וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עושים שוק: על מסע הרכש הראוותני של צ'לסי בחלון ההעברות של ינואר

אחרי שסגרו את תקופת ההעברות עם השקעה של 323 ליש"ט נראה שהבלוז מאבדים שליטה כלכלית, מפזרים כספים לכל עבר וגורמים לעידן רומן אברמוביץ' להיראות כמו כסף קטן

תקציר: צ'לסי - פולהאם 0:0/ספורט1

'יש הרבה דרכים לתאר זאת, אבל ככל הנראה צמד המילים 'בלתי-נתפס' הם האופן שבו הייתי מגדיר את חדר ההלבשה שלנו עכשיו', כך ענה בחצי חיוך מגנה של צ'לסי, ריס ג'יימס, כשנשאל בשבוע שעבר איך היה עבורו לשוב לחדר הלבשה שונה לחלוטין בהשוואה לחדר ההלבשה טרם פציעתו. 'פנים חדשות, מגוון שפות, זה מאתגר כמובן להכיר שחקנים חדשים- שחלקם מעולם לא שיחקו בפרמייר ליג- באמצע העונה, אבל אני משוכנע שנמצא את הדרך והשפה המשותפת', שיתף. תשובתו של ג'יימס, אחד מבוגרי האקדמיה היחידים שמצאו עצמם משחקים בקביעות במדי הקבוצה הבוגרת בשנים האחרונות, הייתה דרך אחת להביט על הסיטואציה הייחודית שצ'לסי מוצאת עצמה כעת לאחר סיום חלון ההעברות של ינואר וביטאה בכנות את הזוית של אחד הנכסים הגדולים ביותר בבלוז .

הסכום אותו צ'לסי הוציאה על רכש בחודש ינואר בלבד עמד על 323 מיליון לירות שטרלינג ונחשב לקיצוני אפילו במימדיו של מועדון הפאר ממערב לונדון, שבימי הבעלים הקודם, רומן אברמוביץ', צבר מוניטין של ארגון שלא מהסס לפתוח את הכיס בצורה עקבית, לגייס שמות נוצצים- על כר הדשא ועל הקווים- במטרה לאגור כמות גביעים מקסימלית. כדי להמחיש עד כמה סכום העתק הנוכחי היה יוצא דופן, גם אם נחבר את כמות הכסף שכל קבוצות הבונדסליגה, הליגה הספרדית, הסריה א' האיטלקית והליגה הצרפתית הוציאו יחדיו על חיזוק בחורף האחרון, המשוואה הפשוטה הזאת עדיין פחותה מההשקעה הכלכלית המאסיבית שבעלי הבלוז החדש, טוד בוהלי, ביצע לבדו בחלון ההעברות שהסתיים לאחרונה. בוהלי הצליח בוודאות לסמן 'וי' בולט בגזרה חשובה ביותר- אוהדי הקבוצה- לאחר שהתחייב כשרכש את המועדון בקיץ האחרון לפתוח את הארנק, לגייס באופן אינטנסיבי ולהבטיח לאוהדי הבלוז, שהתרגלו למציאות מקצועית מוצלחת למדי בימי אברמוביץ', שההצלחה על כר הדשא תימשך. אך בו זמנית, נשאלת השאלה לאחר סיום מסע הקניות ההיסטרי של הבלוז, מה למעשה היא רכשה בפועל וכיצד התוספות החדשות- מרגשות ומבטיחות ככל הניתן- יסייעו לקבוצה להיאבק על תארים ממשיים.

בעלי צ'לסי, טוד בולי. Robin Jones, GettyImages
מסע רכש היסטרי. בוהלי/GettyImages, Robin Jones

אנסו פרננדס, אלוף העולם הטרי עם נבחרת ארגנטינה, ניפץ את שיא ההעברות הבריטי ונישל מהמקום הראשון את ג'ק גריליש ולאחר שקיים אימון אחד בלבד עם חבריו כבר קיבל את המפתחות לקישור הקבוצה ופתח בהרכב נגד פולהאם בהופעה אישית מלאת ביטחון. הארגנטינאי אמנם הראה על כר הדשא יכולת הסתגלות מרשימה אך בו זמנית בלתי ניתן להתעלם מהעובדה שעבורו הייתה זאת בסך הכל הופעתו ה-30 בלבד בליגה אירופאית כלשהי ושבעה חודשים בלבד לאחר שנרכש על ידי בנפיקה הפורטוגלית מריבר פלייט תמורת סכום של 10.7 מיליון לירות שטרלינג, תג המחיר שצ'לסי הסכימה לשלם עבורו הרים גבות רבות. מיקאילו מודריק, היהלום האוקראיני שנרכש משחטאר דונייצק, סיחרר את הגנת ליברפול באנפילד כשעלה כמחילף להופעת הבכורה שלו וגם הוא פתח בהרכב נגד פולהאם אך הוחלף במחצית (מאמנו, גרהאם פוטר, טען שהתמודד עם שפעת בימי ההכנה למשחק האחרון) ולא הרשים.

צ'לסי אמנם התגאתה בעובדה שהצליחה להנחית את השחקן המבוקש דווקא בסטמפורד ברידג' למרות מאבק עיקש מצדה של ארסנל, אולם מתחת לפני השטח התחושה המרכזית הייתה שבזמן שמוליכת טבלת הפרמייר ליג פועלת באופן שקול ובמסגרת תקציבית מבוקרת, הבלוז פשוט מאבדים שליטה כלכלית ומפזרים כספים לכל עבר. בנוייט באניאשיל (שעבור שירותיו שילמה צ'לסי 33.7 מיליון לירות שטרלינג) ודוד דאטרו פופאנה (10 מיליון לירות שטרלינג) לקחו גם הלך הם במשחק הליגה האחרון, כשהציוות של הבלם הצרפתי הצעיר לצידו של תיאגו סילבה המנוסה השרה שלווה ואופיטימיות גדולה ופופאנה הגיע להזדמנות נהדרת לנצח את המשחק בדקה ה-79, אבל לאחר המשחק שהסתיים באופן מאכזב מבחינתה של הקבוצה הביתית עם תיקו מאופס שוב צץ הדיון שחוזר על עצמו באופן עקבי בשבועות האחרונים- עד כמה מנג'ר הקבוצה, גרהאם פוטר, באמת צירף את השחקנים שהוא עצמו רצה וכמה זמן הוא בכלל יקבל על מנת להפיק מהם את המירב?

470 מיליון לירות שטרלינג- זה היה הסכום שצ'לסי רכשה והרכיב את 11 השחקנים שפתחו בהרכב נגד פולהאם בדרבי המערב לונדוני שבסיומו הבלוז שוב כשלו מלנצח ומצאו עצמם שקועים במקום התשיעי והמאכזב בטבלת הפרמייר ליג עם מאזן מביך של שמונה ניצחונות ליגה וכיבוש 22 שערים בלבד. גרהאם פוטר עצמו ניסה לאחר המשחק להסביר כיצד תמהיל השחקנים שברשותו יוכל לעלות על דרך המלך, אבל גם המנג'ר האנגלי בן ה-47 מודע לכך שהתהליך הכרוך בכך יהיה ארוך ומייגע מן הצפוי, ''אנחנו מרגישים שיש לנו שחקנים טובים ורכש מרשים, אבל כעת האתגר הגדול שלנו הוא להפוך אותם לקבוצה שיודעת לעבוד בהרמוניה ולספק תוצאות חיוביות', הדגיש לאחר אובדן הנקודות המתסכל נגד היריבה המקומית. 'שחקנים חדשים מסתגלים למציאות, לשפה ולליגה חדשה לחלוטין. אני מקבל את השאלות שמועלות כלפינו בהקשר של תג המחיר שמוצמד אליהם- זה חלק מהמשחק ואנחנו חייבים כארגון לדעת להגיב ולענות על השאלות הללו באופן אידיאלי, עם הצלחה על כר הדשא. זה מה שחשוב בעסק הזה שנקרא כדורגל מקצועני', הבהיר.

עוד בוואלה!

"צ'לסי הציעה 25 מיליון, ואז 28, 32, 35, 40... תהינו עד מתי לסרב"

לכתבה המלאה
גרהאם פוטר, מאמן צ'לסי. Laurence Griffiths, GettyImages
האתגר רק גדל. פוטר/GettyImages, Laurence Griffiths

קושי נוסף שמצטרף למסע הרכש האחרון של צ'לסי בחורף האחרון עוסק בעתיד האקדמיה של המועדון ובדיון סביב עד כמה מחלקת הנוער המפוארת של הבלוז תמשיך להיות אטקרטיבית עבור צעירים מוכשרים שונים. התיאוריה הצינית שאפפה לאורך שנים רבות את צ'לסי הייתה שגם קבוצת המילואים שלה מסוגלת להרכיב קבוצת פרמייר ליג לגיטימית עתירה בכשרון צעיר ומבטיח המשלב ניחוח מקומי ובין לאומי עשיר, אולם הצירופים החדשים לשורות המועדון מעלים את התהיה האם הדור הבא של צעירי צ'לסי יבחר ביעד שונה בתכלית בשל התחרות האינטנסיבית והיעדר ההזדמנויות הצפויה.

הסיטואציה בה נכנסה צ'לסי לחלון ההעברות של ינואר ואף מכריע מכך- יצאה ממנו- לוותה בהדי ביקורת אדירים מקבוצות הליגה השונות שטענו כי קיים חוסר שיוויון מטריד וחוסר אכיפה כלכלית שיפגע בשיוויוניות ובתחרות הבריאה שהפרמייר ליג מספקת. בהיבט המקצועי והניהולי גרהאם פוטר קיבל כעת את הכלים שלפחות כלפי חוץ מצטיירים כאידיאליים, עם שפע איכות ותחרות בריאה על מקום בהרכב בכל עמדה. התוצאות שפוטר השיג עד כה ככל הנראה היו מובילים את ראשי המועדון לפרידה מהירה מהאיש על הקווים בעידן רומן אברמוביץ' והגיבוי שהוא זוכה לו כעת מטוד בוהלי מרשים למרות התוצאות המאכזבות, אך פוטר- מהדמויות המשכילות והנבונות בכדורגל האנגלי- יודע היטב כי ללא שיפור משמעותי בהקדם האפשרי, צ'לסי תפעל בשוק האירופאי שוב, הפעם על מנת למצוא מנג'ר שמסוגל להוביל את המועדון ליעדים השאפתניים שהגדיר טוד בוהלי כשרכש את הקבוצה במאי האחרון.

  • עוד באותו נושא:
  • צ'לסי;

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully