וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה נכון, פלה יחיד ומיוחד: הטור של דני דבורין

28.4.2023 / 21:30

השבוע נוסף שמו של מלך הכדורגלנים מברזיל כערך למילון פורטוגזי, ודני דבורין אוהב את ההחלטה. הטור של דבורין

פלה הלך לעולמו בסוף השנה שעברה, שבע הישגים וגביעים, בהם זכייה בשלוש אליפויות עולם. אולם השבוע זכה מלך הכדורגל לכתר נוסף וייחודי: שמו נוסף למילון פורטוגזי תחת הערך "פלה".

כשקראנו על כך, קל היה להבין מדוע בעיני רבים כל כך נחשב פלה לגדול שחקני הכדורגל מאז ומעולם. נכון שהיו לפניו ואחריו כדורגלנים שעשו היסטוריה, ושאין לפקפק בגדולתם. לפני כ-70 שנים ויותר, היה זה ההונגרי פרנץ פושקאש. אחריו, בין היתר, ההולנדי יוהאן קרויף, הארגנטינאים דייגו מארדונה וליאונל מסי והפורטוגלי כריסטיאנו רונאלדו. האמינו לי שהיו גם כוכבים אחרים, ואין ברצוני לציינם במאמר זה. הכוונה כאן היא רק להוכיח שפלה, כוכבה הגדול מאוד של ברזיל, ניצב עדיין על מדרגה אחת גבוהה מכולם.

ההסבר בערך "פלה", קובע שמדובר "במישהו שהוא יוצא דופן בזכות עליונותו ואיכותו, כזה שלא ניתן להשוותו לאף אחד". נראה לי שכל מי שראה את פלה לשחק, מוכן לחתום על כך וללא היסוס. מהלכים שמבצעים היום במגרש כוכבי הכדורגל של תקופתנו בוצעו על ידי פלה כבר בשנות ה-50 וה-60, לכן הוא היה שחקן הכדורגל המושלם. ב-1961 אף זכינו לראותו בפעולה בישראל. היה זה במשחק באצטדיון רמת-גן שבו ניצחה קבוצתו סנטוס בתוצאה 1:3 את כוכבי מכבי תל אביב והפועל פתח תקוה. פלה הבקיע את אחד משעריה של המנצחת.

פלה. GettyImages
גאון יחיד במינו, עכשיו גם על פי הגדרה מילונית. פלה/GettyImages

האמת היא שעיתונות הספורט, ברצונה לתאר גאונות במגרש הכדורגל, השתמשה בשמו של אמדאוס מוצארט כמודל, שהרי אין שני לו במוסיקה הקלאסית. מתיאס סינדלר, היה בשנות ה-20 וה-30 כוכב נבחרת אוסטריה, והתקשורת העניקה לו אז את הכינוי "מוצארט של הגולים". בשנים האחרונות קיבל מסי את הכינוי "מוצארט של הכדורגל", כל זאת בזכות יכולתו יוצאת הדופן לעשות עם הכדור כמעט ככל העולה על רוחו. אולם כל אותן שנים עמד פלה בפני עצמו, כשחקן שאין שני לו, גם אם לא מעטים חושבים שיש בכך הגזמה, וזו כמובן זכותם המלאה.

עם זאת, העובדה ששמו מצורף למילון פורטוגזי כמי "שאין דומה לו", היא לא רק תעודת כבוד לספורט בכלל ולכדורגל בפרט. היא פשוט מייצגת גאונות לשמה. ההחלטה להוסיפו כערך למילון היא גם מקורית, ורק חבל שפלה לא זכה לה בחייו.

  • עוד באותו נושא:
  • פלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully