וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכוון לרמה של נוייר: גיאורגי ממרדשווילי זוהר ביורו

26.6.2024 / 14:30

אחרי 11 הצלות מול צ'כיה, יתמודד השוער הגיאורגי מול החוד של פורטוגל באיצטדיון של שאלקה, שם החל את הקריירה אלילו מנואל נוייר. באיירן ויתר על האפשרות להחתימו כיורש של הקפטן לפני שנה, וביורו הוא גורם לה להצטער על שבחרה בדניאל פרץ

תקציר יורו 2024: טורקיה - גאורגיה 1:3/ספורט1

אחרי שגרף מחמאות מכל הכיוונים על 11 ההצלות שביצע במשחק מול צ'כיה, מגיע גיאורגי ממרדשווילי לאיצטדיון מיוחד עבורו. נגד פורטוגל תתמודד גאורגיה בגלזנקירשן - ביתו הראשון של מנואל נוייר, שהיה ונשאר המודל לחיקוי עבור השוער הצעיר שנוסק לגבהים. אביו, שהיה בזמנו שוער חובב בעצמו, גרם לילד להתאהב במקצוע כאשר הראה לו את המשחקים של איקר קסיאס וג'אנלואיג'י בופון, אבל אז נכנס לתמונה הגרמני במונדיאל 2010, והכל השתנה. "נוייר הגדיר את התפקיד הזה מחדש", אומר ממרדשווילי, והביקור במבצרה של שאלקה יהיה סמלי בהחלט מבחינתו.

תסריט מופלא עוד יותר מבחינת הגיאורגי היה יכול להיות לו היה מצטרף לבאיירן מינכן בקיץ שעבר. הבווארים חיפשו אז, כידוע, שוער שימלא את מקומו של נוייר עד להחלמתו. בצל העזיבה של יאן זומר לאינטר, הרעיון המקורי היה להחתים שוער צעיר שמסוגל להתמודד על האפודה הראשונה באופן מיידי, וכך עלה שמו של ממרדשווילי. הוא השלים שנתיים מוצלחות בין הקורות של ולנסיה, אך לא נתפס ככוכב בקנה מידה משמעותי כמו זומר שרצה לשחק באופן קבוע. בבאיירן סברו כי הגיאורגי יסכים בשמחה להיות הגיבוי של נוייר כל עוד זה יהיה רלוונטי, וניהלו משא ומתן מתקדם עם העטלפים.

כל השערים, התקצירים והרגעים הגדולים - הורידו כאן את אפליקציית וואלה ספורט

גיורגי ממרדשווילי שוער נבחרת גיאורגיה. GettyImages
בנעליים של אלילו. ממרדשווילי/GettyImages

ולנסיה שילמה רק מיליון יורו

לאחרונה הודה ממרדשווילי בעצמו כי סוכניו כבר החלו לחפש עבורו בית במינכן, אבל אז העסקה ירדה מהפרק. ולנסיה לא הסכימה לרדת מדרישתה לקבל תמורתו 35 מיליון יורו, והגרמנים החליטו שזה סכום מופרז עבור שוער משנה. התוכניות עברו שינויים נוספים, ובסופו של דבר הגיע לאליאנץ ארנה דניאל פרץ כשוער שלישי, בעוד סוון אולרייך נותר על תקן מחליפו של הקפטן.

לא משנה כמה ולנסיה תקבל עליו, הרווח יהיה פנומנלי, כי הרי היא עצמה קיבלה את ממרדשווילי כמעט חינם, במהלך שהוגדר בדיעבד על ידי המאמן רובן בראחה כ"עסקת המאה". בקיץ 2021, היא שלימה ללוקומוטיב טביליסי 200 אלף יורו תמורת השאלתו, עם אופציה להשלים את הסכום למיליון על מנת לקבל באופן מלא את כרטיסו. תוך חצי שנה, מיהרו העטלפים לממש את האופציה, וקיבלו את אחד השוערים הטובים היציבים ביותר בליגה הספרדית. ניתן לדבר על ממרדשווילי בנשימה אחת עם טיבו קורטואה ומארק-אנדרה טר שטגן, וזה לא מופרך כלל. ההגנה שלו חדירה הרבה יותר מאלה של ריאל מדריד וברצלונה, הוא עסוק הרבה יותר - ומספק כמעט תמיד את הסחורה. לא רע בשביל מישהו שאפילו בגאורגיה לא בדיוק הוערך כראוי בתחילת הדרך.

כי בדינאמו טביליסי, אליה הצטרף כבר בגיל 12, פשוט לא ספרו אותו. מאמני האקדמיה לא ראו בו פוטנציאל מיוחד, וכאשר גדל לא נתנו לו אפילו דקת משחקים בקבוצה הבוגרת. הוא החל לנדוד בהשאלות - תחילה לרוסטאבי, ואז ללוקומוטיבי טביליסי שם משך תשומת לב בזכות ההצגות במוקדמות הליגה האירופית בקיץ 2020.

עוד בוואלה!

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה
גיורגי ממרדשווילי שוער ולנסיה. רויטרס
הרווח יהיה פנומנלי. ממרדשווילי בוולנסיה/רויטרס

החשיפה החלה מול מורוזוב ולסובוי

אף אחד ברוסיה לא ספר את היריבה הגיאורגית הקטנה של דינאמו מוסקבה, אבל ממרדשווילי פשוט נעל את השער והעלה את לומוקוטיבי לשלב הבא. הסגל העשיר של היריבה, שכלל את כוכב בית"ר ירושלים לעתיד גריגורי מורוזוב ואת דניל לסובוי בתקופה טובה יותר בהשוואה לקדנציה במכבי חיפה, לא הכניע אותו עד הפנדל בזמן פציעות שכבר היה חסר ערך - המארחת ניצחה 1:2. "מה השתבש לנו? השוער שלהם תפס יום גדול", תירץ איבן אורדץ, בלי לדעת שאצל ממרדשווילי זה היה יום שגרתי למדי. הוא נתן הצגה מרהיבה אפילו יותר נגד גרנאדה בסיבוב הבא. ואולי לוקומוטיבי הפסידה 2:0, אבל היכולת המופלאה לא נעלמה מעיניו של הסוכן הספרדי אנטוניו לופס שנכח באיצטדיון. הוא יצר קשר עם השוער והכריז כי הוא נחוש להביאו לספרד.

המשימה לא היתה פשוטה כלל, כי מנהלים ספורטיביים רבים מסתכלים בעיקר על הדרכון. הם לא מכירים שוערים גיאורגים כלשהם, ולכן לא מאמינים ששוער גיאורגי יכול להצליח. שוער סלובני אלמוני יגרוף תשומת לב רק כי סמיר חנדאנוביץ' ויאן אובלק כבר הוכיחו את עצמו ככוכבים לפניו. לופס לא האמין למשמע אוזניו כאשר כולם דחו אותו על הסף במשך קרוב לשנה. לבסוף, ולנסיה הסכימה להקשיב כי היא היתה צריכה שוער רביעי, והשאלה תמורת סכום זניח היוותה עסקה הגיונית. אולי זה היה קצת פחות הגיוני מבחינת ממרדשווילי להצטרף בקיץ 2021 למועדון שלא בדיוק בנה עליו בלשון המעטה, אבל הבחור תמיד האמין בעצמו ולא היסס.

יספר סילסן שוער ולנסיה. GettyImages
לא נשאר לו סיכוי. סילסן/GettyImages

אינסטינקטים נדירים, קור רוח נדיר עוד יותר

כבר אחרי האימון הראשון סיפר המאמן חוסה בורדלאס לעיתונאים: "השוער הצעיר הזה הרבה יותר טוב ממה שחשבנו". ואז נפצע יאספר סילסן ההולנדי, וגם שוער המשנה חאומה דומנק, והגיאורגי נזרק לפתע למים העמוקים כבר במשחק הפתיחה. הוא שמר על רשת נקיה בניצחון 0:1 על חטאפה, נבחר לשוער המצטיין של המחזור בספרד כולה. האינסטינקטים, השליטה ברחבה והכושר המנהיגות תפסו את העין, אך התכונה המדהימה ביותר של הגיאורגי היתה קור הרוח. הוא לא מתרגש ממעמדים גדולים, ומשחק מול הקבוצות הגדולות בספרד כאילו היה זה חצר ביתו בטביליסי. אז ברור שהמועדון מיהר לממש את האופציה.

לסילסן, שלקח אותו תחת חסותו והעניק לו המון טיפים, לא היה סיכוי בתחרות, והוא חזר הביתה לניימכן ההולנדית בקיץ 2022. ממרדשווילי הפך רשמית לשוער הראשון של העטלפים, ואין עוררין על כך שהוא אחד הטובים בליגה. היתה לו תרומה כבירה לכך שוולנסיה שרדה בליגה ב-2022/23 עם 45 שערי חובה בלבד בקרבות תחתית קשים. הגיאורגי אף היה מעורב בתקרית לא מחמיאה מבחינתו כאשר התנפל על ויניסיוס שהורחק בהחלטת VAR שערורייתית, אבל הוא גם שמר באותו ערב על רשת נקיה ב-0:1 על ריאל מדריד, והנקודות האלה השאירו בטבלה הסופית את הקבוצה מעל הקו האדום.

הגיוני, אם כך, כי באיירן ראתה בו יורש פוטנציאלי לנוייר. פחות הגיוני לדעת רבים בגרמניה שהיא סירבה לשלם את הסכום הנדרש. ולנסיה נהנתה משירותיו גם בעונה החולפת, בה טיפסה לחלק העליון של הטבלה בזכות ביצועיו בין הקורות. במקביל, את החוויות העוצמתיות ביותר שלו הוא קיבל במוקדמות יורו 2024.

גיורגי ממרדשווילי שוער נבחרת גיאורגיה. GettyImages
מעל כולם ממרדשווילי ביורו/GettyImages

נבחרת של איש אחד? אולי האיש בין הקורות

גאורגיה לא הצטיינה בטורניר בלשון המעטה, ואף ספגה שביעיה ביתית מול ספרד במשחק בו נראתה ההגנה כמו מסננת, אבל השיטה של אופ"א העניקה לה הזדמנות נוספת בפלייאוף דרג ג' בליגת האומות, ושם הגיע הרגע הגדול של ממרדשווילי מבעיני האומה. הגמר מול יוון נערך באיצטדיון הביתי החם בטביליסי, ושם - אחרי שלא עבד קשה במיוחד ב-120 דקות בתיקו מאופס - הוא הדף את הפנדל הגורלי של אנסטסיוס בקאסטאס בדו קרב. בעיטה נוספת של היוונים הלכה החוצה, ואת חגיגות ההעפלה באותו ערב קסום לא ישכחו ממרדשווילי וחבריו לעולם.

ועכשיו הם גאים לייצג את גאורגיה על הבמה הגדולה, לראשונה כמדינה עצמאית, גם אם יש להם עבר מפואר בהחלט במסגרת ברית המועצות. בעיני הקהל הנייטרלי ברחבי העולם, זו היתה אמורה להיות לכאורה "נבחרת של שחקן אחד" - חביצ'ה קברצחליה. בפועל, הקוסם של נאפולי בינתיים לא ממצה את הפוטנציאל, והאיש בין הקורות הוא הכוכב הראשי של הגיאורגים בפער עצום.

עם 197 סנטימטרים, סגירת זוויות נהדרת, זינוקים אקרובטיים ובעיקר ביטחון עצמי שלא יודע גבול, יש שיגדירו אותו אחרי ההצגה מול צ'כיה כשוער המצטיין של האליפות כולה עד כה. אז נכון, פטריק שיק דחק מקרוב אחרי קרן, ובהפסד לטורקיה הכניעו אותו הבעיטות המרהיבות של של מרט מולדור וארדה גולר, אבל מדובר בכדורים שלא ניתן להדוף. את כל מה שאפשר לעצור, ממרדשווילי עצר.

"לא מבין למה באיירן פיספסה את השוער הזה", אמר לותאר מתיאוס, ומסקרן אם המוניטין שלו יעלה עוד יותר אחרי המפגש מול פורטוגל הערב. אם גאורגיה לא תנצח, היא תסיים את דרכה בטורניר אחרי 3 משחקים בלבד, אבל לממרדשווילי גם זה הספיק כדי לרשום את שמו בהיסטוריה של הטורניר. ייתכן שזה יהיה גם משחקו האחרון בטורניר גדול בקריירה, אולם בקבוצותיו הוא יהיה כוכב על למשך עשור לפחות. בגיל 23 בלבד, המסע שלו רק מתחיל, וטבעי שהמסלול עובר גם בביתו הראשון של נוייר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully