וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גאון בפעולה: חביצ'ה קברצחליה הוא יהלום נדיר ביותר

15.3.2023 / 14:00

לקח לאוהדי נאפולי שניות ספורות כדי להבין שהגיאורגי האלמוני שהוחתם כדי להחליף את אינסינייה הוא שחקן שראוי לכינוי קבראדונה. אי אפשר לשמור עליו כי גם הוא לא יודע מה הוא הולך לעשות - וזה הכישרון החריג ביותר. מאחורי הנסיקה של אוהד ריאל מדריד

תקציר: ססואולו - נאפולי 2:0/ספורט1

ביום ראשון ימהר חביצ'ה קברצחליה לצפות בקלאסיקו. משחקה של נאפולי בטורינו יסתיים בשעה 17:00 לפי שעון איטליה, הקרב בין ברצלונה לריאל מדריד מתחיל ב-21:00, אז יש סיכוי סביר להספיק. התקווה היא לצפות בניצחון לבן בקאמפ נואו, ואז להטריל בטלפון את אבא באדרי, אוהד שרוף של הבלאוגרנה. זה היה תמיד הריב המהנה ביותר במשפחת קברצחליה - האב בעד בארסה, הבנים לצד ריאל בגלל ההערצה של חביצ'ה לכריסטיאנו רונאלדו. "ליאו מסי הוא חייזר מכוכב אחר, אבל כריסטיאנו הצליח להיות גדול כמוהו בזכות ההשקעה", הסביר פעם הגיאורגי את בחירתו, וטען שהוא חולם ללכת בדרכו.

ובכן, לסנטיאגו ברנבאו הוא טרם הגיע, וגם את החולצה מספר 7 הוא לא קיבל בנאפולי למרות שביקש - היא כבר היתה תפוסה על ידי אליף אלמאס, ולכן הוא "הסתפק" ב-77, אבל הוא קיבל מיד השוואה לכוכב על אחר לגמרי. כבר אחרי המשחק הראשון במדי התכלת, החלו האוהדים לכנות אותו קבראדונה - גם בגלל שהם לא מסוגלים לבטא את שמו אמיתי, אבל בעיקר כי הוא מצית את הדמיון כפי שאיש לא עשה בדרום איטליה מאז דייגו מראדונה. וזו לא בכלל לא הגזמה.

חביצ'ה קברצחליה, שחקן נאפולי חוגג. MIGUEL MEDINA/AFP, GettyImages
מצית את הדמיון. קברצחליה/GettyImages, MIGUEL MEDINA/AFP

הכי לא צפוי שיש

כי תופעה כזו עוד לא היתה, למרות שכוכבים רבים עברו בנאפולי מאז שתי האליפויות הבודדות בהן זכתה הקבוצה בניצוחו של מראדונה, והיו גם כאלה שהזכירו את הארגנטיני יותר מבחינת מבנה גוף - די להזכיר את דריס מרטנס ולורנצו אינסינייה נמוכי הקומה. למעשה, קברצחליה הוחתם בקיץ שעבר כמחליפו הישיר של הקפטן שדרישותיו הכספיות לא נענו. היו שהאשימו את הבעלים אאורליו דה לאורנטיס בכך שהוא דחק החוצה את אינסינייה - נער מקומי ואוהד שרוף של נאפולי מאז שהוא זוכר את עצמו. אלא שבפועל, היורש האלמוני התברר כשחקן מרתק פי עשרות מונים.

אסור לזלזל באינסינייה, וכבודו של אלוף אירופה במדי איטליה ביורו 2020 בכבודו במונח, אבל הוא היה כוכב "שגרתי", ואולי אפילו קצת צפוי. מעטים ידעו לעבור שחקנים תוך כדי ריצה כמוהו, לחתוך למרכז ולשלוח כדורים מסובבים לרשת, אבל הוא עשה את התרגילים האלה פעם אחר פעם. כולם ידעו שזה מה שהולך לקרות. עם חביצ'ה, אף אחד לא יכול לחזות כלום. איש לא יודע מה הוא יעשה בשבריר השניה הבא, וזה תקף גם לגיאורגי עצמו. הפעולות שלו לא מתורגלות, אלא אינסטינקטיביות לגמרי. הוא יוצר מעשי אמנות תוך כדי תנועה. אי אפשר לשמור עליו כי הוא תמיד הולך לכיוון הכי לא הגיוני - ומצליח. הוא לא סתם שחקן פנומנלי, אלא גאון. כמו שמראדונה היה גאון.

שחקן נאפולי לורנצו אינסינייה עם מאמן רומא ז'וזה מוריניו. Francesco Pecoraro, GettyImages
כוכב שגרתי. אינסינייה/GettyImages, Francesco Pecoraro

סיומין בכה כשנפרד ממנו

גאונים צריך לדעת לזהות ולהעריך, וזה לא תמיד טריוויאלי. בנבחרות הנוער של גיאורגיה, למשל, הציבו את קברצחליה - תאמינו או לא - בעמדת המגן הימני. לאחר מכן הוא היה גם קשר מרכזי, ושולב בכל העמדות האפשריות בחוד. אבא באדרי, שהיה בזמנו כדורגלן בינוני מינוס בעצמו ואפילו רשם 3 הופעות בנבחרת אזרבייג'אן דווקא, לא התנגד לכך כלל. "שילמד את כל התפקידים, זה רק יתרום לו. העיקר שישחק", הוא אמר. כי הרי לא כל המאמנים הסכימו לסמוך עליו. נער דריבליסט לא צפוי עלול להרתיע ולהפחיד מנטורים ששמים דגש על טקטיקה ומשמעת, כי גם הם לא מסוגלים לשלוט בו. רק מאמנים בטוחים בעצמם ישמחו להעניק לגאונים לא מוכחים את הבמה.

יורי סיומין היה כזה. הרוסי הוותיק גילה איכשהו את קברצחליה בגיל 15, עקב אחריו, ושיכנע את לוקומוטיב מוסקבה להביאו בהשאלה בתחילת 2019, בדיוק אחרי שהגיאורגי חגג 18. הוא היה יליד 2001 הראשון ששולב בליגה הרוסית הבכירה, והרשים מיד עם סגנונו הייחודי, אבל לא כולם היו בטוחים לגביו. ובעוד סיומין בנה עליו לקראת עונת 2019/20 כשחקן הרכב, הנהלת לוקומוטיב סירבה משום מה לרכוש את כרטיסו מרוסטאבי והתעקשה על השאלה נוספת כדי לבחון אותו לעומק. אז קברצחליה קם ועזב לרובין קאזאן, וסיומין נפרד ממנו עם דמעות בעיניים. כיום, בעוד חביצ'ה נוסק במהירות מסחררת למעמד של אחד הכוכבים הגדולים בתבל, הוא נהנה לספר על הבכי הזה. "ידעתי שהוא שחקן יוצא דופן", הוא אומר.

שחקן נבחרת גאורגיה חביצ'ה קברצחליה. רויטרס
לא כל המאמנים שלו סמכו עליו. קברצחליה בגיאורגיה/רויטרס

המלחמה של פוטין שיחררה אותו

גם לאוניד סלוצקי, מאמן צסק"א מוסקבה לשעבר שעבד במשך שנים עם ביברס נאתכו, ידע זאת. הוא הגיע לרובין בשלהי 2019 ושמח להעניק לגיאורגי חופש פעולה מוחלט על המגרש. לא היה ברוסיה שחקן מבריק יותר וכייפי יותר לצפייה, שהגיע לכ-10 כדרורים למשחק בממוצע, גם אם זה לא בדיוק בא אז לידי ביטוי בכל הקשור לשערים ולבישולים. "אין לו גבולות. כשאתה מלמד שחקן, אתה בדרך כלל מבין מה עלול לעצור אותו בעתיד ולמנוע את צמיחתו. יש כאלה שלא חזקים מספיק פיזית, יש כאלה שלא מוכשרים מספיק טכנית, יש כאלה שלא חסונים מספיק מנטלית. אצל חביצ'ה, אני לא רואה מחסומים כאלה כלל. הוא אדיר מכל הבחינות. אין מכשול שהוא לא מסוגל לעבור, והוא נועד לגדולה", אמר סלוצקי בשלהי 2020.

זמן קצר לאחר מכן, יצא פוטין למלחמה באוקראינה, והכל השתנה. פיפ"א ואופ"א הוציאו הוראה לפיה לשחקנים מותר לעזוב את המועדונים הרוסים ללא תמורה, וחביצ'ה חזר לזמן מה למולדתו כדי לשחק בדינאמו באטומי ולגרום לאיצטדיונים להתמלא באוהדים נלהבים שבאו רק כדי לראות אותו בפעולה. גיאורגיה תמיד מדינה מטורפת על כדורגל, גם בעידן ברית המועצות - ותמיד שמה דגש על הסגנון היפה לפני כל שיקול אחר. "הברזילאים הסובייטים" קראו להם בזמנו. חביצ'ה נולד לתוך האווירה הזו, והיא סייעה לכשרונו להתפרץ באין מפריע. אנדרס קראסקו, המאמן הספרדי שאיתר אותו בתפקידו כמאמן הנוער של דינאמו טביליסי, העיד: "יש לחביצ'ה תכונות של כדורגלן רחוב גיאורגי. הוא לא מודאג אם משהו משתבש, אלא פשוט מנסה שוב. הוא לא חושב על ההשלכות. הוא חצוף ונועז. הוא עושה מה שבא לו".

דייגו מראדונה חוגג זכייה של נאפולי בגביע אופ"א ב-1989. GettyImages
השוואה לגיטימית. מראדונה בנאפולי/GettyImages

קירקס את ליברפול בבכורה באלופות

העניין הוא שגם זה עלול להרתיע. ווילי סאניול, מגן נבחרת צרפת לשעבר שעובד כיום כמאמן נבחרת גיאורגיה, סיפר כי ניסה לקדם את המעבר של חביצ'ה לליגה גדולה עוד ב-2021, אבל לא הצליח. "אמרו לי שהוא בסך הכל גיאורגי ולא ברזילאי, ושבחיים לא יהיה לו כוח לשחק 90 דקות", הוא אמר. ובאמת, קל להבין מדוע קונים פוטנציאלים לא התלהבו במיוחד משחקן שמכדרר בלי הפסקה, אבל כבש רק 7 שערים בשתי העונות הראשונות ברובין. העונה השלישית התחילה בכלל ברגל שמאל, וקאזאן הודחה במוקדמות הליגה האירופית על ידי ראקוב הפולנית אחרי 0:0 בחוץ והפסד 1:0 בהארכה בבית. אלה היו שני המשחקים הבודדים של חביצ'ה במסגרת אירופית עד שהגיע לנאפולי, אז היו שגרסו כי מדובר בהימור גדול מדי לתת לשחקן כזה להחליף את אינסינייה.

אז במשחקו השלישי באירופה קירקס קברצחליה את ליברפול. נאפולי פירקה את האדומים של יורגן קלופ 0:1 במחזור הפתיחה בליגת האלופות, והגיאורגי עשה צחוק באגף השמאלי מטרנט אלכסנדר ארנולד, וגם מוירג'יל ואן דייק. איש באיצטדיון לא הופתע, כי האוהדים הבינו במשחקים הבודדים בפתיחת הליגה האיטלקית עד כמה קבראדונה שלהם מיוחד. מאז, התופעה הזו רק הולכת ומתעצמת. חביצ'ה מספק הצגות בכל משחק, כמעט בכל רגע נתון. הוא לא מאכזב אף פעם, ונאפולי דוהרת לעונה חסרת תקדים בכל המונחים, אפילו בהשוואה לעידן דייגו.

תקציר: נאפולי - אטאלנטה 0:2 - כולל שער יפהפה של חביצ'ה קברצחליה/ספורט1

האם ריאל מדריד מחכה לו?

האליפות הובטחה מעשית כבר עכשיו, עם 22 נצחונות ו-68 נקודות בתום 26 מחזורים. קבראדונה הבקיע 11 שערים, מוביל את דירוג המבשלים עם 9 אסיסטים, אבל מעורב במהלכים רבים הרבה יותר שהובילו לכיבושים, ולעתים נראה כי כל המשחק של הקבוצה אמור לזרום דרכו. תנו לו את הכדור - והוא כבר ימצא אינסטינקטיבית את הדבר הנכון ביותר לעשות איתו. שיתוף הפעולה שלו עם החלוץ המרכזי ויקטור אוסימן עוצר נשימה, אבל הוא לא תמיד זקוק לסיוע מהניגרי. הוא יכול לעשות את הכל גם לבד. במחזור האחרון הגיע אחד השערים היפים של העונה. 7 שחקני אטאלנטה היו ברחבה שלהם מול חביצ'ה אחד, והגיאורגי התעלל בכולם וקבר את הכדור ברשת.

וגם בליגת האלופות נאפולי דוהרת. חביצ'ה כבש ובישל ב-1:6 על איאקס באמסטרדם, וגם ב-2:4 על ההולנדים בנאפולי. במשחק הראשון בשמינית הגמר בפרנקפורט, הוא סיפק את האסיסט לג'ובאני די לורנצו, ובאופן כללי סיפק עוד הצגה מרהיבה. כמו תמיד. כל כך התרגלנו מאז הוא פרץ לתודעה באוגוסט שזה מרגיש שגרתי לחלוטין, אבל זה לא. מדובר בגאון בפעולה, וצריך להעריך אותו. מבחינת הכשרון הטהור, חביצ'ה לגמרי בר השוואה לרונאלדו, והוא רוצה לחקות אותו כידוע גם במוסר העבודה.

"היה לי קשה להאמין שאגיע לליגת האלופות ואשחק בקבוצה גדולה בליגה האיטלקית. זה הרגיש כמו חלום. כאשר הבנתי שזה הולך להתגשם, אמרתי לעצמי שאני צריך לעשות התאמות ולעבוד אחרת על מנת להצליח. אני חושב שהצלחתי במשימה הזו", אומר קבראדונה. אי אפשר לא להסכים איתו. והוא רק בן 22. אם הכל ילך כשורה, והוא עדיין ירצה בכך, בבוא היום חולצה לבנה מספר 7 במדריד תהיה שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully