וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

500 דולר הפכו ל-35 מיליון יורו: הישראלי שפספס בגדול את שוער גאורגיה

1.7.2024 / 12:19

כשגיורגי ממרדשווילי הוצע לדילה גורי, אבי ציוני, מבעלי הקבוצה, הסכים לשלם 1,000 דולר בחודש, 500 פחות משדרש הסוכן. כשערכו מאמיר אחרי יורו אדיר, הוא יודע שעשה את טעות חייו, אבל לא מצטער: "זה המחיר, היום אנו עובדים עם מערכות סקאוטינג משוכללות יותר"

תקציר: ספרד - גאורגיה 1:4/ספורט1

שני השמות הכי חמים של נבחרת גיאורגיה ביורו 2024 היו חביצ'ה קברצחליה, שחקן הכנף של נאפולי, וגיורגי ממרדשוילי, השוער הצעיר והמצוין של ולנסיה. ממרדשוילי (23), הלהיט של יורו 2024, נתן טורניר הרואי, כולל במחצית הראשונה מול ספרד, שאחריה ספג שלושה שערים בדרך לתבוסה הבלתי נמנעת 4:1 והדחה מהטורניר.

מה שכמעט איש לא יודע בישראל הוא שלפני כארבע שנים איש עסקים ישראלי אחד היה רגע מלהחתים אותו במועדון הכדורגל שהוא מחזיק ומנהל, החתמה שבוודאי הייתה משנה את גורל המועדון, דרכו הכלכלית וההתפתחות המקצועית של השוער.

לא, לא מדובר ביעקב שחר, אבי לוזון או בכלל במועדון בישראל, אלא באבי ציוני, רואה חשבון במקצועו ואוהד כדורגל בנשמתו, שלפני 6 שנים הגשים חלום ורכש יחד עם מספר אנשי עסקים ישראלים מועדון כדורגל בליגת העל בגאורגיה - דילה גורי. אחרי שנים ראשונות מאתגרות של היכרות עם הליגה המקומית והאתגרים שלה, בשלוש העונות האחרונות דילה סיימה במקום השלישי והשתתפה במוקדמות המפעלים האירופיים, ונכון לעכשיו, אחרי חצי עונה (העונה בגאורגיה הפוכה - מתחילה במרץ ונגמרת בדצמבר), הקבוצה בבעלות הישראלית מוליכה את הטבלה עם סגל צעיר ומוכשר ומודל סקאוטינג חדשני וייחודי. תכף נגיע גם לזה, אבל קודם נדבר על 500 דולר בחודש שהפרידו בין דילה גורי ה"ישראלית גאורגית" לשוער המצוין.

כל השערים, כל התקצירים - עכשיו באפליקציית וואלה ספורט

גיורגי ממרדשווילי שוער נבחרת גאורגיה. GettyImages
איזה פספוס עצום. ממרדשווילי/GettyImages

ציוני מוביל את כל הניהול הפיננסי והמקצועי של דילה, ובראשו בחירת הצוות המקצועי, החלטות רכש וסגל השחקנים. בדצמבר 2019 חיפש שוער חדש לקבוצה לקראת העונה החדשה והאופציה של ממרדשוילי עלתה. "לא הכרנו את השם שלו, אבל הסוכן שלו הציע לנו אותו", מספר ציוני שנזכר באותו מו"מ, "ממרדשוילי מאד רצה לעבור לדילה, הוא היה בן 18 וקצת ונכנסנו למו"מ - הסוכן ביקש 1,500 דולר בחודש, אנחנו הצענו 1,000 דולר ובסופו של דבר החלטנו לוותר עליו בגלל הפער. הוא חתם בלוקומוטיב טביליסי, נתן שם עונה וחצי אדירות ואחרי המעבר שלו לוולנסיה כבר הבנו מה פספסנו".

ואיזה פספוס זה היה. מחיר השוק של ממרדשוילי נכון לראשון ביוני 2024 הגיע כבר ל-35 מיליון יורו, וניתן לשער שאחרי טורניר מוצלח שכזה, עם 11 הצלות מול צ'כיה, ניצחון הירואי על רונאלדו ונבחרת פורטוגל והופעה מרשימה במחצית הראשונה מול ספרד (כשגם השערים שספג לא היו באשמתו), השווי של השוער הצעיר רק יעלה. ציוני, שמבין כדורגל וגם עסקים, יודע שעשה טעות שהיא חלק מהמשחק.

היום, המועדון שבבעלותו כבר פועל באמצעות מחלקת סקאוטינג חיצונית של חברת "סטארי", שמספקת פלטפורמת וידאו מעקב מתקדמת שיודעת לנטר ולזהות שחקנים צעירים פוטנציאלים בזמן מרחבי העולם, עם תיוג של כל הפעולות של כל השחקנים בפלטפורמה, כדי לייצר דאטה סטטיסטית מפולטרת. בנוסף, צוותים של אוהדי כדורגל שהפכו לסקאוטים בעזרת הכשרה מתאימה בתחום ממלאים דוחות מקצועיים, מנקדים פרמטרים ופעולות, וכך, בעזרת הכוח של חכמת ההמונים דילה מבצעת רכש שחקנים צעירים בצורה איכותית.

"לא עבדנו אז עם מערכת סקאוטינג טכנולוגית כמו היום שיודעת לעקוב אחרי שחקנים צעירים מכל העולם ולאסוף את כל הנתונים והדאטה עליהם בזמן אמת, לא היו לנו את הקשרים שלנו כדי לבדוק על ממרדשוילי, היינו בתחילת הדרך בכדורגל הגיאורגי והיום אנחנו כבר במקום אחר ורואים את זה על המגרש", מספר ציוני.

ההתכתבות בין אבי ציוני לסוכן של גיורגי ממרדשווילי. הסוכן דרש 2000 דולר, הסכים לרדת ל-1500 לחודש - והעסקה התפוצצה. מערכת וואלה,
ההתכתבות בין אבי ציוני לסוכן של גיורגי ממרדשווילי. הסוכן דרש 2000 דולר, הסכים לרדת ל-1500 לחודש - והעסקה התפוצצה/מערכת וואלה

הכדורגל הגיאורגי זכה לחשיפה גדולה בעיקר בזכות קברצחליה, שהוביל את נאפולי לאליפות וביורו הזה הוכיח שוב כמה כשרוני ועוצמתי הוא. ציוני פגש את קברצחליה מספר פעמים ויודע לספר על תחילת דרכו ואיך פרץ: "הוא היה שחקן של דינמו טביליסי, גדל שם באקדמיה ובגיל 16 סוכן ממולח זיהה את הפוטנציאל שלו והבין שהוא לא חתום על שום חוזה. אותו סוכן פנה להורים של חביצ'ה והודיע להם שהוא קונה להם בית חדש ותמורת הבית הזכויות הכלכליות על הבן שלהם יהיו שלו. כך הוא שחרר אותו מדינמו רק בתשלום של דמי השבחה מקומיים, שהפסידה מיליונים בגלל חוזה אחד שלא עשתה בזמן".

הכדורגל המקומי בגאורגיה סובל מכמה בעיות ואתגרים כמו מתקנים לא ראויים, חוסר יכולת לייצר הכנסות משמעותיות מזכויות שידור או מכירת מרצ'נדייז והיעדר קהל רב מהמגרשים. "ההגעה ליורו וההצלחה של השחקנים הגאורגים מחוץ למדינה נותנת בום גדול לכדורגל המקומי. קברצחליה הוא ממש רול מודל עבור צעירים שאפשר להצליח בענק, זה משך ילדים לכדורגל. וזה גם משך המון סקאוטים והתעניינות ממועדונים אירופאיים לשחקנים מקומיים"", מספר ציוני.

אבי ציוני עם חביצ'ה קברצחליה. יחצ,
אבי ציוני עם חביצ'ה קברצחליה/יחצ

אז לנהל מועדון כדורגל בשלט רחוק זה מאתגר, אבל בשביל אוהד כדורגל שרוף כמו מיכאל גור, בעלים נוסף של דילה, זה חלום ילדות שמתגשם, כשהוא חלק מהאוהדים שמשפיעים מקצועית על דילה גורי: "אני חושב שבתור מישהו שתמיד חלם להיות חלק ממשהו גדול בעולם הכדורגל, בדילה בהרבה מובנים אני מגשים לא מעט חלומות. אני חלק מהמשא ומתן, מלווה כל שחקן בתהליך הקליטה במועדון, עושה איתו ניתוחי וידאו אישיים - וזה הסיפוק והתגמול הכי עצום שיש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully