וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנה ביתך: לובאנור רוצה לחזור לליגת האלופות על חשבון מכבי חיפה

2.8.2023 / 11:30

הברזילאי האלמוני שהפך במפתיע לאליל במולדובה, נטש לטובת הכסף הגדול וחזר למסע קסם בצ'מפיונס רק כדי לעזוב שוב רגע לפני שלב הבתים שב לקדנציה שלישית בשריף טירספול, והפעם הוא לא מתכוון לתת לירוקים לעצור אותו בדרך לסגירת מעגל בשלב הבתים (20:00, ספורט1)

תקציר: שריף טירספול - מכבי חיפה 0:1/ספורט1

מה מרגיש שחקן שמוותר מרצונו על השתתפות בניצחון היסטורי בסנטיאגו ברנבאו? זו השאלה איתה התמודד לובאנור, הכוכב הברזילאי המתאזרח של שריף טירספול, שהעדיף לעבור לסעודיה רגע לפני שהתחיל שלב הבתים בליגת האלופות ב-2021. הוא הצטרף לקדנציה השניה באלופת מולדובה כמעט במקרה באותו קיץ, כיכב בכל הקמפיין הסנסציוני במוקדמות שכלל ניצחונות מפוארים על הכוכב האדום בלגרד ודינמו זאגרב, אבל אז - רגע לפני שהתחיל שלב הבתים עצמו הוא קיבל הצעה כספית שמנה מאל-טאוון הסעודית.

הדילמה לא היתה פשוטה, אבל בישיבה המשפחתית הוחלט ללכת על העשרת חשבון הבנק. "אי אפשר היה לסרב לזה. בגיל מסוים, חשוב יותר להבטיח את העתיד הפיננסי של הילדים מאשר לצבור חוויות שאפשר לספר להם. ברור שיש צביטה בלב, במיוחד כאשר רואים את מה שהקבוצה עשתה בלעדיי מול ריאל מדריד. הייתי רוצה להיות שם, אבל אני שלם עם הבחירה הזו, ומאושר ממנה", סיפר החלוץ בדיעבד.

הכמיהה לביטחון כלכלי מובנת מאליה אצל כל אחד, קל וחומר כאשר מדובר באדם שפילס את דרכו בכדורגל כנגד כל הסיכויים, וכלל לא האמין שיוכל להפוך את התחביב למקצוע. מגיל 16, הוא היה צריך לעזור בפרנסת המשפחה - מכר ארטיקים ברחוב, שטף מכוניות, שימש כמתלמד במוסך, ועוד שלל עיסוקים מגוונים. כדורגל, כמו אצל אבא ושני האחים הקטנים, היה בסך הכל דרך חיים, מקום המפלט מהקשיים.

הנריקה לובאנור, שריף טירספול. Slavko Midzor/Pixsell/MB Media, GettyImages
"חשוב יותר להבטיח את העתיד של הילדים מאשר לצבור חוויות לספר להם". לובאנור/GettyImages, Slavko Midzor/Pixsell/MB Media

והרי אביו של החלוץ מטורף לגמרי על המשחק, ונתן לכל ילדיו שמות של כדורגלנים. הבן השני הוא קליסמן - על שם יורגן קלינסמן הגרמני, רק עם 3 שגיאות כתיב בפורטוגזית. הבן השלישי הוא בונק, על שם הכוכב הפולני המפורסם של יובנטוס משנות ה-80. ולובאנור? מסתבר שהיה פעם שחקן כזה בפלמנגו, והאב העריץ אותו מאוד. כאשר נולד בנו הבכור, הוא הכניס לכובע מספר פתקים עם שמות של כדורגלנים אהובים, ופשוט עשה "הגרלה" עם עצמו. השם לובאנור יצא 3 פעמים ברציפות, וכך הוא נבחר. עם קצת יותר מזל, גם כוכב שריף יכול היה להיות קליסמן. או אפילו קלינסמן אם היו מדייקים קצת יותר.

כן היה לו מזל שסקאוט כלשהו המליץ עליו לשריף מלכתחילה ב-2011, כאשר היה בן 21 ושיחק בקבוצת חובבים זניחה בברזיל על תקן מגן שמאלי. לובאנור לא חשב פעמיים. לא היה לו מושג איפה נמצאת מולדובה, והמסע היה ארוך ומפרך, אבל הוא הגיע לטירספול, עבר את המבדקים וקיבל חוזה מקצועני ראשון. שם גם החלו לאתר עבורו תפקידים מתאימים יותר על המגרש - תחילה הוא הוסט לעמדת הקיצוני השמאלי, ובעונה השלישית ב-2013/14 תופקד כחלוץ מרכזי בהצלחה מסחררת. 26 כיבושים היו ללובאנור ב-28 משחקים, ונשיא המדינה חתם אישית על הצו שמעניק לו אזרחות כדי שאפשר יהיה לשלבו בנבחרת.

יש להניח שהוא היה מקבל את הדרכון בכל מקרה, כי לובאנור כבר הספיק להתחתן עם אישה מקומית ולהקים משפחה - הבת הבכורה נולדה בעיצומה של העונה הנהדרת. ואולם, השאיפות לשחק בנבחרת ספגו מהלומה אחרי 4 משחקי ידידות בלבד, כי פיפ"א שלחה התרעה לפיה אסור לו להשתתף במשחקים הרשמיים, כל עוד לא השלים 5 שנים של מגורים קבועים במדינה. ואולי לובאנור היה נשאר, כי מבחינת אנשי טירספול הוא היה השחקן המוכשר ביותר שהם ראו אי פעם, אבל העונה המצוינת סללה את דרכו להצעות מהליגה באיחוד האמירויות, ועליהן אי אפשר היה לוותר גם אם פירוש הדבר הוא הפסקת הפעילות בנבחרת. במקומו, הוא ניסה לשלב בשריף את האח הקטן קליסמן, אבל התברר שאין לו כישורים בסיסיים, והעסק פוצץ אחרי משחק אחד בלבד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
רוברטו בורדין, מאמן נבחרת מולדובה. Ian MacNicol, GettyImages
מצא לו בקלות מקום בהרכב. בורדין/GettyImages, Ian MacNicol

בתום 7 שנים שמחות בדובאי ובאבו דאבי, במהלכן סיגלה לעצמה המשפחה שפה משונה שהיא תערובת של אנגלית, פורטוגזית, רוסית ורומנית, שב כאמור החלוץ לשריף בקיץ 2021 - רק כדי לנדוד בחזרה למדבר בספטמבר ולהחמיץ את הרגעים הגדולים בתולדות המועדון. בהמשך, אחרי שהסעודים הפסיקו את חוזהו, הוא הגשים חלום נוסף כאשר חתם במועדון בכיר במולדתו. קרוזיירו, שירדה לליגה השניה ונרכשה על ידי רונאלדו הפנומן, הציעה לו חוזה, והוא סייעה לה לחזור למקומה הטבעי בליגה הבכירה עם 6 שערים ב-29 משחקים. כאשר גם ההרפתקה הזו הסתיימה, והקדנציה בסארה הצנועה בתחילת 2023 התבררה כמאכזבת, הרים סוכנו טלפון לאנשי שריף כדי לבדוק אם יקבלו אותו בזרועות פתוחות גם בפעם השלישית.

והתשובה היתה חיובית, כמובן. לובאנור הוא אגדה בטירספול, וגם היום נחשב לגדול הזרים שהגיעו לחבל טרנסניסטריה. בסגל שמשתנה ללא הפסקה, קל למצוא לו מקום - הקיץ בכלל לא היו למועדון חלוצים מרכזיים ראויים לפני שהוא חתם לפני חודש. בהרכב החדש של המאמן האיטלקי רוברטו בורדין, הוא גם "המולדבי" היחיד - גם אם מדובר בקוריוז. התלהבות האוהדים היתה גדולה, וכולם הזכירו לו כיצד עזב לפני שנתיים בעיתוי כה בעייתי. לפיכך, הוצבה המטרה להעפיל שוב לשלב הבתים בליגת האלופות, והפעם להישאר בקבוצה ולחוות את ההישג הזה כמו שצריך.

טירספול האפרורית והעגומה היא העיר שהגדירה את החיים של לובאנור - שם הוא מצא את תפקידו על המגרש, את אשתו, את המשפחה ואת התהילה. כעת, בגיל 33, אחרי שהרוויח מספיק במפרץ הפרסי וטיפס עד כדי היכרות אישית עם רונאלדו, הוא רוצה לסגור את המעגל בטרנסניסטריה. קליסמן ובונק מחזיקים לו אצבעות, ומכבי חיפה עוברת הערב (20:00, ספורט1) בדרכו להגרלה אפשרית נוספת מול ריאל מדריד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully