וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הולך נגד השיטה: מה עומד מאחורי ההצלחה של צ'אבי אלונסו בלברקוזן?

בניגוד לתפיסה הרווחת בכדורגל הגרמני, שמחפש להיות שיטתי ומובנה, צ'אבי אלונסו לא בא עם פתרונות מהבית. ואם אתם מחפשים עוד סיבות להצלחה שלו בלברקוזן, נסו גם "חשיבה יצירתית והנאה מהמשחק"

כתבה על צ'אבי אלונסו/ספורט1

בעקבות הניצחון הגדול על באיירן בשבת, באייר לברקוזן רשמה 31 משחקים ללא הפסד. הקבוצה ניצחה שישה משחקים במסגרות האירופיות והגיעה גם לחצי גמר הגביע הגרמני, כשבשבת האחרונה עצרה אפילו את המכונה הקרויה הארי קיין. לאחר ה-0:3 הגדול בשבת אמר צ'אבי אלונסו בלי להתבלבל: "זה היה הניצחון החשוב ביותר בקריירה שלי".

לאורך השנים צברה לברקוזן את הכינוי "NEVERKUSEN", כינוי גנאי למועדון שלא מסוגל לזכות בתארים. רגע לפני שאולי זה יקרה סופסוף, הגיע הזמן לנסות מה עומד מאחורי ההצלחה. אלונסו הגיע באוקטובר 2022 לבונדסליגה, לאחר שהיה המאמן של הקבוצה השנייה של ריאל סוסיאדד הבאסקית. איש לא שם עליו זרקור, ותוצאות המועדון מעלות את השאלה מה אלונסו הביא איתו? האם זו התפיסה של המאמן? מהי הפילוסופיה שלו? וכיצד הוא מיישם את התפיסה באימון ובמשחק?

צ'אבי אלונסו מאמן באייר לברקוזן. GettyImages
שיטה רב שכבתית. צ'אבי אלונסו/GettyImages

אז מהי הפילוסופיה של צ'אבי אלונסו?

השיטה של אלונסו רב שכבתית ובכמה מישורים חשובים גם יחד. הוא מדבר על המשחק הגמיש ללא כדור, כאשר הכוונה היא לגמישות מחשבתית. הוא מדבר על אינטליגנציה של תנועה ללא כדור, במיוחד של שלושת השחקנים טלה, אמין ואלדי. הוא מזכיר כל הזמן את החשיבות של הפליימייקר שלו פלוריאן וירץ (כוכב הכדורגל העתידי של גרמניה), "שיודע להפוך מצב משחק מורכב לפשוט" .

אלונסו מאמין שעליו, כמאמן של שחקנים ברמות הגבוהות, להתמקד בעיקר בפיתוח חשיבה של השחקנים, בשאלות והסברים לאן לרוץ, מתי לרוץ, מתי לשמור על שטח, מתי ללחוץ ובאיזה תנועה. הוא מיישם את התפיסה של אחד מגדולי התיאורטיקנים של הכדורגל הספרדי, פרופ' פאקו סריול (המנטור של גווארדיולה, שנטל חלק בזמנו גם באימון במגרש), תפיסה ששינתה את הכדורגל הספרדי, שרואה את המשחק עם הכדור "כתלוי בדינמיות התנועה החכמה", מה שבא לידי ביטוי בשיטת אימון אחרת.

יוהאן קרויף דיבר על כדורגל כמשחק של המוח, אבל ככזה שמתחיל בתנועה ללא כדור וראיית השחקן בלי הכדור בתנועה. התנועה בלי כדור היאהקושי הגדול של שחקנים, כי בתנועה עם הכדור, מהות המשחק, כבר יש רבים וטובים. אלונסו מדבר גם על המשחק הגמיש עם הכדור, על "פיתוח העיניים גם בעורף של השחקן בכלל ובמיוחד לפני הנגיעה בכדור" - כלומר, פיתוח ראייה של 360 מעלות ותחושה בכל נגיעה בכדור.

לתפיסתו, הובלת כדור תבוצע רק כשאין לשחקן ברירה אחרת. לכן כל שחקן בקבוצה מאומן כך שיוכל בכל מצב למצוא כמה אפשרויות/פתרונות למסירה, כדי לא לאבד כדור ולבחור ממגוון האפשרויות את הפעולה הכי אפקטיבית. הוא מתרגל עם שחקניו מצבים בהם עליהם לקבל החלטות ובמהירות. לדעת אלונסו, תבניות אימון ומשחק הן בסיס כללי, אבל ללא יצירתיות (בעיקר בחיזוי) של הפרט וחופש פעולה, אין מספיק אפשרויות והזדמנויות למשחק מאתגר, מהנה ותכליתי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
שחקני באייר לברקוזן חוגגים. GettyImages
כל שחקן מאומן לכמה פתרונות. שחקני לברקוזן/GettyImages

תורת האימון החדשה ואינטליגנציית משחק

תורת האימון החדשה במשחקי כדור ובכדורגל בפרט מציבה את המוח במרכז בכל הקשור לגורמי ההישג (טכניקה, טקטיקה, כושר גופני, רגש ואינטליגנציה של משחק). במשחקי כדורגל ברמות הגבוהות נמדדו אצל שחקנים במהלך המשחק רק 2.3 דקות של נגיעות בכדור בממוצע לעומת 87.8 דקות של תנועה בלי כדור. ממצאים אלו מחייבים התייחסות אחרת באימון ובניהול משחק. לכן יש חשיבות מרובה להתייחסות באימונים ליעילות התנועה ללא כדור, בעיקר בשטחים צפופים.

בתורת האימון החדשה מציבים משימות בלי כדור ועם כדור במשימה אחת משולבת. השחקנים מתרגלים איך להגיע למקום הנכון בזמן הנכון ובצורה הנכונה, כשהכדור הוא חלק מהמשימה והדגש הוא על התנועה. המאמן מאתגר את השחקנים בכל פעם מחדש עם מגבלות שונות. לא במקרה התפיסה הקוגניטיבית, שאותה מייצג אלונסו, הולכת ומתחזקת בכדורגל המודרני, אך רבים עדיין לא מבינים אותה תיאורטית או שלא מסוגלים ליישם אותה בגלל סיבות שונות. אחת הסיבות לכך היא שהמאמנים מקובעים בידע של תורת האימון הישנה ולא נחשפו לחידושים.

יסוד התפיסה הוא שעולם האימון מיצה את עצמו בתחום הדרישות האנרגטיות וכעת הפוטנציאל הגדול ביותר הוא "בכדורגל עם מוח". לכן נדרשות משימות ספציפיות בתהליך האימון במגרש בתנאי לחץ ומורכבות באימון. האימון והמשחק מתחילים בראש. האימון צריך להגדיל את אפשרויות התנועה והמסירה ושיפור קבלת ההחלטות, כאשר התוצאה שלו מתבטאת במיומנות ברגל. המשחק הוא קבוצתי, אבל קודם יש לקדם את הפרט, גם ברמות הגבוהות ביותר, דרך עבודה קבוצתית נכונה ויעילה שבה כול אחד יכול להתפתח ולבטא את יכולותיו. לשם כך נדרשת שיטה עם אפשרות ליצירתיות.

פלוריאן וירץ שחקן באייר לברקוזן לאחר שנפצע עם מאמנו צ'אבי אלונסו. רויטרס
מאתגר את השחקנים בכל פעם מחדש עם מגבלות שונות. צ'אבי אלונסו/רויטרס

עיקרון מרכזי המלווה את אלונסו הוא עיקרון התמורה הפוחתת, מה שמחייב אותו להיות מדויק מאוד בתכנון ביצוע האימון ובעריכת בדיקות, שמאפשרות לו לעקוב כל הזמן אחר עומס והתאוששות ולשמור על יחסיות נכונה ביניהם. הוא יודע שבכדורגל יש תקופות תנודתיות, אבל הוא גם מבין שלקבוצתו לא תהיה נפילה קשה, כי הוא עובד בתהליך מאוד מדויק ושיטתי לצד יצירתיות שהוא מעודד.

"הנאה מובילה להנעה", ולכן יש צורך במשחקונים משמעותיים המאתגרים יותר מכול תרגיל גם ברמות הגבוהות. פרופ' סריול טוען כי משחקונים שונים עם פרופיל אנרגטי מסוים, הם הבסיס לפיתוח כושר גופני כללי ספציפי והם מבוצעים בשילוב עם כדור, ולא תרגילי כושר גופני ללא משמעות (שאינם קשורים למצבי משחק). גם בישראל היישום החשוב הזה מתחיל להיכנס לשטח קודם בהדרכה - למשל, שיטת CBC - קוגניציה וחשיבה מהירה המבוססות על קואורדינציה, שהשנה נכנסה לראשונה לתכנית הלימודים באקדמיית ורטהיים בישראל.

אוהדי לברקוזן ביציעים. רויטרס
גם הם לא מאמינים. אוהדי לברקוזן/רויטרס

צפייה באימונים וייחודיות

באימונים של אלונסו לא נראה את שיטות וצורות אימון קלאסיות, כמו למשל אימון חזרות ורצף וכושר גופני סתמי. אנו נצפה בעומסים מוגדרים דרך משחקונים הדורשים חשיבה מהירה תחת לחץ. נצפה בצורות אימון ובהסברים איך ליצור מוח גמיש, בדרך כלל בתרגילי רונדו שונים למשל יותר שחקנים עם מגבלות שונות, שטחים בגדלים שונים, ובמקומות שונים במגרש, שערים רבים, ולעיתים הם מוצבים בזויות שונות, כאשר יש במרכז את המשולש "החכם".

ניתן לראות באימוניו את השתקפות התפיסה שלו - כיצד מתוך הבלגן השחקנים היצירתיים מתארגנים מהר יותר לפתרון טוב יותר. אלונסו לא מציב תרגילים כלליים, אלא בעיות שעל השחקנים לפתור. האתגר והמוטיבציה גבוהים יותר, במיוחד אצל שחקני בוגרים, ובכך הוא מצליח למצות את הפוטנציאל שלהם.

המאמן דוגל במעבר משיטת משחק אחת לשנייה - 4-2-3 ל-3-4-3 בהתאם למצב במשחק. שיטת המשחק ושינויים במהלכו באים כדי לאפשר לשחקנים למצוא את התנועות החכמות ללא כדור, במיוחד בתנאי לחץ - מתי לחכות להזדמנות ללחוץ, מי צריך לקבל את הכדור באיבוד הכדור של היריב ומי לא צריך לקבל את הכדור. זוהי תורת האימון החדשה, הלכה למעשה: מוח לפני כוח, יצירתיות לצד שיטתיות, שיטות משחק דינאמיות המבוססת על יכולת אישית גבוהה קודם בתנועה ללא כדור.

תומאס טוכל, מאמן באיירן מינכן. Alexander Hassenstein, GettyImages
יישאר מאחור? תומאס טוכל/GettyImages, Alexander Hassenstein

אלונסו וגרמניה לקראת שינוי?

אלונסו הוא דוגמה לשילוב מדהים של מאמן שיטתי ויצירתי ולניהול משחק דינאמי בהתאם למתרחש במגרש. הוא לא בא עם פתרונות מוכנים מהבית או עם חילופים קבועים בדקות משחק קבועות, בניגוד לתפיסה בכדורגל הגרמני שמחפש להיות שיטתי ומובנה.

לדברי אנשי המדע המלווים את הכדורגל הגרמני ומאמנים בכירים בגרמניה, אלונסו יוצא דופן ביישום של ידע מדעי ובעיקר מדעי המוח, בכך שהוא מיישם את התפיסה לפיה יצירתיות וחופשיות יכולות לעמוד לצד שיטתיות באימון. זה גם השינוי שהוא חושב שעל הכדורגל הגרמני חייב לעבור. הוא חושב שהכדורגל הגרמני שיטתי, מובנה מדי ופחות יצירתי. לדבריו, "יש לגרמניה המון שחקנים, נבחרת U17 זכתה באליפות העולם, אבל האתגר מתחיל אחרי הגיל הזה".

האם ההצלחה של אלונסו תשנה את התפיסה של הכדורגל הגרמני? בחודשים האחרונים מופיעות כותרות של מאמנים שמציינים כי אין להם הרבה שחקנים אינטליגנטים. זה שינוי מהותי בהבנה שלהם, מאחר שעד לא מזמן ציינו את חוסר החוסן המנטלי או את החוסר בכושר הגופני כסיבה לכישלון. המשחק המודרני הוא משחק מוחות, ולכן חייבים לאמן את המוח בתנועה, בלי כדור ועם כדור. עליונות במשחק מתאפשרת עם שחקנים יותר אינטליגנטיים.

גרמניה התחילה כבר בשינויים משמעותיים בתפיסה של אימון הצעירים בהכשרה שלך המאמנים ובעבודתם בשטח. ישנן תכניות אימון המשלבות לצד דרכי האימון, צורות האימון משימות לפיתוח יצירתיות של השחקנים בגילאים הצעירים המשלבות קואורדינציה וקוגניציה יחד עם טכניקה ואת ביטול משחקי הליגה הקבועים בגיל הצעיר מחליפים טורנירים של משחקים בקבוצות קטנות. מה יילד יום? את זה עוד נגלה בהמשך.

ד"ר מרק ורטהיים הוא מומחה לפיתוח קואורדינציה וחשיבה מהירה לשחקנים בשיטת OCO™
מרצה ומנטור של מאמנים ואגודות.
ocoinfo@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully