וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרכו של פפ החדש מתחילה באוסקר: סיפורו של מאמן זלצבורג

21.8.2024 / 13:30

פפ ליינדרס היה הרבה יותר מסתם עוזר של יורגן קלופ בליברפול, והוא אפילו כתב על זה ספר. כעת מתחיל ההולנדי קריירה עצמאית, והבחירה בזלצבורג עשויה להיות מועילה מאוד לכל הצדדים. אוסקר גלוך ילמד ממנו רבות, והערב מצפה להם מבחן קריטי מול דינמו קייב

תקציר ה-3:3 של רד בול זלצבורג בחוץ מול טוונטה במוקדמות ליגת האלופות, כולל הבישול הקסום של אוסקר גלוך/ספורט1

כדורגלנים ומאמנים נוטים לפרסם אוטוביוגרפיות, אבל כמה ספרים נכתבו על ידי עוזרי מאמנים? לרוב הם נמצאים בצל ולא מוציאים לאור את הגיגיהם, אולם פפ ליינדרס היה מקרה מיוחד. לפני שנתיים, ספרו על עונת 2021/22 של ליברפול הפך ללהיט בקרב האוהדים, ושמו היה פשוט: Intensity. "אינטנסיביות היא הזהות שלנו", קבע עוזרו של יורגן קלופ באנפילד, וניתן לומר שהוא מחויב למוטו הזה אפילו יותר מהבוס הגרמני. כעת, מסקרן מאוד לעקוב אחרי ההולנדי כאשר הוא לדרך עצמאית בגיל 41, בתום עשור פורה מאוד במרסיסייד, ומבחינתנו זה מסקרן אף יותר כי אוסקר גלוך ילמד ממנו רבות בעונה החדשה בזלצבורג.

ליינדרס בחר את התחנה הראשונה שלו בקפידה רבה. כאשר נודע בינואר כי יעזוב את ליברפול ביחד עם קלופו, ההצעות זרמו בכיוונו, כי הוא מוגדר כבר מזמן כאחד המאמנים העולים המבטיחים ביותר ביבשת. אייאקס רצתה לנהל איתו משא ומתן, וגם פורטו התעניינה מאוד - הרי הוא החל את דרכו באקדמיה שלה כבר לפני 18 שנה, ושימש כעוזרם של מאמנים רבים בדרגאו, כולל אנדרה וילאש בואש שנבחר זה עתה לנשיא החדש. היתה גם אופציה להרחיק לטורקיה ולחתום בבשיקטאש, אבל פפ חיפש יציבות ואתגר לטווח ארוך, שיתאים באופן אופטימלי ככל הניתן להשקפת עולמו. זלצבורג בהחלט ענתה על ההגדרה הזו.

רד בול הציעה לו לאמן את הסגל הצעיר בעירו של מוצארט כבר לפני שנה, כאשר מתיאס יאייסלה ברח במפתיע לטובת הכסף הסעודי. ליינדרס סירב כי ממש לא התכוון לעזוב את קלופ לפני תום הפרויקט, וזלצבורג הלכה על גרהארד שטרובר שאימן בעבר את קבוצת המילואים והכיר את המערכת מבפנים. בדיעבד, התברר כי היה זה מינוי בעייתי, והמאמן לא סיים את העונה, בעוד הקבוצה איבדה באופן סנסציוני את האליפות לטובת שטורם גראץ אחרי עשור בפסגה. מאידך, הפיאסקו איפשר לליינדרס להגיע על תקן סוג של מושיע, בידיעה כי רעיונותיו יתקבלו בשקיקה. הוא הוחתם על חוזה ל-3 שנים והבטיח כי בכוונתו להשלים את הקדנציה, לכל הפחות.

יורגן קלופ עם פפ ליינדרס בתקופתם בליברפול. Clive Brunskill, GettyImages
לא רצה לעזוב את קלופ, וכעת יצא לדרך חדשה. ליינדרס והמנטור, אשתקד/GettyImages, Clive Brunskill

השידוך מבטיח, כי אינטנסיביות היא גם הזהות של רד בול, אבל ליינדרס אינטנסיבי אפילו יותר. כאחראי על ניהול האימונים בליברפול, הוא הקדיש את רוב התרגילים עם הכדור לתרגול הפעלת לחץ על שחקני היריב קרוב ככל הניתן לשער שלהם. זו הדרך הנכונה מבחינתו - איבוד הכדור מחייב תגובה מיידית על מנת לזכות בו בחזרה ולתרגם זאת למצב הבקעה. לאף שחקן אין הנחות, וכולם מחויבים לתרום מאמץ פיזי מקסימלי. גם פליימייקר מסוגו של גלוך מחויב לעשות זאת, והוא יצטרך לעבוד העונה קשה יותר מאשר אשתקד.

בינתיים, הישראלי משתלב היטב במערך של ליינדרס, והבקיע שלושער במשחק הליגה הראשון שלו עם המאמן החדש, בניצחון 1:5 על בלאו וייס לינץ. הוא אף תרם בישול למאוריץ קיירגור הדני במשחק הגומלין מול טוונטה במוקדמות ליגת האלופות, בקרב הצמוד והמרתק בו היתה בסופו של דבר ידם של האוסטרים על העליונה. גלוך פתח בשני המשחקים המדוברים, שהיו סמליים למדי עבור ליינדרס מול קבוצה ממולדתו, וכעת מצפה לזלצבורג מאבק מרתק מול דינאו קייב בשלב הפלייאוף. ליינדרס הבהיר עם בואו כי אחת הסיבות לכך שהעדיף את זלצבורג היא הצ'אנס לבחון את עצמו בצ'מפיונס ליג, וההעפלה למפעל קריטית בעיניו. הוא ידאג כי כל חניכיו יאמינו שהמשימה אפשרית.

לליינדרס יש יכולת להעביר מסרים חדים עם לא מעט חוש הומור. כאשר התכוננה ליברפול לפני שנה לקמפיין חדש בתום עונת 2022/23 מאכזבת בה סיימו האדומים במקום החמישי בפרמיירליג ולא העפילו לליגת האלופות, ניגש ההולנדי אישית לכל שחקן והכריז: "מי שיבוא בגישה שלילית יקבל ממני אגרוף לפרצוף". טבעי כי כל הכוכבים הגיבו בחיוך, והדבר עזר לשחרר את האווירה ולפתוח דף חדש. עונתם האחרונה של קלופ וליינדרס אכן היתה חיובית הרבה יותר, ובשלב מסוים אפילו חלמו ביציעים על זכיה ב-4 תארים, גם אם בסופו של דבר הסתפקה ליברפול רק בגביע הליגה.

חבילת סלוללר בזול

למבצע הזה אי אפשר לסרב! 4 מנויים ב-100 וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
אוסקר גלוך שחקן רד בול זלצבורג חוגג שער. Hans Peter Lottermoser, GettyImages
יש לו הרבה מה ללמוד מליינדרס. גלוך/GettyImages, Hans Peter Lottermoser

העובדה כי ליינדרס הרשה לעצמו להתבדח כך מלמדת על השפעתו העצומה בתוך המערכת. קלופ לא הביא אותו לאנפילד, אלא "ירש" אותו מהצוות של ברנדן רוג'רס שפוטר באוקטובר 2015, אולם החיבור בין השניים היה מיידי. ההולנדי היווה חלק אינטגרלי מהצוות מהרגע הראשון, וקלופ הצטער מאוד כאשר בחר ליינדרס לנסות את מזלו כמאמן ניימכן בליגה ההולנדית השניה בתחילת 2018. הוא טען כי הדלת לחזרה תמיד תהיה פתוחה בפניו, וכך אכן היה. ניימכן כשלה בפלייאוף, וליינדרס העדיף לשוב לתפקיד משודרג של עוזר בכיר, במקומו של ז'לקו בובאץ שבדיוק עזב. הוא טען כי הניסיון הקצר כמאמן ראשי הועיל לו מאוד, ובפועל היה מאז הרבה יותר מסתם עוזר בליברפול. רעיונותיו הרבים יושמו והיו בבסיס ההצלחות של הקבוצה.

השחקן שהרוויח יותר מכולם מהעבודה עם ליינדרס היה טרנט אלכסנדר ארלונד, איתו עבד ההולנדי בקבוצת הנוער כאשר הגיע למועדון לפני עשור. "הוא השפיע עלי עמוקות, ונוצרה ברית אמיתית בינינו. מעולם לא ראיתי קודם מאמן עם תשוקה כזו לכדורגל. נכנסנו לפרטים הקטנים ביותר, והייתי זקוק בדיוק לזה. נשארנו אחרי האימונים וניהלנו שיחות. לפעמים, השעה כבר היתה כה מאוחרת שכיבו לנו את האורות במגרש. שיחקתי אז כקשר אחורי, ופפ נתן לי לנוע קדימה ולשלוט בקצב המשחק. החופש הזה סייע רבות להתפתחותי", טען המגן. בהמשך, היה זה ליינדרס שהגה עבורו את התפקיד החדשני של פליימייקר מעמדת המגן הימני.

גם אנדי רוברטסון השתדרג מאוד בעמדת המגן השמאלי ההתקפי בעיקר בזכות ליינדרס. "השער המושלם מבחינתי הוא כאשר מגן אחד מבשל למגן השני", אמר ההולנדי, וזה אכן קרה. אירוע ראשון כזה נחגג, באופן סמלי ואירוני, כאשר ליברפול אירחה את זלצבורג בליגת האלופות באוקטובר 2019 - אלכסנדר ארולנד שלח אז מסירה מדודה לרוברטסון שהרשית בדרך לניצחון 3:4 דרמטי. גם המגנים של זלצבורג מתחילים לעבוד העונה בשיטה דומה ולוקחים על עצמם משימות של פליימייקים, אבל זה לא פוגע בגלוך. נהפוך הוא - כך יש לו יותר אופציות מסירה, והוא גם חופשי יותר לנוע לשטחים הפנויים כדי לקבל כדורים ממגנים.

מאמן רד בול זלצבורג פפ ליינדרס. EXPA/JFK/APA/AFP, GettyImages
היתה לו השפעה עצומה על ליברפול. ליינדרס/GettyImages, EXPA/JFK/APA/AFP

כאשר החליט קלופ לעזוב את ליברפול, שקלה ההנהלה ברצינות לבחור בהמשכיות ולמנות את ליינדרס במקומו, אך ההולנדי עצמו סירב בתוקף. הוא מזדהה עם הגרמני עד כדי כך שלא הצליח לדמיין את עצמו באנפילד בלעדיו, וגם הרגיש מיצוי מסוים אחרי עשור באותו מקום - למעט ההפסקה הקצרה לטובת ניימכן. בנוסף, הוא הרגיש שעומס הציפיות יהיה גדול מדי בשלב זה, וחשוב לבחון את רעיונותיו העצמאיים במקום קצת פחות תובעני. זלצבורג עונה היטב גם על הקריטריון הזה, ובעתיד הרחוק הרבה יותר הוא יוכל אולי לחזור לליברפול על תקן מאמן בכיר ומוכח.

בשורה התחתונה, זה האתגר המרכזי. פפ גווארדיולה כבר רומז שהוא מתקרב לסוף דרכו על הקווים, ועולם הכדורגל זקוק לפפ חדש. ליינדרס הוא פפ שונה לגמרי, אולם יש לו פוטנציאל להפוך לדמות מרכזית ביותר. הוא מתכנן להישאר בלזצבורג למספר שנים, אך זו בוודאי לא התחנה האחרונה בקריירה, ואם הכל יילך לפי התוכניות, יוכל גלוך לספר בבוא העת כיצד למד מהמאמן שעשוי להותיר חותם משמעותי על המשחק.

בשלב ראשון, התוכניות האלה כוללות העפלה לליגת האלופות העונה, והמפגש מול דינמו קייב בפולין הערב (רביעי) הוא בעל משמעות עצומה. גלוך בוודאי לא יתנגד להבקיע שלישיה גם הפעם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully