וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תזלזלו בחוטב העצים: מרטין אדם, דמות קאלט חדשה ביורו

19.6.2024 / 10:30

הוא נראה כמו ויקינג, או מטיל כידון במקרה הטוב, אבל למרטין אדם יש מהירות, ראיית משחק ונגיעה רכה בכדור, והוא יודע לכבוש ולבשל. החלוץ המפתיע הוא גיבור נצחי בדרום קוריאה, והוא נהנה מכדורגל עם הומור עצמי ובירה ביד

תקציר יורו 2024: שוויץ - הונגריה 1:3/ספורט1

כאשר נכנס מרטין אדם כמחליף בשורות הונגריה לקראת סיום המשחק מול שווייץ בשבת, הוא גרם למיליוני צופים ברחבי תבל לחייך, ואולי גם לגחך. האם זה באמת כדורגלן? ועוד בנבחרת באליפות אירופה? הרי הוא נראה כמו ויקינג מימי הביניים, או אולי חוטב עצים עם גרזן גדול. מבנה גופו של החלוץ רחב מאוד, וזאת בלשון המעטה. עודף המשקל ניכר עליו היטב. ויש לו גו גם זקן ג'ינג'י ענק כדי להשלים חזות לא שגרתית כלל עבור ספורטאי מקצועני. אפשר אולי לדמיין אותו כמטיל כידון נורבגי באולימפיאדה. סקורר מחונן על מגרש כדורגל? זה ממש לא הגיוני.

אדם רגיל לבדיחות האלה, כמובן. הוא לא מתרגש מהן, ויש לו גם הומור עצמי משובח. כאשר נשאל לפני תחילת הטורניר אם הוא זוכר מה עשה במהלך יורו 2020, הוא השיב מיד: "ברור שכן. שתיתי בירה על הספה בבית". ובאמת, מה עוד יכול היה לעשות שחקן ספסל של פאקס הקטנה? לפני 3 שנים, אדם אפילו לא העז לפנטז על זימון לנבחרת, שלא לדבר על השתתפות בטורניר גדול. ואולם, הכל השתנה לפתע במהלך עונת 2021/22, כשהוא הפציץ 31 שערים ב-32 משחקים בליגה ההונגרית. פאקס, אגב, עדיין היתה תקועה במרכז הטבלה, אבל זה רק הפך את ההישג שלו למרשים יותר, והוא גרם להיסטוריונים לנבור בנתונים עתיקים.

מרטין אדם חוגג עם שחקני נבחרת הונגריה. רויטרס
רגיל לבדיחות. מרטין אדם/רויטרס

גם פושקאש לא היה רזה

התברר להונגרים כי מאז עונת 1979/80 לא היה מישהו שהבקיע 30 שערי ליגה בעונה אחת. אז עשה את זה לאסלו פאזקאש, שהוא אגדה בקנה מידה משמעותי אשר מדורג שני במספר ההופעות בנבחרת במאה ה-20. את פרנץ פושקאש הוא מקדים, כמובן, רק כי הכוכב המיתולוגי ערק מהונגריה לספרד, ולא הופיע בנבחרת כאשר שיחק בריאל מדריד, אבל זה כבר סיפור אחר לגמרי. הזכרנו את זה כאן כדי ששמו של פושקאש יופיע בכתבה על מרטין אדם - זה גם כבוד עבורו, וגם הזדמנות להדגיש שמבנה גופו של פושקאש מעולם לא היה אתלטי במיוחד, וזה לא הפריע לו להיות אחד הגדולים בהיסטוריה. אז אולי בהונגריה לא צריכים לייחס חשיבות רבה מדי למראה החיצוני של שחקנים ולשפוט אותם לפי יכולותיהם בלבד.

זה מה שעשה המאמן הלאומי מרקו רוסי. האיטלקי ביקר לא פעם את אדם בעבר, וטען כי הוא עצלן מדי על המגרש, אבל גישתו השתנתה בתחילת 2022, כאשר הוא החל לדבר על זימון אפשרי. לנוכח קצב ההבקעות המופלא של החלוץ, ציין רוסי: "אני עוקב אחרי מרטין כל הזמן. הוא הבין מה הוא צריך לעשות כדי להצליח. הוא רץ יותר, נהיה אגרסיבי יותר, וגם ירד במשקל".

ההערה האחרונה היתה נכונה בהחלט, כי אדם הוריד כ-15 קילוגרמים ממשקלו בעקבות מעבר לתזונה צמחונית. הוא עדיין נהנה לשתות בירה, אבל הפך לזריז יותר על הדשא - ולמעשה מעולם לא היה איטי. שחקני יריב נוטים אולי לזלזל בו כשהם רואים אותו, אך לאדם יש מהירות מפתיעה ביחס למימדיו, והוא אפילו תופקד לא פעם כקיצוני. העמדה האהובה שלו היא חלוץ מרכזי, ושם הוא אמור לתרום בנבחרת, אליה זומן לראשונה בגיל 27 לקראת סוף העונה המזהירה בה הציג ממוצע של שער למשחק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
פרנץ פושקאש מאמן פנאתינייקוס. Wesley, GettyImages
לא היה אתלטי במיוחד. פושקאש/GettyImages, Wesley

שני בישולים ב-0:4 על אנגליה

ויש לו עוד כמה תכונות לא צפויות. תאמינו או לא, אדם ניחן בראיית משחק מעולה ובשליטה טובה בכדור, ואפילו יש לו נגיעה ראשונה רכה כשהוא מקבל מסירות ברחבה. בלמים שלא מכירים אותו לא חושבים שהוא מסוגל לספק בישולים חכמים ועדינים, אבל זה בדיוק מה שהוא עשה במשחקו הגדול ביותר בקריירה במדי הנבחרת. ולא פעם אחת, אלא פעמיים.

היה זה בדיוק לפני שנתיים, במשחק ליגת האומות מול אנגליה במוליניו, איצטדיונה של וולבס. ההונגרים הובילו 0:1 באמצע המחצית השניה, ובאופן עקרוני היו אמורים לנסות לשמור על התוצאה, אבל רוסי הדהים את הפרשנים כאשר שלח את אדם למערכה דווקא בעיתוי הזה. שניות ספורות מאוחר יותר, סיפק אדם אסיסט נפלא לרולאנד שאלאי, ואז אירגן בישול גם לז'ולט נאד. האורחים חגגו 0:4 סנסציוני, ואם כבר מדברים על פושקאש - ההפרש היה גבוה יותר מאשר באחד המשחקים החשובים ביותר בתולדות הכדורגל כשנבחרת הפלא ההונגרית הביסה את אנגליה 3:6 בוומבלי ב-1953.

אדם היה ברקיע השביעי, אבל הצטער קצת שהמשחק לא נערך באולד טראפורד, כי הוא אוהד שרוף של מנצ'סטר יונייטד. כנער, הוא חלם ללבוש את החולצה האדומה, אבל בהמשך מיתן את ציפיותיו כמתבקש, וסיפר במולדתו שהמטרה היא להגיע לליגת המשנה באנגליה, בה אמור להיות ביקוש לחלוצים פיזיים מסוגו. סקאוטים מבריטניה אכן שמו לב אליו אחרי צמד הבישולים מול נבחרת שלושת האריות, אבל הצעה כספית ממשית הגיעה לפאקס מכיוון אחר לגמרי. במקום לעבור לפרסטון או בלקבורן, חתם אדם בדרום קוריאה, כי אולסן שילמה תמורתו לפאקס יותר ממיליון יורו ביולי 2022.

מרטין אדם, שחקן נבחרת הונגריה. רויטרס
חלם על אולד טראפורד. מרטין אדם/רויטרס

המהפך הגדול בתולדות קוריאה

השינוי היה קיצוני בהחלט. אדם גדל בכפר של כאלפיים תושבים אי שם בדרומה של הונגריה, ואוהב חיים שקטים ושלווים. לפתע, הוא נחת בעיר גדולה עם תרבות אחרת לגמרי, בעוד אוהדי אולסן לא ממש האמינו שהוא כדורגלן מקצועני. אז הנה לכם עוד תפנית חדה בעלילה - תוך חודשים ספורים הוא כבר הפך לאחד הגיבורים הגדולים והאהובים ביותר בתולדות המועדון, ורשם את שמו בספרי ההיסוטירה באותיות זהב ממש.

צריך להבין את הסיטואציה. נכון לרגע הגעתו, סבלה אולסן מבצורת בת 17 שנה ללא אליפות. התואר האחרון שלה היה ב-2005, ובינתיים היריבה המושבעת ג'ונבוק השתלטה לחלוטין על העניינים. היא זכתה ב-5 אליפויות רצופות, בעוד אולסן רק פיספסה וסיימה כסגנית גם ב-2019, גם ב-2020, וגם ב-2021. היא היתה הלוזרית האולטימטיבית, והמחשבה הזו ליוותה אותה במשחק העונה הקריטי מול ג'ונבוק שנערך במגרשה באוקטובר 2022.

באופן לגמרי לא מפתיע, ג'ונבוק עלתה ליתרון במחצית הראשונה, וכל נסיונותיה של אולסן עלו בתוהו. האוהדים כבר הכינו את עצמם נפשית לפיאסקו נוסף, אבל אז נשלף מהספסל אדם. עמוק בזמן פציעות, קיבלה אולסן פנדל, וחוטב העצים ההונגרי ניגש לנקודה הלבנה כדי לבצע אותו. "אני לא מרגיש לחץ כשאני משחק כדורגל", הוא אומר - ולכן הוחלט שהוא המתאים ביותר למשימה. הכדור הלך פנימה, ואולסן חגגה 1:1 בדקה ה-97, אבל זה לא היה סוף הסיפור, כי בדקה ה-100 השלים אדם צמד בנגיחה אחרי קרן, קבע 1:2 והבטיח מעשית את התואר הנכסף. תראו מה קרה אז ביציעים.

"לא משנה אם משחק 10 או 90 דקות"

בחלוף שבוע, היתה צריכה אולסן לנצח את גאנגוון כדי לזכות באליפות באופן מתימטי, ושוב נקלעה לפיגור במחצית השניה. שוב אדם עלה מהספסל, ושוב הוא פתר את כל הבעיות. בדקה ה-75 הוא זינק כדי להסיט בראשו כדור גובה לעבר חברו לקבוצה שהישווה ל-1:1. בדקה ה-86, הוא השלים את המהפך בעצמו, ואולסן ניצחה 1:2. רצף הכשלונות של המועדון נקטע סוף כל סוף, וגם ההונגרי ליקט תואר ראשון בקריירה.

ב-2023, שמרה אולסן על כתר האליפות, ואדם היה אלוף דרום קוריאה בפעם השניה ברציפות. גם אז אז השתמש בו המאמן הונג מיונג-בו בעיקר כמחליף, והוא לא הביעה התנגדות נחרצת. "ברור שהייתי מעדיף לשחק יותר, אבל זה לא הדבר החשוב ביותר. זה לא באמת משנה אם אני משחק 10, 20 או 90 דקות. המטרה היא לעשות את המקסימום בכל רגע שאני מקבל על המגרש. ויש גם כיף מסוים להיכנס כמחליף ולחולל את המפנה לקראת שריקת הסיום. אני נהנה מזה", הוא אמר בשנה שעברה בראיון בהונגריה.

זה בדיוק התפקיד שלו בנבחרת. אדם פתח אמנם 4 פעמים בהרכב במוקדמות, ואפילו הבקיע בשני המפגשים מול בולגריה, אבל ההיררכיה ברורה. ברנבאש וארגה, הסקורר המצטיין של פרנצווארוש, הוא החלוץ המרכזי המוביל, ואדם אמור להיכנס כמחליף ולתרום את חלקו בדקות האחרונות. זה מה שהיה בשבת מול שווייץ, ולא הניב את התוצאות כאשר הונגריה הפסידה 3:1. בסבירות גבוהה למדי, הוא ייכנס כמחליף גם הערב מול גרמניה.
מנטור שכבש שלושער כמחליף במונדיאל

באופן אירוני, היה לו בזמנו מנטור מעולה בנושא. לאסלו קיש הוא השחקן היחיד בהיסטוריה שהבקיע שלושער כמחליף במונדיאל. הוא נכנס במחצית מול אל סלבדור ב-1982, והיה שותף בכיר לניצחון 1:10 - הפעם היחידה בה נכבשה עשיריה בגביע העולם. מדובר באחד השחקנים הטובים שידעה ושאש, ואחרי הפרישה העביר העביר קיש שיעורים באקדמיה שלה. אדם, שלמד שם מגיל 14, זוכר זאת היטב. "קיש היה מגיע פעמיים בשבוע בבקרים כדי לעבוד רק עם החלוצים, ולמדתי ממנו המון", הוא סיפר. עכשיו זה הזמן ליישם.

שלושער כנראה לא יהיה כאן, אבל מה עם צמד? או לפחות שער אחד? או אולי בישול? גם זה יגרום לכל המדינה אושר, והוא יודע לעשות זאת מצוין. כן, מרטין אדם לא נראה כמו כדורגלן, אבל הוא נמצא בטורניר בזכות, ובגיל כמעט 30 הגיע לפסגות עליהן לא חלם כאשר שכב על הספה עם בירה. מותר לכם לחייך כשאתם רואים אותו על המסך, אבל בשום אופן לא לזלזל בו. תאחלו לו המון הצלחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully