וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עומד בשער: דיוגו קוסטה בדרך לטופ העולמי

5.7.2024 / 13:00

הוא גנב את ההצגה כשהציל את כריסטיאנו רונאלדו בדו קרב פנדלים אגדי, אבל שוער נבחרת פורטוגל כבר מזמן נחשב לפוטנציאל להפוך לאחד הטובים בעולם. כעת מחכה לו הקרב האולטימטיבי מול צרפת ברבע הגמר (22:00, ספורט1)

תקציר שמינית גמר יורו 2024: פורטוגל - סלובניה 0:3 בפנדלים/ספורט1

האם טעות אחת של דיוגו קוסטה תגרום לשנים של תסכול באולד טראפורד? לא לגמרי בטוח שהיציאה הגרועה שלו לכדור גובה שגרתי ברבע גמר המונדיאל האחרון חיסלה את העברתו למנצ'סטר יונייטד בקיץ שעבר, אך כך זה משתמש לפי הדיווחים שיצאו בזמנו מהמועדון. המועדון סימן את השוער של פורטו, אך המחיר היה גבוה, והמאמן אריק טן האח העדיף במובהק את אנדרה אונאנה. בעקבות השער שספגה פורטוגל מיוסף אן-נסירי המרוקאי באשמתו הישירה של דיוגו קוסטה, היה להולנדי קל יותר לשכנע את כולם שהוא צודק. הקמרוני, שקיים משחק אחד בלבד בגביע העולם לפני שהסתכסך עם המאמן ריגוברט סונג ועזב את הסגל, הגיע לשדים האדומים, וכעת נראה כי הפורטוגלי צפוי לעשות את דרכו ליריבה העירונית.

בצל הדיווחים על עזיבתו האפשרית של אדרסון לליגה הסעודית, סימנה מנצ'סטר סיטי את דיוגו קוסטה כמחליפו, והפורטוגלי צפוי להגיע תמורת כ-75 מיליון יורו. הסכום מכובד, אך כאשר מדובר בכוכב בן 24 שמסוגל להיות השוער הטוב בעולם למשך שנים ארוכות, ניתן לומר שזה מחיר מבצע. ואם היו לאלופת אנגליה סימני שאלה כלשהן לגבי העסקה הפוטנציאלית, הרי שהן הוסרו כאשר הפורוטגלי סיפק את אחד המשחקים הגדולים ביותר של שוער בתולדות טורניר בינלאומי כלשהו. את מה שעשה דיוגו קוסטה מול סלובניה בשמינית גמר יורו 2024 ביום שלישי, לא ישכחו בפורטוגל (ובכלל) לעולם.

זה יכול היה להיות ערב טרגי עבור כריסטיאנו רונאלדו שהחמיץ פנדל מול יאן אובלק בהארכה, וערב טרגי לא פחות עבור פפה שאיבד כדור גורלי לבנימין ששקו בדקה ה-115. חלוץ לייפציג דהר קדימה כדי לכבוש את שער הניצחון, אבל דיוגו קוסטה עצר באינסטינקט מופלא את הבעיטה שלו, ואז הדף בדו קרב הפנדלים את כל הנסיונות של הסלובנים מהנקודה הלבנה. יוסיפ איליצ'יץ', יורה באלקובץ, בנימין ורביץ' - כולם בעטו לא רע, וכולם החמיצו. הפורטוגלי הפך לשוער הראשון בתולדות אליפות אירופה ששומר על רשת נקיה בדו קרב, וקור הרוח שלו היה מרשים אפילו יותר מהזינוקים החתוליים.

להורדת אפליקציית וואלה ספורט לחצו כאן

בנימין ששקו שחקן נבחרת סלובניה מחמיץ מול דיוגו קוסטה שוער נבחרת פורטוגל. רויטרס
קור הרוח הרשים יותר מכל. דיוגו קוסטה/רויטרס

כן, דיוגו קוסטה לא מתרגש מכלום על המגרש. לעתים רחוקות הוא יכול לשגות, ולרוע מזלו זה קרה על הבמה הגדולה מול מרוקו לפני שנה וחצי, אך את הטעויות האלה הוא מנצל כדי להשתפר. דיאמנטינו פיגיירדו, מאמן השוערים של פורטו, קבע לאחרונה בראיון: "אחרים מחפשים תירוצים, אבל דיוגו תמיד לוקח אחריות. הוא מודה כאשר הוא מפשל, ועושה את המקסימום כדי ללמוד ממקרים כאלה לעתיד. זה היתרון הכי משמעותי שלו".

דיאמנטינו היה חלק מהצוות שקיבל החלטה שנויה במחלוקת להמתין עם שילובו של דיוגו קוסטה בסגל הראשון של פורטו עד שהשוער 2021. הוא קיבל את אפודת ההרכב זמן קצת לפני שחגג יום הולדת 22, ועד אז שיחק בעיקר בקבוצת המילואים של הדרקונים, על אף שבמועדון הבינו היטב את הפוטנציאל. אחרי הכל, איקר קסיאס בכבודו ובעצמו חנך את הכישרון הצעיר, וקבע עוד ב-2018: "הוא יהיה שוער גדול מאוד". גם ויטור באייה, שוער העבר המפורסם של פורטו, הסכים עם כך לחלוטין. קוסטה, שנולד ב-1999, ביקש מהאגדה רשות לבחור במספר 99 שהיה מזוהה איתו, ובאייה אפילו התלהב מכך. הוא קבע כי העילוי הצעיר יהיה יורשו האולטימטיבי, וצדק. למעשה, כבר עכשיו אפשר לקבוע כי הגיבור הנוכחי טוב יותר מקודמו. הוא פשוט שוער שלם יותר.

לקראת מעבר אפשרי למנצ'סטר סיטי, חשוב להתייחס למשחק הרגל של קוסטה, כי הוא יוצא מהכלל באופן קיצוני. סרג'יו קונסייסאו, מאמן פורטו שסיים את תפקידו זה עתה, הגדיר את השוער שלו כ"מספר 10 נוסף" - לא פחות. הוא מסוגל למסור בדיוק של סנטימטרים לכל הטווחים, ולכן איש בפורטוגל לא הופתע מהבישול שסיפק השוער לגאלנו במשחק ליגת האלופות בלברקוזן באוקטובר 2022. באותו ערב, הוא גם הדף את הפנדל של קרם דמירבאי, ושבוע קודם לכן עצר גם את הבעיטה של פטריק שיק מ-11 מטרים.

כך הוא העניק לפורטו שני נצחונות רצופים על היריבה הגרמנית, אבל השיא עוד היה לפניו. גם במשחק הבא בליגת האלופות, באיצטדיונה של ברוז', נשרק לפנדל לחובת הדרקונים. קוסטה הדף את הבעיטה של האנס ואנאקן, אבל השופט הורה על ביצוע חוזר כי שחקנים נכנסו לרחבה. ברוז' החליפה בועט, ונואה לאנג ניגש לנקודה, אז קוסטה הדף גם את זה. בסך הכל, היו לו 4 עצירות פנדלים בחודש אחד בליגת האלופות. מה כבש יכול להתעלות על זה? אולי 3 הצלות בדו קרב באליפות אירופה.
הוא גם רגיל לזכות בתארים. ב-2016, הוא לא ספג במשך 432 רצופות באליפות אירופה עד גיל 17 בדרך למדליית הזהב. את ספרד בגמר, אגב, ניצחה פורטוגל בפנדלים באדיבותו. בחלוף שנתיים, הוא זכה גם באליפות אירופה עד גיל 19, אם כי את הגמר נאלץ הפסיד אז אחרי שנפצע בחצי הגמר, ובלעדיו זה הפך למאבק מטורף מול איטליה בו ניצחו האדומים-ירוקים 3:4 בהארכה. בעונתו הראשונה כשוער הראשון של פורטו ב-2021/22, הוא זכה באליפות עם הגנה מצוינת - הדרקונים ספגו 22 שערים בלבד ב-34 מחזורים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שוער מנצ'סטר יונייטד אנדרה אונאנה. רויטרס
פער בלתי נתפס. אונאנה/רויטרס

מאזן זהה לא הספיק כדי לסיים שוב במקום הראשון ב-2023, ובעונה החולפת הסתפקה הקבוצה במקום השלישי, אבל גם אז היה לה מאזן הספיגה הטוב בליגה. המועדון חווה משבר לא פשוט במהלך החודשים האחרונים, אך לדיוגו קוסטה מעולם לא היו טענות. הוא שומר על יציבות מופתית ועל שקט נפשי, ולא מהסס להנהיג שחקנים מבוגרים ממנו בהרכב, אפילו כאשר מדובר בפפה בן ה-41. הקשר בין השוער לבלם הוותיק מצוין, וכעת - אחרי ההצלה המדהימה שהצילה את פפה מסיום עגום מאוד לקריירה המפוארת בנבחרת - הוא יהיה חזק אפילו יותר.

לאונאנה יש הרבה סגולות, אבל יש לקמרוני גם לא מעט נקודות תורפה, כפי שאוהדי מנצ'סטר יונייטד למדו בעונה החולפת. לעומתו, דיוגו קוסטה הוא שוער ללא חולשות. הוא אדיר על קו השער, סוגר מצוין את הזוויות, יוצא במהירות לעבר חלוצים (ע"ע ששקו), שולט נהדר ברחבה, מקרין סמכותיות, ועל משחק הרגל הפנומנלי שלו כבר דיברנו. הוא גם צבר נסיון לא מבוטל במשך 3 שנים בפורטו ובנבחרת. לו היה משחק בליגה גדולה יותר מהפורטוגלית, היו מדברים עליו כבר עכשיו במונחים של מועמד לתואר השוער הטוב בעולם. אם התוכניות של מנצ'סטר סיטי יתממשו, זה בדיוק מה שעשוי לקרות בעונה הבאה, ועל הנייר מדובר בשדרוג גם בהשוואה לאדרסון.

כל זה יהיה רלוונטי עוד מעט, אבל בינתיים דיוגו קוסטה מתרכז באתגרים באליפות אירופה. סלובניה מאחוריו, והוא מוכן להתמודד גם מול צרפת שהציגה עד כה יכולת בעייתית בהתקפה. מה הוא מכין לקיליאן אמבפה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully