וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשור אחורה במכונת הזמן: חאמס זוהר בקופה אמריקה

10.7.2024 / 16:00

10 שנים אחרי שהקסים את כולם בברזיל, כבש בביצוע מרהיב מול אורוגוואי והוכתר למלך שערי הטורניר, חאמס רודריגס נותן הצגות בקופה אמריקה ומרגיש שזה הטורניר שלו. היריבה בתכלת מחכה לו בחצי הגמר במטרה לנקום, הוא שואף להמשיך לחייך גם מולה

ההצגה של חאמס: קולומביה הביסה את פנמה 0:5/ספורט1

קולומביה פוגשת את אורוגוואי בחצי גמר קופה אמריקה, והזכרונות נודדים מיד למפגש ביניהן בשמינית גמר מונדיאל 2014 בדיוק לפני עשור. חאמס רודריגס הבקיע אז צמד, כולל ביצוע מרהיב שהיה השער היפה בטורניר, וכבש את הלבבות. הפליימייקר הקולומביאני היה מלך שערי הטורניר, ונחשב לאחד הכוכבים העולים המבריקים בתבל. המתנה ליום הולדתו ה-23 היתה החתימה בריאל מדריד, שרכשה אותו ממונאקו תמורת 75 מיליון יורו וראתה בו גלאקטיקו חדש.

קצת מאכזב לחשוב על זה בדיעבד, כאשר אנחנו יודעים כיצד ההרפתקה הזו נגמרה. חאמס לא מיצה אפילו עשירית מהפוטנציאל, והקריירה שלו דעכה בהדרגה - עד כדי כך שרבים כלל שכחו על קיומו. בתודעה הקולקטיבית, הוא סוג של שחקן עבר. הוא יחגוג השבוע 33, בדיוק כמו וירג'יל ואן דייק, אבל יש תחושה כי מדובר בשחקנים מדורות שונים. קפטן הולנד פרץ בגיל מאוחר יחסית ונמצא בשיא כוחו, ואילו חאמס רקד על המגרש ממש מזמן. ואולם, בכל זאת יש להם משהו משותף הקיץ, חוץ מהגיל. שניהם עלו לחצי גמר הטורניר הבינלאומי שלהם, ובמקרה של חאמס הוא אפילו מועמד לתואר השחקן המצטיין בקופה אמריקה. לא פחות.


להורדת אפליקציית וואלה ספורט לחצו כאן

שחקן נבחרת קולומביה חאמס רודריגס. Omar Vega, GettyImages
בתודעה הקולקטיבית, הוא סוג של שחקן עבר. חאמס רודריגס/GettyImages, Omar Vega

פיאסקו באנגליה, בקטאר, ביוון ובברזיל

הנסיקה המחודשת הזו מדהימה במיוחד לאור מצבו הקטסטרופלי בקבוצתו. וזה לא חדש - חאמס לא תיפקד בכל הקדנציות האחרונות שלו. קרלו אנצ'לוטי, המאמן שהתחבר אליו טוב מכולם, הביא אותו לאברטון ב-2020, אבל זה לא עבד, והוא עזב את גודיסון פארק תוך שנה, אחרי שהמנטור האיטלקי חזר לריאל מדריד. הוא הגיע לאל-ראיין הקטארית כדי לעשות כסף לקראת הפרישה, לא הסתדר אפילו שם ועזב תוך שנה. בקיץ 2020 הוא חתם באולימפיאקוס על חוזה לשנתיים, אבל לא הסתדר גם ביוון, לא תרם כמעט כלום, וחוזהו בוטל בהסכמה הדדית כבר באפריל 2023. ובכל זאת, ההרפתקאות העגומות האלה מתגמדות אל מול מה שקרה בסאו פאולו.

המועדון הברזילאי הסכים להעניק לחאמס שכר עתק וחוזה לשנתיים על מנת להשיבו לדרום אמריקה לראשונה מזה 14 שנה. התקווה היתה כי בארץ הסמבה יחזור הקולומביאני לרקוד בחדווה. אחרי הכל, זו הקבוצה הדרום אמריקאית הגדולה בחייו - בתחילת דרכו הוא שיחק באנביגאדו הקטנה במולדתו ובבאנפילד הארגנטינאית איתה זכה באליפות סנסציונית ב-2009. המוטיבציה היתה אמורה להיות גבוהה על הנייר, אך המציאות היתה שונה ב-180 מעלות.

חאמס הציג יכולת ירודה בחודשים האחרונים של 2023, ועורר את זעמו של הקהל בעוד הקבוצה שקעה במרכז הטבלה. מאז תחילת 2024, הוא כבר לא רלוונטי כלל, בין היתר בגלל פציעות, אך לא רק. אחד המרוויחים הגדולים בברזיל לא התאמץ כלל באימונים, ערך רק 4 הופעות קצרות כמחליף בשנה הקלנדרית הנוכחית, וסאו פאולו לא מסתירה את כוונתה להעיף אותו הקיץ לכל הרוחות. היא אפילו תסתפק בדמי העברה נמוכים - רק שמישהו יסכים להחתים את הקולומביאני המיותר הזה ולחסוך את עלותו המפלצתית.

חאמס רודריגס, שחקן סאו פאולו. Wagner Meier, GettyImages
בסאו פאולו לא מסתירים את כוונתם להעיף אותו הקיץ. חאמס רודריגס/GettyImages, Wagner Meier

לורנסו - המאמן היחיד שמבין את נפשו

במצב העגום הזה, אפילו בקולומביה לא הבינו מדוע הוא ממשיך לקבל זימונים לנבחרת. "אני לא חושב שזה ראוי. חאמס לא משחק בכלל בסאו פאולו, ויש לנו שחקנים בכושר טוב הרבה יותר שמחכים להזדמנות שלהם כבר הרבה זמן", אמר אלכסנדר מחיה, הקשר ששיתף פעולה עם רודריגס במונדיאל 2014 ובקופה אמריקה 2015. ואולם, המאמן נסטור לורנסו אפילו לא טרח להתווכח עם המבקרים. עבור רוב העולם חאמס גמר את הסוס כבר מזמן, אבל מבחינת לורנסו הוא עדיין אחד האמנים המופלאים על כר הדשא.

לורנסו הארגנטיני שימש כעוזרו של חוסה פקרמן במהלך הקדנציה הארוכה שלו כמאמן קולומביה בעשור הקודם. הוא היה שם במונדיאל בברזיל, ראה את חאמס עושה את הקסמים שלו, והיחסים ביניהם מושלמים. למעשה, הוא כנראה המאמן היחיד בתבל שסומך על רודריגס בעיניים עצומות ומוכן לעשות הכל על מנת להעניק לו את החוויה האידיאלית. והרי חאמס הוא שחקן שביצועיו תלויים מאוד במצב רוחו. הוא חייב לחייך כדי לשחק טוב. בשנים האחרונות הוא אפילו לא מסתיר את עצלנותו, אבל לזימונים של לורנסו הוא מחכה בשקיקה. שם הוא מקבל את כל הבמה, ואין ממנו ציפיות לעשות דברים שהוא לא אוהב. מועדונים נועדו מבחינתו כדי להמשיך להעשיר את חשבון הבנק. בנבחרת הוא משחק כדורגל.

זה לא היה כך עד עד לבואו של לורנסו. עם המאמן הקודם ריינאלדו רואדה הוא לא שידר על אותו גל, ואף היה שותף חלקית לקמפיין המביש במוקדמות מונדיאל 2022 אליו לא העפילה קולומביה כשרשמה רצף ביזארי של 7 משחקים ללא כיבוש שער. חאמס היה כשיר רק ל-3 ממשחקים אלה, אבל זה לא הציל אותו מביקורת קשה בתקשורת. שובו של המאמן האהוב שלו שינה את הכל, וחאמס נהנה לתת שואו כשהוא לובש את החולצה הצהובה.

וכך, נדהמו בברזיל לראת את הפלופ האומלל של סאו פאולו מספק הצגה בספטמבר ומצעיד את קולומביה לניצחון 1:2 על הסלסאו במוקדמות מונדיאל 2026. חאמס בישל את השער המכריע ללואיס דיאס שכבש צמד והשלים את המהפך, ושיתוף הפעולה הזה רק הולך ומשתבח עם הזמן. "חאמס הוא עילוי. אני מעריך אותו מאוד, ונהנה מאוד לשחק לצידו", אומר כוכב ליברפול.

מאמן נבחרת קוסטה ריקה גוסטבו אלפרו (ימין) עם מאמן נבחרת קולומביה, נסטור לורנסו. Chris Coduto, GettyImages
שובו שינה הכל. נסטור לורנסו/GettyImages, Chris Coduto

"רץ פחות וחושב יותר. זה טוב בשבילו"

אז בקופה אמריקה הנוכחי כאילו חזר חאמס ל-2014 במכונת הזמן. הוא משחק בתפקיד חופשי לחלוטין, משוחרר ממשימות הגנתיות, ואמור רק לחפש שטחים פנויים כדי לשלוח את המסירות הנהדרות שלו. הוא עושה זאת, כמובן, גם במצבים הנייחים שמהווים סכנה בכל פעם מחדש. היריבות לא הצליחו להתמודד איתו עד עכשיו, והנאת הקהל מושלמת.

במשחק הראשון מול פרגוואי, בישל חאמס בהגבהה מושלמת לראשו של דניאל מוניוס, ומיד לאחר מכן שלח כדור חופשי לנגיחה של ג'פרסון לרמה - וקולומביה ניצחה 1:2. כאשר חגגה הנבחרת 0:3 על קוסטה ריקה במשחק השני, סיפק חאמס בישול במסירת עומק פנטסטית לג'ון קורדובה. הוא אפילו לא נדרש לזוז לשם כך. רודריגס קיבל את הכדור בעמידה, מסר אותו בנגיעה אחת, והמשיך לעמוד במקום תוך שהוא צופה בחלוץ דוהר קדימה ומבקיע. מינימום מאמץ, מקסימום סטייל. כך הוא אהב את המשחק תמיד, ובמיוחד בימים אלה. וזה בדיוק מה שהמאמן רוצה ממנו. "חאמס רץ פחות וחושב יותר. זה טוב בשבילו", קבע לורנסו.

במשחק האחרון בשלב הבתים, סיימה קולומביה בתיקו 1:1 כדי לסיים במקום הראשון לפני סלסאו ולדאוג ליריבה נוחה יותר ברבע הגמר. ושוב זה היה היום של חאמס שעשה ככל העולה על רוחו. הוא שלח כדור חופשי אדיר למשקוף ממרחק, בישל את השער של דבינסון סאנצ'ס שנפסל בגלל נבדל זעיר והמשיך לאיים על אליסון גם אחרי ההפסקה. אוהדי סאו פאולו שוב לא הבינו כיצד השחקן הכושל שלהם הופך לכוכב על במדי נבחרתו, אבל זה מה יש.

בדרך להניף את הגביע?

ואז הגיע גם רבע הגמר מול פנמה, אותו הכריע חאמס כבר במחצית הראשונה. הוא בישל בכדור קרן לקורדובה בדקה ה-8, כבש בעצמו בפנדל בדקה ה-13, וסיפק אסיסט לדיאס בדקה ה-43 ממחצית המגרש שלו. רודריגס שוב שלח את המסירה, והמשיך לעמוד במקום, בוהה ממרחק כיצד החבר שלו משלים את העבודה. קולומביה ניצחה 0:5, וכעת היא מוכנה לפגוש את אורוגוואי בקרב האיתנים על המקום בגמר.

במשחק האחרון ביניהן, כבש חאמס שער נפלא בתיקו 2:2, וגם המזל שיחק לו כאשר הכדור פגע בו במקרה והוסט למתיאוס אורבה שכבש - וכך נרשם בסטטיסטיקה בישול די ביזארי. זה היה נחמד, אבל המשחק הגדול באמת שלו נגד הלוחמים בתכלת היה לפני עשור. חאמס הצית אז את הדמיון של חובבי הכדורגל ברחבי תבל, וגרם להם להאמין שהוא מסוגל לזהור כך באופן קבוע. ההבטחה לא מומשה, אבל בטורניר הנוכחי יש לכולנו הזדמנות לראות שוב את חאמס במיטבו - וחוויה כזו לא מפספסים.

באורוגוואי ישמחו לנקום בו גם על מה שקרה בפורטלזה ב-28 ביוני 2024, אבל לרודריגס יש תוכניות אחרות. הוא רוצה להניף את הגביע במסגרת חגיגות יום הולדתו, ואז - מי יודע? - אולי גם יחזור מהדלת הראשית לכדורגל האירופי. העניין הוא שלקבוצה שתחתים אותו כדאי מאוד לצרף גם את לורנסו בעסקת חבילה, וההתאחדות הקולומביאנית לא תסכים לכך. היא בונה על המאמן שלה לקראת המונדיאל בעוד שנתיים. גם חאמס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully