וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תשכחו את פריז: הצל הגדול על ווימבלדון

1.7.2024 / 10:00

ווימבלדון יוצא לדרך, אך לא בטוח שהפעם מדובר בטורניר הגדול של השנה. רגע לפני חבטת הפתיחה, כל מה שצריך לדעת על הדובדבן הבריטי בקצפת, הגרנד סלאם השלישי של השנה, ובמיוחד על גרסת 2024

נובאק דג'וקוביץ' טניסאי סרבי, גמר ווימבלדון 2023. רויטרס
בדמדומי הקריירה. דג'וקוביץ' אשתקד בווימבלדון/רויטרס

יולי מגיע, ויחד איתו גם טורניר ווימבלדון, הגרנד סלאם השלישי של השנה, אך יש האומרים החשוב ביותר. השנה היא אולימפית, וכמו בכל הענפים השונים - הפנים אל פריז. השנה, מזה שנים רבות נראה שכל העיניים מופנות למשחקים האולימפיים ולא לטורניר כי בכל זאת, מדובר באולימפיאדה האחרונה (כנראה, אי אפשר כבר לדעת איתם) של רפאל נדאל ונובאק ג'וקוביץ'.

נולה, הסרבי בן ה-37, מדורג חמישי מבין המבוגרים שישתתפו בווימבלדון השנה, אחרי סטן וואורינקה השוויצרי בן ה-39 ועוד שלושה שחקנים בני גילו של נובאק, כמו גאל מונפיס הצרפתי, פאביו פוניני האיטלקי ואנדי מארי הבריטי. השתתפותו של נובאק הייתה בספק גדול לווימבלדון בשל הפציעה ברולאן גרוס עם קרע במיניסקוס, ואחרי שלושה שבועות הסרבי כן נרשם לטורניר וישתתף. עוד סיבה לספק של המדורג השני בנוסף לפציעה, היא כמובן האולימפיאדה שנפתחת שבוע לאחר סיום ווימבלדון.

השור ממאיורקה נדאל הקצת יותר מבוגר וקצת יותר פציע החליט לוותר על ווימבלדון מראש ולהתכונן לאולימפיאדה. במשטח כמו הדשא, שבו הכדור נמוך ולא קופץ, יהיה קשה מאוד לסרבי עם הברך הפצועה שלו.

הייחוד של ווימבלדון

קודם כל - המשטח. ברוב המאה הקודמת משטח הדשא היה זה ששלט בטורנירי הגרנד סלאם, כאשר גם בארצות הברית הפתוחה וגם באוסטרליה הפתוחה שיחקו בדשא יחד עם ווימבלדון, בעוד שהרולאן גארוס היה היחידי עם החימר. הגרנד סלאם האמריקאי התחרה בדשא עד שנת 1974, בעוד שבאוסטרליה שיחקו עליו עד 1987. עובדה מעניינת - גודל הדשא מדוד והוא לא יעקוף את השמונה מילימטרים.

דבר שני, קוד לבוש. הג'נטלמניות הבריטית הביאה לטורניר הגדול של השנה גם ייחודיות מסוימת - החובה של השחקנים ללבוש לבן, כולל הנעליים והסוליות שלהם. תשאלו את רוג'ר פדרר, שהתבקש להחליף את הנעליים בשנת 2013 כי הסוליה הייתה כתומה. הסיבה לכך היא נראות, ולא כדי להיראות יפה, אלא כדי שלא יראו את עיגולי הזיעה של השחקנים. ב-1880 עיגולי הזיעה נחשבו למכוערים ולא נאים, ונראו בבגדים צבעוניים.

הטניסאים ג'ון איסנר וניקולס מאהו אחרי המשחק. GettyImages
המשחק הארוך בהיסטוריה. איסנר ומהו/GettyImages

אי אפשר שלא להזכיר את המשחק הארוך בהיסטוריה, שנערך מעל ל-11 שעות וחמש דקות במשך שלושה ימים, בין ניקולה מאהו הצרפתי לבין ג'ון איסנר האמריקאי. כאמור, המערכה החמישית נגמרה בתוצאה 68:70 לאמריקאי, היא בלבד נערכה 8 שעות ו-11 דקות. כיום, במקרה של 6:6 במערכה החמישית יתקיים "סופר שובר שיוויון", שבמקום עד שבע נקודות ישוחק עד עשר. החוק של שתי נקודות ההפרש עדיין בא לידי ביטוי. אם התוצאה 9:9 בשובר שוויון, המערכה תיגמר רק כששחקן יוביל בשתי נקודות (תוצאת 10:12 לדוגמה).

ולסיום, כמובן, התות עם קרם ושמפנייה המפורסמים. המסורת הגיעה בכלל מהרומאים, שהאמינו שהתות יביא שמחה וניקיון הדם. זה התחיל בווימבלדון 1877, שם היו רק 200 צופים, ונמשך עד היום, כאשר עשרת אלפים ליטרים של קרם ועשרים ושמונה אלפי קילוגרמים של תות צפויים להיות מוגשים לקהל בווימבלדון, יחד עם 30,000 בקבוקי שמפנייה. כל התותים מגיעים מחוות "הולו" שבקנט. התותים נאספים כל יום לפנות בוקר, כך שהצופים מקבלים אותו טרי מדי יום.

קרלוס אלקראס אלוף רולאן גארוס 2024. GettyImages
בדרך לעוד תואר? אלקראס/GettyImages

למי ששאל מדוע הכדורים בצבע צהוב ניאון, צריך ללכת אחורה לשנות השישים, כאשר ווימבלדון היה פיילוט של רשת השידורים "BBC" הבריטית בשידור צבעוני ולא שחור לבן. הכדורים היו שחורים (בחימר) ולבנים (בדשא). בשל הדשא, הכדורים היו הופכים לירוקים במהלך המשחק, שלא לדבר על האיכות הלא טובה, בלשון המעטה. חברות החדשות התלוננו, ולאחר כמה ניסויים בכמה צבעים, הוחלט בשנת 1972 על ידי איגוד הטניס הבינלאומי (ITF) לשנות את הכדורים לצהובים. בווימבלדון שינו את הכדורים רק יותר מעשור לאחר מכן, ב-1986.

עונת הדשא

לעומת נולה שלא התחרה בטורנירי ההכנה, המובילים לתואר כן השתתפו. יש כאלה שדי הצליחו לבצע את השינוי בין החימר לדשא. המדורג הראשון בעולם יאניק סינר האיטלקי התחרה בטורניר 500 נק' שבהאלה, גרמניה, כאשר עבר את ז'יאז'ן ז'אנג הסיני בחצי הגמר והפולני הורבט הוקארץ' המדורג שביעי בעולם בגמר.

במקביל, טורניר "קווינס" 500 נקודות שבדרום מערב לונדון די הפתיע. הולגר רונה המדורג שביעי בטורניר ופרנסס טיאפואה הודחו כבר ביום הראשון, האלוף המכהן מדורג שני בעולם קרלוס אלקראס הודח ברבע הגמר, במשחק השני שלו שהוביל להידרדרות בדירוג וירד למקום השלישי. מי שכן המשיכו המשיכו את ההתקדמות שלהם הם לורנזו מוסטי (שהודח בשמינית הרולאן נגד נובאק ג'וקוביץ') שהגיע לגמר, שם הפסיד לטומי פול האמריקאי. הוא גם נמצא בתקופה מעולה והפך להיות המדורג המוביל מארצות הברית.

טיילור פריץ טניסאי אמריקאי, זוכה טורניר איסטבורן (מימין) לצד האוסטרלי מקס פרסל. רויטרס
ניצחון על הבמה הקטנה. טיילור פריץ/רויטרס

בשבת הסתיימו סבב ההכנות השלישי בעונת הדשא עם טורנירי 250 נקודות במאיורקה (ספרד) ואיסטבורן (דרום אנגליה), שלא הרבו בשמות גדולים גם בגלל כמות הנקודות באליפות, וגם כי הטורנירים רגע לפני הגרנד סלאם. באיסטבורן טיילור פריץ הוא זה שזכה בפעם השלישית בטורניר, אחרי שלא יצא לו לפגוש שמות גדולים, לאחר שניצח בגמר את מקס פורסל האוסטרלי שהגיע מהמוקדמות.

במאיורקה אלחנדרו טבילו, הצ'יליאני המדורג 24, ניצח את סבסטיאן הופנר האוסטרי וזכה בטורניר. זהו גם טורניר ה-ATP השני שלו. בחצי הגמר טבילו עבר את גאאל מונפיס הצרפתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully