וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה המועדון שמכניס כמעט מיליארד יורו. מי עוד ברשימה?

28.1.2024 / 16:00

דו"ח ליגת הכסף של דלויט על 20 המועדונים המובילים ברחבי העולם חושף: ריאל מדריד חוזרת לפסגה עם הכנסות שיא של 831 מיליון יורו. מי עוד ברשימה ומי הנכנסות החדשות?

טשואמני, רודיגר, ויניסיוס, שחקני ריאל מדריד חוגגים. Angel Martinez, GettyImages
הערך רק מטפס. ריאל מדריד/GettyImages, Angel Martinez

זו כבר העונה ה-27 שדלויט מפרסמת את דו"ח ליגת הכסף המפורסם שבוחן את ההכנסות והפעילות העסקית של מועדוני הכדורגל המובילים בעולם. הדו"ח, המתייחס לעונת 2022/2023 מציין כי בשורה התחתונה, הכדורגל ממשיך להיות עסק כלכלי מצליח וצומח כאשר הכנסות 20 המועדונים המובילים צמחו לשיא של יותר מ-10 מיליארד יורו - צמיחה של 14% מהעונה הקודמת ושיעור דומה של צמיחה מהעונה האחרונה המלאה לפני הקורונה (2018/2019). ההכנסה הממוצעת למועדון עלתה ל-527 מיליון יורו. זוהי עדות לחוזקו של הכדורגל כענף הספורט המוביל.

מתוך הדו"ח עלו מספר תובנות.

  • ההכנסות מיום המשחק צמחו ל-1.9 מיליארד יורו - שיא כל הזמנים. זוהי הייתה עונה ראשונה מלאה ללא קורונה ובלי מגבלות על תפוסת קהל באצטדיונים והצמא לכדורגל השתקף בתוצאות כאשר לאורך הליגות השונות ההכנסות הללו צמחו. הצמא של האוהדים לחוויה פיזית באצטדיון משתקפת גם בהשקעה שעושים המון מועדונים מובילים בחוויית האוהד באצטדיון.
  • הכנסות מסחריות צמחו בצורה מהירה מאוד ועקפו את ההכנסות מזכויות שידור - צמיחה של 16% מהעונה לפני - כאשר 17 מתוך 20 המועדונים בליגת הכסף דיווחו על צמיחה בסעיף זה מול שנה קודמת. הצמיחה מיוחסת בעיקר לצמיחה משמעותית במכירות הקמעונאיות ועלייה בהכנסות מספונסרים. לגבי הכנסות מקמעונאות - אנחנו רואים את המועדונים מפתחים יכולות מסחריות חזקות לרבות שימוש בפלטפורמות CRM ו- Commerce מתקדמות לניהול מערכות היחסים עם האוהדים ויצירת ערוצי שיווק ישירים. לגבי ספונסרים - אנחנו רואים עלייה בערך הנתפס של חסות למועדון כדורגל מוביל - לאור המשך הגלובליזציה של המשחק והעלייה בפופולאריות.
  • ההכנסות מזכויות שידור ממשיכות לצמוח - ב-5% בשנה, וממשיכות להוות מקור מרכזי לפער של הפרמיירליג משאר הליגות באירופה. ההכנסה הממוצעת מזכויות שידור למועדון בפרמיירליג האנגלית צמחה מ-208 מיליון יורו ל-243 מיליון יורו, בעיקר כתוצאה מהגידול בהכנסה מהסכמי שידור גלובליים של הליגה בכ-30% עלייה בערך זכויות השידור הבינ"ל של הליגה. שאר ההכנסות מזכויות שידור צמחו בצורה מתונה יותר - אבל זה בעיקר נובע מסייקלים של זכויות שידור - ואנחנו בהחלט צופים שהשווי של הזכויות בהסכמים עתידים ימשיך לצמוח ולהוות מנוע צמיחה של הכדורגל, ככל שספורט בכלל וכדורגל בפרט מהווים עוגן משמעותי לטלוויזיה מסורתית - גם לטלוויזיה רב ערוצית וגם לצפייה בשידור ישיר עם פרסומות. שחקניות הסטרימיינג נכנסות חזק גם לזירה והשוק ימשיך לצמוח בעתיד.
מתאוס נונס (מימין), פיל פודן, קווין דה בראונה שחקני מנצ'סטר סיטי חוגגים. רויטרס
מזנבת. מנצ'סטר סיטי/רויטרס
  • ריאל מדריד אמנם לא זכתה בצ'מפיונס ליג השנה, אבל הצליחה לחזור לראש טבלת ליגת הכסף לראשונה מאז עונת 2017/18 עם הכנסות שיא של 831 מיליון יורו, עלייה של 118 מיליון יורו בשנה האחרונה.
  • מיד אחריה: מנצ'סטר סיטי (826 מיליון יורו) ופריז סן ז'רמן (802 מיליון יורו) הנשלטות על ידי גורמים מהמפרץ ופרחו בשנים האחרונות תופסות את שני המקומות הבאים. משלימות את החמישייה- ברצלונה (800 מיליון יורו) ומנצ'סטר יונייטד (746 מיליון יורו). ברצלונה היא אחת הקופצות הגדולות - ממקום 7 למקום 4. ברצלונה שלה הכנסות משמעותיות מיום משחק ומספונסרים נהנתה מהחזרה לפעילות מלאה של הכדורגל השנה - וזאת למרות הצלחות מוגבלות בזירת ליגת האלופות. מנגד, אחת הנופלות הגדלות הייתה ליברפול שהיא בין היחידות עם ירידה בהכנסות וזאת בעיקר עקב הירידה המשמעותית בהישגים על המגרש הן בליגת האלופות והן בליגה האנגלית.
  • הנכנסות החדשות לליגת הכסף הן נאפולי ופרנקפורט (הישגים מצוינים על המגרש) ומארסיי (הסכם מסחרי חדש בליגה הצרפתית). גם האיטלקיות האחרות בליגת הכסף - מילאן ואינטר נהנו מאוד מההצלחות בליגת האלופות שהכניסו להן סכומי כסף משמעותיים ותרמו לצמיחה שלהן.
  • מנצ'סטר סיטי איבדה את הפסגה למרות עונה פנטסטית על המגרש וצמיחה משמעותית בהכנסות.
  • הדומיננטיות האנגלית נמשכת- 6 מתוך עשרת המועדונים המובילים ו-8 מתוך ה-20 עם הסכם זכויות חדש והצפי הוא כי המגמה תתחזק, והפרמייר ליג תמשיך לבסס מעמדה.
מחזור כספים של ליגות הכדורגל המובילות - לפי שנים. יחצ,
מחזור כספים של ליגות הכדורגל המובילות - לפי שנים/יחצ
  • שווי ההכנסות הממוצעות שהפיקו 15 ממועדוני הנשים הגבוהים ביותר בכדורגל האירופאי עמדו על 4.3 מיליון יורו ב-2022/23, עלייה של 61% משנה לשנה. ההכנסות המסחריות היוו 58% מסך 14 המועדונים, לאחר מכן הכנסות מיום המשחק (22%) והכנסות מהשידור (20%).
  • ממצאים אלו מדגישים שיש גיוון משמעותי באופן שבו מועדונים מייצרים הכנסות, אפילו בתוך אותה ליגה. ליגת הנשים של מנצ'סטר יונייטד למשל יצרה 74% מההכנסות שלה באמצעות שותפויות מסחריות, בעוד שקבוצת הנשים של ארסנל הרוויחו 58% מהכנסותיה ביום המשחק.
  • FC Barcelona Femeni נשארה בפסגת כדורגל הנשים באירופה, כשהמועדון דיווח על הכנסות של 13.4 מיליון יורו לעונת 2022/23 - עלייה של 74%. במקום השני שמרה על מיקומה קבוצת הנשים של מנצ'סטר יונייטד, עם הכנסות של 8 מיליון יורו.
  • כדורגל הנשים מתחיל לספר את סיפור הצמיחה, אבל הצמיחה הזו אינה מוגבלת למודל עסקי אחד. כל מועדון בוחן את הדרך הייחודית שלו למקסם את ההכנסות במסגרת המבנה הנוכחי של המשחק. בהתחשב בכך שמשחק הנשים במיינסטרים נמצא בשלב מכונן, יש הזדמנות אמיתית להגדיר את הספורט בעולם באמצעות חשיבה חדשנית בכל היבטי המשחק, כולל רווחת השחקנים, יחסים מסחריים ומודלים עסקיים.
גבי קניקובסקי שחקן מכבי תל אביב לפניענאן חלאילי, דניאל סונדגרן שחקני מכבי חיפה. דני מרון
גם הן מראות סימנים חיוביים. מכבי תל אביב ומכבי חיפה/דני מרון

"התוצאות של ליגת הכסף שאנחנו מפרסמים מצביעות על המשך הצמיחה הכלכלית של הכדורגל האירופאי - צמיחה שאנחנו צופים שתמשיך בשנים הקרובות כתוצאה בעלייה בשווי זכויות השידור, העמקת הקשר עם האוהדים גלובלית, ועלייה בהכנסות מחסויות לאור הגידול המתמיד בחשיבות ובחשיפה" ציין אורן רוזמן, שותף ומוביל תחום התקשורת, המדיה והספורט ב-Deloitte ישראל. "אנחנו צופים שהליגה האנגלית תמשיך לבסס את הדומיננטיות הכלכלית שלה בשנים הקרובות לאור העלייה המתמדת בשווי זכויות השידור של הליגה הן באנגליה והן ברמה הגלובלית. בעוד שצמרת הטבלה די יציבה, אנחנו רואים שהצלחות בליגת האלופות מצליחות לייצר שינויים משמעותיים בעשירייה השנייה, כאשר התשלומים מאופ"א על הצלחות והישגים גדלים משנה לשנה. כמו כן, כדורגל הנשים מתחיל להיות יותר ויותר בפוקוס, אם כי עדיין רחוק מרחק רב מאוד מכדורגל הגברים."

אורן רוזמן, שותף ומוביל תחום תקשורת, מדיה וספורט ב- Deloitte ישראל. אלמוג סוגבקר,
אורן רוזמן, שותף ומוביל תחום תקשורת, מדיה וספורט ב- Deloitte ישראל/אלמוג סוגבקר

רוזמן מסכם כי גם ברמה המקומית אנחנו מתחילים לראות את השינוי. "גם בכדורגל הישראלי אנחנו רואים את מכבי תל אביב ומכבי חיפה שבנו בסיס הכנסות יותר יציב ובאות עם הכנסות ממפעלים אירופאיים ומכירה מאסיבית של מנויים וכרטיסים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully