וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת הקיצוץ במכבי תל אביב: סוף מעשה בניהול סיכונים תחילה

עמיחי זבולוני, טור אורח

26.12.2023 / 15:00

סאגת מרד הזרים של הצהובים יכולה להיות 'קייס סטדי' מושלם בבית ספר לניהול משברים. כיצד היעדר צפיית התרחישים והשלכות ההחלטה, עלולה להוביל לפגיעה במוניטין רב השנים ולייצר קושי עתידי בהחתמת שחקנים - פגיעה שעלולה לעלות למועדון הרבה יותר מאותם 15% שקיצצו בשכר הש

תיקתקנו: קליפ סיכום אירועי היום בספורט, 25.12/ספורט1

אחד הכללים הראשונים והמרכזיים שלומדים בעולמות ניהול המשברים, הוא שהדרך הטובה ביותר לטפל במשבר הוא להימנע מלהיכנס אליו. היערכות נכונה וצפיית התרחישים וההשלכות של כל פעולה או החלטה, זהו הבסיס לניהול נכון של חברות וארגונים.

פרשת הקיצוץ בשכר שחקני מכבי תל אביב בכדורסל, יכולה לשמש כ'קייס סטדי' מושלם לתלמידים בבית ספר לניהול משברים. כיצד קבלת החלטה שעל פניו נראית כהגיונית וסבירה - מתגלה כהחלטה שבמידה והיו בוחנים את השלכותיה העתידיות, סביר להניח כי היו מבינים שמדובר בהחלטה שעלולה להוביל לפגיעה קשה למועדון. או לכל הפחות להחלטה שאינה משתלמת.

למי שאינו בקיא בפרטים, נספר כי הנהלת מכבי תל אביב החליטה לפני כשבוע לבצע קיצוץ רוחבי של כ-15% בשכר השחקנים ועובדי המועדון. הנהלת הקבוצה, אשר ללא כל ספק, נפגעה קשה מהמלחמה ומהעברת משחקי הבית של הקבוצה למשחקים ללא קהל בבלגרד, הסתמכה על סעיף בחוזה שאכן קובע כי במקרה של כוח עליון המועדון רשאי לקצץ עד כ-20% משכר השחקנים.

לורנזו בראון לצד בונזי קולסון מכבי תל אביב. Djordje Kostic and Dragan Tesic, אתר רשמי
לא חזו עד כמה המצב נפיץ/אתר רשמי, Djordje Kostic and Dragan Tesic

עד כה, נשמע הגיוני והגון, אולם פה מתחילה הבעיה. כאשר מסתכלים על פעולה שכזו במונחים של הגיוני, חוקי או ש'מותר על פי החוזה', אז קל מאוד ליפול לשאננות ולא לראות את המוקשים האמיתיים שמסתתרים בתוך המהלך, ואכן התפוצצו להנהלת הקבוצה בפנים, כאשר השחקנים הזרים הודיעו כי אין בכוונתם לחזור לשחק בישראל עד שיבוטל אותו קיצוץ ואף הובילו לשני הפסדים רק בסוף השבוע האחרון.

לו הנהלת מכבי הייתה מבצעת טבלת תרחישים למצב, היא הייתה רואה עד כמה נפיץ ובעייתי צפוי להיות המהלך. אם פורטים את הסכנות, ניתן לסמן בראש ובראשונה את הפגיעה במוניטין ובשם הטוב של המועדון ברחבי אירופה. לאורך שנים, מכבי תל אביב נחשב למועדון ששחקנים זרים אוהבים לשחק בו: הוא נמצא בעיר נעימה למחיה והמועדון אמין ורציני מבחינת הדאגה לשחקנים ומוסר התשלומים. בשל העובדות הללו, שחקנים זרים רבים הסכימו להגיע אל המועדון בסכומים נמוכים יותר מאשר יכלו לקבל במועדונים עשירים במדינות כמו רוסיה או טורקיה לדוגמא. מהלך הקיצוץ, מסכן את המוניטין המשובח הזה, ומעבר לכך, יקשה על מכבי בהחתמת שחקנים זרים בעתיד. רק תחשבו על ניהול המשא ומתן עם שחקנים חדשים בשנה הבאה, כאשר הצל של הפרשה ירחף מעל המועדון - רק התוספת שהמועדון יצטרך לשלם כדי להביא את אותם זרים איכותיים, תתקזז עם הקיצוץ הנוכחי ותהפוך אותו לכזה שאינו משתלם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
עמיחי זבולוני. עמיחי זבולוני, באדיבות המצולמים
עמיחי זבולוני/באדיבות המצולמים, עמיחי זבולוני

מעבר לכך, שחקני כדורסל כמו כל בני האדם מונעים מתמריצים, ושחקני כדורסל, כמו כל בני האדם, מסתמכים על השכר אותו הם אמורים לקבל. כל פגיעה באחד מאלה, ולא משנה כמה אותו אדם מרוויח, צפויה לזעזע ולייצר אפקט מסוכן. במכבי היו חייבים לחזות את הפגיעה במוטיבציה של השחקנים ואת התסכול שהמהלך צפוי היה ליצור (ואכן יצר). מוראל גבוה ואווירה טובה בחדר ההלבשה, הם מהגורמים המרכזיים ביצירה של קבוצת כדורסל מנצחת. עולם הספורט מלא בסיפורים על קבוצות מוכשרות שהתרסקו בגלל אווירה רעה בחדר ההלבשה. הנהלת מכבי הייתה חייבת לעשות עם עצמה חישוב פשוט: מה תהיה ההשפעה החברתית של המהלך והפגיעה בחדר ההלבשה ולהבין כי מדובר בפגיעה שעלולה להוביל להפסדים של ממש על הפרקט. הפסדים, שגם הם מובילים לפגיעה כלכלית כתוצאה מאובדן הבונוסים על ניצחונות.

אלו רק שתי דוגמאות להערכות ולתרחישים שהיו חייבים לבצע בישיבת ההנהלה טרם קבלת ההחלטה. ברור לכל, כי מועדון הכדורסל מכבי תל אביב נקלע למציאות מורכבת ואין כל עוררין על כך, שהקבוצה נקלעה למשבר כספי חמור, שלא באשמתה ושלא בשליטתה. אולם גם במצב המורכב אליו נקלעה הקבוצה, היה על חברי ההנהלה לקיים חשיבה מעמיקה ומקיפה יותר טרם ההחלטה. אין לי ספק כי במידה ובפני חברי הנהלת המועדון היו פרוסים כל אותם נתונים ותרחישים טרם ההחלטה, הם היו מחפשים כל דרך אפשרית להימנע מאותו קיצוץ ופונים אל פתרונות אחרים כדי להתמודד עם המשבר אליו נקלעו.

* הכותב הוא יועץ תקשורת ואסטרטגיה, מומחה בניהול משברים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully