וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איש של עקרונות: מה עומד מאחורי הפרישה של טוני קרוס?

טוני קרוס הגיע מהטופ של גרמניה לטופ של ספרד ולא בכדי. ככה זה כשאתה גדל, מתאמן ואפילו פורש על פי עקרונות תורת האימון

הגרלת יורו 2024/ספורט1

את הקריירה העשירה של טוני קרוס כולם מכירים. אחד השחקנים הטובים בעולם הוכיח את עצמו בבאיירן מינכן, ריאל מדריד ונבחרת גרמניה, עימה זכה לפני עשור באליפות העולם. הן כשחקן נבחרת גרמניה. קרוס זכה עם נבחרת גרמניה באליפות העולם ב-2014, ועשור מאוחר יותר הודיע על סיום פעילותו כשחקן בהיותו כוכב בריאל מדריד, אך מאמן נבחרת הנבחרת יוליאן נאגלסמן ביקש ממנו אישית לחזור ולהצטרף לסגל ליורו.

קרוס, שתמיד תואר כביישן, הראה הנאה בהנעת הכדור, מרוכז מאוד ויותר מדויק מכל שחקן אחר. לא מפתיע כי מי שבנה קריירה מתוכננת יזם גם פרישה מתוכננת.

שחקני ריאל מדריד מניפים את טוני קרוס. GettyImages
כל הדברים הנכונים. טוני קרוס/GettyImages

קרוס בן ה-34, שנולד במזרח גרמניה ממש לאחר נפילת החומה, התחיל כשחקן במועדון בעיר רוסטוק היכן שאביו אימן. אימו בריגיטה היתה 18 פעם אלופת מזרח גרמניה בבדמינטון, אביו רולנד היה כישרון בהיאבקות אך נטש בגלל פציעה ולאחר מכן מאמן בכדורגל לצד עבודה במפעל. המועדון הראשון בו טוני התאמן, רוסטוק, דאג לכול המשפחה, כפי שהיה מקובל בסטנדרטים של מזרח גרמניה (כך גם לאחיו פליקס שחקן מוכשר), וכך אביו נכנס לאמן וגם האם קיבלה משרה כמורה.

האב התמחה בתורת האימון, שבשנים ההן ניתחה ביצועים בכלים פשוטים. פיתוח הקואורדינציה היה הבסיס להתפתחות של קרוס. זה מה שיצר לו את התנועה האלגנטית במרכז השדה, המבוססת על פאסים מדויקים למרחקים שונים, יחד עם קבלת החלטות נכונה, מה שכיום מהווה בסיס ללמידה בספרי הכדורגל.

הוא היה השחקן הצעיר ביותר שחתם על חוזה מקצועני בבאיירן מינכן, אך המשיך לשחק בקבוצתו ברוסטוק במשך שנה כדי לזכות איתה בגביע גרמניה לבני גילו. הוא הפך לאמן המסירות לשטח חופשי, לכדורי עומק ולמצבים נייחים. מה שרואים אצלו כשחקן בוגר זו תוצאה של כלים שרכש בגיל הצעיר. אביו עבד איתו על קואורדינציה וחשיבה במרכז שדה. הוא הבין כי עליו להפוך את בנו למוסר עילאי ולדעת מתי להשתמש באיזה סוג פאס. אביו גם הבין מה חסרונותיו של טוני ולכן ייחס מעט זמן לפיתוח אחד על אחד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

בשנת 2014, במעקב שנערך אחריו, נמצא כי טוני הוביל בשני פרמטרים שאף שחקן לא השתווה אליו - 701 נגיעות בכדור, ש-510 מהן תורגמו למסירות משמעותיות. הפרמטר שנבדק בקפידה היה אחוז הדיוק של המסירות השונות, ולא חשוב לאיזה מרחק. 91 אחוז מהמסירות מגיעות לשחקן של הקבוצה שלו, ומשם הוא יכול להמשיך לשחק מבלי להכניס את חבריו למצב של חוסר יכולת לבצע פעולה נוספת.

ממצא נוסף לגביו העלה שהוא אחד השחקנים האיטיים מבין השחקנים בכלל, ובמיוחד מבין שחקני מרכז השדה. הוא דורג רק במקום 20 בגרמניה. לפניו היה מאטס הומל, שנחשב לשחקן איטי אך חכם. נתון זה רק מחזק את התפיסה של אביו, עימה פיתח את טוני לפי החוזקות שלו כדי ליצור לו יתרון, ולא ניסה להפוך אותו למשהו שאין לו יתרון בו - התבססות על עקרון מהותי בתורת האימון. אביו של טוני שחה נגד הזרם, כי רוב המדענים בתורת האימון סברו שמהירות היא הגורם הקריטי עבור כדורגלן. זו עוד הוכחה שיש לאתר חוזקות אצל שחקן ולפתח אותן, ולא להתמקד בפיתוח אלמנטים בהם הוא לא מצטיין.

בשנת 2014, כאשר טוני היה בריאל מדריד לאחר שנרכש מבאיירן מינכן, שאלו רבים מה פשר הקנייה. אביו הסביר כי טוני הוא זה שקובע את קצב המשחק. ואכן, במונדיאל בברזיל טוני היה אחד הגורמים המרכזיים לזכיית נבחרת גרמניה בתואר אלוף העולם. הוא חולק עם תומאס מולר את פסגת הזכיות בתארים, 33 במספר לכל אחד, כשזכה ב- 10 תארים בבאיירן ו-22 בריאל. ניצחון שלו על דורטמונד יציב אותו בודד בפסגה הגרמנית.

רולנד קרוס בימיו על הקווים של האנזה רוסטוק. חינוך מזרח גרמני נכון. Alexander Hassenstein, GettyImages
רולנד קרוס בימיו על הקווים של האנזה רוסטוק. חינוך מזרח גרמני נכון/GettyImages, Alexander Hassenstein

נחזור למזרח גרמניה. העובדה שקרוס גדל שם משמעותית. מוריו התחנכו על ברכי הערכים של מזרח אירופה, שהיו התמקדות במטרה, צניעות, אי מתן חשיבות רבה לחומרנות, ערכים שעיצבו את אופיו. שחקנים ששיחקו איתו בקבוצות ובנבחרות גרמניה מתארים אותו כאדם שנחבא אל הכלים לא מחפש פרסום, אוהב להתאמן ולא מתלונן על כל החלטה של מאמן, מאוד אחראי, איש משפחה שגם היא לא נחשפת למדיה ואוהב חיות. כבר ב-2015 טוני ייסד עמותה שמטרתה לעזור לילדים ונערים חולים ומשפחותיהם והוא פעיל מאוד בה.

מאמנים מובילים מדברים עליו במילים זהות. הם מתארים אותו כשחקן בטוח ושקט עם הכדור, נוכחות שמרתיעה שחקנים להתקרב אליו. הוא קודם חושב לאן למסור ולא מתחכם בלעבור שחקן. כשנשאל מי עבורו המודל לחיקוי בספורט, הוא לא נקב בשם של כדורגלן אלא בשם בן ארצו הכדורסלן, כוכב העבר דירק נוביצקי, ברוג'ר פדרר השוויצרי ובזמר האנגלי רובי וויליאמס. הוא אוהב יציבות, ולראייה התקופות הארוכות בבאיירן ובריאל. זאת, גם בהשפעת אביו, שדגל בהתפתחות של שחקן במועדון לתקופה ממושכת. האב סבר כי החלפה תדירה של קבוצות גורמת לכל שחקן תחילה לנסיגה, כשלאחר תקופה של הסתגלות הוא מתחיל להתקדם.

טוני קרוס ריאל מדריד נפרד מהסנטיאגו ברנבאו עם ילדיו. GettyImages
איש משפחה. טוני קרוס/GettyImages

ועדיין, רבים לא מבינים מדוע קרוס הודיע בשיא הקריירה שלו על פרישה מכדורגל. גם כאן יש לחזור לאביו, שלמד באוניברסיטת גרייספלד, אצל פרופ' הירץ, אבי הקואורדינציה בתורת האימון, ותלמידו ד"ר ניבר. בין אימוני הקואורדינציה מודגש גם כי בתכנון ארוך הטווח של הכדורגלן יש לעשות את הדברים הנכונים בהתאם לגיל, וישנה גם בהתייחסות לתזמון הפרישה. גדולתו של ספורטאי היא לפרוש בשיא כאשר הקואורדינציה בנסיגה, וכאשר אין יציבות בהישגים והיכולת הגופנית מתחילה לרדת. טוני מיישם את התורה עליה גדל ופורש בשיאו לאחר שזכה באליפויות, גביעים, בגרמניה ובספרד. הוא נחשב למודל לחיקוי של קריירה ספורטיבית ולא בכדי. גביע נוסף לארון יהיה פרס ראוי לקריירה מפוארת.

ד"ר מרק ורטהיים הוא מומחה בתורת האימון ובפיתוח קואורדינציה בשיטת OCO™, מנטור למאמנים ומועדונים ומקדם talent max

ocoinfo@gmail.com

  • עוד באותו נושא:
  • טוני קרוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully