יובל זוסמן. FIBA, אתר רשמי
יובל זוסמן/אתר רשמי, FIBA

"תייצג את ישראל בגרמניה. זה הניצחון שלי על הנאצים"

18.4.2023 / 11:30

השיחה שהובילה לחתימתו של יובל זוסמן באלבה ברלין. השם שאותו נשא על המדים ביום השואה. הקשר שחודש בעקבות המחווה. והסיפור ההרואי והטרגי של סבתו לילה גסטרן ומשפחתה

בשנה שעברה, שעות ספורות לפני כניסתו של ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, שלח יובל זוסמן הודעת ווטסאפ לאביו. "הוא שאל איך כותבים את שם המשפחה של סבתא, אמא שלי, ולא הסביר למה", נזכר יריב זוסמן. "לתומי חשבתי שהילד סתם מתעניין, אז שלחתי לו. אחר כך, בערב, התחברנו לערוץ הגרמני כדי לצפות כמו תמיד במשחק שלו, ופתאום ראיתי שעל הגופייה יש מדבקה עם השם GESTERN במקום זוסמן. זה היה מרגש מאוד".

המעשה של זוסמן עורר הדים: כדורסלן ישראלי, שמופיע בליגה הגרמנית דווקא ביום הזה, נושא על מדיו את שמה של סבתו - ניצולת שואה. הוא ושותפו לקבוצה, תמיר בלאט, ענדו סרטים שחורים במשחק מול המבורג. "למחרת בבוקר באתי לאמא והראיתי לה את התמונות, והיא כל כך התרגשה", מגלה האב יריב. "קרוב מבוגר שלנו, שגם שמו הוא גסטרן, ראה את זה - ובזכות המחווה הזאת קיימנו כינוס משפחתי וחידשנו קשר אחרי שנים רבות".

יובל זוסמן עם סבתו לילה. באדיבות המשפחה
"יש לי הצעה טובה, אבל אם לא תסכימי - לא אשחק בגרמניה". יובל זוסמן עם סבתו לילה/באדיבות המשפחה

לִילה זוסמן לבית גסטרן, שתחגוג בקרוב את יום הולדתה ה-90, נולדה בוורשה שבפולין ושרדה את השואה עם אחותה הגדולה שושנה ז"ל. "אמא עלתה לארץ ישראל ב-1943 יחד עם 'ילדי טהראן', ילדים יהודים-פולנים שהסתתרו במנזרים ברחבי אירופה וגדלו בבתי יתומים כנוצרים. הסוכנות היהודית אספה אותם, והם הגיעו ארצה דרך הודו, איראן ומצרים. למעשה, הם היהודים הראשונים שבאו לכאן מהשואה".

הוריה של לילה לא שרדו את השואה, כמו רבים מקרוביהם. אביה ארן (אהרן) לחם בצבא אנדרס - צבאה של ממשלת פולין הגולה, ששיתף פעולה עם הצבא האדום - לצידו של מנחם בגין, ולא חזר בחיים. עד היום לא ידוע באילו נסיבות נהרג. גם האם ברוניה (ברכה) נספתה. משפחתו הענפה של בעלה, נחום זוסמן ז"ל, שהיה כדורגלן בהפועל בלפוריה מהליגה הבכירה, נכחדה במזרח אירופה.

לילה דוברת שבע שפות. היא למדה בבית הספר הדסים לצד פרופ' שבח וייס ז"ל, שהלך לעולמו השנה, ועבדה כאחות מוסמכת במשך כ-50 שנים. "אמא לא דיברה איתנו הרבה על השואה", מספר יריב. "רק כשבתי הבכורה אורָן ראיינה אותה לעבודת שורשים שהכינה, היא התחילה להיפתח ולספר על מה שעברה".

יובל זוסמן נושא את שמה של סבתו ב-2022. באדיבות המשפחה
זוסמן נושא את שמה של סבתו במדי אלבה ברלין, ביום השואה אשתקד/באדיבות המשפחה

כששיחק במכבי תל אביב, יובל נהג לבקר את סבתו בכל ערב יום השואה. "יש ביניהם קשר קרוב ומיוחד מאוד, והוא לא הסכים לחתום באלבה בלי ברכת הדרך שלה. אשתי ואני הלכנו איתו אליה, והוא אמר לה 'סבתא, אני רוצה לשחק בגרמניה, ויש לי הצעה טובה, אבל אם לא תסכימי - לא אלך לשם'.

"אמא ענתה לו 'מה פתאום, אתה הולך לאן שהמזל לוקח אותך ולמקום שבו רוצים אותך. לי יש את החשבון שלי עם הגרמנים, אבל אתה בעולם חדש, ואני אפילו רואה בזה ניצחון על הנאצים. אתה מייצג את ישראל בקבוצה גרמנית'. רק אחר כך הוא חתם על החוזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully