וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קירן, אור? על החשיבות של קירן טירני בשלושת המשחקים הנותרים של ארסנל העונה

מוטלה רפלד

14.5.2023 / 8:00

החיסורים בהגנת התותחנים לקראת הישורת האחרונה מבליטים את חשיבותו של המגן הסקוטי. הערב ברייטון מחכה לו (18:30, ספורט1)

תקציר: ניוקאסל - ארסנל 2:0/ספורט1

הפרמיירליג נכנסה בסופ''ש האחרון ליישורת האחרונה בהחלט של עונת 2022/23, כשמאבק האליפות עדיין בחיים, לפחות על הנייר. ערב המחזור מנצ'סטר סיטי מובילה על ארסנל בנקודה, כשבאמתחתה גם משחק פחות ביחס לתותחנים. אם תשאלו את אוהדי ארסנל, מעבר ליכולת המדהימה של האלופה — הסיבה מס'1 לירידה של הקבוצה שלהם מהמקום הראשון היא כמובן הפציעה של וויליאם סאליבה, שבלעדיו הקבוצה ספגה 13 שערים ב-8 משחקי ליגה, נכנסה לרצף של ארבעה משחקים ללא ניצחון כולל תבוסה חסרת מאבק במשחק העונה.

בהיעדרו של הבלם הצרפתי הצעיר שעבר עונת בכורה מרשימה, ארסנל הפכה להרבה יותר פגיעה. אם ההיעדרות של סאליבה לא מספיקה, לאחרונה ארסנל התבשרה שגם זינצ'נקו ייעדר ממה שנשאר מעונת 22/23. אז נכון, זינצ'נקו לא מבריק הגנתית והמשקל האיכותי שלו במשחק ההגנה של ארסנל נמוך יחסית בהשוואה לסאליבה — אבל לאוקראיני הייתה משמעות קריטית גם במנהיגות והאמונה שהביא עמו לצפון לונדון וגם בהיבט הטקטי עם כניסותיו לאמצע, ניהול המשחק, כדורי העומק המסוכנים שלו ולא מעט דברים במשחק שלפעמים גרמו לחשוב שהוא השחקן הכי חשוב עבור ארטטה מבחינת תכנית המשחק שלו. שתי הפציעות הנ''ל השאירו את ארטטה עם כתובת אחת ל-3 המחזורים הנותרים: קירן טירני.

טירני בן ה-25 אמנם מייצג את נבחרת סקוטלנד אבל הוא ילד האי מאן, אי שממוקם באמצע הים האירי הצפוני, במרחק כמעט שווה מאנגליה במזרח, צפון אירלנד במערב, וסקוטלנד (הקרובה ביותר) בצפון. טירני כנראה הכדורגלן הידוע ביותר שיצא מהאי שידוע בעיקר בשל היותו מקלט מס. המגן השמאלי הגיע לארסנל מסלטיק תמורת 27 מיליון יורו כשהיה רק בן 22, כשהוא אחד הפרוספקטים המרשימים ביותר שגדלו במועדון בעשור האחרון. בעונת 2016/17, כשעוד לא היה בן 20, טירני נבחר להרכב 11 השחקן הצעירים שפרצו באותה העונה בליגת האלופות, הישג יפה מאוד עבור שחקן של סלטיק, אנדרדוג קבוע במפעל.

מצד אחד טירני הוא כבר שחקן מנוסה שנמצא בעונתו הרביעית בארסנל. מנגד, הוא הפך העונה לראשונה לשחקן ספסל, ודווקא עכשיו הוא נקרא לדגל ל-3 המשחקים החשובים ביותר של ארסנל בליגה מאז האליפות האחרונה בעונת 2003/4, ולכן זה זמן למעבר על כל תקופת הפרמיירליג של טירני בארסנל על מנת לנסות ולהבין האם הוא יכול להצליח למלא בהצלחה את התפקיד המשמעותי לו הוא נדרש בחודש ההכרעה:

ריאד מחרז, מנצ'סטר סיטי מול קירן טירני, ארסנל. IAN KINGTON/IKIMAGES/AFP, GettyImages
תפקיד משמעותי. טירני/GettyImages, IAN KINGTON/IKIMAGES/AFP

כיום טירני הוא אחד השחקנים הוותיקים בארסנל, בטח כשהוא מוקף בלא מעט שחקנים צעירים ממנו ורכשים חדשים — אבל אם אתם לא אוהדי התותחנים, כנראה שאתם לא זוכרים שהמאמן שקיבל את פניו של המגן השמאלי באמירייטס היה אונאי אמרי. בכל זאת, טירני הוא אחד השחקנים המזוהים עם עידן ארטטה, ודאי עם חלקו הראשון. הבאסקי, כזכור, פתח בצורה נוראית את העונה ופוטר בתחילת העונה אחרי הפסד מביך לפרנקפורט בליגה האירופית, ועוד בבית, אך תחתיו קירן טירני עשה את צעדיו הראשונים בארסנל, ואמרי העניק לו את 3 הופעתיו הראשונות בהרכב בפרמיירליג.

בעונת 2019/20 כולה, טירני פתח בסך הכל ב-11 משחקי פרמיירליג מתוך 17 משחקים בהם היה כשיר. הפציעות התכופות ילוו אותו לצערו גם בעונות הבאות. את 7 משחקי הליגה הראשונים שלו החמיץ בגלל פציעה ובנוסף הוא עבר ניתוח בספטמבר, כשבהמשך העונה הוא נעדר מ-12 משחקים נוספים בגלל פציעת כתף. במחזור הנעילה של 19/20, ארסנל ניצחה באמירייטס 3:2 את ווטפורד וטירני התכבד בשער ובישול בכורה בפרמיירליג.

בנוסף, טירני שיחק 90 דקות בהרכב בניצחון בחצי גמר הגביע האנגלי על מנצ'סטר סיטי בו הוא גם בישל, וכמובן גם בגמר בו ארסנל ביצעה מהפך, הפתיעה את צ'לסי וזכתה בתואר, וטירני שזכה עם סלטיק ב-4 אליפויות שכללו גם טרבל ושני דאבלים, חגג תואר בעונת הבכורה שלו באנגליה. להוציא את מגן הקהילה שהגיע קצת לאחר מכן, זהו התואר האחרון שלו ושל ארסנל עד כה. בשני המשחקים המרשימים בגביע, טירני הוצב ע''י ארטטה כבלם השמאלי במערך של 3 בלמים, תפקיד שילווה אותו מספר פעמים במרוצת העונות.

המאזן של טירני במשחקים פתח בהרכב בפרמיירליג - 4 תיקו, 5 ניצחונות ושני הפסדים. ארסנל סיימה שמינית עם 56 נקודות.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
קירן טירני שחקן ארסנל. GettyImages
אחד הוותיקים בארסנל. טירני ב-2019/GettyImages

בעונתו המלאה הראשונה של מיקל ארטטה על הקווים, קירן טירני הפך לשחקן הרכב בארסנל, שהמשיכה לדשדש במרכז הטבלה. טירני פתח ב-26 משחקי ליגה, כשהפציעות שוב היו לו לרועץ והוא החמיץ 12 משחקים בגללן. בכל שאר המשחקים הוא פתח בהרכב, פרט למשחק הניצחון 1:3 על ווסט ברום שהיה אחרי החזרה מהפציעה. בדקה ה-63' הוא החליף את בוקאיו סאקה, שעדיין שיחק אז לפרקים כמגן שמאלי. טירני עצמו הוסט 7 פעמים מעמדת המגן השמאלי: בדרבי בו ארסנל ניצחה 1:0 בסטמפורד ברידג' הוא שיחק כווינג בק שמאל במערך של 3 בלמים, וב-6 משחקים אחרים הוא שיחק כבלם.

אחרי ששב מהפציעה האחרונה, טירני פתח בארבעת מחזורי הנעילה של עונת 2020/21 ויחד איתו ארסנל סיימה את העונה עם חמישה ניצחונות רצופים, שבדיעבד בישרו על תחילת הפריחה שלה שתגיע בעונה הבאה. המאזן של טירני בהרכב בליגה: 12 ניצחונות, 5 תוצאות תיקו(נגד ליברפול, ארסנל הובסה 3:0 בבית כשהוא פתח בהרכב, אבל הוא הוחלף בדקה ה-45' בגלל איך לא, פציעה, במצב של תיקו אפס) ו-9 הפסדים. טירני הוסיף שער וארבעה בישולים, כששניים מהם היו בדרבים בהם ארסנל ניצחה את טוטנהאם וצ'לסי. השער שכבש היה ב-4:0 נגד ווסט ברומיץ' (במשחק בו הוא גם בישל), כשסיים סלאלום מרשים בבעיטה לחיבורים דווקא ברגל ימין.

ארסנל סיימה שמינית עם 61 נקודות, ולא העפילה לאירופה לראשונה מאז שנת 1996.

מיקל ארטטה, מאמן ארסנל. רויטרס
הפך את טירני לשחקן הרכב. ארטטה/רויטרס

העונה שעברה הייתה הפכפכה עבור קירן טירני. מצד אחד, הוא המשיך להיות שחקן הרכב כשהיה כשיר כשהוא גם הציג יכולת טובה — אך מנגד פציעת ברך גרמה לו לפספס את כל המשחקים האחרונים של העונה בסופם ארסנל הפסידה את המקום בליגת האלופות. עונת 2021/22 החלה בצורה איומה עבור טירני וארסנל עם 3 הפסדים על האפס ב-3 מחזורי הפתיחה — הפתיחה הכי רעה של ארסנל מאז 1954/55, אבל בהמשך הקבוצה יצאה לדרך חדשה, רצה בצמרת ושמה קץ לשנתיים בהן דשדשה במקום השמיני.

טירני בסך הכל פתח ב-22 משחקים בעונה שעברה, ולמרות שהיה חלק מפתיחת העונה המסויטת, כשהוא פת בהרכב הוא היה טוב רוב הזמן והקבוצה הייתה טובה יותר, והוא נעדר לחלוטין מהקריסה בחלקה האחרון של העונה בה ארסנל הפסידה 5 משחקים מ-10 מחזורי הסיום, וניתן להניח שאיתו הדברים היו נראים טוב יותר. כך או כך, בקיץ 2022 הגיע אלכסנדר זינצ'נקו ודחק את טירני לספסל.

המגן הסקוטי החמיץ 12 משחקים בגלל פציעה, כשארבעת המשחקים הנוספים בהם סופסל היו לאחר הפציעה הראשונה. את תפקידו בצד שמאל של ההגנה מילא נונו טבארס, שכיום מושאל למארסיי וצפוי להימכר אליה או ליעד אחר בחלון הקיצי הקרוב. המאזן של טירני בפרמיירליג בעונה שעברה: 22 משחקים, 6 הפסדים, 3 תיקו, 13 ניצחונות. הוא הוסיף שער ושלושה בישולים, כשאחד מהם היה במשחק ההפסד הביתי 2:1 למנצ'סטר סיטי, שעל אף התוצאה נחשב למשחק מפנה עבור התותחנים בעקבות היכולת שהציגו והשליטה במשחק.

ארסנל סיימה חמישית עם 69 נקודות.

קירן טירני שחקן ארסנל מול ראול חימנס שחקן וולבס. Shaun Botterill, GettyImages
זה כבר תלוי בו. טירני/GettyImages, Shaun Botterill

אז כאמור וכידוע, לראשונה אחרי 4 שנים, טירני הוא לא האופציה הראשונה כמגן השמאלי של ארסנל מאז הגעתו של זינצ'נקו. העונה הוא ממוקם במקום ה-15 בדקות מבין שחקני ארסנל, כשהוא פתח בחמישה משחקי ליגה בהרכב - 4 ניצחונות(2:1 על פולהאם, 2:1 על וילה, 3:0 על ברנטפורד בחוץ ו-3:1 על ווסטהאם) ותיקו(2:2 נגד ווסטהאם) לפני חודש, שהיה המשחק השני ברצף ארבעת המשחקים ללא ניצחון שסיבך את ארסנל ונישל אותה מפסגת הליגה לראשונה אחרי לא פחות מ-31 מחזורים.

בניצחון הענק בשבוע האחרון על ניוקאסל בסט. ג'יימסס פארק, טירני החליף את זינצ'נקו, נכנס עם המון אנרגיה מהספסל ועזר לארסנל לשמור על היתרון. טירני עלה העונה 19 פעמים כמחליף מהספסל, כשמול המגפייז זו הייתה הפעם השלישית בלבד העונה בליגה שהוא נכנס ליותר מעשרים דקות משחק. עם זאת, היכולת הגבוהה ובעיקר הגישה שהפגין יכלה לשמש כסיבה לאופטימיות זהירה וזעירה עבור אוהדי ארסנל. טירני ידוע עוד מימיו כסלטיק כלוחם, מנהיג ואדם מיוחד - אבל להוכיח את כל אלו ברגעי משבר זו כבר מעלה מרשימה יותר.

השוני הטקטי בין זינצ'נקו לטירני די גדול דווקא בפן ההתקפי, בו שניהם מתבלטים. טירני הוא מגן קלאסי שנצמד לקו שמאל ונוהג להרים הרבה(2.77 קרוסים למשחק, לעומת 1.69 של זינצ'נקו) בעוד האוקראיני, כידוע, נכנס יותר לאמצע ומעורב בניהול המשחק. אפשר לראות את זה בהבדל בכמות מסירות העומק ביניהם: טירני עם 0.47 לעומת 1.1 של זינצ'נקו, שממוקם שישי בקטגוריה הזו בליגה מבין כל המגינים בפרמיירליג.

בפן ההגנתי, טירני זכה בלא פחות מ-89% מהתיקולים אליהם נכנס העונה בליגה. אז נכון, מדובר על מדגם קטן ביחס לזינצ'נקו שזכה ב-69% בלבד(40 מתוך 58), אבל גם לנצח ב-17 מ-19 אליהם הוא נכנס זה נתון מרשים עבור הסקוטי שיותר מתלבט בצידו השני של המגרש.

אפשר לומר בביטחון שארסנל תגן אחרת וכמובן גם תתקוף אחרת עם טירני בהרכב, ואם זה יהיה אחר טוב יותר או פחות טוב — זה כבר תלוי בו. אחרי עונה קשה בספסל והרבה פציעות שליוו אותו ב-3 העונות שקדמו לזו ובהתחשב באופי שלו, אפשר להיות בטוחים שקירן טירני יחבק את האתגר שלו שמתחיל היום ב-18:30 באמירייטס מול ברייטון. גם אם הדברים תלויים קודם כל במנצ'סטר סיטי — ארסנל וטירני ישאפו לעשות את ה-100% שלהם בזמן שנותר.

  • עוד באותו נושא:
  • ארסנל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully