וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי תשבור את הסטטיסטיקה? תולדות משחק מספר 5 ביורוליג

הכוכבים המפתיעים שחרצו גורלות. האחוז המטורף לשלוש שנדרש לניצחון. הקשיים שחוו הביתיות בדרך למאזן המושלם. המאמן שהיה במעמד הזה יותר מכולם. והרצון של ווייד בולדווין להימלט ממשבצת הגיבור הטרגי. המספרים מאחורי ערבי ההכרעה

לברון ג'יימס מגיע למשחק נגד גולדן סטייט 5 שעות לפני שריקת הפתיחה/מתוך האתר הרשמי של ה-NBA

321 משחקים בעונת היורוליג הסתיימו, והערב (שלישי, 21:30) היא נכנסת למוד שונה ודרמטי הרבה יותר: מעתה ועד לגמר, שיתקיים בעוד 12 ימים בקובנה - משום משחק אין דרך חזרה. כל הפסד הופך להדחה מיידית, וכל ניצחון שווה עוד צעד לעבר זכייה בגביע.

  • זהות העולות לפיינל פור מעולם לא הוכרעה זמן קצר כל כך לפני קיומו. "הרכבת האווירית", כפי שאהבו לכנות זאת בעבר, תצא לליטא כבר בשבוע הבא - אבל רק אחת מארבע המשתתפות נקבעה. הקבוצות האחרות ואוהדיהן יצטרכו לשריין, לכרטס ולהתנייד במהירות.
  • בעונת 2008/09 עבר המפעל לפורמט הנוכחי בסדרות רבע הגמר, ומאז קרה רק פעם אחת מה שיתרחש היום ומחר: ב-2021 וב-2023 הגיעו שלוש סדרות למשחק החמישי והמכריע. לפני שנתיים, בניגוד לעתה, התקיים ערב ההכרעה שלושה שבועות וחצי לפני הפיינל פור.
  • את הנתון הזה כולם יודעים כבר לדקלם: 16 הקבוצות שהחזיקו ביתרון הביתיות הן ה-16 שניצחו במשחק מספר 5. אף אחת עוד לא הצליחה "לגנוב" אותו בחוץ. האם דינה של הסטטיסטיקה הזו להישבר סוף סוף?
המצטיינים המפתיעים של משחק מספר 5. Roberto Finizio, GettyImages
המצטיינים המפתיעים של משחק מספר 5/GettyImages, Roberto Finizio
  • תקדים אחד עומד להיקבע בכל מקרה מחר, כשריאל מדריד תארח את פרטיזן בלגרד: או שהבלאנקוס יהיו הראשונים להפוך פיגור 2:0 לניצחון 2:3; או שז'ליקו אוברדוביץ' ושחקניו יחגגו ניצחון ראשון לאורחים במשחק החמישי (ויסמנו את הסדרה הראשונה שהתאפיינה לכל אורכה בניצחונות חוץ).
  • עודד קטש, דימיטריס איטודיס וצ'וס מתאו יעגלו ל-20 את מספר המאמנים שהשתתפו במשחק מספר 5. יורגוס ברצוקאס מאולימפיאקוס מכיר את הסיטואציה הזו טוב מכל אחד אחר: הערב, מול פנרבחצ'ה, תהיה הופעתו החמישית במעמד. עד כה הוא עומד על שלושה ניצחונות והפסד בודד.
  • למרות המאזן החד צדדי לטובת הביתיות, הדרך לרוב הניצחונות הייתה קשה, ארוכה ומלאת מהמורות. בשנתיים האחרונות, 3 מ-5 האורחות הן אלו שבכלל הובילו בתום המחצית הראשונה; 10 מ-16 המשחקים הסתיימו בפער של עשר נקודות או פחות; והקרובה מכולן הייתה מכבי תל אביב, שנכנעה ב-2012 לפנאתינייקוס 86:85.
מלקולם דילייני שחקן מילאנו מול וייד בולדווין שחקן באיירן מינכן. TF-Images, GettyImages
היה אחראי לקאמבק, אבל איבד כדור קריטי. ווייד בולדווין בסדרה בין באיירן למילאנו/GettyImages, TF-Images
  • מה עושים כדי לצאת בשלום מהמשחק המכריע? לפני הכל, מתברר, חשוב לדייק בשלשות. אבל ממש לדייק. 50.8% היו לחמש המנצחות בשנתיים האחרונות: 23-11 לאולימפיאקוס, 24-12 ו-16-9 לברצלונה, 29-14 לאנאדולו אפס ו-22-12 לאולימפיה מילאנו.
  • הנתון הזה מתחבר באופן ישיר לאחד המפתחות הגלויים בסדרה בין מונאקו למכבי תל אביב: בארבעת המשחקים הראשונים, מי שקלעה טוב יותר מעבר לקשת - ניצחה. הצהובים עם 38.4% במשחקים 1 ו-4 לעומת 27.4% בלבד במשחקים 2 ו-3; המונגאסקים עם 33.3% לעומת 15.5%, רק הפוך.
  • ומי השחקנים שכיכבו בשנתיים החולפות במשחק 5? הו, זה מעניין. בקבוצות המנצחות נהנו מתצוגות MVP של שחקני המשנה. שאקיל מקיסיק, ניקו לפרוביטולה, פאו גאסול, כריס סינגלטון ושאבון שילדס (בימים שבהם היה פחות דומיננטי) ניפקו משחקי שיא במאני טיים והביאו את אולימפיאקוס, בארסה, אפס ומילאנו לפיינל פור.
תולדות המשחק החמישי בפלייאוף של היורוליג. GettyImages
תולדות המשחק החמישי בפלייאוף של היורוליג/GettyImages
  • מונאקו עצמה כמעט כיבתה אשתקד את האור בהיכל השלום והאחווה על יושביו. היא הוליכה 41:48 בהפסקה, וגם צעדה ביתרון מינימלי של 80:81 כשעל השעון 4:30 דקות. אלא שדווקא אז רצה אולימפיאקוס ל-2:9, שמרה על הבית וחגגה את חזרתה לחצי הגמר.
  • הזיכרונות המעטים של שחקני מכבי תל אביב מהמעמד הזה אינם מדהימים. אלכס פוית'רס הובס עם זניט סנט פטרסבורג 79:53 בידי ברצלונה לפני שנתיים, ובאותו ערב ממש ווייד בולדווין כמעט ניצח לבדו - אבל הפך לגיבור טרגי. באיירן מינכן שלו פיגרה 91:79 במדיולנום פורום כשעל השעון 78 שניות. הגרמנים רצו ל-0:10, והיו להם שתי הזדמנויות להשוות ולחולל נס מילאנו משלהם, אבל הגארד (שקלע 11 נקודות ברבע הרביעי) איבד כדור קריטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully