולים של בלגראד. תחילה היתה זו פרטיזן, שגייסה אותו בזמנו לאקדמיה, אך לא סברה כי יש לו עתיד בסגל הראשון ובחרה לשחררו ב-2016. בחלוף שנה, הצטרף הבלם לכוכב האדום, התאמן עם הקבוצה הבוגרת וחלם לפרוץ, אך גם שם נחל מפלה כואבת. האלופה העדיפה לשלוח אותו בהשאלה לקבוצת הבת גראפיצ'ר בליגה השניה, ואז העבירה אותו בהשאלה גם לזלאטיבור ששיחקה בליגה הבכירה. סטואיץ' לא התאקלם בזלאטיבור, לא אהב בלשון המעטה את הניהול החובבני של המועדון, ביטל את העסקה תוך שבועות ספורים, ונזרק שוב לגראפיצ'ר. בשלב זה טענו הוריו שהוא מיצה את עצמו בתחום, ועל כן כדאי לו להירשם לאוניברסיטה על מנת לרכוש מקצוע "נורמלי". הטלפון מלאטזיץ' מנע את סיום הקריירה שלו.

המהלך לא יצא לפועל לפני 4 שנים כי הכוכב האדום התנגדה, אבל לאזטיץ' גילה עקשנות וחזר אליו גם בחלוף שנה כדי לקבלו כשחקן חופשי. כך החל שיתוף הפעולה הפורה, וסטואיץ' הפך לשחקן לגיטימי בליגה הראשונה. המאמן אמנם עזב בנובמבר 2021 לטובת המשרה בבאצ'קה טופולה, ומטאלאץ ירדה בלעדיו לליגה השניה, אבל סטואיץ' חווה עונה אישית חיובית בהרכב, והקשר עם המנטור לא נפסק. בדיוק להיפך - לאזטיץ' הציב אותו בראש רשימת השחקנים שהגיש להנהלת באצ'קה טופולה בקיץ 2022, קיבל שוב את מבוקשו, והנסיקה הגדולה החלה.

עוד בוואלה

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה
ז'ארקו לאזטיץ', מאמן מכבי תל אביב. מכבי תל אביב בכדורגל, אתר רשמי
זיהה את הפוטנציאל. לאזטיץ'/אתר רשמי, מכבי תל אביב בכדורגל

הזימון לנבחרת הפתיע אפילו אותו

באצ'קה טופולה היתה ההפתעה הגדולה בסרביה בשנתיים הקודמות - היא סיימה במקום השני לפני פרטיזן ב-2023, ובעונה שעברה התכבדה להופיע בשלב הבתים בליגה האירופית. סטואיץ' הרשים עד כדי כך שהמאמן הלאומי דרגן סטויקוביץ' זימן אותו לראשונה לסגל עוד בינואר 2023, כאשר הסרבים שלחו הרכב נסיוני למשחק ידידות מול ארצות הברית - וניצחו 1:2. לקראת יורו 2024, לתדהמת כולם, קיבל סטואיץ' את המקום בסגל. ההחלטה הפתיעה אפילו את הבלם עצמו - הוא ישן כאשר סטויקוביץ' פירסם את הרשימה, וראה מאות הודעות מרגשות בטלפון כשהתעורר. הוא השלים 90 דקות בניצחון 0:3 על שבדיה במשחק ההכנה וקיבל את החלוצה מספר 3 באליפות אירופה. בטורניר עצמו הוא לא שותף, אך החוויה היתה מרגשת.

עוד לפני הנסיעה לגרמניה, נסגרה ההעברה הגדולה של סטואיץ'. ההתקדמותו המטאורית משכה תשומת לב של הכוכב האדום, והאלופה הסכימה להעביר לבאצ'קה טופולה יותר ממיליון יורו תמורת השחקן שהיא בחרה לשחרר ללא תמורה רק 3 שנים קודם לכן. זהו אחד הסכומים הגבוהים ביותר ששולמו אי פעם תמורת שחקן סרבי במעבר בין שני מועדונים מקומיים, ובמועדון זל לאזטיץ' ידעו שאין ברירה אלא להיפרד ממנו. "מצער מאוד למכור שחקנים כה טובים, אבל זו החלטה טובה עבור כולם. היו לנו גם הצעות גבוהות יותר, וסמארה היתה מוכנה לשלם 1.5 מיליון יורו, אבל נמאניה רצה ללכת לכוכב האדום, וזה קידום בשבילו. כעת נוכל להחתים שחקנים חדשים", אמר ביוני נשיא באצ'קה טופולה, יאנוש ז'מברי.

נמניה סטואיץ' בלם נבחרת סרביה. Srdjan Stevanovic, GettyImages
"החלטה טובה עבור כולם". סטואיץ'/GettyImages, Srdjan Stevanovic

נדחק הצידה תוך שבועות בכוכב האדום

"אני מאושר לחזור לכוכב האדום. אני מכיר כאן שחקנים רבים, ומאמין שאוכל להתאקלם במהירות", אמר הבלם, אך לא בדיוק צדק. המועדון תיכנן למכור את נאסר ג'יגה, אך התברר שזה לא טריוויאלי כלל, והבלם מבורקינה פאסו נשאר בינתיים בסגל. אורוש ספאיץ' הוא הקפטן והמנהיג, ומקומו בהרכב מובטח. מעבר לכך, בסרביה חייבים לשתף העונה לפחות שני שחקנים מתחת לגיל 23, ועל ההגדרה הזו עונה בוגר האקדמיה סטפן לקוביץ'. ואם לא די בכך, הרי שהקבוצה החתימה לאחרונה את ואניה דרקושיץ' הסלובני, שכיכב ביורו 2024 במדי סלובניה, נרכש על ידי זניט והועבר לקבוצה שחולקת עם אלופת רוסיה את הספונסור גזפרום.

המאמן ולאדן מילוייביץ' דוגל במערך עם רביעיה אחורית בה יש מקום לשני בלמים בלבד, והסגל נהיה עמוס מדי. לאור זאת, התברר כי הסיכויים של סטואיץ' לשחק יהיו נמוכים מדי, בוודאי עבור שחקן כה יקר. הוא לא שותף במשחק הראשן מול בודו גלימט במוקדמות ליגת האלופות, והמועדון העדיף באופן מובהק לשווק אותו כעת ברווח, מאשר להשאירו מתוסכל על הספסל. לאזטיץ', שידע הכל ממקור ראשון, קפץ על המציאה. מבחינתו, איחוד בתל אביב הוא התסריט החלומי כי אין בלם שהוא מכיר טוב יותר. מובן כי גם השחקן השתוקק לשחק עבור המנטור הנערץ שלו מאשר להידחק לקצה הסגל בבלגראד.

נמניה סטואיץ', בלם נבחרת סרביה. GettyImages
בסופו של דבר הוא לא שותף. סטואיץ' ביורו 2024/GettyImages

אלגנטי, טכני, לא מהיר

יהיה מוגזם לומר כי לאזטיץ' הוא המאמן היחיד איתו הסתדר סטואיץ' במהלך חייו. ראדומיר קוקוביץ', שהדריך אותו בגראפיצ'ר בעונת 2020/21, טען: "נמאניה הוא מקצוען ומנהיג. הוא היה השחקן היציב ביותר שלנו, שיחק בעמדות שונות ביעילות ומילא את כל ההוראות. אהבתי מאוד לעבוד איתו, ואני מאמין שצפוי לו עתיד מבטיח".

סטואיץ' אכן מסוגל לשחק במגוון תפקידים. בנוער של פרטיזן הוא היה לא פעם קשר אחורי, ואפילו קשר מרכזי. בגראפיצ'ר הוא הוסט לא פעם למרכז המגרש, ובמשחק אחד מול סלוגה בנובמבר 2020 אפילו הבקיע שלושער מושלם - בימין מקרוב, בשמאל ממרחק, ולקינוח גם בנגיחה. משחק הראש שלו טוב, כיאה לשחקן שמתנשא ל-190 סנטימטרים, והוא בא לידי ביטוי לא פעם גם ברחבת היריב. כמו כן, יודע סטואיץ' לשחק גם כמגן ימני, כפי שעשה בתחילת העונה הנוכחית בכוכב האדום. עם זאת, ההעדפה ברורה. "אני מרגיש הכי נוח במרכז ההגנה", הוא אומר.

כשחקן שקיבל השכלה כקשר, סטואיץ' אוהב לפתח את המשחק מאחור ולהשתתף בהתקפות. הוא ניחן בשליטה טכנית טובה יחסית בכדור, ונחשב לבלם אלגנטי במונחים של הליגה הסרבית. "נמאניה רגוע עם הכדור, מעניק בטחון לחבריו, וחלק מהמשחקים שלו בעונה שעברה היו מעולים. הוא הצטיין מול אולימפיאקוס עד כדי כך שהיוונים רצו להחתים אותו. הוא גם בחור נחמד וידידותי ששומר על הרגליים על הקרקע", מספר העיתונאי הסרבי דיאן סטנקוביץ'.

ז'ארקו לאזטיץ' לצד נמניה סטואיץ'. מתוך האתר הרשמי של ווסטהאם, אתר רשמי
שניהם אמורים להיות מרוצים. סטואיץ' ולאזטיץ'/אתר רשמי, מתוך האתר הרשמי של ווסטהאם

גורלם של הסרבים יהיה משותף

היכולת לצאת קדימה עם הכדור באה לידי ביטוי במיוחד כאשר סטואיץ' שיחק במרכז שלישיית בלמים במערך של באצ'קה טופולה. הוא יודע להסתדר היטב גם בחלק מצמד במרכז ההגנה, אבל מערך עם שלושה בלמים מתאים לו יותר, בין היתר כי הוא לא מהיר במיוחד, ולא מצטיין במאבקים מול חלוצים זריזים באחד על אחד. הוא מעדיף להעניק גיבוי לשחקני הגנה אחרים, או שיהיה שחקן שיוכל לגבות אותו - אחרת העורף עלול להיות חשוף מדי.

לאזטיץ' מכיר לעומק את יתרונותיו וחסרונותיו של חניכו האהוב. לכן הוא יבנה את המערך במכבי תל אביב על מנת למקסם את יעילותו של סטואיץ', שאמור להיות באנקר ודאי בהרכב. לשם כך הוא מגיע, וכל עוד המאמן הסרבי מנהל את העסק שניהם אמורים להיות מרוצים זה מזה.

באופן טבעי, הבלם גם יהפוך לאיש סודו של הבוס, ועשוי להיות סוג של עוזר מאמן על המגרש. הם יהיו תלויים זה בזה, ויצטרכו לנהוג בתבונה על מנת שהקשר הזה לא יפגע ביחסיהם עם יתר השחקנים בחדר ההלבשה. גם הצלחותיהם, או אולי כשלונותיהם, יהיו משותפים - וכאשר יעזוב לאזטיץ' הוא יקח את הבלם הנאמן שלו איתו ליעד הבא, אלא אם האתגר יהיה גדול מדי למידותיו של סטואיץ'. בליגת העל, יש יסוד סביר להניח כי כישורים צפויים להספיק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully