וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ציון 10 במתח: על החשיבות של ההכנה המנטאלית במשחקים האולימפיים

ד"ר איריס אורבך, טור אורח

23.7.2024 / 18:07

אחת מגולות הכותרת של משחקי טוקיו הייתה הקריסה הנפשית של סימון ביילס. אז איך זה שהיא שוב מועמדת מספר 1 לגרוף מדליות בפריז?

סימון ביילס מתעמלת אמריקאית. Jamie Squire, GettyImages
עברה משבר לא פשוט. סימון ביילס/GettyImages, Jamie Squire

בעוד מספר ימים אולימפיאדת פריז תצא לדרך, כאשר המציאות שמלווה את המשחקים האולימפיים תכלול אתגרים והתמודדויות קשים ביותר. כל ספורטאי שהצליח להגיע למשחקים האולימפיים הוא ספורטאי שעבר דרך ארוכה בשנים האחרונות, דרך שדרשה השקעה סיזיפית יום יומית לשם התקדמות ומיצוי יכולות. בסופו של דבר, כדי להצליח במשחקים האולימפיים כל המאמצים אשר הושקעו מתנקזים לרגע אחד, רגע התחרות.

כיצד מתכוננים לקראת אירוע שיא שכזה? מה המקום של ההכנה המנטאלית בהצלחת הספורטאי? הדרך שביילס עשתה מאז אולימפיאדת טוקיו ועד לאולימפיאדת פריז היא דוגמה שמשקפת את המורכבות והחשיבות של ההכנה המנטאלית.

כולנו זוכרים את המשבר שסימון ביילס חוותה במשחקים האולימפיים בטוקיו. אין לדעת במדויק את הסיבה, אך אין ספק שישנה הסכמה גורפת לכך שממד הלחץ אשר הופעל עליה לאורך זמן היה בלתי אנושי והיווה אחד מהגורמים העיקריים למצב אליו היא הגיעה. מעבר ללחץ הפיזי, הלחץ המנטאלי הגיע ממקורות שונים: מהציפיות של עצמה, מחברותיה לקבוצה, וכמובן מהתקשורת ומהסביבה. אין בכלל סימן שאלה בנוגע ליכולות המנטאליות של סימון ביילס - היא אחת מהספורטאיות היציבות ביותר שאי פעם ראינו: 6 פעמים ברציפות אלופת עולם בקרב רב, אבל גם החזקים ביותר בסופו של דבר נסדקים במידה ולא מקבלים את הטיפול הראוי.

אז איך זה שלאחר התרסקות כל כך דרסטית הצליחה סימון ביילס להתאושש, לזכות באליפות העולם האחרונה, ולהיות מועמדת מספר אחת למספר מדליות זהב באולימפיאדת פריז?

המתעמלת האמריקאית סימון ביילס. רויטרס
מחושך לאור בזכות עבודה מנטלית. סימון ביילס/רויטרס

לאחר טוקיו, ולאחר התנתקות לתקופה, חזרה סימון ביילס ל"בייסיק". מה הכוונה? ביילס הגיעה לאולם ההתעמלות רק כדי לחוות את האוירה, היא התחילה לעשות את האלמנטים הפשוטים ביותר בהתעמלות מכשירים. ביילס למעשה בנתה את הביטחון העצמי שלה מחדש, את תחושת המסוגלות ביכולות שלה. אחת מהדרכים לבניית תחושת ביטחון הינה להתחיל בצעדים קטנים אשר מובילים להצלחה. מעבר לכך, ביילס נעזרה במעגלי התמיכה שסביבה: ביילס מעידה על כך שהחברות לקבוצה והמאמן היוו בשבילה משאב משמעותי ביותר בבניית הביטחון. היא שאבה ביטחון מהמשוב אשר קבלה מחברותיה לקבוצה ומהמאמן. ביילס הודתה בפחדים ובחששות ובקשה תמיכה מהסביבה הקרובה. אחד מהמשאבים החזקים ביותר שיש לנו כבני אדם הינם המעגלים הקרובים לנו - תמיכה של אנשים משמעותיים הינה חשובה ביותר ביכולת להתמודד עם קשיים.

היבט נוסף בו שיתפה שהצליחה להביא להצלחה הוא מה שאנו מכנים "דיבור עצמי". ביילס שיתפה שבמהלך אימונים היא מדברת אל עצמה באופן אשר מצד אחד מעודד ודוחף קדימה, ומצד שני מתקן וממקד על דברים טכנים אותם היא צריכה לעשות. דיבור עצמי חיובי וממוקד טכניקה הינו אחד מהדרכים היעילות ביותר לשם יכולת מיקוד, ריכוז, והתמודדות עם לחץ.

ביילס גם מתנתקת מהרשתות החברתיות ומהתקשורת בכל פעם כשהיא הרגישה שממד הלחץ עולה. לקראת תחרויות הניתוק הוא קבוע. זו למעשה דוגמא למודעות של ספורטאי מה הם הדברים אשר "זוללים" לו את האנרגיה המנטאלית. כפי שספורטאי יוריד את הלחץ הפיזי על הגוף לקראת תחרות, כך עליו גם להוריד את הלחץ המנטאלי על מנת לשמר אותו לרגע השיא.

והכי משמעותי -תמיכה פסיכולוגית. ביילס משתפת בפתיחות רבה על העבודה המנטאלית שהיא עשתה ועדיין עושה עם פסיכולוג של הספורט. העבודה המנטאלית מתבצעת בשני מישורים אשר משיקים אחד לשני. נקודת מבט אחת הינה היכולת לבצע את התרגיל הנדרש ברגע נתון ע"י שימוש במיומנויות מנטאליות, ונקודת מבט שניה הינה היכולת לווסת את עצמה כבן אדם מעבר לספורט עצמו. חשוב להסתכל על הספורטאי משתי נקודות המבט האלו - היכולת לבצע ברגעי שיא הינה אמנם המיקוד אך על מנת להגיע למיצוי ברגע זה יש לעבוד עם הספורטאי גם בצורה רחבה אשר נותנת תשומת לב להיותו בן אדם במסגרות שונות.

סימון ביילס היא ספורטאית על, מיוחדת במינה. הפוטנציאל שלה אדיר. כדי שספורטאים יוכלו לנצל את הפוטנציאל ברגעי שיא יש לשים דגש על הכנה מנטאלית ראויה כפי שכל ספורטאי בכל רמה צריך לעשות.

ד"ר איריס אורבך היא ראשת תכנית תואר שני בפסיכולוגיה של הספורט ומרצה בבית הספר למדעי ההתנהגות והחוג לפסיכולוגיה במסלול האקדמי המכללה למינהל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully