וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההישג הגדול בספורט הישראלי שלא שמעתם עליו

20.6.2024 / 15:56

רוברט שוורצמן, נהג רוסי שמתחרה תחת דגל ישראל בעקבות הסנקציות נגד מדינתו, הוביל במרוץ המכוניות המפורסם בעולם

מחוץ לקווים, 19.6.24/צילום: מערכת וואלה עריכת וידאו: זיו שטיינר

במשך שעות אחדות ביום שבת האחרון, מבלי שאף פוליטיקאי צרפתי יתערב, דגל ישראל הוצג לראווה - ויש יאמרו גם בגאווה - באירוע הספורט החשוב ביותר בצרפת בשנה: מרוץ המכוניות 24 השעות של לה מאן. על מכונית פרארי 499P מספר 83 צויר דגל ישראל וכאשר רוברט קוביצה, נהג מרוצים פולני וותיק, העביר את המכונית ואת ההובלה במרוץ לרוברט שוורצמן, נהג מרוצים רוסי-ישראלי צעיר, כשעתיים ורבע אחרי הזינוק, דגל ישראל נראה גם על מסכי הטלוויזיה בצרפת וברחבי העולם. וארמון האליזה נמנע מלהתערב.

זהו ההישג הגדול ביותר למדינה בספורט המוטורי העולמי, במרוץ המכוניות המפורסם בעולם. במשך 100 השנים הראשונות של המרוץ לא נראה בו דגל ישראל, אולם בפרוס המאה השניה על המרוץ, הדגל ישראל הוצג בו לראשונה.

שוורצמן נולד בישראל לפני 24 שנים, ובגיל צעיר הוריו היגרו לסט. פטרסבורג שברוסיה. שם, ובעיקר באיטליה, הוא גילה, החל מגיל חמש, את כישרונו בנהיגת מרוצים. לפני מספר שנים הוא גויס לאקדמיית נהגי המרוצים של פרארי, גיוס המהווה הכרה בכישרון, אם כי ניתן לשער שבין השיקולים של פרארי היה גם שוק המכוניות הרוסי.

לפני שנתיים סיים שוורצמן את הקריירה כג'וניור כאשר השלים עונה שנייה ואחרונה בפורמולה 2, כסגן אלוף הסדרה, עם מספר ניצחונות. פורמולה 2 היא סדרה המזינה בנהגים את פורמולה 1, אולם שוורצמן, שאחדים מעמיתיו לסדרת הג'וניורס מצאו סידורי עבודה בפורמולה 1, לא מצא לעצמו מושב בסדרת המרוצים הבכירה בעולם וכיום הוא משמש כנהג מחליף בסקודריה פרארי. את האקדמיה שלה הוא עזב, אבל נותר חבר במשפחת פרארי, כשצורף לקבוצת המרוצים AF Corse, המריצה מכוניות פרארי חצי רשמיות במרוצי סיבולת, ש-24 השעות של לה מאן הוא המפורסם שבהם.

אוקראינה

בפברואר 2022, ימים אחדים אחרי פלישת רוסיה לאוקראינה, אסרה פדרציית המכוניות הבינלאומיות (FIA) על נהגים רוסים להתחרות בסדרות מרוצים המתנהלות תחת תקנותיה. ניקיטה מזפין, נהג מרוצים רוסי צעיר, שאביו,

ביליונר מהתעשיה הפטרוכימית, מימן לו מושב בקבוצת הפורמולה 1 של האאס, ביותר מ-10 מ' ד' לעונה, גורש מהסדרה וטרם חזר אליה.

לשוורצמן היה מזל טוב יותר. בהיותו יליד ישראל הוא החזיק באזרחות ישראלית, ובסיוע עוסקים ישראלים בספורט מוטורי, הוציא רישיון מרוצים בינלאומי מהתאחדות הספורט המוטורי הישראלית, מה שמחייב אותו להתחרות תחת דגל ישראל. רישיון זה אפשר לו להמשיך להתחרות במרוצי מכוניות, כשהדגל הרוסי הוחלף בדגל ישראל.

כך הגענו למצב שבו נהג ישראלי, תחת דגל ישראל, הוביל במרוץ המכוניות ב-24 השעות של לה מאן, בדיוק ברגע שצרפת אסרה על ישראלים לקחת חלק ביורוסאטורי מתערוכות הנשק הידועות בעולם.

פספורט נוחות

כמי שעושה שימוש בפספורט נוחות, שוורצמן אינו חריג בנוף הספורט הישראלי והעולמי. מאז ימיו של טל ברודי, לפני כמעט 60 שנה, מתנהלת תנועה, ממוטיבציות שונות, של ספורטאים, המנסים למנף את יכולותיהם הספורטיביות במדינה, אל ישראל. לעיתים הם פעילים בישראל, לעיתים, כמו עם נבחרת בייסבול שייצגה את ישראל במשחקים האולימפיים האחרונים, יתכן שאפילו רגלם לא דרכה בישראל. במשך השנים דנו בישראל בשאלות דוגמת 'מי הוא [ספורטאי] יהודי;' מי רשאי לייצג את המדינה באירועים בינלאומיים; היכן עובר הגבול בין לאומיות לייצוג ספורטיבי.

פספורט נוחות אינה המצאה ישראלית. פספורט נוחות שימש ספורטאים אפריקנים, שלא הצליחו להשתלב בנבחרות ארצותיהם, כדי לייצג מדינות אחרות, מהמפרץ הפרסי או אירופה, בתחרויות בינלאומיות, תוך שהם זוכים בתגמולים נאים. המקרה של שוורצמן שונה בנסיבותיו, דומה בפתרונו. פספורט נוחות עם דגל נוחות.

sheen-shitof

עוד בוואלה

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקל

בשיתוף כללית

המרוץ

ובמרוץ 24 השעות של לה מאן שוורצמן לא אכזב. אחרי שירש את קוביצה בהובלה, הוא המשיך להוביל במרוץ בשעתיים ורבע הבאות, וקבע הישג נדיר, אולי יחיד במינו, כאשר הוביל ב-100% מההקפות הראשונות שלו ב-24 השעות של לה מאן, במרוץ הראשון שלו בספקטקל שהתרחש לראשונה ב-1923.

קוביצה זינק למרוץ מהמקום ה-12 בלבד, אבל בתוך זמן קצר עלה מקום החמישי. יכולת נהיגה מעולה בגשם הקפיצה אותו למקום הראשון, אותו העביר לשוורצמן. אבל קוביצה היה גם אחראי לכישלון של מכונית מס. 83. כשש וחצי שעות מהזינוק, כאשר מכונית מס. 83 הובילה במרוץ, קוביצה התנגש במהירות גבוהה, בשעת דמדומים גשומה, באחת ממכוניות ב.מ.וו וזרק אותה מהמסלול. מכונית מס. 83 המשיכה בדרכה, ובהובלה, אולם השופטים מצאו שקוביצה אשם בתאונה, והטילו על המכונית עונש עצירה בפיטס למשך 30 שניות. כולל הכניסה והיציאה מהפיטס, מכונית מס. 83 הפסידה 60 שניות וירדה למקום השביעי.

בהמשך נהגי פרארי מס. 83 התאוששו, וטיפסו בדירוג וארבע שעות לפני הסיום שוורצמן אף דורג שני, בעת שהפרארי מס. 50 הובילה במרוץ, בדרכה לניצחון.

פחות מארבע שעות לסיום שוורצמן נכנס לפיטס, כדי להעביר את המכונית לנהג הסיני יפיי יי, אלא שאז החל להתאבך ענן עשן מהבלמים, אלא שלא זו, ככל הנראה, היתה סיבת הפרישה. תקלת חשמל במערכת ההנעה ההייברידית של המכונית אילצה את המכונאים להודיע על פרישת המכונית מהמרוץ. התקלה, יתכן, שהיתה תוצאה של התאונה של קוביצה, יותר מ-12 שעות קודם לכן. בכך הגיע לסיומו מופע מרשים של פרארי מס. 83, שהובילה במרוץ במשך כ-80 הקפות, כמעט שליש ממספר הקפות אותו השלימה, ויותר מרבע ממספר ההקפות שהשלימה הפרארי המנצחת ב-24 שעות, מכונית שאמנם היתה חלק מקבוצת פרארי, אולם לא ייצגה את פרארי באופן רשמי, ולכן נצבעה בצהוב במקום באדום ונהגיה לבשו סרבלי נהיגת מרוצים צהובים במקום אדומים.

לשוורצמן, שאין ספק שכישוריו מתאימים לפורמולה 1, זו היתה בכורה מדהימה במרוץ המפרך, והוא עתיד להמשיך עם פרארי גם בעונה הבאה (למעט אם יצליח למצוא מושב במכונית פורמולה 1). העונה הוא עוד ימשיך להתחרות בסדרת ה-WEC עם פרארי, במכונית מס. 83.

יעקב צלאל הוא עורך Autonews, אתר מקצועי המסקר את תעשיית הרכב, טכנולוגיית רכב ומסחר. גוגל (בעברית) אוטוניוז.

  • עוד באותו נושא:
  • מרוצים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully