וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצלמות דוממות: תופעת כיבוי המצלמות של השוטרים חייבת להיפסק

עו"ד עמרי לשם, טור אורח

30.8.2023 / 18:35

אי הפעלת מצלמת גוף בידי שוטר באירוע אלימות במגרש כדורגל ובכלל, צריכה להיזקף לחובתו של השוטר. איך קורה שהשוטרים שמצלמות השוטרים במגרשים תקולות או סתם לא פועלות?

אלימות משטרה אוהדי מכבי תל אביב/אתר רשמי, סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

אלימות מצד שוטרים בכלל, ואלימות מצד שוטרים כלפי אוהדי כדורגל בפרט, לצערנו, לא יורד מסדר היום, ובכל פעם מתווספים מקרים חמורים שבהם הכוח שבידי המשטרה מופעל בצורה מוגזמת, שלא לומר פלילית, מבלי שהדבר נתון לפיקוח של ממש. את הפתיל הקצר של כוחות שמאבטחים משחקי כדורגל ניתן היה לראות השבוע, בפדיחה שעשה המאבטח במחצית משחק שבין בית"ר ירושלים להפועל חיפה על חשבונו של אוהד תמים.

מצלמות הגוף שבהן מצוידים השוטרים המבצעיים אמורות היו למזער את הסכנה לשני הצדדים - השוטר יכול לדעת שלא מעלילים עליו סתם, והאזרח יכול לדעת שהשוטר פועל על פי חוק, שהרי הוא מצולם ומתועד.

בימים אלה מצוי בטיפולי מקרה שבו אוהד כדורגל הוכה על ידי שוטר, שבאורח פלא "לא הספיק" להפעיל את מצלמת הגוף עם תחילת כניסת המשטרה ליציע האוהדים וטען שההתרחשות היתה כל כך מהירה, שעוד לפני שהתפנה לחשוב על המצלמה, כבר נדרש להיכנס לעומק היציע ו"לעשות סדר". הפעלת מצלמת הגוף היתה מחויבת בטרם החלה משטרת ישראל לפעול באלימות ובאגרסיביות יתרה כלפי אוהדי כדורגל שהגיעו מרחוק לראות את הקבוצה שלהם בגמר גביע המדינה. על הזלזול של השוטרים בכספי הציבור שהושקעו ברכישת המצלמות האלה אני אפילו לא ארחיב.

אוהד הפועל תל אביב מותקף על ידי שוטרים. שאול גרינפלד, אתר רשמי
הכול מותר?/אתר רשמי, שאול גרינפלד

אותה "שיכחה" אפיינה גם את מי שצריך היה לפרוק את מצלמות האבטחה של האצטדיון - שהרי אם מצלמות הגוף אינן מופעלות, לפחות מצלמות האבטחה המותקנות באצטדיון היו צריכות לגבות את העניין, אבל גם בהן היה נוח שלא לעשות שימוש. לא ניתן הסבר מניח את הדעת, מדוע בתוך אצטדיון שמרושת במצלמות אבטחה, משום מה, אף אחת מהן לא שימשה כדי להבין אם הגרסה של השוטר היא הנכונה או דווקא של הלקוח שלי?

מצד שני, מה שכמובן אותו שוטר לא שכח לציין (באופן שקרי) הוא שהאוהד, כאמור לקוח שלי, הפעיל כלפיו אלימות. בניגוד לגרסה השקרית של השוטר, חלק מהאלימות שהפגין השוטר כלל הטחה של האוהד לרצפת האצטדיון, והיא דווקא מתועדת היטב בסרטון ששותף בתפוצה רחבה בטלגרם. בנוסף, לסרטון יש תמונות שמתעדות את הגב החבול של האוהד, מהבוקר למחרת האירוע החמור.

בחקירה, הלקוח שלי עומת עם סרטון שהחוקר טען שרואים בו את האוהד מכה שוטר. החוקר אפילו לא טרח להסתכל על הבגדים של הלקוח שלי ביחס לאלו של האוהד שבסרטון. אם היה טורח להסתכל, היה מבין מיד שמדובר באנשים שונים, כי הבגדים שלבשו שונים, וכי הלקוח שלי, בהיותו אזוק, לא ממש יכול להחליף בגדים בפני השוטרים. למזלו של הלקוח שלי הוא ידע להתעקש על גרסתו, עד שהחוקר הזחוח טרח להתעמק בפרטים, והחקירה הסתיימה באותו רגע.

ואם לא די בכך, הפרקליטות סגרה את התיק מחוסר ראיות אחרי מאבק של חודשים. וזה למה? כי השוטר אמר שנדחף. בלי שום הוכחה נוספת. סתם היה צריך הצדקה למכות שנתן לאוהד שאני מייצג. המקרה הזה, שבו נעשה עוול ללקוח שלי, רק כי היה במקום הלא נכון ובזמן הלא נכון, נתון כרגע להכרעה של פרקליטות המדינה - רק חוסר אשמה אפשרי מבחינתנו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
עו"ד עמרי לשם. איליה מלניקוב,
עו"ד עמרי לשם/איליה מלניקוב

כאשר המחלקה לחקירות שוטרים חוקרת אירוע שבו יש חשד לעבירות של ממש מצד שוטרים, היעלמותן של מצלמות גוף צריכה להיזקף לחובתו של שוטר, בדיוק כפי ששתיקה נזקפת לחובתו של חשוד. לעת עתה, לצערנו, אכיפה כזו לא באמת מתבצעת, ואין סנקציה על העלמת ראיות כזו.

הכותב הוא עו"ד פלילי וצבאי המתמחה בייצוג אזרחים שבצעו עבירה ראשונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully