וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וזוהי רק ההתחלה: הסנסציות של משחקי הפתיחה בטורנירים הגדולים

14.6.2024 / 12:00

הטראומה של רונאלדו, המכה הכפולה של מראדונה, הסטירה שחטפה צרפת ובהלת הבית של אנגליה. התקדימים שצריכים לגרום לגרמניה לחשוש לפני המפגש עם סקוטלנד בפתיחת יורו 2024

תקציר: גרמניה - יוון 1:2/ספורט1

גרמניה מקווה לפתוח את אליפות אירופה הביתית עם ניצחון חלק על סקוטלנד ביום שישי בערב (22:00, ספורט1), אבל משחקי הפתיחה של טורנירים גדולים לא תמיד מתפתחים לפי הציפיות. הנה תזכורת לכמה סנסציות מרעישות שנרשמו בהם.

הורידו עכשיו את אפליקציית וואלה ספורט החדשה

פורטוגל - יוון 2:1, יורו 2004

כריסטיאנו רונאלדו המאוכזב במשחק הפתיחה של יורו 2004, בו הפסידה נבחרת פורטוגל מול נבחרת יוון. Alex Livesey, GettyImages
כריסטיאנו רונאלדו המאוכזב במשחק הפתיחה של יורו 2004, בו הפסידה נבחרת פורטוגל מול נבחרת יוון/GettyImages, Alex Livesey

נתחיל מההפתעה החריגה מלפני 20 שנה. פורטוגל אירחה את יורו 2004 במטרה מוצהרת לזכות בו, למרות שחוותה אכזבה גדולה כאשר הודחה בשלב הבתים במונדיאל שנתיים קודם לכן. על מנת לתקן את המעוות, היא גייסה את המאמן שהניף את גביע העולם ביפן - פליפאו סקולארי הברזילאי נבחר על מנת לעשות היסטוריה ולזכות במדליות הזהב גם באליפות אירופה. מפגש מול יוון נתפס כמשחק הפתיחה הנוח ביותר על הנייר, ולמעטים מאוד היה ספק כי משהו יכול להשתבש דווקא בו.

כי היוונים הוגדרו כאחת הנבחרות הנחותות בטורניר, ורבים ראו בהם את המתמודדת החלשה מכולן. היא העפילה אמנם בעקבות רצף של שישה ניצחונות רצופים ללא ספיגה במוקדמות, אך זה לא היה אמור להיות יותר מקוריוז. בנבחרת של המאמן הגרמני אוטו רהאגל לא היו כוכבים מוכרים ביבשת, והיא הציגה בעיקר כדורגל הגנתי. לואיס פיגו, רוי קוסטה, סימאו ופאולטה היו צפויים לפרוץ את הבונקר ללא בעיות מיוחדות.

כולם יודעים איך זה נגמר. יוון הימרה על התקפה בפתיחת המשחק, ובעיטה של יורגוס קראגוניס ממרחק בדקה השביעית נכנסה לרשת בגלל זינוק רע של השוער ריקרדו. הספיגה הכניסה את הפורטוגלים להלם, וגם הכניסה של דקו וכריסטיאנו רונאלדו הצעיר במחצית לא שינתה מהותית את התמונה. רונאלדו הוא זה שהכשיל את יורקאס סייטארידיס ברחבה בדקה ה-51, ואנג'לוס בסינאס קבע 0:2 בפנדל. הכוכב העולה של מנצ'סטר יונייטד צימק בנגיחה בזמן פציעות, אבל הפורטוגלים הפסידו.

זה לא היווה אסון מבחינתם, כי הם טיפסו בכל זאת למקום הראשון, עלו לרבע הגמר והגיעו עד הגמר. האסון היה כאשר הפסידו שוב ליוון במעמד החשוב ביותר, אך זה כבר סיפור אחר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

צרפת - סנגל 1:0, מונדיאל 2002

פאפה בובה דיופ נבחרת סנגל מול תיירי הנרי נבחרת צרפת מונדיאל 2002. Henri Szwarc, GettyImages
פאפה בובה דיופ נבחרת סנגל מול תיירי הנרי נבחרת צרפת מונדיאל 2002/GettyImages, Henri Szwarc

אם כבר הזכרנו את המונדיאל ב-2002, אז הוא התחיל בסנסציה מופלאה. משחק הפתיחה בסיאול הפגיש בין אלופת העולם ואלופת אירופה הגאה, שהתמודדה מול קולוניה צרפתית לשעבר. הסנגלים ערכו את הופעת הבכורה בגביע העולם, וכל שחקני הסגל שלה למעט השוערים המחליפים ייצגו קבוצות מהליגה הצרפתית. זה היה סוג של דרבי מיוחד, והפייבוריטית הייתה ברורה לחלוטין. העניין הוא כי הפייבוריטית הייתה עסוקה רק בשאלה אחת שהרסה את הכנותיה.

האם זינדין זידאן יהיה כשיר? זו הייתה הסוגיה שהטרידה את כולם, ואיכשהו כל יתר השחקנים לא נחשבו לטובים מספיק ללא זיזו. יורי דז'ורקף, סילבן וילטורד, תיירי הנרי ודויד טרזגה עלו בחוליה הקדמית מול הסנגלים, אבל בתקשורת דיברו על זידאן - ועל המגרש דיברו הסנגלים. המאמן הצרפתי ברונו מטסו הכין את חניכיו באופן אופטימלי, והביטחון העצמי שלהם היה בשמיים. הם האמינו ביכולתם לרשום פרק נדיר בתולדות הכדורגל, הפעילו לחץ על כל המגרש, ולא היססו לשלוח שחקנים רבים קדימה.

הפרס הגיע כאשר פאפ בובה דיופ הכניע את פביאן בארטז בדקה ה-30 ופצח בריקוד החינני מסביב לחולצה שהוריד. הקפטן אליו סיסה הנהיג, חלילו פאדיגה ואל-חאג'י דיוף נתנו שואו בחלק הקדמי, והצופים הנייטרלים נהנו עד הגג כאשר האנדרדוג מאפריקה השלים ניצחון מפואר. הם תמכו בסנגל כל הדרך לרבע הגמר, בעוד צרפת הודחה בשלב הבתים מבלי לכבוש שער, גם אם זידאן החלים ושותף במשחק האחרון.

ארגנטינה - קמרון 1:0, מונדיאל 1990

שחקני נבחרת קמרון חוגגים מול חורחה בורוצ'אגה, נסטור לורנסו שחקני נבחרת ארגנטינה, משחק הפתיחה של הגביע העולמי 1990. רויטרס
שחקני נבחרת קמרון חוגגים מול חורחה בורוצ'אגה, נסטור לורנסו שחקני נבחרת ארגנטינה, משחק הפתיחה של הגביע העולמי 1990/רויטרס

12 שנה קודם לכן, הריעו כולם לאנדרדוג אחר מאפריקה שהיכה באלופת העולם. הקמרונים הדהימו את ארגנטינה בסן סירו, ובהתחשב בהכנה הלקויה שלהם לטורניר זה היה סוג של נס. הברדק חגג במחנה האימונים של האריות, והשוער ז'וזף אנטואן בל הודח והושעה בעקבות ראיון בו העביר ביקורת נוקבת על התנאים המחפירים. רוז'ה מילה, חלוץ בן 38 שכבר פרש מעשית מכדורגל, שוכנע להגיע לסגל ברגע האחרון לבקשת נשיא המדינה. זה היה עלול להיות פיאסקו ביזארי, אבל המאמן הסובייטי ואלרי נפומניאשצ'י השכיל ללכד את השחקנים האלמוניים ליחידה מלוכדת והגה את הטקטיקה הנכונה.

נגד הארגנטינה הטקטיקה הזו הייתה צינית במיוחד. שחקני קמרון קיבלו הנחיה ברורה לכסח את הדרום אמריקאים, ובמיוחד את דייגו מראדונה ואת קלאודיו קאניג'ה. נפומניאשצ'י יצא מנקודת הנחה שהארגנטינים יחששו להיפצע ולהחמיץ את שאר הטורניר, ורצה להפחיד אותם כמה שיותר. התוכנית הצליחה, אך היא לא הייתה אידיאלית כי האלימות הובילה לספיגת כרטיסים - גם אם בעידן המדובר השופטים היו סלחנים הרבה יותר כלפי עבריינים. אנדרה קאנה-ביאיק הורחק בדקה ה-61, והנחת היסוד הייתה כי לאפריקנים יהיה קשה לשמור על רשת נקייה בנחיתות מספרית במשך חצי שעה.

במקום זאת, דווקא הם הבקיעו. פרנסואה אומאם-ביאיק ניתר מעל כולם ברחבה, שלח נגיחה סתמית למדי, והיא חדרה משום מה לרשת מתחת לבטנו של השוער נרי פומפידו. מהמכה הזו לא התאוששה אלופת העולם, מה גם שהקמרונים המשיכו להכות בה. בנז'מין מאסינג הורחק אף הוא בצהוב שני אחרי שהעיף את קאניג'ה גבוה באוויר, אבל גם בתשעה שחקנים שמרה קמרון על 0:1. היא הגיעה באותו קיץ לרבע הגמר, ושיחקה כדורגל חיובי הרבה יותר מול רומניה, קולומביה ואנגליה. ארגנטינה, מצידה, זחלה אפילו עד הגמר.

ארגנטינה - בלגיה 1:0, מונדיאל 1982

דייגו מראדונה בין שחקני נבחרת בלגיה בהפסד של נבחרת ארגנטינה במשחק הפתיחה של מונדיאל 1982. GettyImages
דייגו מראדונה בין שחקני נבחרת בלגיה בהפסד של נבחרת ארגנטינה במשחק הפתיחה של מונדיאל 1982/GettyImages

זה לא היה ההפסד הראשון של ארגנטינה במשחק הפתיחה של גביע העולם אליו הגיעה על תקן אלופה. התקדים התרחש שמונה שנים קודם לכן בקאמפ נואו, שם ערך דייגו מראדונה את הופעת הבכורה בטורניר. ב-1978 לא כלל אותו המאמן ססאר לואיס מנוטי בסגל, בהחלטה שנויה מאוד במחלוקת, כי הוא היה רק נער בן 17. במונדיאל בספרד הוא כבר היה כוכב מוכר בן 21, ודרך במשחק המדובר באצטדיון שיהפוך לביתו - בתום הטורניר רכשה אותו ברצלונה מבוקה ג'וניורס. ההמולה סביבו הייתה גדולה, אבל ליריבה היו תוכניות אחרות לגמרי.

בלגיה, יש להדגיש, הגיעה לטורניר כשהיא סגנית אלופת אירופה. היא אפילו לא הייתה רחוקה מלנצח את מערב גרמניה בגמר יורו 80, ולרשותו של המאמן גי טיס עמד סגל נהדר - די להזכיר את השוער ז'אן-מארי פאף, המגן אריק גרטס והחלוץ הצעיר יאן קולמאנס. לפיכך, לא היה נכון במיוחד להגדיר אותה כאנדרדוג מוחלט, ובהשוואה לנצחונות של קמרון וסנגל שבאו בטורנירים מאוחרים יותר זו לא הייתה סנסציה מבחינת הפרשנים שמבינים עניין. אלא שלא כולם מבינים עניין - וההפסד של ארגנטינה נתפס ברחבי העולם כמפתיע.

השדים האדומים שמרו היטב על מראדונה ועל מריו קמפס, ולארגנטינה לא היו מצבי הבקעה רבים בערב מתסכל. דווקא בלגיה החמיצה יותר, ואלכס צ'רניאטינסקי נגח החוצה מול שער ריק לנוכח הפקרות בהגנת אלביסלסטה. אחרי ההפסקה האלופה כבר נענשה. מסירה ארוכה של פרנקי ורקאוטרן מצא את ארווין ואנדנברג חופשי ומאושר ברחבה. היה לו זמן רב להשתלט על הכדור, לבחון את השוער אובלדו פיליול ולשאול אותו לאיזו פינה הוא מעדיף את הבעיטה. כך נכבש השער היחיד במשחק, והתוצאה הייתה מוצדקת.

אנגליה - שוויץ 1:1, יורו 1996

טדי שרינגהאם שחקן נבחרת אנגליה מול שחקני נבחרת פולין במשחק הפתיחה של יורו 1996. Bongarts, GettyImages
טדי שרינגהאם שחקן נבחרת אנגליה מול שחקני נבחרת פולין במשחק הפתיחה של יורו 1996/GettyImages, Bongarts

טוב, זה היה בסך הכל תיקו, אבל הסקוטים בהחלט יהיו מרוצים אם ישיגו שוויון מול הגרמנים ביום שישי. הסיכויים שלהם לא פחות טובים על הנייר בהשוואה לשוויצרים מודל 96 שהגיעו לאליפות אירופה הראשונה בתולדותיהם. האנגלים התייצבו מולם בתנופה אדירה, לצלילי השיר Football's coming home, במטרה ברורה לרמוס את כולם בדרך לגביע הנכסף. שוויץ לא נתפסה כיריבה חזקה במיוחד, וכל וומבלי היה באופוריה כאשר אלן שירר העלה את המארחת ליתרון בדקה ה-23 ממסירה מדודה של פול אינס.

אלא שאסור לזלזל ביריבות במצבים כאלה, והאמונה כי הנקודות מונחות בכיסם פעלה לרעת האנגלים. נגיעת יד של סטיוארט פירס ברחבה בדקה ה-83 גרמה לפנדל, אותו תירגם קובילאי טורקילמאז לשער שוויון. לגרמנים כדאי מאוד להיזהר מתסריט מסוג זה אם יבקיעו ראשונים מול הסקוטים החביבים.

  • עוד באותו נושא:
  • יורו 2024

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully