וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגירת היכל שלמה: נזק סביבתי, ולא רק להפועל תל אביב

עו"ד יוסי גייר, עו"ד לירון קרס, טור אורח

31.3.2024 / 14:39

אם אתם תוהים מי באמת נענש במשחקי הרדיוס של הפועל תל אביב, התשובה היא כולנו - ולא ברמה הספורטיבית, אלא באופן הרבה יתר משמעותי

קטטה אוהדי הפועל תל אביב אוהדי הפועל חולון. קובי אליהו
ברור שצריך להיות עונש, אבל סגירת האולם?/קובי אליהו

בית הדין של איגוד הכדורסל הודיע ביום חמישי על העונשים שקבעה ועדת המשמעת להפועל תל אביב בשל האירועים האלימים ביום שבת האחרון לאחר המשחק מול הפועל חיפה. בעקבות האירוע החמור בו קבוצה מאוהדי הפועל תל אביב תקפו את אוהדי הפועל חיפה והכו אותם באלימות, נענשה הקבוצה בארבעה משחקי רדיוס עם קהל - כאשר השניים הראשונים יערכו במרחק 75 קילומטר ושניים נוספים ברדיוס של 35 קילומטר. מטרת עונש הרדיוס היא להערים קשיים על אוהדי הפועל אשר יאלצו להרחיק ולנסוע עשרות קילומטרים לראות את המשחק.

גם מבלי להתייחס לשאלת העונש הקולקטיבי והאם ראוי להעניש את כלל אוהדי הקבוצה בשל התנהגות אלימה של קומץ מהאוהדים, הרי שבפועל מי שמשלם את המחיר על אותם מעשים הם לא רק אוהדי הפועל תל אביב, אלא כולנו - והמחיר הסביבתי של עונש הרדיוס יקר.

כמו כל אירוע המוני אחר, גם משחקי ספורט אחראים לפליטות גזי חממה, הגורמים להתחממות יתר של כדור הארץ, בהיקף אדיר. במונדיאל 2022 בקטאר נפלטו לפי הערכות כ-5 מיליון טונות פחמן דו-חמצני, הנובעת מבניית שמונת האצטדיונים ששימשו לאירוח המשחקים והגעתם של 1.8 מיליון תיירים לקטאר. כמות זו שקולה כמעט לכמות הפליטות של מדינת ישראל כולה בתקופת זמן מקבילה של כשלושה שבועות.

עו"ד יוסי גייר. יונתן בלום,
עו"ד יוסי גייר/יונתן בלום
עו"ד לירון קרס. יונתן בלום,
עו"ד לירון קרס/יונתן בלום

לפי נתוני מנהלת הליגה לעונת 2024-2023, בממוצע מגיעים לכל משחק של הפועל ת"א כ-2,849 אוהדים. אם נחשב את כמות הפחמן הדו חמצני הפולטת מכונית משפחתית ממוצעת, טויוטה קורולה למשל, בנסיעה של 75 קילומטרים, מדובר בכ-15 ק"ג פחמן דו חמצני, לעומת נסיעה קצרה יותר של כ-10 ק"מ למשל, שבה כמות הפליטות צונחת ל-2 ק"ג פחמן דו חמצני בלבד.

סיכום המספרים מגלה כי התוצאה של ארבעת משחקי הרדיוס מסתכמת בתוספת אדירה של פליטות - 102 טון פחמן דו-חמצני, שוות ערך לכ-100 שעות טיסה, או לייצור של 3,000 חביות נפט. זאת, אף מבלי להתחשב באפשרות שבמשחקי בית לאוהדי הפועל ת"א עומדת גם אפשרות נוחה יחסית של שימוש בתחבורה ציבורית, או לצעוד לאיצטדיון ברגל, ומבלי לשקלל את כמות הפליטות הכרוכות בשינוע השחקנים עצמם לאיצטדיון המרוחק. כדי לסבר את האוזן, קיזוז של הפליטות הללו ידרוש שתילה של כ-4,000 עצים.

בשנים האחרונות עונשי הרדיוס ניצבים בלב מחלוקת, כשיש הטוענים כי ביטולו של עונש זה יביא לשימוש רווח יותר בעונשים חמורים מעונש הרדיוס כמו הפחתת נקודות או משחק ללא קהל. הגיעה העת להכניס לתוך מערך השיקולים גם את המחיר הסביבתי הכבד שכולנו משלמים בגין אותם עונשים.

הכותבים: עוה"ד יוסי גיר, שותף ומוביל תחום דיני ספורט ועוה"ד לירון קרס, מובילת תחום ה- ESG בפירמת גורניצקי GNY. גילוי נאות: עו"ד יוסי גייר מייצג את הפועל תל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully