וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להיות או לא להיות? דנמרק ואריקסן רוצים לחזור בגדול

16.6.2024 / 12:00

שלוש שנים אחרי הקריסה המבהילה על הדשא ושנה וחצי אחרי הפיאסקו במונדיאל, הדנים וכוכבם הגדול שוב חולמים בענק למרות שהמציאות מאיימת להוריד אותם לקרקע

שער הקאמבק של כריסטיאן אריקסן במדי נבחרת דנמרק לרשת הולנד/ספורט1

זה היה משחק ידידות חסר חשיבות בין הולנד לדנמרק, על הדשא דווקא התפתח משחק אטרקטיבי, אבל במאי הטלוויזיה הלך פעם אחר פעם לספסל הדני. לא היה מדובר בתגרה שהתפתחה שם או אירוע דרמטי אחר, המצלמה הלכה רק לשחקן אחד לבוש אימונית שחורה שחיכה להזדמנות שלו, היה זה כריסטיאן אריקסן. במחצית, תשעה חודשים בלבד לאחר שקרס על הדשא ביורו 2020, עלה אריקסן לשחק שוב בנבחרת, אם תרצו, הוא ערך הופעת בכורה בפעם השנייה. דקה לאחר מכן הוא גם כבש.

תשעה חודשים אחורה. זה היה אחד הרגעים הדרמטיים ביותר בתולדות הכדורגל העולמי, בדקה ה-43 אריקסן נפל וכל מי שהיה במגרש או צפה מהבית הבין שמשהו חריג קרה. ואז, בזמן שצוותי הרפואה נלחמים על חייו, נלחמו החברים של אריקסן על כבודו. הם עמדו שם בשורה: יונאס ווינד, אנדראס כריסטיאנסן, תומאס דילייני, סימון קיאר, יוסוף פאולסן, יואקים מיילה, מרטין ברייטווייט וקספר שמייכל. הם עמדו חוצץ בינו לבין אלפים באיצטדיון ומיליוני הצופים בבית, לא מוכנים שההמונים יראו את הכוכב שלהם שוכב חסר אונים על הדשא.

דנמרק של יורו 2020 הייתה מקור לגאווה, היא הייתה נבחרת מגובשת, מאוזנת וווינרית, כזו שהלהיבה את אירופה כל הדרך לחצי הגמר. ההצלחה הדנית הורכבה קודם כל מקבוצה, כוכבי על, ודאי אחרי העזיבה של אריקסון לא ממש היו שם. מבט אל רשימת הכובשים שלה בטורניר יעיד על כך, היו שם מיילה וכריסטיאנסן מההגנה, הקשרים דאמסגרד, דילייני ופאולסן והחלוצים דולברג וברייטווייט. יחד, הם הגיעו עד להארכה של חצי הגמר, אבל כל זה קרה רק אחרי שעמדה כפסע מהדחה ועם הגב אל הקיר.

שחקני נבחרת דנמרק ואנשי הצוות הרפואי מקיפים את כריסטיאן אריקסן. רויטרס
אחד הרגעים הדרמטיים ביותר בתולדות הכדורגל העולמי. אריקסן/רויטרס

פחות משעתיים אחרי שאריקסן פונה לבית החולים הנבחרות חזרו לשחק, אבל הראש של הדנים לא ממש היה שם, פינלנד עלתה ליתרון, דנמרק החמיצה פנדל והמשחק הראשון של היורו הסתיים בהפסד. אם זה לא הספיק, במחזור השני חיכתה להם בלגיה החזקה שגם ניצחה 1:2. הדנים הגיעו למשחק האחרון נגד רוסיה כשהם יודעים שזו ההזדמנות האחרונה, גם תיקו לא יספיק.

ייתכן שהייתה זו הנבחרת ההיא של 92 שהביאה את ההשראה, אולי היה זה האירוע הטראגי של אריקסן, אבל דנמרק הגיע למשחק נגד רוסיה ושטפה את הדשא כל הדרך לניצחון 1:4 ומקום בשמינית הגמר. למרות הניצחון, למאמן הדני יולמאנד הייתה בעיה, החלוצים שלו טרם כבשו בטורניר. אז הוא עשה שינוי, ברייטווייט ירד לספסל ומי שפתח נגד וויילס בשמינית הגמר היה קספר דולברג ששיחק עד אז 40 דקות בלבד. דולברג השיב עם צמד, דנמרק ניצחה 0:4 ועלתה לרבע הגמר.

דולברג לא עצר כאן, גם ברבע הגמר נגד צ'כיה הוא כבש, דנמרק ניצחה 1:2 ואחרי עוד תצוגת כדורגל משובחת מצאו עצמם הדנים בחצי הגמר נגד אנגליה, הישג השיא שלהם מאז הזכייה הסנסציונית ביורו 92. בחצי הגמר נגד אנגליה בוומבלי המסע הדני נגמר וגם זה רק אחרי הפסד בהארכה. ההדחה של דנמרק הייתה כואבת, אבל הטורניר הזה היה הצלחה אדירה, דנמרק הייתה כל מה שנבחרת מדרג ביניים רוצה להיות. היא הייתה שילוב של מנהיג כריזמטי נוסח סימון קיאר בהגנה, קישור יצירתי בדמות יוסוף פאולסן ואמיל הוייברג, היה שם הכישרון הצעיר דמסגור וגם את דולברג, החלוץ הכובש שלא ידע שהוא כזה. וכמובן, שוער ממשפחת שמייכל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מאט לקי שחקן נבחרת אוסטרליה כובש לרשת נבחרת דנמרק. רויטרס
הנפילה היתה כואבת/רויטרס

דווקא כשדנמרק התחילה להחשיב את עצמה כאחת הנבחרות המובילות באירופה, הגיעה הנפילה הכואבת. למונדיאל 2022 הגיע כשסיימה את המוקדמות במקום הראשון כולל שני ניצחונות על ישראל. נישאים על גלי ההצלחה מהיורו, הדנים הגיעו למונדיאל כאחת הנבחרות המלהיבות ביותר וגם האהובות ביותר. ועם המעמד החדש הם גם התעסקו במעגלים היותר רחבים של הכדורגל, הם מחו נגד המארחים מקטאר והציגו מודל חדש של נבחרת, נאה והישגית מחד אך לא מתפשרת גם בסוגיות החברתיות שמסביב למשחק. וכל הדבר הזה קרס במשחק הראשון.

כבר במשחק הפתיחה נגד טוניסיה היה אפשר לראות שמשהו שם לא עובד, לא היה זכר לנבחרת הדנית ששטפה את המגרש ביורו הקודם והמשחק נגמר בתיקו 0:0 משמים, במשחק השני חיכו לה צרפת ואמבפה שגם ניצחו 1:2 הודות לכוכב הגדול. דנמרק הגיע שוב למחזור השלישי עם הגב אל הקיר כשהפעם מחכה לה אוסטרליה, על הנייר, המשחק הקל בבית. אבל לאוסטרלים היו תוכניות אחרות, הם ניצלו יכולת חלשה של דנמרק וניצחו 0:1. דנמרק הודחה, היא סיימה במקום האחרון, עם נקודה אחת ושער אחד בלבד. אריקסן אגב, שיחק 90 דקות בשלושת המשחקים.

רסמוס הוילונד, נבחרת דנמרק. Jurij Kodrun, GettyImages
הכוח החדש. הוילונד/GettyImages, Jurij Kodrun

דנמרק של היורו הזה היא לא דנמרק של היורו הקודם. אריקסן קיאר ושמייכל כבר בשלהי הקריירה, פאולסן והוייברג שהצטיינו ביורו הקודם חוו עונה חסרת יציבות ובקושי שיחקו ודמסגור הכישרון הגדול עדיין מחכה לפריצה. אבל כוחות חדשים ממלאים את השורות: הוילונד חלוצה של יונייטד, אלכסנדר בה שמככב בבנפיקה, יולמאנד שנתן עונה מצויינת בספורטינג, אנדרסן בלמה של קריסטל פאלאס או אנדראס סקוב אולסן שנתן עונה אדירה בקלאב ברוז'.

ב-17 בנובמבר, אירחה דנמרק את סלובניה לקרב ישיר על ראשות הבית במוקדמות היורו. היו אלה כוכבי היורו הקודם דילייני ומיילה שכבשו עבור דנמרק והעניקו לה ניצחון 1:2 ואת ראשות הבית. היום (19:00, ספורט1) ייפגשו השתיים שוב במשחק הפתיחה של בית C כשהדנים מקווים לשחזר את התוצאה.

דנמרק עברה הכל בארבעת השנים האחרונות, אבל גם הכישלון במונדיאל לא מחק את הרושם שיצרה הנבחרת על האוהדים ברחבי העולם, ויכול להיות שגם הפעם, שילוב של כוחות ישנים וכוכבים חדשים יגרום לנבחרת של יולמאנד להפתיע את כולם, אנחנו רק נקווה שהכל יעבור בשלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully